Ga naar inhoud

Autoruiten krabben met draaiende motor; mag dat?


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-6f4d35a9f99940cf1577449491f2be7b.jpeg

De voorruit van je Škoda is bedekt met een laag ijs – dun, maar keihard. Zelfs de ijskrabber die elke Škoda heeft, krijgt er amper vat op. Mag je in dit geval de motor starten en met behulp van de ontwasemingsfunctie verder krabben? Of kun je hier een boete voor krijgen?

Het is precies andersom: je had een boete kunnen krijgen als je met een bevroren voorruit was gaan rijden. Want het is verplicht om voldoende zicht naar voren en opzij te hebben zodra je de weg opgaat. Ben je onderweg met besneeuwde of bevroren ruiten, dan kan je dat in Nederland een boete opleveren van 240 euro. Maar bedenk vooral dat het levensgevaarlijk is.

Met de genoemde boete kom je er nog gemakkelijk vanaf, want slecht zicht naar achteren in je (bevroren) buitenspiegels, kan resulteren in een extra bekeuring van 140 euro. Bij elkaar opgeteld is dat 380 euro boete. Daar hoef je met de Škoda Fabia niet bang voor te zijn. Al vanaf het goedkoopste uitrustingsniveau Active zijn elektrisch verstelbare én verwarmbare buitenspiegels inbegrepen.

Niet doen

De ruiten krabben met een draaiende motor is in Nederland dus niet verboden. Tijdens het ijskrabben (met uiteraard de Simply Clever-ijskrabber die elke Škoda heeft) mag je de motor starten. De reden waarom automobilisten dit doen, is omdat ze gebruik willen maken van de ontwasemings- en ontdooifuncties van de klimaatregeling. Simply Clever, denk je wellicht, maar toch kun je dit beter niet doen.

Beter voor motor en milieu

De ruiten krabben met draaiende motor wordt door onder meer de ANWB afgeraden. Het is voor een auto belangrijk dat hij zo snel mogelijk op temperatuur komt. Anders kan de motor sneller slijten. En een auto wordt het snelst warm als je er meteen mee gaat rijden. Als de motor stationair draait, warmt hij nauwelijks op. Ook is het beter voor het milieu als je niet nodeloos met een draaiende motor op de weg staat.

Weet dat je met de Škoda Connect-app het interieur van je volledig elektrische Škoda en plug-in hybride kunt voorverwarmen. Hiermee kun je ook de ventilatie instellen. Op die manier smelt het ijs sneller zonder dat de motor loopt. Handig is dat je dit van tevoren kunt inplannen. 

Lees ook: Zo maak je de ruiten van je auto ijsvrij

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af hoe ze dat doen bij een EV: ramen krabben met draaiende motor. 😎

Overigens de reden dat ik het doe is niet zozeer het ontwasemen van de voorruit tijdens het krabben, maar omdat ik de ervaring heb dat als ik dat niet doe, ik voor het eind van de straat al niet meer kan zien waar ik rijd door dichtslaande ramen, mede door alle vocht wat je mee de auto inneemt als je net hebt staan krabben, dat beetje extra warmte maakt net dat verschil, bovendien zet ik dan ook spiegelverwarming en achterruitverwarming aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2023 om 22:13, EdK zei:

Gister het genot mogen beleven van de vooruit verwarming.....
Tsja moest alleen dus even de zijramen schoon krabben terwijl de motor draaide de stoelverwarming alvast aanstond en ehhhh de stuurverwarming om net even de kou van t stuur te halen...
Tsja en toen ik klaar was met de zijramen en instapte en de gordel omhad, kon ik de wisser aanzetten om het voorraam schoon te vegen....
Ohhh wat een luxe....
Maar ja dan kom je op zaak aan en staat daar de IVECO waarmee ik naar Groningen moest om een tweetal pompkasten te plaatsen...
En staat ddat grote voorraam stijf in het ijs !!
Toen had ik de keuze, trapje pakken en krabben offf motor starten en verwarming hoog en dan binnen de thermoskan vullen met koffie en een bakkie drinken met de collega's
Ehhh laatste gekozen, en toen me thermoskan was gevuld kwam er andere collega binnen die vertelde dat hij de IVECO had uitgezet omdat raam al schoon was....

Fijne collega weer heb je, @EdK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe