Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/15/21 in alle zones

  1. Aangezien ik zelf ook met deze vraag heb geworsteld, bij deze een discussie topic over het wel of niet kiezen voor een EV. Een paar aspecten waar ik zo snel aan denk Aanschafprijs / Fiscale waarde Bijtelling (voor de leaserijders onder ons) Keuze vrijheid Actieradius Laadtijd Tankstations Prijs/km Afschrijving Milieu Subsidie In mijn geval gaat het om een leaseauto waarbij ik twijfelde tussen een Octavia en Enyaq. Voor mij van belang: Bijtelling (en in zeker mate de fiscale waarde). De Skoda Enyaq die ik heb besteld is (geleverd in 2021) verkrijgbaar met 12% bijtelling (tot 40.000 euro). In 2022 heb je dus een heel andere business case aangezien het dan alweer 16% is. Ik heb vooraf nog wel gekeken naar de Octavia als PHEV en MHEV. De kosten wegen hier niet op tegen de baten omdat deze sowieso in de 22% bijtelling vallen en een relatief hoge fiscale waarde hebben. Wel kan ik een goed aangeklede Octavia Business Plus Benzine prima wegstrepen tegen een even goed aangeklede Enyaq iV 60. De Octavia is gunstiger in leasebedrag ex. brandstof, maar de Enyaq is zeker de winnaar incl. brandstof. Voorbeeldberekening bijtelling: https://www.athlon.com/nl/mobility-reporter/bijtelling-2021 Actieradius Als ik elke bestemming in Nederland kan halen (enkele reis) zonder te tanken, is dat prima. Doorgaans liggen mijn bestemmingen voor mijn werk binnen een uur rijden, in dat geval kan ik dus met gemak heen en weer met de gemiddelde volwaardige EV. De Enyaq iV 60 heeft een WLTP van 390 en de verwachting is dat die nog omhoog gaat eind 2021 (OTA software update). De echte actieradius zal overigens lager liggen, mogelijk ergens rond de 300 km. Mijn huidige Octavia 1.2 benzine uit 2016 haalt rond de 600 km op een tank (zeker i.c.m. Corona waar ik niet langs klanten kan) Laadtijd Leuk zo een EV. Maar als je geen verbrandingsmotor meer hebt, ja dan moet je dus wachten tot je accu vol is. Thuis duurt het opladen al snel 6 uur als je relatief snel kan laden (11 kW AC) gebruik je een snellader (en heeft je auto deze optie) dan kan dit in 30-40 min (100-125 kW DC - zij het niet helemaal tot 100%). https://ev-database.nl/auto/1279/Skoda-Enyaq-iV-60 Tankstations Dealbreaker kan zijn het laden zelf. Ik krijg thuis een laadpaal, in mijn tuin. Dus gegarandeerd plek en hij kan prima de hele nacht laden en 's morgens gekoeld/verwarmd klaar staan zonder gedoe. Voor wie dat niet heeft moet je dus onderweg of op kantoor/bestemming laden. Dit kan vervelend zijn als daar geen plek is of niet dichtbij beschikbaar is. Wellicht nog erger zijn de langere reizen waarbij je tussendoor moet 'tanken'. Stel, ik wil naar Parijs. Dan zal ik toch echt ergens in België of net over de grens in Frankrijk moeten stoppen om zeker een half uur een broodje te eten terwijl de auto aan de laadpaal staat. Maar ja, dat doe ik niet elke week en er zijn inmiddels redelijk veel laadpalen waar je terecht kan. Voor mij een geaccepteerd risico. Prijs/km De kosten per km zijn elektrisch een stuk lager dan op benzine/diesel. De ANWB houdt 5,4 cent aan per km voor elektrisch rijden, en 10 cent voor rijden op brandstof (op basis van 30.000 km). Uiteraard is dit afhankelijk van waar je tankt en je rechtervoet, maar even goed 50% verschil. Heb je thuis een laadpaal dan kost dit bijv eerder 3 cent per km dan 6 cent per km. Snelladers zijn overigens juist weer duurder. Milieu Eerlijk gezegd is mij dit om het even. Ik ga er niet minder om rijden maar vind het wel fijn als ik gewoon de binnenstad van Amsterdam of een plaats in het buitenland in kan (net als nu met mijn benzine auto). Verder kunnen ze roepen dat er 0 emissie is, maar ja dat ding moet ook gemaakt worden incl. de accu's. En niet te vergeten, de stroom moet ergens mee opgewekt worden (al doe ik dat thuis merendeels met zonnepanelen). Conclusie De nieuwste Octavia en de Enyaq lopen elkaar wat betreft design, opties en prijs (lease). Ik heb thuis een laadpaal welke tot 22 kW kan laden (de Enyaq kan tot 11 kW), alle kosten hiervan (aanschaf/verbruik) worden vergoed. Nieuwe snufjes liggen mij wel, de nieuwe Octavia beviel me tijdens de proefrit zeer goed dus ik heb er alle vertrouwen in dat de Enyaq zeker zo goed gaat bevallen. Daarmee verklap ik het al, voor mij is het de EV geworden! Wat vind jij? Zou je een EV kopen als je nu voor de keuze zo staan? Waarom wel of niet?
    1 punt
  2. Ik ben er zowel in Autoworld Brussel als bij garage Jennes in Machelen kunnen gaan inzitten en ik vond die persoonlijk heel wauw. Rij al 5 jaar met een Superb III L&K en die is ook wauw maar ik was heel verrast van de Enyaq. En ook de ruimte is weer top. Ben zelf 1m90 en kon nog heel comfortabel zitten achter mezelf. Die USB-C poort is mij niet direct opgevallen. Wel 2 poorten voor het opladen/connecteren en achterin ook poorten voor de passagiers (wel vanwege de Pack Family Basic). Ikzelf heb de Enyaq eigenlijk blind gekozen. Enkel de presentatie en veel sites bezocht en toen toch besteld. Pas nadien via de garage tickets gekregen voor Autoworld (125 jaar Skoda (zie foto's)) en nadien ook nog eens in de garage zelf en zag toen dat het een goede keuze was. Heb zelf vergeleken met de Polestar 2 (was wauw van rijervaring (400pk, 4x4) maar vrij klein (binnenruimte, koffer)), de BMW iX3 (mooi maar eigenlijk een gewone X3 en eigenlijk veel te duur), de Mach-E (was toen ook nog niet zichtbaar) en de ID.4 (ook enkel maar op internet en was toch niet zo mooi en rijkelijk uitgerust als de Enyaq maar wel (raar maar waar voor VW) goedkoper. Dat Skoda Sound System kon ik niet kiezen en vind dit wel heel jammer. Heb nu een Canton systeem en ben nu wel benieuwd wat die standaard 8 speakers gaan geven. Maar persoonlijk denk ik dat het voor mijn punk en metal muziekkeuzes wel goed zal zijn 😄. Ben ook heel benieuwd hoe die gaat rijden en ben ongeduldig aan het wachten totdat Jennes mij contacteert. Heb hen toen wel gezegd dat ik die deftig wou testen (minstens half dagje) en dat ging geen probleem zijn.
    1 punt
  3. Ik als VAG-liefhebber vind dit een mooie combi, een Amarok (diesel ICE) met tripleasser die een Enyaq (EV) sleept Beetje jammer dat de Kodiaq niet genoeg gewicht kan trekken anders was't een nog mooier plaatje geweest! Oké, OT: Zit er een USB-C poort in de hemel (bij de voorruit) voor een dashcam? (zoals de nieuwe Octavia heeft) Zit er in dit pre-productie model al het Skoda Sound System? Zo ja, bevalt het geluid (t.o.v. een andere Canton speaker set van Skoda) Ik weet dat het een mening is, maar toch leuk om te horen! Neem ons mee in je beleving Bij aanvang: was er een wauw? Toen je ging zitten: is dit dé auto? Verder kan ik niet echt wat bedenken, veel plezier in ieder geval!
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe