Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 05/03/23 in Berichten

  1. Gisteren waren @CaseyBasey en ik aanwezig bij de kerk waar de uitvaart van Menno was. Het was indrukwekkend want dit was geregisseerd in de stijl van Menno, zo goed als dat kon natuurlijk. Veel muziek afgewisseld met mooie en lieve speeches van familie en vrienden. Het werd zeer gewaardeerd dat er zoveel vrienden langs zijn geweest, zowel bij de uitvaart als ook in een eerder stadium zoals in het ziekenhuis. Na de mooie plechtigheid (van 90 minuten) werd er afscheid van Menno genomen in kleine kring, de rest van het gezelschap (incl Kees & ik) gingen naar huis/werk of nog even naar het huis van Menno's schoonmoeder die vlakbij woont in een schitterend huis in het bos waar soep en broodjes klaar gemaakt werden. Koffie was er ook voor de liefhebbers waaronder Kees en ik. Helaas moest ik na de koffie weg vanwege mijn werk maar Kees is wel gebleven en heeft met veel vrienden en familie nog bijgepraat. We zijn blij dat we zijn geweest en de familie vond dit ook erg fijn. Het is raar dat Menno er niet meer is maar ik geloof dat hij nog erg lang herinnerd zal worden vanwege alle anekdotes die er over hem rond gaan. Marijke grapte nog wel rond dat zij voortaan in Oldeberkoop rond gaat rijden in het rode monstertje met gigantische knalpot voor het mooie effect buiten de auto. 🙂 Familie Harsveld, bedankt dat jullie zo open staan om dit alles te delen met de familie en vrienden van Menno. Veel sterkte in deze periode! Hieronder een song waar Menno veel waarde aan hechtte. Dit werd gister ook gedraaid.
    5 punten
  2. Het leek me eerder niet zo gepast om er hier op dit forum over te schrijven, maar ben er zojuist achter gekomen dat Menno zelf wel in het andere forum over zijn ziekte sprak. Ja, het is een heel treurige geschiedenis. Ik ben, nadat Menno niet meer in staat was om te communiceren, voortdurend door Marijke op de hoogte gehouden. Het moet heel zwaar voor haar zijn geweest. De laatste weken heeft Menno in het Erasmus in Rotterdam gelegen en Marijke was alle dagen bij hem. Ik mis hem.
    5 punten
  3. Still going strong, 240 k op de klok. En intussen wel het nodige slijtage delen vervangen, inclusief zelf de vulling van de stoelzittingen gedaan en remschijven en blokken laatst. Kan er nog geen afscheid van nemen.
    4 punten
  4. Inmiddels heb ik de sleutels van de Fabia ingeleverd en heb nu de eerste ritten met de Bayon gemaakt. De motor. Voor het eerst een driecilinder. Daar had ik al meer mee gereden o.a. in een Polo en een T.Roc. De drie cylinder brom is bij alle drie genoemde auto's te horen vooral bij de T.Roc. Maar als de motor warm is bij de Bayon dat is de auto lekker stil. De Bayon heeft 6 versnellingen en is bij snelheden 100-120 stiller dan de Fabia met een vijfbak. Boven de 130 weet ik nog niet, ik heb nog niet in Duitsland gereden. De Fabia is iets beter in het verwerken van kleine oneffenheden in de weg. De Bayon iets beter in grotere ribbels. Beide auto's op Michelin zomerbanden. De 3 Fabia's die ik heb gehad werden afgeleverd op stugge Continental banden. Bij alle drie ging bij de eerste bandenwissel de het comfort omhoog als er Michelin banden onder gingen. Ook bij de Bayon heb ik met een auto gereden waar stuggere banden onder zitten, maar de Bayon die ik gekocht heb met Michelin eronder geeft meer comfort. Ook bij de Bayon het banden verschil dat ik ook met de Fabia had. word vervolgd. .
    4 punten
  5. Vandaag even naar de garage geweest en het is allemaal nog veel simpeler dan we dachten. gelukkig! Onder bij de zekeringen zit een schakelaar. Dit kan je omzetten. Dan gaat direct als je contact maakt het licht dus aan. Fabia123 suggereerde het al. Ik heb dus zo'n aanpassing. Alleen zit ik niet elke dag bij de zekeringen te kijken dus ik wist van het bestaan niet af. Heb je al 12 jaar een zelfde auto en leer je er nog steeds iets nieuws over. 😁 Dank voor jullie meedenken.
    4 punten
  6. Kees en ik hebben het bezoek aan Menno’s uitvaart goed in kunnen plannen en beschouwen dit dan ook als geluk om toch aanwezig te kunnen zijn bij de uitvaart.
    4 punten
  7. Vandaag me eerste werkdag weer en geprobeerd vrij te krijgen ! Helaas niet gelukt ! Stond al 2 maanden terug ingepland bij een klant en die verwacht ons daar deze week. En collega had nog gebeld met klant maar de afspraken met andere partijen stonden ook al vast dus helaas. Was het directe familie geweest dan was het een ander verhaal geweest !!
    4 punten
  8. Afijn na de baal ochtend gehad te hebben door die fijne email , heb ik me toch maar in de middag herpakt en weer gaan zoeken op internet. En kwam redelijk snel een tweetal F800ST tegen in de kleur blauw. En beide ook nog eens wat dichter bij, namelijk in Hilversum. De eerste dealer waar ik van de motor een goed gevoel kreeg gebeld of deze nog beschikbaar was !? En dit was hij, dus meteen een afspraak voor de volgende dag gemaakt. De tweede dealer het adres van opgeschreven, en mocht de eerste toch niets wezen dan kon ik daar nog naar uit wijken. Maar goed de zaterdag dus na een goede bak koffie (nr4) gedronken te hebben in de auto gestapt met helm en jas en handschoenen op de achterbank. Bij aankomst had men de motor alvast wat naar voren gezet in de winkel want het blijkt een motorzaak te zijn met ruimte tekort. Hadden veel Ducati staan en enkele oldtimers van Laverda. Één van de eigenaren is een fanatieke Laverda gek en in zijn gesprek kreeg ik indruk dat hij alles opkoopt wat los en vast zit van dat merk... Maar goed kwam voor de BMW en na een grondige inspectie kon ik niet echt mankementen vinden op wat kleine krasjes ( zijn weg te poetsen) en wat boutkoppen die roestaanslag hebben. ( dat is kwestie van nieuwe bouten bestellen ) Eigenaar vroeg na een 20 minuten of ik tevreden over de motor was en of ik een proefrit wilde maken !? Uiteraard wilde ik dit wel en een kwartier later reed ik door een deel van Hilversum waar ik het bestaan niet eens van wist. En na wat omzwervingen met tussendoor googlemaps bekijkend (stilstaand) weer bij de dealer aangekomen en was voor mij eigenlijk wel zeker dat het deze moest gaan worden. Alleen ontbraken op de dealer foto's de koffers (optie) en tsja minimaal de topkoffer is wel prettig om bv de helm in op te ruimen als je ff een terras of winkel bezoekt... Maar goed deze werden er ook gewoon bijgeleverd (zijkoffers en topkoffer) alleen moet ik deze nog wel even goed aan binnenzijde reinigen. Maar dat zijn kleine details, en in één van de zijkoffers bleek ook nog een gecertificeerd beugelslot te zitten dus dat scheelde me ook nog 100 euro ! Want verzekering die verplicht je dit dat er minimaal een gecertificeerd slot gebruikt word ondanks dat er op de motor ook een orgineel BMW alarm was ingebouwd. Dus 2 weken terug de koop door laten gaan en de dealer vroeg of ik hem de zaterdag er op hem zou komen ophalen ? Ehhh nee dat word een week later, want ik heb aankomend weekend weekendstoringsdienst en dan weet ik niet hoe de dag verloopt met telefoontjes en eventueele uitruk naar een storing. En zo was dus gister 5-8-2023 de dag dat ik de fiets ging ophalen...... en bij het ochtendgloren hadden we een stralende hemel (zon) dus hoe mooi kan het zijn om deze dan op te halen ?? Maar goed me neef zou me ophalen en me dan naar Hilversum brengen dus zou er rond 10.00 uur zijn. Maar die moest natuurlijk de vrijdagavond even daten met een jonge dame en tsja dat liep in tijd wat uit dus hij kwam met hele kleine oogjes en wat blauwe plekken in de nek aan de deur een uur later..... Maar hij had wel een lekkere avond/nacht gehad wist hij me te vertellen.....Dus hem eerst maar twee bakken nr4 extra strong gegeven waarna hij wakker werd tegen het stuiteren aan...😂 Bij aankomst stond de BMW F800ST er spik en span bij en kon ik zien dat ze hem meteen een beurt hadden gegeven. Dit kreeg ik ook naderhand te horen dat men er een grote beurt tegenaan had gegooid. Dus nieuwe olie en filter , remvloeistof was vervangen, koppeling was gesteld nieuw luchtfilter en dus redelijk goed gereinigd en gepoetst..... ( zoals het hoort ) Na de papieren rompslomp en het resterende bedrag gepint te hebben kreeg ik de 2 sets sleutels overhandigd en wilde hij de motorbediening gaan uitleggen.... Maar goed hij had al snel door dat dit zonde van zijn tijd was daar ik de bediening van de BMW knoppen kan dromen ( zelfs na 20 jaar niet gereden te hebben) Vroeg hem alleen even uit te leggen mbt olie pijlen daar dit een bepaalde procedure heeft en het afnemen en plaatsen en openen van de zij en topkoffers. En dat lijkt simpel, maar is een puzzeltje met de juiste stand van de sleutel en de juiste knop/hendels bedienen. Doe je het verkeerd en je wil de deksel openen dan sta je met de hele koffer in de hand.... Afijn na een kwartier/half uur was het dan zover............... motorpak aan, motorsneakers aan, helm op handschoenen aan en gaan met die banaan........ En ja nog steeds een stralende hemel alleen nu stralend in de vorm van waterdruppels......... Maar dit kon de pret niet drukken en met me motorpak aan gevoerd met goretex was deze jongen na de rit gewoon nog droog eronder.... De specs: Een 800cc tweecilinder in lijn Bouwjaar 2007 met 25K nu op de teller. Belt aandrijving ( volksmond V snaar) een getande aandrijfriem. Enkelzijdige achterwiel ophanging Middenstandaard ( tegenwoordig vaak een optie) Boordcomputer waar velen gegevens zijn op te roepen mbt de motor en bv verbruik / temperatuur Handvat verwarming wat gister we lekker gevoel gaf in laagste stand. Van fabriek af een alarm Instelbare achterschokbreker.... En dan het plaatje bij het praatje
    4 punten
  9. Groeten van uit Edinburgh!
    3 punten
  10. Verbaasd ben ik ook hoor. Het was ook omdat bij 88.000 km het kale motorblok vervangen is vanwege een onder de zuigerveren gebroken zuiger in cilinder 3. En wat dit apparaat mij doorgaans per jaar kost, daar kan ik geen nieuwe voor rijden. Ja gadgets zijn leuk. Maar met gezin, puber, een huis en een hond stel je dan toch andere prioriteiten. Het blijft iig met een grote glimlach nog steeds rijden.😬
    3 punten
  11. Tsja in October 1979 op 17 jarige leeftijd begonnen bij werkgever 1 Hiervoor haalde ik oud papier op met buurmeisje en brachten we in onze schoolvakantie naar de papierboer op de fiets. Want ja was toendertijd 25cent de kilo dus was goed verdienen en zo ben ik bij een houtzaak in A'dam terecht gekomen die een paar duizend oud papier had liggen wat we mochten hebben. En toen alles was weggebracht ben ik daar op een zaterdag de schuur nog aan aanvegen geweest en beetje blijven hangen en geholpen. En toen ik wegging na halve dag zei de eigenaar dat ik wel als zaterdag hulpje mocht komen werken.... Maar goed na een ruime 20 jaar bij de eerste werkgever gewerkt te hebben ben ik in 2001 overgestapt naar Seijsener waar ik nu nog steeds zit. En ja veel buiten in weer en wind wat ik op zich lekker vind. Maar lange dagen in drukke periode ! Alleen doordat ik op vele afdelingen ingezet kan worden vanwege kennis en handigheid switch ik in de stillere tijd van onze afdeling service en onderhoud over naar plaatsing ! Maar hiermee kreeg ik steeds meer problemen mee ! Je wil er niet aan dat je ouder word en dat het lichaam het af en toe gewoon niet meer trekt. En voorheen was het een straf om op werkplaats te werken voor me, maar eer verleden jaar werd me verzocht of ik aan project van duitse kasten mee wilde helpen omdat dit beetje verpest was door 2 monteurs en de klant begon te klagen. Dus is er een ploeg samengesteld van nog monteur en een tester een hulp ( scholier ) en mezelf en de projectleider. En met elkaar hebben we de boel vlot getrokken en was ik voornamelijk met de dunne draadjes en de sturingen bezig. En die periode beviel me steeds meer dat ik binnen was, de werkplaats chef vroeg of ik geheel naar binnen wou. Alleen dat wil ik nog niet, het vrije wat ik buiten heb en al ruim 40 jaar heb kan ik niet geheel loslaten. Dus zodoende hebben we de afspraak nu wel staan dat ik hoogseizoen ik voornamelijk bezig ben met onderhoud en storingen aan de pompen (vuil en bilge ) en dan laadpaal plaatsen en storingen die we leveren en dan op lokatie ombouwen van kasten naar schakelen met de APP. Onlangs een 5 tal kasten bv in Kampen gedaan, dit zijn kasten voor de beroeps en cruise vaart. Was geplaatst door belgische firma, maar die kon het niet rondkrijgen om het werkend te krijgen en de kasten hebben een ruim jaar op gratis gestaan. En toen werden wij weer gebeld of wij het wel werkend konden maken op Walstroom. Dus eerste een week rond gelopen en alles bekeken en onderzocht , schema's doorgespit en toen plan gemaakt om het om te bouwen naar ons systeem. Ben ik met collega een 2 weken mee bezig geweest om het werkend en omgebouwd te krijgen. Nu nog in één kast wat blinddoppen plaatsen, maar nu wel in gebruik Maar goed daar je vroeger dat zonder problemen deed, merk je nu gewoon dat dit toch meer lichamelijk van je vergt. En in eerste instantie wil je er niet aan toegeven, maar dan kom je in ziektewet met een 3 voudige ontsteking in je schouder. Kun je eerste 2 weken alleen maar slapen op een stoel in de woonkamer met een dekbed over je heen. Omdat liggen of staan gewoon heelllllll erg pijn deed .... Dus fisio fisio fisio en 3 a 4 maanden verder ga je weer langzaam aan proberen. Dan ga je op bepaald moment met collega mee en pak je een betonblokje op en schiet het weer in de rug...... en dus weer fisio en thuis hangen. EN ja dan moet je er toch aan toegeven dat het lichaam ouder word (geest niet) en moet je toch gaan praten op zaak en dus nu deels binnen, lichtere klussen buiten of collega helpen. Maar doordat ik nu vanaf januari een beetje me dagen aan op maken ben en dus 4 dagen per week werk, begon me dat toch wel te bevallen. Merk nu dat ik veel meer aan me weekend heb vanwege die extra dag ! En dat is dus de reden dat ik steeds meer zit na te denken over die 80 / 90 / 100% regeling. Maar goed eerst maar eens binnenkort een berekening laten maken door PZ. En als dat financieel redelijk te doen is dan zit ik er sterk aan te denken om dit te gaan doen ..... Nee Frank, dat heb ik je in verleden al uitgelegd! Dat gaat niet gebeuren ! Hier MOD zijn ( in begin periode ( drukkere periode )) is / was geheel anders dan daar ! Daar mag je als MOD het sloofje zijn van de Admin's ! Ik heb nog nooit een financieel plaatje gezien mbt donateurs inkomsten en reclame opbrengsten. Je weet de reden van dat ik daaar ben blijven hangen toendertijd dat we niet eens ons forum bij naam mochten noemen. Dit is gelukkig verbeterd nadat Pasqual min of meer het forum heeft overgenomen. En als ik al MOD daar zou worden, dan moet er eerst wat aan de regels gedaan worden voor ik het ook maar zou doen. Dan wil ik meer rechten hebben dan dat de mods nu hebben..... Maar goed het gaat toch niet gebeuren !!
    3 punten
  12. 4 jaar terug hadden ze hal als beach resort met topless bediening Hele rijen mensen voor de entree van die hal..........😅
    3 punten
  13. Ik vind alle Skoda's lelijk, de een wat erger dan de ander.
    3 punten
  14. Gister het genot mogen beleven van de vooruit verwarming..... Tsja moest alleen dus even de zijramen schoon krabben terwijl de motor draaide de stoelverwarming alvast aanstond en ehhhh de stuurverwarming om net even de kou van t stuur te halen... Tsja en toen ik klaar was met de zijramen en instapte en de gordel omhad, kon ik de wisser aanzetten om het voorraam schoon te vegen.... Ohhh wat een luxe.... Maar ja dan kom je op zaak aan en staat daar de IVECO waarmee ik naar Groningen moest om een tweetal pompkasten te plaatsen... En staat ddat grote voorraam stijf in het ijs !! Toen had ik de keuze, trapje pakken en krabben offf motor starten en verwarming hoog en dan binnen de thermoskan vullen met koffie en een bakkie drinken met de collega's Ehhh laatste gekozen, en toen me thermoskan was gevuld kwam er andere collega binnen die vertelde dat hij de IVECO had uitgezet omdat raam al schoon was....
    3 punten
  15. Ja Ed, je moet Vlieland niet in de naam van de foto zetten.
    3 punten
  16. Lijkt me toch dat je zo'n ding je niet laat aanpraten ! Je kunt het onzinnig vinden en dus niet kopen , of je vind het handig en je schaft het aan.... Tsja gebruik altijd me botte scheermesjes ervoor, zodat ze een tweede leven tegemoet gaan..😊
    3 punten
  17. Da's toch een refractometer? https://nl.wikipedia.org/wiki/Refractometer Recentelijk nog gebruikt als voorbeeld om de Wet van Snellius uit te leggen.
    3 punten
  18. Hoi, Laat ik mijn is voorstellen, Ik ben Marco B. ik heb een Skoda Superb combi gekocht een project. Ben inmiddels drie weken bezig en ik heb een geriviseerde 1.8 TSI met 0 KM geplaatst in mijn Skoda. Met gemodificeerde zuigers, kettingen, spanners, olipomp. De skoda had 150.000 km gelopen NAP toen ik hem aanschafte bij een handelaar waar zei voor export stond. Maar er was een klep verbrand waarschijnlijk door hoog olie verbruik, Dus besloten een geheel gereviseerde 1.8 TSI erin met een jaar garantie en met de modificaties aan zuigers, kettingen, oliepomp, spanners, kleppen. Dus een revisie motor, nieuw massa vliegwiel nieuwe koppeling drukgroep en druk & top lager. Ook nieuwe multiriem en een nieuw tandenriem voor de compressor. Ik heb ook 2 webasto hollandia schuifdaken ingebouwd1 panoramadak Webasto Hollandia 930 en een webasto Hollandia 300 voor de achterbank. En moet nu nog een set zwart leer met electrische stoelen van 2017 inbouwen wat ik gekocht heb en ik heb 4 nieuwe velgen gekocht 19 INCH Dallas look die binnenkort geplaats worden. Ik moet de bandenspanning sensors over laten zetten. Ik heb hier op het forum het aansluitschema van de electrische stoelen al gevonden. En kom nu even kijken of iemand al is een middenconsole heeft uitgebouwd. Het interieur is van een Skoda superb 3 is heel anders stoelen en bank passen wel maar wil nu kijken of ik het leer op de achterste deurplaten kan overzetten., door de popnagels uit te boren. Ook moet ik kijken of dit kan op de B stijl en de armsteun in de middenconsole. Ik heb de complete console maar die is ook weer anders dus kijken of ik de deksel armsteun kan overzetten. Hier ga ik volgende week aan beginnen. Ik heb hier het beradingschema gevonden echter ik ga de stoelverwarming niet aansluiten want heb deze knoppen niet op mijn climatronic ga wel proberen of ik de bestuurders stoel op het OBD systeem kan zetten IVM geheugen van verschillende rijders. Hoop dat het gaat Skoda 2 is OBD 1 En skoda 3 OBD 2 Wat een fijne auto de 1.8 TSI 210 PK 320 NM is rap maar rijd je hem tot 2.000 RPM en zei alleen op de compresor loopt haal ik 1 op 16. De 4x4 is geweldig wat een wegligging heel tevreden mee en hoop nog een jaar of 10 van deze Skoda gebruik te mogen maken, De Skoda is Magic Black met veel chrome accenten hele sjieke auto vind ik. Nou mocht ik nog vragen hebben post ik ze en wat ik zo gezien heb een leuk forum waar ik echt wat aan heb. Met vriendelijke groet, Marco B.
    3 punten
  19. Das een lang verhaal 😉 Ik begon met de volgende serieuze kandidaten: 1) de Skoda Octavia 1.5TSI DSG-7 Sportline Business (lava blue met de nodige pakketten en opties); 2) de Seat Leon ST FR 1.5TSI DSG-7 Business Intense (Desire Red met de nodige pakketten en opties); 3) de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Business GR Sport Plus (Platium Pearl White parelmoer / zwart dak); 4) de Peugeot 308SW GT met de 1.2 Pure Tech automaat (Blanc Okenite met blauw leer). Heb eerst met de Leon en daarna met de Octavia proef gereden. Voor mijn gevoel nét betere stoelen dan de Leon ST. Bij de Leon ST zijn de stoelen net iets breder, waardoor ze minder zijdelingse steun geven. Er is helemaal niets mis met de Octavia, maar toch wordt ik er nog niet heel warm van. De Leon vind ik mooier dan de Octavia, en rijdt ook super. De stoelen zijn minder dan de Octavia, maar nog steeds gewoon goed. In een dikke uitvoering staat er gewoon een serieus mooie auto voor de deur. De Toyota heeft het op papier allemaal. De zwaarste motor, een prima uitrusting, sportstoelen... en toch krijg ik er nog niet "hét" gevoel bij. Misschien ook omdat het écht een andere auto is dan alles wat ik hiervoor gereden heb. een proefrit bevestigde: dit wordt het tóch niet voor mij. Het is niet verkeerd, maar na drie keer een auto met dsg is een CVT toch een stap terug. En ik vind het interieur te ouderwets/ grof. Van buiten was het een hele mooie auto, maar van binnen niet. En de stoelzittingen zijn gewoon te kort voor mij, ook bij de sportstoelen. De Peugeot vind ik écht heel mooi, en heeft goddelijke stoelen. Alleen... ik heb de afgelopen maanden veel gelezen en gehoord over de 1.2 Pure Tech motor (die ook in diverse Opel-modellen te vinden is). En de mooiste kleuren zijn inmiddels niet meer leverbaar ;-( Gevoel versus verstand... lastig! Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel, alleen de Octavia is een stukje goedkoper. De Octavia komt op € 44.720, de Leon ST op € 47.480, de Corolla op € 46.900 en de Peugeot op € 47.140. Gelukkig zit er wel wat rek in de oorspronkelijk grens van € 45.000 😉 Vraag is ook op de leasemaatschappij alle keuzes goedkeurt. De rode kleur van de Leon en het blauwe leer van de 308SW kunnen zomaar voor gefronste wenkbrauwen en dus een hoger prijskaartje voor de werkgever zorgen. En voor mijn werkgever telt natuurlijk de maandelijkse leaseprijs, en die ken ik niet van de huidige keuzes. Kan dus zijn dat daardoor op de achtergrond keuzes wel of niet geaccepteerd worden. Mijn primaire keus was uiteindelijk de Leon in Desire Red. Qua cataloguswaarde paste die binnen het budget. Helaas bleek de leaseprijs die geoffreerd werd boven de norm te liggen en mocht de kleur niet, dus moest ik ‘m dusdanig downgraden dat ik er niet blij van werd. Toen toch nog een keer met de Octavia gereden, en de Sportline Business beviel me wel heel goed. Heerlijke stoelen. Maar helaas gold daar hetzelfde: cataloguswaarde was ruim binnen de norm, leaseprijs niet. VAG-producten zijn gewoon duur in de lease momenteel. Toch nog even de 308 laten berekenen: die kwam ook te duur uit dankzij de vele problemen met dit motorblok en gebrek aan inkoopkorting. De Corolla viel zoals gezegd ook af, dus ik was even terug bij af. Toen kreeg ik vanuit de leasemaatschappij aan paar suggesties, waaronder de Ford Kuga. Die ben ik gaan bekijken. Maar ik vind ‘m gewoon niet mooi (interieur is me te grof/ “ouderwets”) en de kofferruimte onvoldoende. Maar er zat nog wel iets anders tussen de suggesties, en dat was de Focus. En toen ikme daar eenmaal in ging verdiepen, was ik verkocht 😉
    3 punten
  20. Ja, daar lig je dan in bed als dochter die met haar vader heeft verloren en die de slaap niet kan vatten. En dan ga je dus even zoeken omdat er iemand van het forum aan de deur was. En zo struikel ik heel even een stukje van het leven van mijn vader in, waar ik geen deel van uitmaakte: geen zorgen; ik heb niets met auto’s en ben hier hierna weer weg . Ik lees hier heel veel lieve en mooie woorden over en wensen aan zowel mijn vader als aan ons. Maar ik lees ook vragen en die kan ik me heel goed voorstellen. Daarom zal ik zijn verhaal zo goed mogelijk doen. Een aantal maanden geleden begon mijn vader dubbel te zien en kreeg hij evenwichtsproblemen. In juni gingen mijn ouders op vakantie en daarna zou hij direct naar het ziekenhuis voor de problemen met zijn zicht. Tijdens hun vakantie ging mijn vader plots hard achteruit. Hij raakte in de war, kon zijn ogen niet meer goed openhouden en begreep bijvoorbeeld niet meer hoe hij om een douchegordijn de badkamer uit moest komen. Bij thuiskomst zijn mijn ouders direct naar de huisarts gegaan en een uur later werd hij met spoed opgenomen op de afdeling neurologie. Aldaar hebben ze talloze onderzoeken gedaan maar een diagnose bleef uit. Ze hebben hem toen een stootkuur prednison gegeven en hij knapte ontzettend op en werd ontslagen. Niet veel later werd hij ontzettend moe en voelde hij zich verschrikkelijk. Zelf weet hij het aan het afbouwen van de prednison maar zijn situatie werd steeds slechter. Hij had dagelijks koorts, kon vaak niet meer lopen en was steeds minder wakker te krijgen. Vier weken geleden is opgenomen in Rotterdam voor een second opinion door de experts op het gebied van neurologie maar ook hier stond men voor een raadsel en mijn vader ging in rap tempo achteruit tot hij zijn stem verloor, niet meer kon slikken, steeds verwarder raakte en steeds minder bij kennis was. Op 20 september is hij opgenomen op de IC. Hij had gebraakt en voeden in zijn longen gekregen en had een zware longontsteking. Daarbovenop bleek hij covid te hebben en werd er een gist in zijn bloed gevonden. Hij is sinds toen niet meer bij bewustzijn geweest. Hij werd beademd, er verdwenen 16 slangen met medicatie in zijn lijf en hij werd regelmatig omgedraaid, zoals we dat van de covidbeelden kennen. Mijn vader deed het fysiek nog wonderlijk goed maar hij werd niet meer wakker en reageerde maar heel matig op pijnprikkels. Woensdag hadden we een gesprek met de artsen en werd voor ons heel duidelijk dat verdere behandeling niet zinnig meer was. Mijn vader is in een paar maanden tijd compleet verwoest door een tot voor kort onbekende vijand. Hij was altijd al wat mager maar hij eindigde vel over been met zo’n 45 kilo aan lichaamsgewicht. Nog los van het probleem in zijn hersenen was hij te ernstig verzwakt om alle problemen nog te lijf te kunnen gaan. Ironisch genoeg hoorden we tijdens dit gesprek ook dat er twee dagen daarvoor eindelijk een onderzoek positief terug gekomen was. Hij leed aan een zeer zeldzame auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen hersenen aanvalt. Ironisch voor een man die toch altijd zo scherp van geest was. De ziekte heet klhl-11 en is pas in 2019 voor het eerst vastgesteld. Woensdagavond is mijn vader van de beademing gehaald. Als gezin zijn we de hele nacht bij hem gebleven tot hij donderdagochtend om 08.34 uur overleed. Hij ging echt heel rustig. Het spijt me enorm dat ik dit verhaal niet mooier kan maken dan het is. Het is ontzettend hard en verdrietig en voor ons nog enorm onwerkelijk. Jullie waren een groot deel van zijn leven en ik vind het fijn om te lezen hoe hij hier werd gewaardeerd. Ik hoop de vraagtekens weggehaald te hebben en wil jullie bedanken voor het plezier dat jullie mijn vader gegeven hebben. We missen hem enorm.
    3 punten
  21. Niet zo moeilijk. Alleen Lewis Hamilton loopt in een vuilniszak. Zonder de tips had ik hem ook herkend.
    3 punten
  22. Leuk. Het was in 2010 dat ik Chiel via het forum leerde kennen. Ik overwoog de aanschaf van een Yeti met DSG en mocht van Chiel een proefrit in zijn auto maken. Geweldig aardig van hem. Die proefrit heeft de doorslag gegeven, en ik rijd nog steeds in de Yeti die ik september 2010 kocht.
    3 punten
  23. Afgelopen zaterdag op het werk was er een 'autodag' voor de bewoners van een huis waar ik werk georganiseerd. In beperkte omvang maar een aantal leuke auto's er bij: Lelijke Eend uit 1986, een Burton (kitkar op basis van Eend), Volvo Amazon met startproblemen, en een late kever. Jaguar S-type en Scimitar van mijn broer (S-type heeft ie al eens mee in Autoweek gestaan) en de Scimitar heb ik al eens eerder laten zien. En de ster van de dag: een Buick convertible uit 1951
    2 punten
  24. Very nice! We zijn vanavond uit eten geweest in The Dome. Eten is sowieso erg lekker en leuk hier in Edinburgh. Enorm veel keuze en pubs zij er helemaal erg veel. Maar The Dome is echt andere koek. Zal de website ff opzoeken…. https://www.thedomeedinburgh.com/privatedining
    2 punten
  25. Blijf daar zitten dan zie je mij daar over 12 dagen.
    2 punten
  26. Zoals de stewards van de meeting (waaronder oud-coureur Johnny Herbert) aangaven bij de straf voor Perez, is het een fout van het team dat Hulkenberg al ongeveer naast Perez reed voor hij gewaarschuwd werd om ruimte te maken voor Hulkenberg. Het idee is dat Ferrari mogelijk de race pace voor elkaar heeft deze race, dus misschien blijven ze in de buurt. Wat Lulu betreft niet alleen 2e rijder bij het Sterrenteam, maar ook de langzaamste Britse coureur. Ik zie nu al gebeuren dat het komend seizoen drama wordt bij Ferrari: hun beste rijder op basis van een racejaar (Sainz) vertrekt, en ze blijven achter met hun 2e coureur en een bejaarde op zoek naar een snelle scootmobiel. Voor de race van morgen is het vooral van belang wanneer er gele vlaggen, safetycars en dergelijke komen ten opzichte van bandenstops, en of een ten koste van extra bandenslijtage opgebouwde voorsprong niet door een SC om zeep wordt geholpen. Albon heeft als 12e gekwalificeerd, als er voorin wat gebeurt, kan ie een puntje pakken voor het team. Ricciardo laat het ook in zijn thuiswedstrijd helemaal afweten, als ze een telescoop op de cockpitrand monteren kan ie misschien net zijn teammaatje in het zicht houden.
    2 punten
  27. Wat wil je nu dat ik ga zeggen Marco ??? Enne bij P zit je aan verkeerde adres hoor, moet je bij pasqual zijn... En wat dat part time frank, ben nu wat van me 600 uur aan het opmaken en binnenkort eens praten met PZ ! Wij hebben een 80 /90/100% regeling in de CAO Kun je vanaf 60 gebruik van maken en houd in dat je 80% van je vakantie dagen houd, 90% van je salaris en 100% pensioenopbouw houd en dan ga je dus nog 4 dagen werken. En PZ mag een berekening maken en aan de hand van dat besluit ik of ik daar gebruik van ga maken... Want nog 5 /12 jaar full time door dat zie ik niet geheel meer zitten.....
    2 punten
  28. Prima. Ben nog aan het oefenen met het infotainment systeem dat kan meer dan bij de Fabia. Grotere schermen met meer informatie. Voor het eerst een zesbak en dat maakt de Bayon bij snelheden tot 130 stiller/dan de Fabia. Bediening van verlichting en cc zit op een andere plaats. Instap is wat hoger Prima stoelen, verbruik van Bayon is zuiniger. Comfortabele vering vooral bij grotere oneffenheden. Led verlichting die zich aanpast werkt heel mooi. Het is een mild hybride en daar moet je mee leren omgaan. Zijn er ook dingen die ik mis uit de Fabia: Jazeker, de brillenkoker, het mandje achterin, en de verwarmbare spiegels. De Bayon heeft wel een verwarmd stuurwiel en achteruitrijcamera. De elektronische hulpjes zijn handig vooral de lampjes in de spiegel die waarschuwen voor een auto in de dode hoek. Extra lampjes als de klep open staat heel handig in het donker.
    2 punten
  29. Natuurlijk blijf ik hier meedoen en zal de rijervaring zeker delen. De overgang naar een ander merk is altijd wennen en velen vinden er iets van. Prima natuurlijk. Mijn eerste auto was een gebruikte. Japanner die de reputatie had zeer betrouwbaar te zijn. Ik heb er veel ellende mee gehad.. Een familielid met dezelfde Japanner had er nooit wat mee. Daarna een Citroen. Dat is een roestbak die vaak kapot gaat kreeg ik te horen. Wel roesten, nooit ( veel onderdelen waren van plastic) en de auto heeft het prima gedaan. Een aantal auto's later ging ik Skoda rijden. En sommige Opel rijders snapten niet dat ik zo'n onbetrouwbare Oost Europese auto kocht. We weten hoe betrouwbaar Skoda's en hoe onbetrouwbaar Opels daarna zijn geworden. Nu voor het eerst een Koreaan. De hoofdreden om van merk te veranderen is meestal dat het oude merk niet meer heeft wat ik zoek, en dat is nu ook weer zo. Ook nu zullen er verschillen zijn. Maar ook overeenkomsten.
    2 punten
  30. Yeti is nog steeds hier bij ons en doet toch meer dan 5k km per jaar. Km stand nu op 177k dus 10k km per jaar. Paar roestplekjes zijn weg gewerkt en mooi opnieuw gespoten. Dit alles betekent dus dat we voorlopig deze Skoda houden. Onze zoon rijdt er ook vaak in als ie zijn scooter niet gebruikt voor zijn werk. En laatst mocht de Yeti ook mee naar Polen in de mei vakantie: 3k aan kilometers gedaan. Dus wij blijven blij met deze Yeti, nu wel op winterbanden op 16’ velg want die hebben we nog steeds liggen. Zomerbanden met velg in de opslag.
    2 punten
  31. Op het NL forum verdwijnt alles wat in de ogen van een moderator off topic is.
    2 punten
  32. Het is zeker stiller geworden sinds Menno is overleden 😪 Maar kom op meisjes en jongetjes dan moeten we er wat aan doen. Bijvoorbeeld een raadplaat.😉
    2 punten
  33. Ik denk dat iedereen van dit forum werkt overdag en vervolgens thuis komt. Lekker gelijk gaat chillen (incl eten koken, tafel dekken, eten, opruimen, koffie zetten) met gezin of anderen, daarna gaat hangen op de bank en kijkt naar GTST / Netflix. En net voor hij/zij tussen de zure lappen gaat liggen, nog ff snel kijkt naar een raadplaatje hier!
    2 punten
  34. De standaard stoffen bekleding en het nog niet passende Leer Over de daken panoramadak schuift naar binnen voor helemaal open achterste schuifdak schuift buiten over het dak bij helemaal open. En nieuwe hemel lampje tussen de daken
    2 punten
  35. Ik kreeg gister foto’s toegestuurd van de 408. Over 2 weken heb ik de sleutel. 😎
    2 punten
  36. @MarcoO2komt er binnenkort nog een raadplaat? 😊
    2 punten
  37. Het was een mooi eerbetoon aan Menno en zo’n afscheid doet je goed als familie. Heb ik zelf zo ook ervaren met mijn ouders toen beiden overleden de afgelopen jaren. Inderdaad Ed, we verliezen een markant figuur en achter de schermen hier ook leuk samen gewerkt hier en op het meteostationforum van Chiel.
    2 punten
  38. Bedankt voor de terugkoppeling Frank! Fijn dat het een Menno-waardig afscheid is geworden. Ook voor de familie heel waardevol. Hopelijk geven al die mooie herinneringen en zijn duidelijke meerwaarde wat troost in moeilijke momenten.
    2 punten
  39. Waterpas oog is dat @Cordoba En dat slot gat is waarschijnlijk om hem op te hangen... Alleen zie ik niet in waarom die jalonstok zoooo waterpas moet staan. Zie dit meer als tool om palen voor bv hekwerken waterpas te zetten...
    2 punten
  40. Een bagagedrager van een fiets. Volgende keer minder snel een hint.
    2 punten
  41. Mooi ding en als je in de ochtend nog 2 uurtjes vrij hebt (van 05:00-07:00) dan past er ook een aardige krantenwijk in die tassen. €1000 euro start bonus wordt er gegeven tegenwoordig!
    2 punten
  42. Mest is goed. Gefotografeerd tijdens wandeling in Griekenland.
    2 punten
  43. Ja en nu gaat die 80.000 kosten, want meneer krijgt een nieuwe die waarschijnlijk op zolder komt te staan bij al het andere spul....| Maar is die norris al voor die aan de champie begint dronken ?? Vorige race had die hem ook al omgetrapt de beker........ En tsja sorry dat ik zo laat reageer maar had een BAN van 24 uur gekregen van het forum.....🤩
    2 punten
  44. We rijden rond in italie en zijn nu in het noorden bij Como en dan kom je toch een beauty tegen! 😍 De Alfa ging iets te snel voor de behulpzame fotografe aan boord bij mij. 😅
    2 punten
  45. Zo weer even wat stof verwijderen hier !! Verleden week zondag was de datum geworden dat de meeste geen andere verplichtingen hadden en we met 4 motoren op pad konden gaan. Zondagochtend ging de wekker rond 7 uur en had een werkgevoeltijd op een zondag. Maar goed het brein starte weer gauw op en had door dat het een leuke dag zou worden, en naar buiten kjkend scheen gelukkig de zon alleen veel wind. Maar beter dan de zaterdag die de gehele dag bestond uit regen... Afijn 8 uur in de auto gestapt en richting Lelystad gegaan waar me 2 wieler stond voor die dag.... na 2 bakken koffie de kleding gepast en aangetrokken en 9 uur reden we richting Almere waar de andere 2 motoren met bestuurders zouden staan. Daar ook weer eerst even aan de koffie en waar de jongste deelnemer die de route had uitgezet globaal vertelde wat de rit werd en waar we naar toe zouden rijden... Dit werd dus Zandvoort, hier zouden we brunchen en dan weer met een omweg naar Almere voor italiaans ijs en hier zouden onze wegen ons weer scheiden ! En ging ik weer richting Lelytown waar de BMW K75s gestald zou worden. En ja veel wind maar met alle B weggetjes geen echt dilemma , en was genieten echt genieten. Me neef waar het uiteindelijk voor was georganiseerd heeft van begin tot eind met een smile op zijn gezicht gereden van oor tot oor , en die was te zien ondanks de helm die hij op had. En ja toen kwam er een klein kinkje in de rit, we kwamen door Diemen en er werd naar de Wibautstraat / Weesperstraat gereden.... en ik voelde de bui al aankomen.... Want ja die is voor een proef al tijd afgesloten en word gebruikt als een plantsoen ( tsja Groen/Links he !! ) En zodoende kwamen we in een heerlijke file terecht richting PietHein tunnel..... Maar ja toen me neef daar richting Zaandam wilde kon ik hem al vertellen dat dit ook niet ging omdat de A10 ring Diemen - Zaandam geheel was afgesloten vanwege asfalteren.....en dus werd het de Zuidas en tsja dat was tot aan Badhoevedorp ook file file en file.. Maar goed degene die voorop rijd is degene die de route bepaald en al gaat hij giga fout je blijft hem volgen en gaat geen eigen route rijden en mekaar dan kwijt raken. Maar goed in Zandvoort op terras aan strand hem wel uitgelegd hoe dan de volgende keer te rijden..... En na een heerlijke uitsmijter en wat drinken erbij een 120 euro armer voor ons vieren zijn we zonder files lekker geheel weer binnendoor naar Almere gereden en na ons IJs zijn de wegen gescheiden en waren zwager en ik weer rond 17.00 uur in Lelystad. Me neef die schijnt nu nog met een smile van oor tot oor rond te lopen en toen zwager zei dat de K75s in verkoop ging heeft hij er meteen een claim opgelegd !! Moet het alleen nog even rond krijgen met zijn directrice en vroeg om positieve feedback. Wij zagen maar één mogelijkheid hierop, en dat is haar vastbinden op de massagetafel onder mom van.......... en het haar dan vertellen dat er een motor komt en haar pas weer los laten als ze is gekalmeerd en de BMW in de schuur staat bij hem..... En daar het bij mij een ruime 20 jaar geleden was dat ik voor laatst had gereden, was dit voor hem een ruime 25 jaar ! Maar ook bij hem was het na 10 min al het gevoel terug en reed hij of het 2 weken terug zijn laatste rit was geweest... Maar goed na de foto's gedeeld te hebben in de familie app zijn er nu 1 neefje en 2 nichtjes die spontaan zijn begonnen met rijlessen En toen ik opperde om hiervan een jaarlijks iets van te maken werd er meteen gezegd van doe maar minimaal 4x per jaar hoor, en als het meer word is het ook niet erg... Dus ja, Menno heeft het al eens gezegd "hoe ouder hoe gekker " en verdomd hij heeft weer eens gelijk. Zit nu zelf elke avond een beetje de motorsites af te struinen naar een BMW F850ST of GT voor een leuk bedrag ( max 6K ) Want de K75s waar ik op gereden heb is een fijne motor, maar ik kan hem niet in de schuur van me stallen ! En ja buiten onder een zeil dat zie ik niet zitten , niet echt fijn voor het Aluminium en staal, en de F850 moet theoretisch wel passen in de schuur als ik de spiegels in klap. Maar goed het was voor een ieder van ons een heerlijke en succesvolle dag, en was echt genieten en dat genieten doen we momenteel nog......
    2 punten
  46. Tja @Fabia123, kort gezegd wel goed ! Ja de Fabia 4 op nieuwe platform is echt wel weer een klasse beter moet ik zeggen hoor ! De boel is zonder meer nog stiller dan de 3 al was als je rijd. Hij is kwa verbruik ook weer iets zuiniger maar de cijfers die opgegeven worden in de folders die haal je (ik) nog niet. Maar op lange ritten en gewoon je aan de max snelheden houdend dan is 1 op 20 niet echt een probleem. De stoelen zijn voor mijn gevoel gewoon zelfde kwaliteit dan die ik in de Fab 3 had, alleen nu heb ik er dan nog een lendesteun inzitten, dat toch wel fijn is in het ruggetje. Kwa ruimte heb ik wel ingeleverd als ik over de kofferbak spreek, die halve meter die miste ik woensdag al toen ik me spullen voor werk erin deed vroeg in de ochtend omdat ik met collega een hotelklus had in Cadzand ( zelfde avond was ik weer terug ) Voorheen smakte je die weekendtas erin de koelbox erbij en de werktas ernaast. Ja nu moet je de boel beetje rangschikken, maar het past allemaal wel hoor. Maar je levert daar gewoon veel ruimte in die je gewend was...... Kwa ruimte voor als bestuurder is deze voor mij meer dan voldoende met me 1.96 mtr , zit zeker nog niet met stoel in achterste stand. Kwa ruimte achter lijkt het iets meer te zijn dan bij de F3, en ik heb nog geen klachten gehad van de 2 dames die daar hebben gezeten een 3 weken terug ! Voelde ook geen knie in de rug van één van hun, en deze dames hebben toch de lengte van rond de 1.80mtr Wat betreft de rij eigenschappen, ik had in de Fab3 een street comfort set geplaatst van KW , dit omdat ik met de F3C door bochten geen fijn gevoel had. Dit had ik met de vorige Skoda's nooit echt ervaren. Dus had vermoeden dat ik bij de F4 dus ook wel zou gaan nadenken over een nieuwe set. Maar tot heden heb ik eigenlijk geen klachten over het weggedrag met de fabrieks vering. Heb ook idee dat hij standaard al wat lager licht , maar zoals gezegd ik pak nu bekende bochten en swabber er zeker niet doorheen ! Maar het kan uiteraard nog komen als er straks een 10K opstaat en alles is ingereden...... Wat verdere rij eigenschappen en de hulpmiddelen.. Lane assist het is aan de ene kant wel fijn dat hij je probeert op midden van de baan te houden, alleen het is nog zeker niet vervolmaakt. Als ik bv op spitsstrook rij en ik krijg een verdrijvings vak dan begint hij je naar de rechterbaan of de vangrail te drukken en moet je wat tegensturen. Als je van baan wil veranderen en je begint eigenlijk al de actie en daarna doe je pas de knipper aan, ja dan drukt hij je eigenlijk terug naar je baan tot je de knipper aan is. En dit laatste is in begin irri, maar eigenlijk word je er op gewezen dat je eerst je knipper aan moet zetten en dan pas van baan mag wijzigen !! En zo hebben we het eigenlijk ook geleerd tijdens de lessen om dat roze papiertje. Dan heb ik wel wat meldingen uitgezet, bv als je met je raam open rijd dan kwam die met een melding dat je beter dicht kon doen want dat scheelt brandstof. Ja doeiiiiii, kijk eens hoe warm het is in de wagen en is die onder de 5 graden kom dan pas met die melding......... Maar goed dit valt onder eco tips en kun je gelukkig uitzetten wat ik dus ook gedaan heb. Waar ik wel aan moet wennen is dat veel dingen nu in te stellen zijn via het beeldscherm...... Bv als ik klimaat wil instellen dan moet ik eerst een knop indrukken en dan kom jedirect in het klimaat menu, en daar kan ik dan temp instellen of vooruit verwarming aanzetten. Vreemde dan weer is dat als ik achteruit verwarming wil aanzetten ik daar dan weer wel een knop voor heb, net als stuurverwarming. Dan heb ik de tik dat ik wil weten hoeveel Km ik heb gereden op een tank brandstof. Dus als ik getankt heb dan reset ik de trip meter ! Voorheen had je dan een knopje bij de tellers en die drukte je in en de teller stond op NUL, ja dat is niet meer..... moet nu 2 velden op beeldscherm door om dit te kunnen doen. In mijn ogen dan op een onlogische plek , zet het dan in het scherm met CAR waar je al veel info hebt over je verbruik tijdens rijden..... En ja dan heb ik ook nog Kesey op de wagen zitten.......... ja het is aan de ene kant handig en aan de andere kant .................. je wil niet weten in de eerste 1 a 2 weken hoe vaak ik de sleutel in contact wilde steken.... En nu ? nu ligt hij in vakje onder de handrem tijdens rijden.... Maar voorheen had ik altijd thuis de sleutels op trap liggen, maar als die daar nu lagen en ik naar de wagen liep dan kon ik me voordeur evengoed nog openen.... Dus sleutel gauw even in blikje met deksel gedaan en toen interpret opgegaan en naar alternatief gezocht... Dat is het volgende geworden https://www.interpolis.nl/slimme-oplossingen/verkeer/lojack-keyjack-single-pack En ik moet zeggen dat dit prima werkt !! Heb met sleutels in zakje naast de wagen gestaan en hij ging NIET open !! En nu is het kwestie van aanleren dat als je thuis komt dat je deze er meteen in doet ! En wat ik verder nog mis ? Achteruitrij camera als eerste , maar 15 juli word deze ingebouwd door Antera als alles verloopt zoals verwacht. Dan ook nog even met hem samen kijken wat er met VAG COM allemaal nog is aan te zetten cq is aan te passen... Hij heeft nog geen F4 onder handen gehad dus kon niet zeggen wat er allemaal wel/niet kon. Maar gaf als referentie de POLO aan hiervoor.... Dan ben ik vergeten de diameter te meten van het LOGO voor en achter van de Fabia 3 .................. want ik wil me logo voor op motorkap erg graag weer in kleur hebben zoals bij de F3. Alleen Superskoda levert nog erg weinig spullen momenteel voor de F4 en dus ook niet de ingekleurde logo's
    2 punten
  47. Broertje kwam langs met zijn vervroegde verjaarskadootje: Laatste foto is niet bepaald strak, maar hij had haast in verband met andere afspraken. Er zijn auto's jonger dan 46 jaar die er minder uit zien. Auto is door vorige eigenaar heel veel broodnodig onderhoud aan gedaan, en daarna was de lol voor de vorige eigenaar een beetje af. Met deze kan mijn broer echt gaan rijden, zijn andere Scimitar moest nog heel veel aan gebeuren, maar die gaat nu de deur uit.
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe