Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 01/23/18 in alle zones

  1. Even een update, ik heb onlangs de egr uit de ecu laten schrijven en laten chippen! het resultaat: geen egr die stuk kan gaan, en 105 pk dus 1/3e aan vermogen erbij een hele verademing zelfs bij dezelfde rijstijl is de auto wat zuiniger geworden. Maar LET OP als u de software laat updaten bent u alle dingen weer kwijt, dus ik heb bij de dealer te kennen gegeven dat ik geen update wens en daar moest ik voor tekenen. Ik heb ondertussen alweer een kleine 35000 km gereden en het verbruik is daadwerkelijk verbeterd bij 100km/h gemiddeld 1 op 26,8 Op de cruisecontrol.
    2 punten
  2. Goed bezig, Roadrunner!
    1 punt
  3. Het sd slot is voor de navigatie data. Er schijnt gek genoeg nog een slot te zijn, verborgen achter een te verwijderen paneel. Maar ik red me prima met een paar usb sticks
    1 punt
  4. Het heeft even geduurd, maar bij deze de foto's en een korte how-to van het vervangen van de EGR. Ik weet niet of dit DE manier is, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan (succesvol ): Benodigdheden: - Hefbrug (of in ieder geval genoeg hoogte onder de auto) - Doppenset groot (1/2") - Doppenset klein (1/4") - Torx bitjes (volgens mij was het voornamelijk T25/T30 die ik nodig had) - Inbussetje (inbusbitjes werkt het handigst) - Diverse verlengstukken voor beide doppenset is erg handig - Dop 36 veeltand (standaard sets gaan meestal tot en met 32) - Luchtgereedschap (kan ook zonder, maar met is wel handig) - Nieuwe EGR klep + 1 pakking (dit is een pakket bij Vagtechniek). Zet de auto op de brug. Verwijder het rechter voorwiel (achterwiel hoeft er natuurlijk niet af, maar ik deed ook gelijk een beurtje, inclusief remtrommels reinigen). Verwijder de plastic afdekplaat onder de motor. Vervolgens haal je de centrale moer van de aandrijfas los (hiervoor heb je veeltanddop 36 nodig). Als deze los is haal je de 3 moeren los die de fuseekogel aan de draagarm bevestigen. Nu gaan we de aandrijfas verwijderen. Aan de wielzijde is hij nu los, en heeft hij genoeg ruimte om uit het fusee verwijderd te kunnen worden. Aan de bakzijde zie je dat de aandrijfas vastzit met 6 inbusbouten. Deze haal je los. Ik heb dit gedaan met behulp van een luchttol en meerdere verlengstukken achter elkaar. Als de 6 inbusboutjes los zijn kun je de aandrijfas verwijderen. Om nog meer ruimte te maken kun je ook nog het deel wat nog in de bak zit verwijderen door 1 centrale inbusbout te verwijderen (deze zit ergens onder het vele vet). Ook verwijder je een kunststof beschermkapje die over je aandrijfas heen zit (2 boutjes). Nu kun je de EGR wat beter zien zitten. Nu ga je beginnen om de egr los te halen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar de nieuw EGR om te zien waar deze vast zat. De meeste boutjes zijn torxboutjes. De EGR zelf zit vast met 4 torxboutjes. Daarnaast zitten er 2 pijpjes op vast, waarvan ik er 1 helemaal heb verwijderd, en de andere alleen van de EGR los heb gehaald. Hieronder is het pijpje te zien dat ik heb laten zitten. Verder zitten de olie toe- en afvoer van de turbo over de EGR heen. Deze heb ik ook verwijderd. Dan zitten er verder nog koelwaterslangen aan de EGR vast en een klein vacuumslangetje. Als dat allemaal los is krijg je zoiets. Nu is het nog zaak om de EGR te verwijderen. Hiervoor moet wat ruimte gemaakt worden. Ik heb dit gedaan door de bevestigingsbeugels van het roetfilter te verwijderen. Dat is er 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant, welke je vanuit de motorruimte los kan halen. Als dit gedaan is maak je de bevestiging van het roetfilter aan de turbo een paar slagen los. Nu kun je het roetfilter een beetje draaien, waardoor je net voldoende ruimte hebt om de EGR vanaf de onderzijde te verwijderen. De EGR is er nu uit. Hier een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar. En de nieuwe is versie E (oude is versie . Bij de oude klep heb ik gekeken of ik kon zien wat de oorzaak is geweest van het falen. Dit werd al snel duidelijk toen ik het kunststof afdekkapje verwijderde. Bij de verbinding tussen het halve maantje, welke aan het motortje zit en de arm die naar de klep gaat was het asje en daarmee de verbinding los. Alles bewoog trouwens nog wel gewoon prima. Nu is het een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer terug monteren. Het is best een lastige klus, vooral doordat er zoveel boutjes op onmogelijke plaatsen zitten, waardoor je vindingrijk moet zijn met verlengstukjes, steeksleutels of wat dan ook goed lijkt te werken. Bij de dealer gaven ze aan dat ze het gehele subframe verwijderen. Dit zal misschien sommige boutjes wat toegankelijker maken, maar er zijn er ook zeker nog genoeg bij waar je dan nog steeds slecht bij kan. Daarnaast moet je dan waarschijnlijk de auto opnieuw uit laten lijnen, wat ook alleen maar weer extra kosten met zich meebrengt. Ik hoop dat dit helpt voor diegenen die het ook zelf willen gaan doen.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe