Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/07/12 in Berichten

  1. Helemaal met CaseyBasey eens. Mijn aanvulling: De openingstekst is duidelijk niet al objectief, er zit waarschijnlijk een invloed in van een chiptuner die wikipedia probeert te gebruiken om goodwill te creëren bij mensen die wat info zoeken over chiptuning. In volgende link (artikel van autobild) staat een foto en uitleg van het nieuwe kettingtype van de 1.2 tsi. In de beschreven gevallen gaat het dus helemaal niet om een productiefout bij een toeleverancier. De ingenieurs hadden het eerste type ketting gewoon niet sterk genoeg ontworpen. Conclusie, als ze bij VAG al geen ketting kunnen ontwerpen die 105 pk aankan, hoe kan je dan met zekerheid zeggen dat alle onderdelen maar voorzien zijn om 140 pk te verdragen. http://www.motor-tal...chmentId=707830 Bovendien zijn er altijd onderdelen die sneller zullen slijten door tuning, zoals bijvoorbeeld een koppeling.
    1 punt
  2. psst, wie is die nieuwslezeres? je mag het ook in dat andere topic plaatsen
    1 punt
  3. Helaas wel Ed... Wat ze bij Vrumona bottelen in Bunnik, is gewoon kraanwater, verpakt in flessen. Hetzelfde water waar mensen in Bunnik en omstreken hun plee mee doorspoelen.
    1 punt
  4. Prima inleiding Ronald. Hoewel de tekst niet geheel waardevrij is, geeft het denk ik wel een goed overzicht van de mogelijkheden. Laat ik eens een aftrap geven door de mening die ik op dit moment heb op tafel te leggen. Effecten van het extra vermogen door tuning: Als er twee vermogensversies van een model zijn, bijv. de 1.2 TSI met 77 Pk en met 105 Pk, dan is de kans groot dat de eerste versie een geknepen variant van de tweede is en kan die getuned worden zonder te vrezen voor overbelasting hier en daar. Wanneer men echter de 105 Pk versie wil tunen dient men zich te realiseren dat men richting grenzen van zgn fabrieksmarges opschuift. Die marges kunnen vele onderdelen van de motor betreffen en zullen vast niet overal even groot zijn. Het lijkt mij daarom een reële aanname dat er eerder slijtage en schade kan optreden bij een getunede motor. De mate waarin en de snelheid waarmee die slijtage zal optreden is afhankelijk van de rijstijl: in hoeverre en hoe vaak men gebruik maakt van het extra vermogen. Neveneffecten: Door tuning wordt ingegrepen in een zorgvuldig uitgebalanceerde set van systemen die ontworpen en gerealiseerd zijn door de fabrikant. Behalve het bedoelde effect van meer vermogen, kunnen er onbedoelde verstoringen in de systemen optreden. Vast staat dat getunede 1.2 TDI's daar last van hebben. En wellicht, dat moet nog nader uitgezocht worden, ook sommige 1.2 TSI's waarvan sensoren in de war raken. Onderscheid externe box - OBD: OBD mag dan in technische zin een mooiere oplossing zijn, de voordelen t.o.v. een externe box zijn gering. Eigenlijk alleen het feit dat OBD niet zichtbaar is onder de motorkap. De nadelen vind ik groter. Niet zelf te verwijderen voor beurt of garantiezaken, moet dus door een tuner of dealer verwijderd worden. En na een update door de garage moet je terug naar de tuner om de tuning opnieuw te laten doen. En als er zomaar lampjes gaan branden, kan je een externe box tenminste nog lostrekken, dat gaat bij OBD niet.
    1 punt
  5. Ik vind het een verkeerd staaltje van "Marketing"! Kijk, je omzet vergroten of je marge verbeteren...prima! Maar niet door misleiding! Doe het dan door efficienter te werken of 3 voor de prijs van 2 te laten eten bij je. Nu wordt elke consument (die de Telegraaf leest of dit topic) in een horeca-etablissement op scherp gezet!
    1 punt
  6. Inderdaad, vind ik ook een mooie conclusie. Als iemand het naar zijn gevoel waard vindt om de extra kost te maken, waarom niet? Dat is iets anders dan niet onderkennen dat het ook gevolgen zal hebben voor bepaalde onderdelen, positief en negatief. Een rij-ervaring is bovendien heel persoonlijk, en moeilijk te verklaren. Ik vind mijn 1.9 atmosferische diesel fantastisch, daar zal bijna niemand het mee eens zijn omdat hij niet vooruit te branden is, en dat net bij veel mensen zal aanvoelen als niet aangenaam. Net zoals iemand anders sportieve bumpers zal installeren, die uiteraard ook geld kosten, maar het ook discutabel is wat het nu aan meerwaarde heeft.
    1 punt
  7. Ik denk ook, na alles doorgelezen te hebben hier, dat dit wel eens een mooie conclusie kan zijn!???
    1 punt
  8. werkt ook goed met boortjes ! schijnt zelfs dat ze daar voor ontworpen zijn
    1 punt
  9. @Rosinfield, daar zit een nuance in hoor, in wat je schrijft. Er wordt uitgebreid getest, maar wel met de bestaande 'setting' Hoe moet ik dat uitleggen met een realistisch voorbeeld. Bijvoorbeeld met de ketting van een motorfiets. Een constructeur zet een ketting op een bepaalde spanning, niet te los, maar ook zeker niet te strak. Daarna testen ze 50.000 km met die motor in alle omstandigheden. Ze kijken de ketting en de lagers van de tandwielen na, alles perfect. Nu vervang ik mijn ketting eens, maar span ze wat strakker aan. Binnen 10.000 km zijn mijn lagers kapotgedraaid. Waren die uitgebreid getest, ja, maar onder bepaalde omstandheden. Als je ze niet overbelast kunnen ze heel lang mee, en ze worden ruim voor ze kapot gaan vervangen (de marge dus). Maar met wat overbelasting is het meteen gedaan. Er is daarom geen lineair verband tussen de levensduur van een onderdeel en de kracht die je er op zet. En nogmaals, 35 pk die moet overgebracht worden naar de wielen, is niet niks. Wat ik hier eerder merk is dat CH, Skoody, enz niet echt tegenstanders zijn van de tuning, maar wel aangeven dat er een zeker risico/onzekerheid is. Het lijkt me eerder dat jij dat nooit ofte nimmer zal onderkennen. Skoody heeft aangegeven dat ze het bij de constructeur zelfs niet altijd weten, namelijk de kettingen waren niet voorzien op al die pk's. Het is dus niet ondenkbaar dan nog extra pk's net te veel worden voor een ander onderdeel. Dat is een risico dat je neemt of niet, maar daarom hoef je het niet te ontkennen. Race Eend kent ongetwijfeld wel kwaaltjes van bepaalde modellen, waar ze moeten op letten als ze die tunen. En die kenden ze waarschijnlijk ook niet allemaal toen ze de eerste modellen gingen tunen. Maar eigenlijk zou ik zeggen, neem gewoon die OBD tuning, niemand zal ooit zijn gelijk halen in deze discussie. Als je koppeling binnen 4 jaar versleten is, zal jij zeggen, dat zou ze anders ook zijn. En een tegenstander zal zeggen, nee hoor, je kon er zonder tuning zeker 10.000 km mee verder.
    1 punt
  10. Deze uitleg snap ik niet. Welke originele software wordt waarvandaan waarheen gestuurd? En wat bedoel je met dat er niets aangepast wordt?
    1 punt
  11. Beste Fred, dat ging nog niet helemaal goed maar we snappen je goede bedoelingen! Dus hebben we je besloten je eerst maar even te helpen met je probleem Helaas heb ik geen info over het bouwjaar en/of exacte uitvoering van je auto, maar in het geval van de achterbank maakt dat bij de Fabia niet zo heel veel uit. Hier de uitdraai voor een Fabia I uit 2007, 1.4 Diesel. http://www.skodaforum.eu/files/file/151-/ Hierop klikken en door middel van de groene download knop de voorwaarden accepteren en het .pdf bestand downloaden. Zoals te zien zit er onder de bekende vergrendeling geen kabel of zo. Het lijkt meer een pin die naar beneden drukt om te ontgrendelen. Ook is te zien dat het geheel in principe rechtstandig naar boven uit te nemen zou moeten zijn. Helaas staat hier geen specifieke handleiding in voor het losmaken van die knop, je zal het dus hiermee moeten doen of als je bekend bent bij een garage hun even 2 tellen kunnen vragen om die knop los te maken. ---- Voor zover de handleiding ---- Voor wat betreft het welkomst bericht wat mis ging. Even in stapjes zodat je volgt wat de bedoeling is. 1. Ga naar deze pagina: http://www.skodaforum.eu/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=new_post&f=19 2. Geef het een titel als "Hallo ik ben Fred" 3. Type een berichtje over jezelf (staat dus los van je vraag) een VOORBEELD: "Ik ben Fred, getrouwd, 2 kinderen. Rij al 10 jaar Skoda, heb nu een Fabia 1.4 diesel. Hoop hier wat meer te weten te komen over mijn auto". 4. Plaats het nieuwe bericht. --- Nu heb je jezelf voorgesteld! ---- Mocht je nog tijd hebben, werk hier dan ook je profiel bij: http://www.skodaforum.eu/index.php?app=core&module=usercp Zo mist het bouwjaar van je auto wat nogal belangrijk is bij vragen zoals deze. Op deze manier leren we alle leden een heel klein beetje kennen, dat schept een soort band waardoor veel andere leden ook sneller hun hulp aanbieden bij de problemen of vragen van de ander. Beetje geven en nemen dus. Dit forum bestaat alleen dankzij al je mede-leden die net als jij meer van Skoda willen weten en zelf ook zo nu en dan hun steentje bijdragen. Groeten, Ronald (mijn nickname is PC-fre@k zoals je links van mijn berichten in de grijze balk ziet staan)
    1 punt
  12. Zo, even naar de garage gereden na mijn werk. Garagist was (zoals altijd eigenlijk) uiterst behulpzaam. Wel grappig, hij zei er meteen bij "ook de eerste keer dat je iets komt vragen, normaal zeg je zelf wat er is". Toen ik zei dat ik de fuseekogel al proberen controleren had, wou hij liever een ritje maken om zelf te luisteren. Bij de eerste bonk wist hij het al, toch een draagarmrubber. Achterste (onderste op bijgevoegde foto). Blijkbaar komt het enkel voor bij draaien omdat er dan zijdelings druk op de arm komt, maar dat was slechts tijdelijk volgens de garagist, hij zou binnenkort beginnen bonken op recht wegdek ook. Juist omdat hij het enkel met gedraaide wielen doet, wist hij meteen welke het was. Dat is dan ook weer opgelost. Juist de rubber nog vervangen, maar dat is echt een werk van 2 keer niks, rubber zit slechts met 2 bouten vast. Uit beleefdheid laat ik het nu doen in de garage, aan uren kost dat toch waarschijnijk heel weinig. Bedankt voor al de hulp en het meedenken!
    1 punt
  13. @ skoody: leuk verhaal! Ik zou het je niet nadoen denk ik. Gaaf om er een zelfbouwprojectje van te maken! Wel zonde dat die boel nu staat te verstoffen. Mocht je het niet voor t nageslacht willen bewaren.......... ;-)
    0 punten
  14. Kom op zeg, heren internet is leuk hoor, maar als je een lezing wilt, hoe tune ik een auto. Dan moet je je daar in gaan verdiepen. Registreer je op een chiptuners forum. Als ik helder uitleg hoe het uitlezen van een 1.2 TSi werkt, dan kan men het al niet volgen. En dat is alleen nog maar het bestandje downloaden en uploaden. Het eigenlijke tunen (het aanpassen/optimaliseren van de kernvelden van de ecu) is vele malen lastiger. Dat is ook de reden dat er maar weinigen zijn die een auto echt goed kunnen tunen. Harder laten lopen is, zeker bij een diesel motor, niet zo lastig, maar een fijn rijdende auto creëren is veel lastiger. Zie maar weer bij de 'buren', "lampje-motorstoring-brandt-17705" Een siemens ecu werkt heeeeeeel anders dan een bosch motorcomputer. Zo ook een benzine en een diesel. Je KUNT het ene niet tunen als het andere, de hele kernvelden structuur etc is anders), natuurlijk kun je met je 'bosch' ogen/hersenen naar een siemens stuurapparaat kijken. Maar dan krijg je het niet voor elkaar. Bedenk overigens dat het uiteindelijk alleen maar gaat om de juiste hoeveelheid lucht/brandstof en de juiste timing van de ontsteking. Wat dat betreft zijn fora af en toe dramatisch. Op het moment dat een model 'noodgedwongen' met een externe ecu getuned moet worden, is men pessimistisch omdat het niet de mooiste manier van tuning is. Op het moment dat er dan eindelijk OBD tuning dan beschikbaar is, gaan we weer zeuren dat dat weer problemen met garantie gaat geven. Het is overigens onzin dat het koppel van een motor beperkt wordt om een distributie ketting te sparen. De Software update van de 1.2 TSI was puur vanwege de (elec) wastegate op de 1.2 TSi die nog wel eens storingen gaf in combinatie met de motorsoftware (noodloop). Bij sommige motoren had dit als gevolg dat het koppel er wat ' soepeler' in kwam. De 1 ervaart dit als een groot voordeel omdat de motor er soepeler van wordt. De ander vind de auto veel trager door. Puur een gevoelskwestie. Injectoren etc kunnen prima meer, de motor kan absoluut ook meer hebben, maar het kleine turbotje wil simpelweg niet meer. Ja nog wel een paar pk als je hem geheel uitknijpt. Maar dan beperk je simpelweg de levensduur, alles wordt veel te heet, dat mag nooit de bedoeling zijn.
    0 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe