Ga naar inhoud

1.6 TDI loopt slecht maar geeft geen storingsmelding en gaat ook niet in noodloop


HeMi24
 Delen

Aanbevolen berichten

Na al ca. 120.000 km te lopen klagen dat ik mijn 1.6 TDI niet mooi vindt lopen en dat ik van mening ben dat ik duidelijk vermogen mis t.o.v. mijn vorige O2 met 1.9 TDI, lijkt er zich uiteindelijk dan toch een storing aan te dienen...

Vandaag aan het eind van de dag de auto nog even door de wasstraat gehaald en net toen ik de auto de wasbox in wilde rijden, begon de motor te lopen als een 3-cilinder, waarbij de auto luid tokkeld en schud.

Ben er mee thuis gekomen, maar zojuist nog even geprobeerd: verlaagd stationair toerental, met onrustige geluiden en ik kom maar met moeite van z'n plaats op onze licht hellende oprit.

Nu ik er zo aan denk, heb ik een dergelijke schokkerige loop ook al een tijdje terug gehad, maar dan minder erg en was het alweer over voordat ik er erg in had!

Morgen maar even naar de dealer en hopen dat de symptomen niet over zijn als ik bij de dealer ben..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de dealer denkt dat een cleaner de oplossing is, moet hij dit er maar ingooien, ik ga zo 1,2,3 geen toevoegingen in m'n tank stoppen, bij een (lease)auto van nog geen 2 jaar oud.

Door de brandstof zouden ze eigenlijk niet vervuild mogen zijn, ik tank vrijwel uitsluitend V-power diesel!

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een rare gedachte maar vroeger heb ik eens een GTI gehad (een 16v) en die liep ook niet zo mooi. Na lang zoeken bleek de nokkenas een halve tand verkeerd te staan. Aangezien de 1.6 TDI ook een 16v is zou er ook bij jou wel eens een timing probleem kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als de timing verkeerd staat, springt 'ie toch niet zomaar weer terug, lijkt mij?!? Ook totaal geen foutmelding of roet/rook van de motor.

Vanmorgen naar de dealer geweest, maar alleen de eerste 2 kilometer nog last gehad en vervolgens voor één van de stoplichten dicht bij de dealer, verder liep de auto weer normaal.

Monteur gokt op het 2-massa-vliegwiel. Zou kunnen want ik heb de laatste tijd ook een rare toerenschommeling als ik plots van het gas ga en daarna weer gas geef: alsof er een kleine vrij slag zit in de aandrijflijn.

Afijn, woensdagavond breng ik de auto naar de dealer, zodat zij er de volgende ochtend koud mee kunnen rijden. To be continued..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

diagnose is gesteld door de dealer: er komt volgende week een nieuwe koppeling in.

Als de bak gescheiden is van de motor gaan ze beoordelen of het 2-massa-vliegwiel ook moet worden vervangen en wat er eventueel verder nog aan de hand is...

Minimaal ingepland voor 2 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto is weer terug van de dealer, voorzien van een nieuwe koppeling en dito 2-massa-vliegwiel. Koppelt weer als een zonnetje en trillingen zijn weg, zoals ik tot dusverre heb mogen ervaren..!

De afgelopen dagen heb ik in een Seat Altea XL mogen sturen met een 1.2TSI: blij verrast over deze motor in een dergelijke auto, alhoewel ik voor de vele snelwegkilometers toch liever een diesel heb. Toch aardig potent zo'n klein motortje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke bijkomstigheid: nu ik weer een perfect aangrijpende koppeling heb, met een goed functionerend 2-massa-vliegwiel zijn er twee veranderingen:

  1. Het verbruik wat de laatste tienduizende kilometers langzaam opliep is weer gedaald;
  2. Mij schakelindicator maakt ineens onderscheid tussen voorzichtig gasgeven bij lage toeren of vol gas geven; bij het laatste krijg ik dan een melding tot terugschakelen beneden 1400 omw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe