Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/22/12 in alle zones

  1. pas een beetje op bij die stuw en sluis even verderop, dat wil nog wel eens lastig zwemmen @Marco: O ja, fijn die ruimte. Mij bij de feiten laten beginnen is een hopeloze onderneming, das veel te praktisch. Ik zie praktijk eigenlijk vooral als een helaas nog al krakkemikkig hulpmiddel om een leuke theorie mee op te tuigen.
    1 punt
  2. Sodela vat het heerlijk samen, wat mij betreft. De hele discussie hier is gebaseerd op de enkele aanname dat die boete corrigerend moet zijn. En dat is weliswaar wat onze flitsofficier Spee ons wil doen geloven, maar de realiteit is natuurlijk ook anders. Deels zit er een corrigerend effect in, maar ook deels een sanctionerend effect. Volgens mij is dit maar de helft van het verhaal, Ed. Er zijn deelnemers aan de discussie (waaronder ik) die een zakelijke/ juridische insteek hebben, en daar tegenover staan mensen zoals jij, die meer vanuit emotie en vanuit gevoel argumenteert. Juist door die verschillende invalshoeken kan je een discussie voeren. En je hoeft het ook niet eens te worden gelukkig. Alleen vind ik discussieren vanuit emotie altijd erg lastig, omdat daar vaak allerlei aannames en onderbuikgevoelens aan ten grondslag liggen. En over gevoel kun je niet goed discussieren, over feiten (dus de zakelijke insteek) is dat veel makkelijker. Ik merk dat heel vaak in mijn werk. Als ik ergens aan de deur kom met een dagvaarding voor een schuld bij de bank, gaan mensen vaak een discussie aan in de trant van "de banken worden ook geholpen, wie helpt mij?". Leuke discussie, maar die ga ik dan niet voeren. In een dergelijk geval ga ik alleen de discussie aan over de vraag of zij ooit dat geld geleend hebben en of ze het dan misschien ook niet gewoon terug moeten betalen. Snap je? In een (wat mij betreft) ideale wereld zou een discussie éérst over feiten moeten gaan, en als je helder hebt wat de feiten zijn kun je een tweede stap zetten en vanuit je gevoel beargumenteren of die feitelijke situatie ook wenselijk is. Maar da's een tweede stap. Overigens, ik heb het al vaker gezegd: dit soort discussies zijn wat mij betreft nooit persoonlijk (anders durf ik zaterdag niet op de M&G te verschijnen) Da's zeker een leuke vraag. Alleen is het er ook eentje waar je niet zomaar uitkomt. Immers, zoveel mensen, zoveel wensen. Gelukkig hebben we juist daarvoor ons hele democratische bestel opgetuigd en zijn de diverse verjaringstermijnen keurig bediscussiereerd en in wetten vastgelegd. Maar, neemt niet weg dat we er een leuke boom over op zouden kunnen zetten.
    1 punt
  3. Heerlijk dit onderwerp. Wat zo'n ritje in Zwitserland niet allemaal kan veroorzaken hier "unten", laag bij de grond/ zee... Ondertussen lopen de emoties hier dus hoog op, op zich dus erg knap van hun (en ons vooral ). Het lijkt er een beetje op dat de ene helft een hele nauwe relatie wil zien tussen het misdrijf en de sanctie en dit vooral vertaalt in de "time to market" van de sanctie. Als er in hun beleving te veel tijd tussen zit is de sanctie onterecht. De andere helft roept eerder, je was fout dus je hebt pech want je moet dokken. Als ik hem op een iets andere manier probeer plat te slaan hebben we het over een aantal regels waar men zich moet houden (de automobilist en de overheid). In dit geval heeft de heer H. uit NL zich er niet aan gehouden en is een Zwitserse postbode in zijn 4x4 Yeti gestapt en heeft actie ondernomen. In de beleving van enkelen hier heeft dat te lang geduurd om acceptabel te zijn maar de postbode heeft zich wel aan de officiële regels gehouden (het ligt dus sowieso niet aan de Yeti wil ik maar even vaststellen....). Het verhaal van de redelijkheid omtrent de pedagoocheme aanpak van een snel verstuurde bekeuring is natuurlijk relatief. De Zwitserse overheid heeft zeer waarschijnlijk als preventieve maatregel een bord geplaatst met een getal erop en misschien nog wel een opzichtig geplaatste camera. Doel daarvan is een gevaarlijk situatie ter plaatse "bewaken" om erger te voorkomen en niet om als geldezeltje te dienen. Dat preventieve heeft dus in dit geval niet gewerkt. Daarom stappen de Eidgenossen dus over op de correctieve maatregel, het straffen van de overtreding van de algemene regels. Er zal dus ook op de boete iets staan van "snelheidsovertreding" en vervolgens de plaats en tijdstip van het concrete delict. Daarmee kom je dus in de meta-preventie terecht. De overtreding vormt de basis voor de sanctie maar de combinatie "plaats delict en tijdstip" oftwel dat ene bijzondere geval is in de beleving van de overheid voor de opvoedkundige werking secundair. Primair wil men dan laten merken dat overtreding van regels (welke dan ook) "pien in de kontzakke dut". Ik kan me dus niet voorstellen dat men nu dat ene geval van de overtreding op die ene plek de "crimineel" onder de neus wil wrijven. Het gaat er volgens de overheid om dat je moet "leren" je aan de regels te houden en dat de regels gehandhaafd worden met financiële gevolgen voor degene die de regels niet volgt. Een complex iets als een samenleving werkt immers alleen als er (duidelijk) spelregels zijn en men zich er aan houdt. Dat is soms lastig voor het individu maar uiteindelijk verwacht iedereen ook dat de ander zich in ieder geval aan de regels houdt. De discussie of je dus nog wel moet betalen omdat jij vindt dat ZIJ te laat zijn is in mijn ogen dan ook irrelevant. Fout is fout, als jij je niet aan de regels houdt en zij wel (dus niet het gevoel daarover) moet je dokken. Als zij te laat zijn heb je een punt en scheelt dat misschien geld, maar dan moet je je zelf nog steeds (diep?) schamen dat je je niet aan de regels hebt gehouden. Dit is overigens geen waardeoordeel over het moreel van Herr Hobbel die de regels waarschijnlijk niet bewust overtreden heeft, maar dus wel fout was. We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat het "vergrijp" op zich meevalt en we het allemaal wel eens doen, te hard rijden of andere zaken in het verkeer. Maar dat is ook omdat er niets ernstigs gebeurd is. Het is natuurlijk anders jij daar woont en er regelmatig ongelukken gebeuren met misschien wel fatale afloop. Dan denk je wel iets anders over die minor-offenses of Kavaliersdelicte zoals de Zwitser dat zou noemen.
    1 punt
  4. Ik heb een Belgische buurvrouw en ze heeft nog gevaren ook, ik neem je wel in bescherming idien gewenst IZA Skoda, een kleine moeite
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe