Dat probleem bestaat, maar zo fors is het ook weer niet, en het wordt inmiddels - te laat, dat wel - ook onderkend.
Daarbij: we zitten in een transitiefase. Ombouwen naar stroom doe je niet alleen omdat alle stroom nu groen is, maar omdat stroom in ieder geval - in tegenstelling tot benzine, diesel, enz. - 100% groen kan.
Een zelfde voordeel hebben aardgasmotoren. Dat is grijs gas, maar ze kunnen ook lopen op groengas, waarmee voor het omschakelen al een grote hobbel genomen is.
Stel nou dat iedereen op benzine en diesel zou blijven rijden tot alle stroom 100% groen is, waar gaan laadpunten en tankstations met groengas dan in de tussentijd hun geld mee verdienen? Je moet toch ook gewoon ergens beginnen?
Met de opening van de Betuwelijn was er ook dat soort kritiek: de meeste treinen zouden met vervuilende diesellocs rijden. Dat was toen ook zo, omdat die dingen gewoon over waren en omdat het een paar jaar tijd kost om een locomotiefpark te vervangen, zeker als het locs zijn die met verschillende spanningssoorten en beveiligingssystemen moeten kunnen omgaan, en ook nog eens toelatingen moeten hebben in verschillende landen. Vijf jaar na de opening reed het leeuwendeel op die lijn elektrisch. Dat zo'n probleem dan opgelost is hoor je dan helemaal niemand meer over, maar tegelijkertijd is het wel zo dat die elektrische locs er nooit gekomen waren zonder die Betuwelijn.