Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 04/20/12 in alle zones

  1. Sorry, stom van mij. Helemaal over het hoofd gezien. Excuus. Hoe kon ik dat nou denken, dat het om de veiligheid van alle weggebruikers zou gaan? Nogmaals, sorry, ik zal het nooit meeeeer doen...
    2 punten
  2. review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition Nu ik richting de 5000 km ga heb ik inmiddels wel voldoende ervaring met dit autootje voor een review. Interieur: Ik ben niet de persoon die heel kritisch is op afwerking e.d. Daarvoor leze men beter andere reviews. De auto heeft veel ruimte. Ik heb mijn stoel vaak behoorlijk rechtop staan, dus de hoge daklijn geeft hier ook een ruim gevoel. Dat zelfde commentaar hoor ik ook van passagiers op de achterbank. Het zicht vind ik ook echt goed. Je hebt van die auto's waarbij de stijlen dikker zijn dan nodig, en waarbij je heel sportief voor je gevoel met je billen door het asfalt gaat. Zo niet de Fabia 2, en dat komt het overzicht op de weg ten goede. Voor de bijrijder is er hier wel een minpunt, bij regenachtig weer gaat er van tussen de ruitenwisserbladen door de rijwind een waterstreep omhoog, midden door het zicht van de bijrijder. Het net neergewiste water wordt door de rijwind hier voortdurend omhoog gestuwd. De middenarmsteun is lekker voor langere stukken snelweg. Moet je veel schakelen dan zit hij al snel in de weg, en wordt het opklappen. Het neerklappen is een beetje gedoe, maar voor langere stukken dat beetje gedoe meer dan waard. Het rijdt echt lekker comfortabel. De ambition heeft een hele stapel opbergvakjes en dat bevalt prima. In z'n algemeenheid geen klachten hierover. Er zijn echter twee minpuntjes: 1. Er staat bij de optielijst dat er opbergvakken onder de voorstoelen zijn. Dat blijkt echter alleen op te gaan voor de bestuurdersstoel, en niet voor de bijrijdersstoel. Het meervoud is dus onterecht. 2. de opbergvakjes in de achterportieren zijn toch al niet al te groot, maar nog minder bruikbaar door de zwengels van de achterportieren. Deze zwengelen hier namelijk vrij dicht overheen. Anders gezegd: wil je deze vakjes goed gebruiken (en op de achterbank is er verder niet heel veel aan opbergmogelijkheden), dan heeft electrische raampjes het voordeel dat je de opbergvakken beter kunt benutten. Ik vind de Swing radio fanastisch. Erg overzichtelijk, en prima geluid. Mijn parter is minder over te spreken dat hij zo strak is vormgegeven, omdat het daardoor het lastiger is om op de tast de voorkeuzezenderknopjes uit elkaar te houden in vergelijking met veel andere modellen. Doe je dit op zicht, dan heb je daar geen last van omdat de vormgeving wel overzichtelijk is. De speakertjes in de achterportieren dragen hier aan bij. Ruimtelijk, helder en fris, zonder dat het heel snel vermoeiend wordt. De lage tonen zijn ook mooi. Helemaal onderin mist natuurlijk een bandbreedte die je in de huiskamer wel hebt, maar het is de vraag of dit in een auto sowieso wel tot z'n recht komt. Bedieningspoespas Alles prima en o.k., op twee puntjes na. Ik vind het jammer dat er maar 1 slot is, die bij het portier van de bestuurder. Ik heb namelijk belang bij dat de ab-functie het niet doet, en de batterij verwijderd uit mijn sleutel. Hierbij is geen fysiek slot aan de rechterkant een gemis. Ik ben happy met de vele intervalstandjes van de ruitenwissers. Het knopje om de spiegels te bedienen (verstellen, verwarmen) voelt een beetje kwetsbaar, en daarmee niet fijn om onder het rijden te bedienen. Voor verstellen is dat natuurlijk toch al geen optie, maar de spiegelverwarming aanzetten onder het rijden is nou ook niet fijn. Ik had daar liever een andere knop voor gehad. Mijn partner vind overigens de elektrische verstelmogelijkheid erg handig. Ik vind het niet eens zo'n vooruitgang t.o.v. mechanisch, want stoppen moet je toch. Nogmaals, voor het overige is voor mij alles prima en o.k., maar alle positieve punten helemaal uit te typen.... dan wordt het een te lang verhaal. Info dashboard: Een echte tegenvaller vond ik de info in het dashboard. Twee stevige minpunten: De minidot vind ik op zich voldoen, maar Skoda is volstrekt niet duidelijk in welk verschil er in informatieweergave is tussen minidot en maxidot. Al voor de aflevering was via fora wel duidelijk geworden dat er geen olietemperatuur is af te lezen in de minidot. Achteraf vind ik het voor mij zelf toch niet iets om 220 euro meer voor neer te leggen, maar jammer is het wel. Er is wel zoiets als een blauw temperatuurlampje dat uit gaat zodra je de auto vol mag belasten (althans, volgens de handleiding), en dat is voldoende voor de dagelijkse woonwerkritten, dan mis ik die meer exacte temperatuurinfo eigenlijk niet. Daarbij ga ik haal ik ook bij een blauw temperatuurlampje toch die graafmachine in, en ga ik echt niet eerst wachten tot hij uit gaat. Voor het overige heb ik in de praktijk bij een koude motor niet zoveel vermogen nodig. Ik denk wel dat de minidot voor de meeste gebruikers niet voldoet. Het is erg onoverzichtelijk wat nou de betekenis is van een getal als je verder en terug klikt. En voor of het start-stopsysteem nou wel of niet in werking is kan je beter naar de toerenteller kijken. Als hij niet in werking is geeft hij dat namelijk aan met 4 woordjes 1 voor 1, en elk woordje 5 seconden: Start.......Stop.........Not......Possible...... Wel, tegen die tijd dat je daar bent is het vaak al lang groen. Mijn partner is – zeker omdat je de motor weinig hoort – erg tevreden met de weergave van de versnelling en het schakeladvies,. Die zijn namelijk wel duidelijk genoeg weergegeven in de minidot. Ik vind het in het begin wel even handig om te weten, maar nu ik het wel zo'n beetje weet kijk ik toch meer op de toerenteller. Bij aflevering bleken opeens de losse meters voor tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur te ontbreken, ook zonder dat dit vooraf duidelijk was. Het eerste kan ik wel missen, maar het tweede, zeker in combinatie met geen info over de olietemperatuur maakt toch dat je bij bergritten niet ziet aankomen wanneer je te veel vraagt, zodat je kunt anticiperen. Je weet pas achteraf dat je richting de grens ging als er een waarschuwingssignaal (temp. lampje rood) komt, en dat rijdt toch minder lekker. Voor de zekerheid in de bergen maar rustig aandoen is nou net niet waarvoor je deze motoruitvoering kiest. Extra jammer eigenlijk deze zaken, want verder is het instrumentenpaneel helemaal prima, en eerder modellen Fabia hadden de twee meters wel. De combinatie van willekeur waarmee dit opeens er uit wordt gehaald en het gebrek aan informatie aan de koper hierover haalt de beoordeling hiervan onnodig naar beneden. Automatiekjes Als je de blazer op voorruit zet springt daarbij de airco vaak aan. Kennelijk van uit de logica dat je bij vocht op de voorruit altijd de airco nodig hebt om hier van af te komen. Terwijl dit niet op gaat, lucht is vaak al voldoende, en anders harder blazen, en bij een warme luchtstroom is het vaak al helemaal niet nodig. En als het dan nog niet lukt kan het vaak ook nog met warme lucht + een raampje een kiertje open. Rij je onder de 100 dan is dit altijd een zuiniger manier om van het vocht op de ruit af te komen. En als het zonodig met airco moet, dan kan ik dat altijd toch nog zelf beslissen. Ik vind het raar voor een greentechmodel dat je min of meer wordt geforced om in veel situaties meer energie te verbruiken dan nodig. Wat me wel prima bevalt is dat met ingeschakelde ruitenwissers en de achteruitversnelling de achterruitenwisser automatisch gaat. Een logica waar ik me meer in kan vinden. Ik heb dit nog nooit gehad op een auto, en ik vind het echt handig. Verbruik (in l/100km op de boordcomputer) Rij je 80-wegen, dan moet je 10 tot 15 kilometer maken voordat hij voldoende op temperatuur is om zuinig te gaan rijden. Ik rij 25 km enkele reis, met alleen 80, 60 en 50. Bij plus 10 graden lukt me dit altijd met een gemiddelde van 5,0. Een of twee keer een tractor o.i.d. inhalen is niet echt van invloed op dit gemiddelde. Rij je een langere afstand dan wordt het gemiddelde natuurlijk beter omdat je dan beter de aanvangskilomters compenseert, want bij bedrijfstemperatuur zit hij bij 80 rond 4, bij 63 (in 5) daar nog wat onder, en bij 50 (in z'n 4) kom je uit op 3,5. Op de snelweg is met 100 km/u de 5,0 soms ook nog wel aan te houden, maar kan tegenwind roet in het eten gooien. Bij 120 zit je toch al snel rond 6,5, bij 140 rond 7,5 en bij 150 9,5. Het motortje: Het mooiste van mijn autootje vind ik het motortje. Met dat zelfde motortje heel zuinig kunnen rijden, maar ook flink kunnen uithalen, dat vind ik de grootste kick van dit autootje. Cliche, maar je kan het niet overslaan: het koppel vanaf 1500 toeren is erg fijn. Hij rijdt bij 63 km/u een helling van 7% op in z'n 5, zonder mokken. Alhoewel ik deze helling in standaardroutine toch in 4 neem (verbruik namelijk nauwelijks meer dan, en misschien toch iets gezonder?) is het toch leuk. Toch is dit geen race-blok. Ik ervaar een responstijd (halve seconde? Hooguit?) bij het diep indrukken van het gaspedaal, en dat maakt voor de beleving veel uit. Daarna gaat hij er flink vandoor, maar toch is er altijd die responstijd. Toch ervaar ik het niet als negatief. Je blijft er als chauffeur rustiger onder. Je gaat hierdoor minder op emotie rijden, en meer met je hoofd. Wil je lekker je race-instinkten uitleven, dan is dit niet het goede blok voor je. Wil je flink vermogen aanspreken op het moment dat dit (min of meer) rationeel nodig is, dan wel. Tweede punt waarom hij niet lekker racet is dat hij niet remt op de motor. "Gas los = direct vaart minderen" had beter tegemoet gekomen aan race-instinkten. Maar dit blok remt nauwelijks, je voelt niet veel verschil of je uitloopt met koppeling in of koppeling op. Derde punt waarom dit geen raceblok is, is gek genoeg juist het hoge koppel onderin. Daardoor is juist de lol van het verder door trekken in de toeren er snel af. Hij kan het wel, en natuurlijk acceleer je hierbij wel sneller dan dat je eerder in de volgende versnelling gaat, maar omdat je gewend bent aan dat het koppel bij het verder doortrekken toeneemt is er toch iets van teleurstelling dat dit nou juist niet gebeurd. Je beleeft niet echt dat er boven de 3000 toeren meer gebeurd dan tussen 2000 en 3000. Overigens heb ik die "teleurstelling" slechts in de derde versnelling, in de tweede gaat het zo vlot tot de 80 dat je geen tijd hebt om aan "teleurstellingen" toe te komen, en in de 4e zit je voor je het weet zo ver boven de 120 dat je (ik in ieder geval) aan hoge toeren in de 4e niet vaak toe kom. Maar juist in die drie is het nog wel eens handig (voor wie de spitsoorlog kent), om goed vlot van de rechter naar de linker baan te komen, en dat gaat dan echt heel vlot als je naar je snelheidsmetertje kijkt, maar jah...., nou ja..., het gevoel wordt ergens een beetje overgeslagen hierbij. Er is een flinke duw, maar juist die steeds toenemende duw in de rug.... die blijft een beetje uit. Ik heb ook nog een minpunt bij het blok. Ik heb namelijk de gewoonte om met vrij weinig gas en vrij korte kopplingslip uit stilstand weg te rijden. Met dit blok gebeurde het me in het begin heuveltje op nog wel eens dat hij afsloeg. Het went wel snel, maar je moet toch meer gas en koppelingslip gebruiken dan ik prettig vind. In de allerlaagste toeren is hij gewoon onevenredig zuinig afgesteld naar mijn smaak. Versnellingen Eerst ongeveer het bereik van de versnellingen: 1: 0 tot "maakt niet uit" 2: "erg weinig" tot 80 3: 30 tot 130 4: 48 tot "weet niet precies" (160?) 5: 63 tot "max" Nieuw voor mij is dat je de tractor inhaalt in z'n twee, en daarbij niet naar z'n drie hoeft. Halverwege de tractor kan hij in 1 keer in 5. Van de linker naar de rechter baan gaat vlot in z'n 5, nog vlotter in 4, en erg vlot in 3. Op z'n zuinigst rijdt hij rond de opgegeven minimumtoerentallen, waarvan rond 45 in z'n 4 het best. Eigenlijk kan je onder de 2000 toeren al het werk doen, tot je boven de 80 km/ komt. 120 rij je rond de 2700 toeren in 5. Wil je vlot rijden, dan kan dat ook bij onder de 3000 toeren blijven. Tussen de 2000 en 3000 is hij echt wat feller en rij je vlot zonder idioot laat op te schakelen. Van 2 naar 3 schakel je dan rond 45, van 3 naar 4 rond 65, en van 4 naar 5 rond 80. Daarbij loop je bij opschakelen grofweg telkens een versnelling achter bij het zuinige patroon. Schakelen ging in het begin niet altijd soepel (eerste 1000 km), maar is nu over behalve de 1. Vanuit stilstand wil hij een enkele keer niet in 1. Doordat ik het start-stopsysteem gebruik komt het nogal eens voor dat je van vrij naar 1 gaat, en dan is het wel vervelend als dat niet wil, want dat zijn vaak juist van die momenten dat er nog meer mensen langs dat stoplicht hadden gewild. Een keertje de koppeling op laten komen helpt wel, alleen reageert vervelend genoeg het start-stopsysteem daar weer op. Het is nogmaals heel af en toe, maar toch vervelend. Ik moet er wel bij zeggen dat het te maken kan hebben met mijn zithouding, waardoor ik de koppeling niet ver genoeg indruk. Als ik de onderkant van het pedaal goed met de neuspunt van mijn schoen raak gaat hij net nog iets verder in. Maar ik let daar pas sinds kort op, zo vaak komt het niet voor, dus ik kan nog niet uitmaken of dit de oorzaak van het probleem is, of dat het toch de bak zelf is. Remmen: Ondanks dat hij achter trommelremmen heeft remt hij prima. De eerste indruk was voor mij minder, maar dat kwam omdat ik moest wennen. (m'n renaultje was erg direct, en een lege bestelbus nog directer). Je moet gewoon harder duwen dan ik gewend was. Maar ook zonder dat je er op gaat staan remt hij prima. Wegligging: Voor zo'n smal hoog autootje ligt hij op de snelweg nog best goed op de weg, ook als je 140 gaat. Je hoort mensen wel eens over zijwindgevoeligheid. Die voel je bij zijwaartse rukwinden inderdaad wel, maar het is niet zo dat je daarmee het gevoel hebt dat je minder grip/controle hebt of of dat langzamer moet gaan. Een beetje tegensturen is voldoende. Mijn Renaultje Clio had met dit soort omstandigheden veel meer moeite, en kon daarmee kon je dan geen 140 aanhouden. In de bochten is het beduidend minder. Daarin voelt hij nog minder goed dan mijn renaultje. Je voelt wel dat je er niet uitvliegt, maar een stabiel gevoel geeft het niet. Bochtjes zoals bij snelwegklaverbladen moet je bij dit autootje gewoon relatief langzaam door heen, niet al te veel boven die adviessnelheden. De combinatie met het niet remmen op de motor maakt het net irritant omdat je daarmee best wel het rempedaal moet beroeren in dit soort situaties, meer dan voor mij fijn voelt. Er valt misschien een voordeel in te zien: bij m'n renaultje heb ik ook alle lagers een keertje laten vervangen, wie weet is het een goeie trigger om het bij deze Faab niet zo ver te laten komen. En ach, als het bochtje voorbij is kan je weer fijn op dat andere pedaal duwen. Rijbeleving: Voor mij geeft de auto plezier op twee manieren. Je kunt er vlot mee rijden, maar eigenlijk nodigt de auto ook uit tot een ander type rijplezier, het rustige rijden. Daar dragen aan bij de zuinige motor, de verbruiksmeter, de responstijd, het grote koppel bij lage toeren en het gelijk blijven daarvan bij meer toeren, de cruise control en de armsteun. Door dit autootje maak ik er een sport van om zuinig te rijden. Hij kan hele einden uitrollen zonder gas, bij hellingen naar beneden kan het dus de moeite waard zijn de CC even uit te schakelen. Totdat er iemand in de binnenspiegel verschijnt natuurlijk, aangezien ik niet zo'n treuzelaar wil zijn waar ik in een andere mood zo'n hekel aan heb. Rijden is met deze auto ook meer een vorm van uitrusten. Je kunt lange stukken met de armsteun naar beneden op de CC lekker aanhobbelen. Voor mij is dat helemaal nieuw, je rust meer uit onder het rijden, ziet meer van het landschap. Met die CC valt pas op hoeveel CPU je brein vroeger wel niet verspilde aan die suffe snelheidsmeter. Ik ben benieuwd hoe het op vakantie in de bergen zal zijn. Ik denk berg op erg leuk, maar berg af wat minder omdat er dan veel het rempedaal opgezocht zal moeten worden voor de bochtjes. Misschien valt het mee, en valt toch iets beter te remmen op de motor. Dat dit weinig gebeurd komt ook omdat deze motor veel werk in de lage toeren doet. Als je in de bergen bij het remmen bewust de toeren rond 5000 opzoekt is daar misschien toch voldoende remvermogen te vinden dan wat ik in woonwerkverkeer rond de 2500 of lager tegenkom. In het begin moest mijn parnter erg aan wennen aan het idee dat ik te veel naar links reed op de weg. Maar het komt gewoon omdat de auto smaller is, waardoor er meer ruimte over is aan de rechterkant. Maar dat hij smal is komt het rijplezier ook vaak ten goede, je past echt overal tussendoor, in drukke centrumstraatjes, of bij van die wegversmallingen waarbij je op de aarzelende tegenligger moet wachten tenzij je ook over het fietspaddeel kunt sneaken. Zeker in combinatie met het goede overzicht voelt het erg wendbaar. Looks: Mooi? Neu, niet echt. Pal van voren is hij te smal, van opzij lijkt het of er twee ontwerpen zijn, de achterkant en de voorkant, maar bij elkaar horen doet het niet. De Hatchback is wat dat betreft wel veel mooier. Toch, als je de kont vergeet heeft hij van de voorkant wel wat, iets eigenwijs, zeker zonder dakrails. De goeie kleur helpt natuurlijk ook. En het chroom, dat komt bij de Fabia 2 niet blingbling op me over, maar eerder – zeker zoals een geheel is met de hele neus – schaamteloos retro. Hoort ook een beetje zo bij een Skoda vind ik. En anders gewoon bij mij. Wanneer moet je deze auto kopen? Ik vat dat samen met: Als je niet de hoofdprijs wilt betalen voor een zeer zuinige benzineauto met veel ruimte, een plezierige en vlotte acceleratie, en het duidelijk mindere bochtenwerk voor lief neemt. Meer foto's bij dit verhaal volgen nog in een foto-album zodra ik uitgevonden heb hoe je dat aanmaakt http://www.skodaforu...-greentech-amb/
    1 punt
  3. Aangezien ik de voorkeur geef aan een losse GPS in mijn geval een TomTom. Hiervoor een broditclip besteld om de GPS links aan de a stijl te monteren. http://www.broditcenter.nl/media/catalog/product/cache/1/image/640x480/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brodit_proclip_skoda_superb_09-11_left_mount.jpg En daarvoor een inbouwvoeding aangeschaft zodat de kabels zo min mogelijk zichtbaar zijn had dit willen doen via de verluchting rooster in de A stijl maar daar steekt ook een airbag dus dat valt nog te bekijken hoe ik dat ga doen, maar om zomaar aan die pvc stijl te sleuren in een nieuwe wagen lijkt me geen goed idee. Dus zal een andere manier moeten zoeken. In ieder geval de zekeringkast is dichtbij dus daar zal dit wel in te bouwen zijn (eerst zien natuurlijk).
    1 punt
  4. 15d9 is voor het vervangen van de nokkenasversteller. 91d6 is software update stuurkolom elektronica. 66f1. Kennen we bij de yeti= logo vervangen achterzijde.bij superb logo vervangen voor en achter. 97w9. Bij Fabia aanpassing op de zekeringen kast . 24w6. Controle en evt. Aanpassing turbo 1.2 benzine motor.
    1 punt
  5. Deze is ingebouwd heb een vrij plaats genomen daar een zekering van 7.5 A geplaatst (had geen van 5A) nu waar de zekering insteekt is enkel bovenaan een stroomverbinding onderaan is dit leeg dus daar heb ik de rode draad aangebracht daarmee zit deze zekering tussen de stroombaan van de voeding plus dat de voeding een eigen zekering heeft. Nu nog de nieuwe GPS kopen en plaatsen.
    1 punt
  6. Deze komt vanop de website van tomtom http://www.tomtom.com/nl_nl/products/accessories/chargers-connect-cables/usb-charging-cable/ . Opgelet de aansluiting is voor een mini USB en de recente toestellen hebben een micro USB maar dat is geen probleem je kan voor een paar euro een verloopstukje bestellen (moet ik trouwens nog doen) http://www.allekabels.nl/USB-Kabel-Micro/4911/1082681/Mini-naar-micro-USB-Verloopstekker.html heb voor gemak een NL site genomen maar je kan ze ook bij conrad verkrijgen.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe