Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 10/21/12 in alle zones

  1. Ben nog steeds tevreden met de fabia 1.2 TSI 140Pk DSG maar de verliefdheid is over. Ook houd ik spritmonitor niet meer bij. Nee, nu ben ik de king of te road met mijn Rapido 772s uit 1999. 2.8 idTD met 122 Pk. zoveel als mogelijk gaan we op stap, mijn (enige) wens is een trekhaak voor komende zomer, zodat ik mijn motorfiets en/of een scooter mee kan nemen! (die ik dan nog wel moet aanschaffen, die scooter dan). Ik ga er tenminste vanuit dat we komende zomer en een aantal periodes (we hopen nog vele) daarna nog gewoon weg kunnen.......... en hier nog mijn vrouwtje....
    3 punten
  2. Hier weer eens een nieuwe update met wereld flitspalen voor Garmin navigatie systemen even uitpakken in een map die je zelf even moet aanmaken Dan met POI loader van garmin de flitspalen toevoegen aan je Garmin systeem Tunnel.zip
    1 punt
  3. Ben ik nou helemaal een autotechniek-dinosaurus, of stel alleen ik me de vraag waarom het zo ingewikkeld gemaakt is (via de ECU, met kleppen??) terwijl het zo simpel kan? Over welke motorversies spreken we dan eigenlijk? In het topic van Captain Hook, over de snel oplopende koelwatertemperatuur, staan schema's van de 1.2tsi, en daar werkt het nog op de ouderwetse manier hoor. Bij mij werkt het als volgt (zoals bij de 1.2tsi in grote lijnen): Het koelwater loopt van uit de motor in de kachelradiator. Als je de interieurventilator aan zet, zal het koelwater dus extra afkoelen en zal de motor wat trager opwarmen. Eens 87°C (dacht ik), gaat een simpele thermostaat (inderdaad, wat een uitvinding), langzaam open zodat het koelwater zachtjes gemengd wordt. Als de motor bijvoorbeeld te veel warmte moet afgeven aan het interieur, zal de thermostaat zich terug sluiten. Resultaat, motor blijft altijd perfect op temperatuur. Uiteraard bij een moderne motor, die weinig warmte produceert, kan je dan voorhebben dat de koelwatertemperatuur terugvalt door gebruik van de kachelradiator en de rijwind die in de motorruimte blaast. Dat is niet verwonderlijk, want een kachelradiator + interieurventilator kan een motor perfect koelen, zelfs in de zomer, maar dan wordt het wel warm in het interieur
    1 punt
  4. Dat is ongetwijfeld weggeschreven ergens in je motor ECU Je hebt zat sensoren tegenwoordig in de wagen zitten die alle controles uitvoeren en aan de hand van die gegevens en het geschreven programma (Software) worden er bepaalde actie''s uitgevoerd. In klimaatbeheersing gaat het ook niet anders, dan heb je ook een unit in het kantoor hangen met een ventilator en uitblaaskanalen er aan Een warmwater circuit en een koelwatercircuit (airco) en in deze leidingen een regelklepje zitten En dan een thermostaat in elke ruimte waar een vaste waarde ( temp. waarde ) voor kantoor staat ingesteld en dan heb je no een wieltje erop zitten vaak met een + en een - erop hiermee kun je een lagere waarde dan de ingestelde waarde positief als negatief instellen, dit is meestal een 3 graden meer of minder. En wat er gebeurt is niets meer dan de centrale computer staat te pollen wat de temperatuur is in jou ruimte en wat je vraag is. En aan de hand van die gegevens stuurt hij de warmteklep verder open of juist dicht. Wel terugvertaald naar de auto, de temp sensors meten dat het blok nog veel te koud is en hoeden dus in dit geval de klep naar de radiator gesloten omdat deze eerst op temperatuur moet zijn. Zodra deze op temperatuur is en naar oververhit toeloopt zal de klep naar de radiator worden geopend om de overtollige warmte af te voeren. Vraag jij nu doormiddel van je knoppenkast op je dashboard veel warmte in je cabine en de ruimte sensor in de cabine meet dat het stervens koud is hierbinnen dan zal hij zijn restwarmte eerst jou cabine inblazen voor hij de klep opent naar de radiator. Maar hou er ook rekening mee dat als ji je blowers op maximaal zet in de wagen dat het niet sneller warm zal worden. Want heb jij maar 30 graden restwarmte en je blaast er maximaal lucht doorheen dan kan die maximaal aangevoerde lucht nooit in die korte tijd 30 graden bereiken. Als je dus je blower op lage of halve kracht zet dan zal die lucht beter verwarmd worden met de restwarmte van je blok. Vandaar dat ik al zo en zo swinters met opwarmen mijn klepstand in begin op recirculatie zet, hiermee ga je de lucht in je cabine recirculeren en dus beetje bij beetje opwarmen Dan zet ik in algemeen alle roosters die ik met wieltje kan openen of sluiten geheel dicht zodat de gerecirculeerde lucht langs de ramen blaast. En als ik klaar ben met het krabben van de ramen met ( jaja) draaiende motor en instap dan merk ik al dat de temp in de cabine al beter word. Vervolgens ga je op pad en zodra ik merk dat de temp behaaglijk wordt dan gaat de boel van recirculatie af en ga ik de buitenlucht inblazen. Maar ook dan betwijfel ik of ik volledige buitenlucht krijg toegevoerd, want het kleppenstelsel met servomotoren zal ongetwijfeld ook door temp sensors beinvloed worden. En kan best wel eens zo wezen dat de BC zegt , ik pak een deel van de restwarmte en voeg een beetje koude lucht toe. Maar om dit alles zeker te willen weten moet je weten hoe de software is geschreven door de fabrikant, en tsja of die dit prijsgeeft .......
    1 punt
  5. Tja, Hook, ik fiets bijna altijd naar m'n werk. Dat is ongeveer 12 km. Ben ik toch geen milieu-barbaar, mag ik wel stellen. Vorig jaar met sneeuw en ijs toch door fietsen en een paar keer onderuit gegaan. Nog steeds zonder iets te breken, want ja dat risico gaat met 60 jaar wel toenemen. Autorijdend Nederland is niet bepaald vriendelijk voor fietsers ook niet bij slecht weer. Gek genoeg lijkt dat per gemeente zelfs te verschillen. Fiets maar eens door Laren waar men vindt in dikke SUV's overal voorrang te hebben. Levensgevaarlijk en slecht voor m'n humeur. Dit jaar besloten om bij gladheid en vorst toch maar mijzelf te gaan verwennen en m'n Yeti er tegen in te zetten. Binnen m'n eigen woonplaats blijf ik lekker fietsen hoor.
    1 punt
  6. Dag Allen, Bak met wegenzout in de wagen zetten zorgt ook dat vocht uit de lucht wordt gehaald. Andere tip is het interieur loeiheet stoken en een tijd met het raam achter openrijden. Niet volledig openen maar op een kier van 3 a 4 cm. Als je dit regelmatig doet verdwijnt er ook veel vocht. Heb je elders in de auto gekeken wat de oorzaak kan zijn van zoveel condens in de wagen.Misschien ergens een watergoot verstopt waardoor er water in de wagen loopt. Ik had dit probleem ook met mijn oude Merc. zodra het regende of had geregend was de wagen aan de binnenkant kompleet mist. bleek een watergoot voor en achter verstopt te zitten waardoor in de wagen aan de voorkant water en achter de wielkasten aan de achterkant een zwembad ontstond. (Ja ook ik stond dan 's winters de binnenkant van mijn ruiten te krabben ) maar na de verstopping te verwijderen, water af laten lopen en een week met bakkie zout en flink stoken met raam open geen last meer gehad Was een auto ook alleen met ARGO. Succes
    1 punt
  7. Aha, sieht schön aus, Erik! Danke.
    1 punt
  8. dag vriendjes en vriendinnetjes van dit Forum, ik ben weer 4000 km sinds 26-09-12 (op 21-10-2012 13893km) verder en het verbruik is significant gedaald!! Mocht vorige week weer ff knallen in Duitsland (met gezwinde spoed op en neer naar Frankfurt) de naald tikte wederom voor langere tijd de 200 km/u aan maar de wagen verbruikte ineens veel minder. Bijna een 0.5 liter op de 100 km. Ook de BC komt meer in de buurt van wat ik bij de pomp uitreken aan gemiddeld verbruik!! BC zit rond 7.1a 7.2 en in werkelijkheid is het 7.5 a 7.6. met andere woorden net geen 10 % afwijking. Ik begint mijn slagschip steeds meer te waarderen (voor zover dat al niet was) Gemiddeld totaalverbruik is overigens nog steeds gigantisch; 8.2 liter op de 100 km maar ik ben op de goede weg deze week ritje zuid-limburg naar schiphol via 3 adressen, gemiddeld 6.9307 ltr per 100 km terwijl BC aangaf dat er 6.5 was verbruikt. wel heb ik de 600 km bijna geheel op CC gereden en netjes de maximum snelheid aangehouden of met de rest van het verkeer aan de rechterkant van snelweg opgereden . Ooit komt het goed met mij
    1 punt
  9. 6 a 700 eurie ?? wel koop dan een wasbord , hou je nog geld over voor ballen in de kerstboom
    1 punt
  10. wel er kan in die paar weken natuurlijk altijd wat gebeuren ! Je nivo van je ruitenwisservloeistof kan gedaald zijn bijvoorbeeld Of het lampje van je linker knipperlicht kan wel eens gestopt zijn met knipperen Dus zou zeker langs gaan voor die Gratis check en de boom
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe