Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/18/13 in alle zones

  1. Das billige Auto DOOR BARD VAN DE WEIJER BEELD LARS DELTRAP − 16/05/13 Eigenlijk zijn Skoda's perfecte auto's; betaalbaar, ruim, zuinig, betrouwbaar, veilig en niet lelijk. Nu alleen je vrouw nog even overtuigen dat je geen loser bent als je erin rondrijdt. Zet een stel mannen bij elkaar en ze gaan ver-plassen. Tijdens het vissen praten ze over wie ooit de grootste gevangen heeft. Bij de oldtimerclub is de eerste vraag bijna altijd: heb je een zes- of achtcilinder? En tijdens mannenkookavondjes gaat het over de messen. Die moeten minstens keramisch zijn en Sabatiers zijn helemaal niet de Rolls-Royces onder de messen, hooguit de Mercedessen, en dan nog een B-klasse. Toen ik me tijdens zo'n avondje liet ontvallen dat ik het liefst mijn Jamie Oliver-mes gebruik, keken de keramische mannen me verbijsterd aan. Zulk culinair onbenul hadden ze nog nooit meegemaakt en voor ik het wist was ik gedegradeerd tot toetjesmaker. Skoda's zijn de Jamie Oliver-messen onder de auto's. Ze zijn fijn, maar wie erin rijdt, wordt niet voor vol aangezien. Ook niet door vrouwen. Vooral niet door vrouwen. Mannen weten inmiddels wel dat Skoda's niet langer de Oostblokmeuk met witkarallure van twintig jaar geleden zijn, maar Volkswagens voor minder geld. Vrouwen weten dat waarschijnlijk ook, maar die vinden Skoda's gewoon stom. Het lijkt erop dat vrouwen het merk blijven associëren met zijn vroegere imago, zegt ook pr-manager Mirjam de Wilde. Mijn eigen n=1-onderzoek thuis onderschrijft dit beeld. Toen we een paar maanden geleden hadden besloten een nieuwe auto te kopen, opperde ik dat het misschien wel een Skoda Rapid kon worden. Mijn overwegingen waren: niet lelijk, betaalbaar, zeer ruim, veilig, hoge inruilwaarde, zuinig, betrouwbaar, eenvoudig. Perfect dus. De overwegingen van de wederhelft waren een stuk korter: no way. 'Ik zie ook wel dat hij prima is, maar ik wil een auto die uitstraalt: mijn vent is oké. Niet: hij is een boekhouder', zei ze. Een paar weken later leende ik voor deze rubriek de nieuwe Skoda Octavia. Dat is een Passat voor de prijs van een Golf. Aan deze leen-Octavia zat niks frivools. De bekleding was niet van leder, zoals gewoonlijk bij auto's die aan de pers worden uitgeleend, maar van eenvoudig zwart stof. Waar andere fabrikanten schermen met head-up displays, voice command systems en radar guided cruise control, houdt Skoda het bij een ijskrabbertje in de tankdop. In het licht van de technologische vooruitgang stelt het niet veel voor, maar het is wel verdomd handig dat je in de vrieskou niet meer in de kofferbak (de rommelzolder van elke sedan) op zoek hoeft naar dat stukje plastic. Hetzelfde geldt voor de Phone Box, een opbergvakje in de tunnelconsole voor de mobiele telefoon. Onder dit vakje zit een platte antenne die via inductie een koppeling maakt met de buitenantenne van de auto. Dat moet leiden tot een optimale ontvangst, zodat langer ongestoord handsfree getelefoneerd kan worden en de telefoonbatterij langer mee gaat. Technisch is het allemaal niet zo spannend, maar zo'n telefoonvakje geeft je als bestuurder telkens het prettige gevoel dat ze bij Skoda aan je dachten toen ze deze auto maakten. Iets dat je eerder in een S-Klasse verwacht dan in een Octavia: als je wilt, kun je achterin een 230 volt stopcontact laten inbouwen. Een echt stopcontact inderdaad, zoals thuis. Om de laptop mee op te laden. (hier had ik graag nog een andere bruikbare toepassing bedacht, maar dat lukt niet. Maakt niet uit. Het idee dat het kan. In een Skoda. Opwindend.) Tot zover de gadgets (de ramen gaan trouwens elektrisch open). Een Skoda koop je vooral om de ruimte. Die is in ruime mate voorhanden. De kofferbak meet 590 liter, bijna honderd liter meer dan die van de BMW 7-serie. Bij de nieuwe stationwagon is er zelfs 610 liter en bij neergeklapte achterbank 1.740 liter. De beenruimte voor de achterpassagiers is van vergelijkbare grootte als die van een Mercedes S-klasse. Compleet is hij ook. In de standaarduitvoering is het complete veiligheidspakket aan airbags en antislipregelingen ingebouwd. Ook een usb- en aux-aansluiting zit er altijd in. Alleen de airco ontbreekt in de goedkoopste modellen. De kleine 1,2 liter turbomotor van 105 pk is verrukkelijk. Hij is stil, krachtig genoeg en bijzonder zuinig: bij beschaafd rijgedrag haalt hij gemiddeld 1 op 17,5. Dit is niet het getal dat de doorgaans rooskleurige boordcomputer aangeeft, maar het is gebaseerd op werkelijk getankte liters brandstof. De Skoda Octavia is daarmee ook nog eens ongekend zuinig. De tweecilinder Fiat Panda waar ik onlangs ook in reed, haalde dit verbruik bij lange na niet. Toen de auto na een week weer moest worden ingeleverd, kon ik werkelijk niets bedenken dat er niet aan deugt. Een paar dagen later zat ik in een taxi, een Mercedes C-klasse van het vorige model. Altijd vraag ik de chauffeur hoe de auto bevalt. 'Prima', was het antwoord, 'maar ik heb liever een Skoda, die rijden prettiger en gaan minder vaak stuk.' De chauffeur was een vrouw. Er is hoop. SNEL! De automobilist die slechts 14 procent bijtelling wil betalen voor zijn Octavia, moet snel zijn: in september verschijnt de Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline, een diesel die dankzij zijn lage verbruik in de gunstigste bijtellingscategorie valt. Helaas is de pret van korte duur: op 1 januari worden de uitstootregels strenger en zit dit model 2 gram boven de grens en geldt weer het 20-procentstarief. Skoda Octavia Ambition Businessline met 1,2 liter 105 pk turbobenzinemotor. Dit model is ondermeer uitgevoerd met elektronische airco, cruise control, vermoeidheidswaarschuwingssysteem en stoelverwarming. GEREDEN 20 procent bijtelling. 24.500 euro. De Octavia is verkrijgbaar vanaf 18.990 euro. Bron: Volkskrant 16-05-2013
    1 punt
  2. Anders geef ik een demonstratie hier http://goo.gl/maps/BQ1gj
    1 punt
  3. Niet zo intimiderend meteen jongens. Laten we dan gewoon het Fries Platform Ter Bestrijding Van EGR-Bedrog oprichten (FPTBVEB) en in de statuten opnemen dat we met uitsluitend legale middelen onze doelen trachten te realiseren. Wellicht dat een Harkemase doerak met slechts met een goed gesprek al wel tot inkeer te bewegen is. Oprichtingsvergadering in het clubhuis te Harkema? Alleen nog even een datum prikken.
    1 punt
  4. Welkom! We kunnen wel een knokploegje organiseren en naar Harkema afreizen?
    1 punt
  5. Zekers. Wilde er een hele serie van maken. T/m de Giro d'Italia langskomt.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe