Even een oud-topic opnieuw wat leven inblazen. De EGR zit er inderdada in om de vorming van NOx tegen te gaan/te beperken. Als die EGR niet softwarematig of hardwarematig (middels een stalen plaatje) is dichtgezet, blijft er roet door de turbo gaan. In noodloop zal dit zelfs meer zijn dan normaal, doordat de EGR dan open blijft staan. Een slechte (kapotte) EGR kan je turbo ernstige schade toebrengen. Deze kan hierdoor uit balans raken. En defecte EGR kan er eveneens voor zorgen dat het DPF (roetfilter) volloopt met roet. De daarvoor aanwezige sensoren willen wel eens falen. Platina wordt gebruikt bij benzinemotoren. Bij diesels werd voorheen een roetcatalysator gebruikt. Een fijnmazig bros (ceramisch?) filter. Hierna ging men de retrofit roetfilters aanprijzen. Daar is nog enige tijd (of nog?) subsidie voor (geweest). Dit hield meer roet tegen, maar eveneens meer vrije doorgang van uitlaatgassen. Bij een tuning op maat, wordt veelal de roetcat verwijderd of leeggemaakt, de EGR dichtgezet maar ZEKER het retrofit filter verwijderd. Tegenwoordig, als er een softwarematige tuning beschikbaar is worden ook de regenererende roetfilters al uit de software geschreven en wordt deze eveneens verwijderd. Resultaat: een betere flow. Meer flow = sneller en krachtiger opspinnen van de turbo. Meer turbodruk = meer pk en Nm. (Nadeel: kans op NOx) (Voordeel: Zonder EGR minder roet) De EGR verlaagd de onstekingstemparatuur, maar zorgt eveneens voor een niet optimale verbranding. (Meer roet). TDI's zonder roetcat/roetfilter klinken veel mooier. De turbo zal fluiten.