Ga naar inhoud

Inbouwen composet in Superb


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Gents,

Vroegah heb ik redelijk wat hifi-spul in de auto gehad en wat ik daarvan overheb is een mooie DLS 16,5 cm composet (en nog een 2-tal versterkers, kabels, subwoofer enz...).

Anyways, even ervan uitgaande dat het geluid in de Superb hetzelfde gaat klinken als in de Octavia wordt ik daar op zich redelijk blij van. Maar de hierboven genoemde composet klinkt toch echt (naar mijn smaak) stukken beter dan het Skoda origineel. Dus nu is het idee geboren om de composet in te gaan bouwen in de Superb. Wat ik daarvoor volgens mij nodig heb is een adapter ring om in de originele ruimte de 16,5 cm woofer te plaatsen, een verloopstekker om het spul aan te kunnen sluiten (ik ga niet knippen in de originele bedrading) en last but not least een handleiding van hoe het deurpaneel uit elkaar moet. Heeft iemand die hier toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nu de verlossende oplossing zoals ik het bij mijn eerste Skoda heb opgelost enwel het Fabje zonder GL ! :lol:

Maar eerst , weet je wel zeker of de speakers straks in je SB wel minder zijn ? want moet zeggen dat ik in eerste instantie van plan was om me Yeti speakers er ook uit te halen en pioneer of ander merk erin te zetten maar na me 2 Din er in aangesloten te hebben en het geluid horende had ik zoiets van dit is prima zat !

Maar goed bij mijn Fab waren de speakers van Skoda ook tegenvallend dus speakers gekocht en aan de slag !

De ring zit rondom op deurpaneel gepopnageld en deze moet je dus alleen uitboren !

Dan was het boeltje los en ben ik gaan passen met de Pioneers en had 4 gaten in paneel zitten die overeen kwamen met de speaker gaten.

Deze opgeboord naar 6 mm en lange M6 bouten er doorheen gehaald met de draadeinde baa stoel gericht hierop 4 moeten met ring gedraaid en zo dus de 4 bouten vast gezet op deurpaneel hierna weer 4 kartelmoeren M6 erop gedraaid op de hoogte dat de speaker voorkant hetzelfde was als de oude speakers.

Hierna speaker op de tapeinden gezet en hierna weer 4 stuks moeren erop gedraaid en op deze manier zaten ze als een huis !

Ringen, ze bestaan wel en heb ze ooit wel eens op een site gezien, maar of ze merk gebonden waren en of het uberhaupt past ?? Ik kan je het niet zeggen !

En op deze manier kun je ook makkelijk in hoogte makkelijk afstellen zodat het deurpaneel waar je been altijd tegenaan leunt weer op nette en knappen manier aansluit op speaker !

Foto's ??? neuhhhh want ik wist toendertijd niet eens het bestaan van SF.nl en tsja waarom dan foto's maken !!??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Ed, nu in m'n Octaaf heb ik het met de JVC icm de originele speakers inderdaad ook prima klinkend. In de Superb zit straks weer een standaard toestel zonder uitgebreide toonregeling. (zolang Amundsen er nog in blijft zitten natuurlijk..)

Als ik geen luidsprekers zou hebben liggen zou ik het overigens ook niet doen, maar die DLS-jes liggen hier nu eenmaal en mrs Bakkertje wil ze niet in de Beetle hebben ;)

In de doos met de DLS-jes lag ook een MTX thunder 250 versterker (met hoog-ingang..), begint nu toch wel een beetje te jeuken, maar ja met de Amundsen als bron gaat het er waarschijnlijk niets beter op klinken..

Ik kan ook eens beginnen met de tweeters te vervangen, volgens mij moeten die van dls er redelijk inpassen en dat is waarschijnlijk al een hele verbetering..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bakkertje,

Weet niet of je ect verbeteringen zal gaan horen, enwel om de volgende redenen

Ten eerste hangen de tweeters gewoon paralel tussen de normale speaker bedrading in. Dit viel mij toendertijd op met het vervangen van de speakers in mijne Fab niet GL

En ik heb altijd geleerd dat speakers een goede bekabeling behoren te hebben en waarmee zijn de auto speakers in algemeen aangesloten ?? Juist met het meest simpele en het dunste koperdraad waar de rest van de wagen ook mee bedraad is !

Mijn idee hierover is dat als je op simpele wijze de speakerbedrading kun vervangen voor hoogwaardige bedrading , dat je al een geluidsverbetering zou hebben !

En tsja dat dat setje je laat kriebelen, kan het begrijpen !

En dat je vrouw zegt, hoef het niet in me beetle, ach ja joh ze hebben geluid en eigenlijk moet je het inbouwen op een dag dat ze met de SuperB naar een shoppingcentre is met vriendinnen en dat ze na inbouw het geluid ervaart !

Dan zien ze pas dat het nut had !

Dus als het met de SuperB straks allemaal toch top is, er bestaat nog zoiets als marktplaats of Skodaforum EU waar je dingen te koop kan aanbieden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik afgelopen weekend in de beetle heb gezien is dat er toch iets van een filtertje op de woofer zit. Dus vanaf het toestel gaan er 2 draden naar de woofer en vanaf daar gaat er 1 draad weer terug naar de tweeter. Ik geloof niet echt in het vervangen van de bedrading. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel hebben ze mij ooit op de MTS geleerd en als ik kijk van toestel tot aan speaker, dan zitten er in die keten onder andere wat minder degelijke stekkers achterop een Amundsen bijvoorbeeld. Als je een degelijke versterker hebt wordt het weer een ander verhaal. In m'n woonkamer heb ik overigens wel betere kabels (Qed silver anniversary) maar dat is dan tussen m'n Onkyo en Dali luidsprekers.

Het inbouwen in de beetle kan ik echt wel vergeten, als ze daar ooit achter kom kan ik een ander onderkomen zoeken ;)

Ik ben bang dat het verkopen weinig tot niets oplevert en dat vind ik dan weer zonde.

Een goed klinkend stukje muziek kan ik wel waarderen en aangezien ik toch de nodige uren doorbreng in de auto zou ik het kunnen waarderen als het naar m'n zin klinkt. Maar wat je al terecht opmerkt, wellicht is het allemaal niet zo verkeerd in de S2. De eerste indrukken tijdens de proefrit waren met name dat ik het allemaal wat bonkerig vond. Maar om dan alle instellingen te gaan verzetten vond ik weer wat te ver gaan.. De S2 zal in ieder geval wel een stuk stiller zijn, dus het loont wel om er wat aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik dan eindelijk speakers achterin (naast de hoedenplank, originele ruimte) ingebouwd.

Had ze al een poosje liggen, het aanleggen van de bedrading heb je toch even wat meer tijd nodig, nu nog vrij dus maar begonnen.

Wat mij ook opvalt is hoe dun de originele bedrading naar de voorspeakers is, volgens mij is het 0.8mm.

Naar achter zat geen bedrading dus hier heb ik 1.5mm voor gebruikt.

Dikkere bedrading zal zeker verschil maken maar het hoeft voor mij geen studio te worden dus ik laat het zo.

Ik heb ook nog een set liggen die er voor in past qua diameter, de diepte is van de standaard speaker is echter kleiner.

Er zijn opvulringen voor in de handel, van mdf of kunststof, nadeel is volgens mij dat het originele rooster dan niet meer past.

Ik zou eerst eens bij de dealer navragen hoe of wat.

En misschien is het geluid standaard zo slecht nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt de dikte van de bedrading niet zo gek veel uit. Op onderstaande site kun je wat berekeningen loslaten:

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_spanning_stroom.php

Bij een lengte van 4 meter,uitgaande van 40W, ingangspanning van 35V en 0,5% verlies zou je een kabel van 0,91 mm2 nodig hebben 8-)

Maareeuh Octa hoe klinkt het nu met de aanvulling in de Fabia?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat later, maar zoals beloofd de handleidingen voor de Octavia voor het uit- en inbouwen van de portierbekleding zodat je bij de speakers kan komen.

Er zijn 6 speakerlocaties. De lagetonenluidsprekers zitten met 6/4 popnagels vast, de overige 2 soorten zitten gewoon met 2/4 schroeven vast.

20110817 Octavia II - Bekleding achterportier uit- en inbouwen.pdf

20110817 Octavia II - Bekleding voorportier, bestuurderszijde uit- en inbouwen.pdf

20110817 Octavia II - Bekleding voorportier, bijrijderszijde uit- en inbouwen.pdf

20110817 Octavia II - Compleet overzicht van de uitrusting soundsysteem.pdf

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt de dikte van de bedrading niet zo gek veel uit. Op onderstaande site kun je wat berekeningen loslaten:

http://www.popschool...ning_stroom.php

Bij een lengte van 4 meter,uitgaande van 40W, ingangspanning van 35V en 0,5% verlies zou je een kabel van 0,91 mm2 nodig hebben 8-)

Maareeuh Octa hoe klinkt het nu met de aanvulling in de Fabia?

Nou dan is mijn kabel goed genoeg!

Klinkt een stuk beter moet ik zeggen, het zijn deze speakers

Verwacht geen mooie volle bassen maar voor in de auto is het prima.

Enneh het is trouwens een Octavia :P (type 1) in tegenstelling tot type 2 is er niks gepopnageld.

Wat trouwens lekker werken is, alles is redelijk makkelijk te demonteren en weer terug te plaatsen.

In 3 uurtjes had ik de bedrading van voor naar achter en aangesloten en alles weer dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak nogal eens in de war van die I II II FL Combi Greenline RS Hatchback... Te veel keuzes!

Heb dan eigenlijk het exacte typenummer van de auto nodig, of gewoon meteen het chassisnummer :)

Maar als er verder niet veel veranderd is kunnen deze hier wel blijven staan, wel handig dat er geen popnagels zijn gebruikt trouwens. Scheelt weer wat extra werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, en of ik wat gevonden heb :P

@Ed, ja het gaat prima met me. Maar omdat er nogal wat tijd tussen het moment dat ik beloofd had alles op te zoeken en het daar werkelijk doen was het Superb verhaal me alweer ontgaan. Ik dus netjes zijn profiel bekijken om te zien wat voor auto hij precies heeft, bleek het niet voor zijn huidige maar nog aan te schaffen Superb 1.6 Greenline :P (wat ik zo snel uit het Superb topic kon opmaken).

20110817 Superb II - Bekleding achterportier uit- en inbouwen.pdf

20110817 Superb II - Bekleding voorportier bestuurderszijde uit- en inbouwen.pdf

20110817 Superb II - Hogetonenluidspreker achterin uit- en inbouwen.pdf

20110817 Superb II - Lagetonenluidspreker voor en achter uit- en inbouwen.pdf

20110817 Superb II - Middenluidsprekers uit- en inbouwen.pdf

post-2-0-92558500-1313590368_thumb.jpg

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaha foto reportage, want zoals hier al menigmaal geopperd !!

We maken samen als leden dit forum en niet alleen de Admin's en Mod's

En zodoende zou het oppie toppie zijn als we je rechterhanden op de foto gaan zien als je ontspannen bezig bent aan je trots !

En foto's van bloedende vingers ook mee posten, weten we hoe het niet moet :doh2: :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe