Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 03/17/13 in alle zones

  1. In de modus "nieuw rijden" laat ik altijd uitrollen in de versnelling. Bij de buren heeft ooit iemand mij er op gewezen dat dan de motor geen brandstof gebruikt om stationair te draaien omdat hij dat dan op de rem-energie doet. Zie je ook mooi aan de verbruiksindicator, die staat dan op 0. Als dat rollen een tijdje gaat duren en het remt net wat te veel dan schakel ik soms een versnelling hoger, dan remt hij minder en blijft de verbruiksindicator nog steeds op nul (zolang je maar boven de 1100 toeren blijft). Wil ik meer remmen dan schakel ik soms een versnelling lager, om het regeneratief remsysteem beter uit te buiten. De enkele keer dat ik airco gebruik ga ik - als ik die net heb ingeschakeld - met dit hele gebeuren aanvankelijk de mist in, omdat de motor dan opeens meer remt dan ik gewend ben. Rij je in de bergen dan loont het de moeite om de airco selectief aan te zetten bij een afdaling remmend op de motor, en dan weer uit zodra je te veel remt (bij uitzetten cc is dat vaak dan weer over of te weinig) of je gas wilt bijgeven. In vlak terrein kan je soms een beetje winst pakken door te "remmen op de airco" van bijv. 80 naar 0, en dan tussen 2000 en 3000 toeren te maken. Is dan helaas niet genoeg om de auto op een langere rit koel te houden. Het is wel schakelen geblazen. Rij ik 56 op CC dan gaat dan in 4, moet het dan langzamer maar wil je zoveel mogelijk vaart houden, dan is het "uitbollen" in 5, moet je dan opeens toch meer remmen dan wordt het 2, en moet je dan vanaf 30 weer optrekken dan wordt het 3. Je komt dan uit op volgordes van versnellingen die bij veel mensen niet vaak zullen voorkomen, maar het is m.i. wel de zuinigste manier van rijden. Op remschijven bespaar je vast wel, op koppelingplaten en versnellingsbakonderdelen dan duidelijk weer niet. Hoe dat in euro's uitvalt - voordeel of verlies - is nog maar de vraag. Waar ik last van heb is dat veel mensen lang en traag doorrollen naar een rood stoplicht toe. Dat is een soort van zuinig, maar met start-stop is het zuiniger om gewoon direct aan te sluiten bij de stilstaande rij en SS in werking te laten treden. Ook lastig zijn auto's die op de motor remmen, maar waarbij dit meer remkracht oplevert. Daarmee onstaat een situatie waarbij - ook als iedereen met z'n eigen wagen maximaal z'n best doet - ik toch verander in een eco-bumperklever. Zo zie je maar, je kunt je wel focussen op jouw auto en wat daarmee het zuinigst is, maar in het verkeer zit je toch in 1 context en uiteindelijk draait het toch om wat daarin per saldo het meest bespaart. Een ander voorbeeld daarvan is dat je niet moet laten uitrollen een tijd voordat jij afslaat, terwijl je daarmee een hele rij auto's achter waarvan de meerderheid rechtdoor gaat dwingt om vaart te minderen en vervolgens weer te accelereren. In dat geval is het beter jouw auto meer te laten verbruiken door langer snelheid te houden, en dan op een kort voorsorteervak flink in de remmen te gaan. Doe je echt je best om zuinig te rijden dan merk je dat je tegen je grenzen oploopt om al die dingen tegelijkertijd in het oog te houden, ver vooruit te kijken, kansen in te schatten, aannames te doen over wat andere bestuurders gaan doen etc. De concentratie en het overzicht worden minstens zo makkelijk overvraagd als je reactievermogen bij jakkeren en scheuren, dus ook "nieuw rijden" kan een serieuze bedreiging van de veiligheid op de weg worden als je er in door schiet. Komt bij dat je deze menselijke vermogens ook nog bij veel andere dingen in je leven keihard nodig zijn, dus dat je dit ook niet elke dag maar ongelimiteerd aan het autorijden kan besteden. Een paar dagen achter elkaar flink je best doen, en dan de BC laten vertellen dat je 1030 km op een tank zou kunnen rijden geeft wel een kick.
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe