Aan de CO2 uitstoot valt weinig te optimaliseren, behalve zuiniger rijden dan Per verbruikte liter brandstof ligt deze namelijk chemisch gezien, vast. Per kg volledig verbrande brandstofsoort hoort een vaste hoeveelheid geproduceerde kg CO2 Als je het brandstofverbruik weet, volgt daaruit automatisch de geproduceerde hoeveelheid CO2 Bij benzinemotoren met nageschakelde 3 weg katalysator worden de eventueel onverbrande delen, alsnog omgezet naar CO2, zodat de rekensom weer sluitend is. Bij diesels, die alleen een roetfilter en EGR hebben, geldt hetzelfde. De EGR dient alleen om de NOx uitstoot te verlagen (als hij staat ingeschakeld, tenminste ) De eventuele onverbrande diesel (koolstof C) wordt in het roetfilter afgevangen en inderdaad, de CO2 uitstoot wordt dan aan de uitlaat (tijdelijk) lager. De koolstof wordt op gezette tijden alsnog verbrand tot CO2Waarmee per saldo alle verbruikte diesel ook weer via een eenvoudige vaste factor te herleiden is naar CO2