Ga naar inhoud

Sony XNV-L66BT / XNV-L77BT


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb toch de bestelling van de Pioneer gecancelled... Ik zag namelijk dat er een nieuw autoradio-navigatiesysteem is van Sony met ingebouwde TomTom. Zover ik nu kan zien heeft het alle functies van de normale Xplod systemen van Sony, en alle eigenschappen van de Live serie van TomTom.

De XNV-L66BT (6,1 inch) is voor 881 euro te krijgen bij 4launch (http://tweakers.net/pricewatch/unsorted/316902/sony-xnv-l66bt.html)

Voor de XNV-L77BT (7 inch) moet je 1034 euro neerleggen bij 4launch (helaas geen tweakers resultaten, dus maar bij zelfde winkel opgezocht, mooie prijs trouwens!)

post-2-076968700 1295743667_thumb.jpg post-2-009114100 1295743672_thumb.jpg

post-2-000865600 1295743688_thumb.jpg post-2-075832400 1295743690_thumb.jpg

Bekend is dat de tomtom module als een los apparaatje gekoppeld is, en in geval van update uit de auto gehaald kan worden en d.m.v. een USB kabel verbonden moet worden met de computer. Hierna zou alles precies zo moeten verlopen als bij de normale tomtom's.

Helaas nog niet in bestelling gezet omdat er nogal wat onduidelijkheden zijn. Zo kan Sony Nederland mij niet bevestigen of er 2-Din faceplates zijn/komen t.b.v. de Skoda Fabia Greenline, of het multifunctionele stuurwiel aan te sluiten is (er is wel een 'remote in' aansluiting - te zien in de installatiehandleiding), welk Bluetooth systeem er in zit (liefst parrot achtig ivm toekomstige compatibiliteit) en welke kabels je er bijvoorbeeld bij moet bestellen om een gameconsole, ipad/iphone, usb-stick of AUX apparaat aan te sluiten.

Voor nu ben ik er in ieder geval achter dat er Audio in, Video in (2x ivm evt. camera) en USB toegang mogelijk moet zijn.

Meer info over de L66: http://www.sony.nl/product/in-car-navigation/xnv-l66bt

Meer info over de L77: http://www.sony.nl/product/in-car-navigation/xnv-l77bt

De handleiding zijn ook hier te vinden:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kwam nog het officiële bericht van Sony tegen:

Nieuwe multimedia AV-modellen met TomTom navigatie

Elegante Xplod-hoofdunits bieden AV-entertainment en navigatie van topkwaliteit

1-sep-2010

Topkwaliteit qua scherm, bruikbaarheid en geluidskwaliteit en uitstekende livediensten en geavanceerde kaarten.

Badhoevedorp, 1 september 2010 - Sony introduceert twee multimedia Xplod AV apparaten met TomTom-navigatie voor in de auto. Sony heeft zijn kracht en kennis op audio- en videovlak nu gebundeld met die van TomTom, bekend van lokalisatie- en navigatieoplossingen. De XNV-L66BT en XNV-L77BT zijn het resultaat. Topkwaliteit qua scherm, bruikbaarheid en geluidskwaliteit en uitstekende livediensten en geavanceerde kaarten. De combinatie van realtime-informatie en multimedia-entertainment (infotainment) maakt steeds vaker deel uit van onze dagelijkse activiteiten, en deze nieuwe producten beantwoorden aan die vraag.

Elk systeem omvat een AV-hoofdunit van Sony en een navigatiemodule van TomTom met de bijbehorende geavanceerde navigatiediensten. De XNV-L77BT (breedbeeldscherm van 7-inch) en de XNV-L66BT (breedbeeldscherm van 6,1-inch) zijn perfect voor de livediensten van TomTom waaronder HD Traffic, lokaal zoeken met Google en veiligheidswaarschuwingen.

Actuele verkeersinformatie

HD Traffic biedt automobilisten de meest accurate en actuele verkeersinformatie, rechtstreeks op de hoofdunit in het dashboard. De informatie over problemen en vertragingen in het verkeer wordt om de drie minuten vernieuwd, en er wordt een alternatieve route voorgesteld om files te vermijden. Automobilisten die weten wat ze onderweg kunnen verwachten rijden veiliger. De veiligheidswaarschuwingen laten vooraf zien waar zich de snelheidscamera’s (vast en mobiel) en gevaarlijke delen van de routes zich bevinden.

Lokaal zoeken met Google

Een andere interessante livedienst is Lokaal zoeken met Google. Met een druk op de Google Map in het aanraakscherm is de grootste lokalisatiedatabank van de wereld te raadplegen. Als de bestuurder bijvoorbeeld een restaurant zoekt op de plaats van bestemming is vanaf de zoekpagina ook meteen het restaurant bellen om een tafel te reserveren. Plaatselijke winkels en bedrijven lokaliseren, bellen en bereiken is zo eenvoudiger dan ooit.

Alle AV-navigatiemodellen zijn uitgerust met de meest uitgebreide en geavanceerde kaarten van TomTom. Er zijn kaarten beschikbaar voor 45 Europese landen. De routeberekening bij TomTom houdt rekening met veel meer dan enkel de maximumsnelheden. De IQ Routes-technologie met zijn uitgebreide historische databank van ‘realtime’-reistijden berekent de snelste route door rekening te houden met het tijdstip en de dag waarop u onderweg bent. Dit omvat piekuren, weekends en zelfs trage verkeerslichten.

Het is uiteraard essentieel dat de kaarten zo actueel mogelijk blijven. Dankzij MapShare van TomTom en de uitgebreide navigatiegemeenschap zijn kaarten te corrigeren en is te profiteren van wijzigingen van andere chauffeurs via uw computer en de gratis software TomTom HOME.

De nieuwe Xplod multimedia AV-modellen zijn ontworpen op basis van hetzelfde productenplatform als het XAV-70BT multimediasysteem voor in de auto (recentelijk bekroond met een EISA Award). De nieuwe toestellen zijn allemaal uitgerust met de schitterende AV-innovaties van dit bekroonde product. Zo zijn ze dubbel-DIN en bieden ze uiterst heldere WVGA-schermen met een hoge resolutie van 800x480 pixels, dat is vijfmaal de resolutie van de gemiddelde QVGA-schermen van een AV-systeem.

Ook het geluid is van prima kwaliteit en precies wat gebruikers tegenwoordig verwachten van de Sony-producten. De nodige aandacht voor detail, zoals het volledig gescheiden houden van de signaalpaden voor audio en video, garandeert uitstekende kwaliteit van de AV-weergave. Dankzij Centre Speaker Organiser kunnen luisteraars genieten van een vol en ruim geluidsbereik. Deze functie creëert een 5.1-kanaals surroundgeluid door een extra ‘virtuele’ luidspreker te positioneren precies in het midden van het dashboard. Het AV-systeem maakt ook gebruik van Intelligent Time Alignment, waarbij rekening wordt gehouden met de plaats van de chauffeur en aanpassingen kunnen worden gedaan aan de timing van het geluid vanuit de verschillende kanalen om zo een optimale luisterervaring te creëren.

Het aanraakscherm, de eenvoudige lay-out van het scherm en de nuttige functies of knoppen op het scherm bezorgen de gebruiker een erg intuïtieve ervaring. Geavanceerde en gepatenteerde technologieën van Sony zoals ZAPPIN en SensMe zorgen ervoor dat muziek selecteren makkelijk en leuk is. Ze helpen u om precies het deuntje te vinden dat past bij uw humeur. Dit op-en-top multimediagamma heeft een uitstekende connectiviteit voor veel digitale muziekspelers waaronder WALKMAN, iPod, iPhone en usb-toestellen. Daarnaast beschikt dit toestel ook over een geïntegreerde Bluetooth-verbinding voor het draadloos streamen van muziek en handsfree bellen via uw gsm.

Prijs en Beschikbaarheid

De adviesprijs van de XNV-L66BT is 1.100 euro en van de XNV-L77BT 1.300 euro. De modellen zijn leverbaar vanaf oktober 2010.

Bron: http://www.sony.nl/pressrelease/2010/09/nieuwe-multimedia-av-modellen-met-tomtom-navigatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

http://www.skodaforum.eu/topic/292-lampje-gloeispiraal-knippert/page__view__findpost__p__3037

plaats jij als techneut die 2 dins navigatie dan zelf niet ?

Man das leukste juist om te doen !

En kun je je ook niet ergeren dat een monteur het niet naar jouw zin heeft gedaan !

Heb dat vaker gedaan ja, is best leuk om te doen. Zit er alleen beetje mee dat er nogal veel uit elkaar moet, als het alleen de radio was had ik het wel zelf gedaan.

Nu garanderen zij de werking met het stuur, snelheid, electronica en de inbouw van de nieuwe ombouw. Ook moeten ze het middenconsole uit elkaar halen voor de kabels, het dashboard voor de GPS ontvanger. Laat hun dat maar lekker zelf doen.

Wellicht dat het me ook nog eens vrijwel niks gaat kosten, omdat, de dealer één uur gerekend heeft voor het plaatsen van de opbergvakken onder de stoelen. Alleen er is duidelijk te zien dat ze gewoon losgetrokken zijn (gebogen) en daarna de schroef is losgehaald. Vervolgens zijn die vakken geplaatst met 1 schroef aan de voorzijde waardoor ze nu dus half los hangen. Ga zo kijken hoe dat hoort te zitten, dan krijgen ze dat nog even op hun bordje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

8 uur had ik een afspraak, ondanks omleidingen toch nog redelijk op tijd bij De Waal aangekomen.

Al vrij snel werd mijn auto door Adam naar de werkplaats ingereden. In eerste instantie hadden we het plan dat ik even een uurtje zou blijven zodat de hoognodige zaken hun plek hadden. Maar ik gaf al aan in principe de hele dag te hebben en eigenlijk ook wel graag te willen zien hoe het allemaal open, geplaatst en weer dicht gemaakt wordt.

Dus, samen met Adam nog even het reeds door mij aangepaste overzicht van de radio en de plaats van de diverse componenten doorgenomen. En open maken maar.

Belangrijkste gereedschap is trouwens een soort plastic wig, zo'n 15cm lang en aan het uiteinde misschien 3 cm dik. Daarmee kan je zonder de spullen te beschadigen toch plastic onderdelen los wrikken.

1. Oude radio eruit, met ombouw en al zodat we overal goed bij kunnen.

2. Plaatsen belangrijkste kabels, waaronder het apparaatje welke zorgt voor het leveren van stroom (i.c.m. canbus) en de knoppen van het multifunctionele stuurwiel beschikbaar maken op de radio.

Niet te vergeten een speciaal apparaatje om de twee antenne draden te bundelen en versterken.

3. Doorvoeren van TomTom data kabel van middenconsole, naar beneden langs middenconsole, onder vloerbekleding door en via het bestaande gat onder de stoel weer omhoog. Zo ook de GPS module welke boven de kilometerteller geplaatst is (m.b.v. olifanten gum -- zoals de toevallig aanwezige leverancier het noemde), vervolgens rechts langs het stuur naar beneden achter de reeds geplaatste data kabel aan.

4. Doorvoeren audio/video kabel AUX 1 naar middenconsole, ook links langs de zijkant van middenconsole doorgevoerd naar achteren. Daar wilden we hem in eerste instantie aan de onderzijde van de armsteun naar binnen brengen. Gelukkig merkte Adam na het met mij eens te zijn over de locatie van het te boren gat en het voorboren ervan (met een 2mm boor) dat erachter een dikke aluminium wand loopt. Gelukkig maar een heel klein gat, uit het zicht.. pff, al hadden we grote boor daarop gezet :o

Na wat pielen en bedenken zag Adam echt DE perfecte plek om die kabels in de middenarmsteun te krijgen. In midden, aan de zijkant van het scharnierende deel zit een gat in het metaal. Als je daar door het plastic heen boort kom je precies in de armsteun uit. De kabel die je er in doet kan je ook nog eens netjes in een gleufje uit het midden van die armsteun laten lopen. Alsof het er voor gemaakt is, top dus! De kabels (USB + 3tulp voor audio en video) zijn nu dus ook van onderuit naar boven langs het frame van de armsteun geleid, zo de zijkant van de steun in.

5. Kabels van Audio/Video AUX2 zijn op de zelfde wijze als AUX1 naar beneden, langs het middenconsole, onder de vloerbedekking door, recht onder stoel van de bijrijder geplaatst. Hier kan ik later eventueel een Wii, Xbox of wat dan ook aansluiten als ik dat zou willen.

6. Ondertussen was Tonnie langs de VW afdeling geweest (ja, die van de eerste poging... - heb nu overigens een paar van die mensen ontmoet, en die komen zeer kundig over.. zal dus wel gigantische pech zijn geweest..?) om een faceplate setje te zoeken. Origineel meegeleverde ombouwrandje (lelijk..) meegegeven om te kijken of er iets tussen zat. Tonnie kwam terug met een setje voor Pioneer welke werkelijk waar perfect paste, nog beter dan het originele randje van Sony! Zelfs de meegeleverde beugels pasten er direct op, alleen de schroefjes niet maar die had Sony meegeleverd.

7. TomTom apparaatje wilde ik in het bakje onder de bestuurdersstoel hebben. Dit had ik thuis al uitgewerkt en ik moet zeggen dat Adam het perfect heeft uitgevoerd. Houder met 2 boutjes vastgemaakt, aan de achterzijde 2 gaatjes voor de GPS en Data kabel en terug plaatsen maar. Ging overigens maar net, want erachter zat een metalen balkje waar de kabels precies overheen vielen... notworthy.gif

De bakjes zijn nu ook professioneel geplaatst, met 2 schroeven i.p.v. 1 schoefje... En hiervoor moet inderdaad de stoel eruit (achterover)!

8. Microfoon.. ja waar plaatsen we die nu, bedoeling was boven in het plafond bij mijn zonnebril vakje. Daar zit een soort rooster waar je normaal een bewegingssensor in kan plaatsen (afhankelijk van het type auto - bij mij dus nadien geplaatst met mijn DEFA alarm, maar die past niet op de plek). Maar ja, dan is er kans dat men je niet goed kan horen.. Dus, Adam maakte mij er op attent dat er tussen de lampjes ook een roostertje zit waar normaal de microfoon wordt geplaatst als je kiest voor de a fabriek optie. Maarja, dat moeten ze dan bestellen, andere aansluiting enzo... Toen zag ik er een soort schuim in zitten om het rooster op te vullen nu er niks in zat. Dus Adam er een gleufje in laten maken. Originele microfoon open gemaakt, plastic omhulsel eraf gehaald en alleen het losse microfoontje in dat gleufje geplaatst en schuim terug op z'n plek laten zetten. Ziet er echt perfect uit, we hebben de receptie gebeld daar en die mevrouw kon ons prima verstaan.

9. Nou moet er natuurlijk wel iets van een probleem blijven bestaan. Nou daar zijn er 2 van. De module om de stroom (slim, dmv CANBUS) te schakelen doet het niet helemaal goed. Als het contact uitgeschakeld is maar de sleutel er nog in gaat hij elke 10-30 seconden uit, en weer aan. Probleempje hadden ze al eens eerder gehad maar juist om die reden andere module gebruikt. Helaas werkte dat in het geval van de fabia 2011 dus nog niet helemaal.. Adam heeft 4 modules geprobeerd (met al het nodige kunst en vliegwerk met kabels, solderen en gedoe) maar geen van allen functioneerde naar behoren. Heb er dus voor gekozen de originele er maar in te doen en voorlopig dus geen gebruik te maken van de radio als m'n auto in contact 0 staat zeg maar. Maar, misschien lost het instellen van de juiste radio het probleem wel, dat hadden we nog niet getest (tip van Johan, één van de VWers). Mocht ook dat niet helpen dan zal Tonnie contact houden met PON en wisselen we de module om zodra er een goede beschikbaar is.

Tweede is de kabel voor de iPhone. Helaas niet de originele hoewel de leverancier gezegd had dat dit het moest zijn, hierdoor wilde mijn iPhone eerst helemaal niet verbinden en uiteindelijk na wat stuntelen wel maar dan met 3-4 foutmeldingen dat het niet wordt ondersteund. En dat klopt niet want de Sony biedt standaard ondersteuning voor o.a. de iPhone 4. De echte kabel gaat Tonnie nog achteraan en zal worden meegeleverd i.p.v. de namaak versie.

Ik heb foto's gemaakt, ook van het demonteren en inbouwn, die volgen nog als ik het uiteindelijke resultaat helemaal heb kunnen vastleggen.

Meer weten over mijn ervaringen met de dealer? Lees hier verder:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Dat ziet er goed uit. Heb je overigens ook het multi-functionele stuur aangesloten of aanwijzingen gevonden dat het met elkaar zou kunnen werken? Ik ben niet te spreken over de (bluetooth in de) Amundsen dus kijk ik o.a. naar deze Sony.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes hoor, ziet er netter uit dan de JVC 2-din die ik heb gehad..

Is het geluid er ook op vooruit gegaan? En hebben ze de radioontvangst ook voor mekaar, dat was bij mij destijds nogal een uitdaging waarbij ik de dealer heb moeten leren dat Skoda's een phantoom voedingsadapter nodig hebben als je een aftermarket teostel inbouwd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad het multifunctionele stuur en deze is aangesloten op de Sony.

Werkt allemaal prima op 2 dingen na.

Bellen via stuur (voice control) kan niet, deze fungeert alleen als mute. Voice controll via de sony met mijn iPhone werkt overigens fantastisch goed!

Volgende nummer afspelen via stuur gedraagt zich soms raar, dit ligt duidelijk aan de sony. Probleem is dat hij soms de volgende playlist afspeelt i.p.v. het volgende nummer in de huidige playlist. Heb nog niet de tijd genomen om dit goed uit te zoeken, als het voorkomt gebruik ik gewoon even het scherm.

Verder werkt alles geheel naar wens, snel, goed geluid, voldoende aansluitingen, prima communicatie met de iPhone (zowel via usb als bluetooth), en de tomtom werkt ook heerlijk. Zeker als je tomtom natuurlijk al gewend ben, incl. o.a. live services.

Hoe alles aangesloten is (zowel canbus als radio -- 2 adaptertjes als het ware) vind je in het fotoalbum. Alles staat er als het goed is op. Ik weet niks van Phantoom's, het werkt gewoon :P

Ben nu bezig Car TV aan te schaffen, voorbereiding ligt er al maar moet nog even kiezen tussen een Hirschman (M-USE) en een Bullit. De eerste klinkt mij bekender in de oren maar ik heb het idee dat het gere-brand is. De bullit heeft tenminste goed documentatie online en er is ook redelijk veel over te vinden. Als ik er meer over weet laat ik dat uiteraard ergens hier in dit forum weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, Koop de Sony zelf! (check de tweakers pricewatch bijv.) Scheelt je honderden euro's! :o

Altijd wel iemand die een Amundsen wil, Altijd wel ergens eentje gejat. Vreemd dus dat je dealer hem niet wil hebben. Maar voor jou een pluspunt bij de verkoop, originele gloednieuwe nooit gebruikte Amundsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Kleine update, heb inmiddels de nieuwste Bullit oplossing (Car TV) op de Sony aangesloten. Werkt al enkele maanden als een tierelier. Zeker aan te bevelen als je hier naar op zoek bent. Enige vreemde eigenschap is dat de tuner ALTIJD aan gaat bij het starten van de wagen ongeacht de laatste status van het apparaat. De kaart kan er tijdens het rijden ietsjes uittrillen (melding: geen kaart), de leverancier adviseert een plakbandje....

Zie ook:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe