Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

Analyse: Dreiging stoppen Hamilton is vooral onderdeel van politiek spel

14 januari 2022 15:22 Laatste update: 7 uur geleden

Hoewel het al ruim een maand geleden is dat Max Verstappen in extremis zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 pakte, is het dossier rondom de zinderende slotfase in Abu Dhabi nog lang niet gesloten. De FIA liet donderdag weten voor de eerste race van het nieuwe seizoen een onderzoek af te ronden en mogelijke regelwijzigingen door te voeren. Ondertussen voeren Lewis Hamilton en Mercedes de druk op. Gaat de zevenvoudig wereldkampioen echt stoppen?

Alles liep op rolletjes voor Hamilton, op 12 december tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. De Brit leek onderweg naar zijn achtste wereldtitel, tot de crash van Nicholas Latifi voor een safetycarsituatie zorgde. De manier waarop wedstrijdleider Michael Masi er vervolgens voor zorgde dat er nog een ronde kon worden geracet, zit Mercedes en Hamilton nog steeds dwars.

De Australiër sneed figuurlijk gezien wat reglementaire bochten af om ervoor te zorgen dat de allesbeslissende slotrace niet achter de safetycar zou finishen en gaf Verstappen zo de kans om Hamilton dankzij een groot bandenvoordeel in te halen.

Wedstrijdleider Masi hield zich niet aan deze twee regels:

  • Dat alle auto's die één ronde of meer achterliggen de safetycar mogen inhalen. Zo komt het veld voor de herstart weer in de juiste volgorde. Masi liet alleen de vijf coureurs die tussen Verstappen en Hamilton zaten langs de safetycar gaan.
  • Nadat dit proces voltooid is, mag de safetycar pas de vólgende ronde naar binnen worden gehaald. Als dit was gebeurd, was de race achter de safetycar gefinisht en was Hamilton kampioen geworden.

De FIA kondigde een aantal dagen na de race aan een onderzoek in te stellen, waarop Mercedes de laatste mogelijkheid om nog in beroep te gaan tegen de uitslag van de race liet varen. Die uitslag staat dan ook volledig vast en er is geen kans meer dat Verstappen alsnog zijn wereldtitel moet inleveren. Het gaat Mercedes om betere regelgeving en toepassing in de toekomst, waarover de laatste jaren meer klachten zijn. Die klachten komen ook niet alleen bij Mercedes vandaan.

De grote vraag rondom het handelen van Masi gaat over zijn autoriteit als wedstrijdleider om de regels rondom de safetycar te negeren. Die autoriteit heeft hij volgens de reglementen, maar de vraag om meer duidelijkheid is groot. Als in de regels klip en klaar staat omschreven wat er moet gebeuren bij een safetycar in de slotfase (bijvoorbeeld de inzet van een rode vlag), dan voorkomt dat controversiële momenten zoals in Abu Dhabi.

Daar was Masi er duidelijk alles aan gelegen om de race niet achter de safetycar te laten finishen, waardoor de schijn is gewekt dat hij dit deed met de entertainmentwaarde in het achterhoofd en niet het reglement. Mercedes-teambaas Toto Wolff zei eerder al dat de sportieve regels boven entertainment moeten gaan en niet andersom.

Waar is Hamilton en waarom is het zo stil rondom hem?
 
Waar is Hamilton en waarom is het zo stil rondom hem?

Politiek spel tussen de Formule 1, Mercedes en de FIA

Sinds de slotrace in Abu Dhabi is er een politiek spel begonnen tussen de FIA, de Formule 1 en Mercedes, waarbij ieder zijn eigen belangen heeft.

De Formule 1 als commerciële onderneming is er veel aan gelegen om Hamilton aan boord te houden. De zevenvoudig wereldkampioen is de succesvolste coureur en een enorm uithangbord van de sport, met wereldwijd een grote fanbase. Als de Brit stopt omdat hij geen vertrouwen meer heeft in hoe de sport wordt geleid, dan zou dat een grote deuk in het imago van de koningsklasse opleveren.

Mercedes wil zelf uiteraard graag dat Hamilton blijft, maar beseft ook welke waarde hij voor de sport heeft. Zinspelen op zijn vertrek is dan ook een wapen om dingen gedaan te krijgen. De regerend constructeurskampioen wil vooral 'tastbare' veranderingen, nadat het in Abu Dhabi door controversiële beslissingen een zeker zijnde rijderstitel in rook op zag gaan. Zo'n tastbare verandering zou het vervangen van wedstrijdleider Masi kunnen zijn.

De FIA was verantwoordelijk voor het verloop van de race in Abu Dhabi, dus moet de autosportfederatie aan de ene kant de eigen reputatie beschermen. Aan de andere kant staat de organisatie, die sinds kort wordt geleid door de nieuwe president Mohammed Ben Sulayem, onder druk om niet te doen alsof alles in de slotrace vergeten en vergeven is. Er moet iets gebeuren, maar wel zo afgemeten dat de autoriteit van de FIA overeind blijft, Mercedes (of andere teams) niet te veel invloed krijgen en de Formule 1 blij is met hoe de in Parijs gevestigde organisatie de sport reglementair runt.

Lewis Hamilton feliciteert Max Verstappen met zijn eerste wereldtitel
Lewis Hamilton feliciteert Max Verstappen met zijn eerste wereldtitel
Foto: Getty Images

Mercedes voert de druk op

Nadat de geruchten over een eventueel vertrek van Hamilton uit de Formule 1 langzaam verstomden, kwam het deze week opeens weer op de agenda. Via Sky Sports-verslaggever Craig Slater werd bekend dat de Mercedes-coureur zijn toekomst laat afhangen van de uitkomsten van het FIA onderzoek.

Nadat de FIA dit onderzoek een aantal dagen na de race in Abu Dhabi aankondigde, bleef het stil. De bron van Slater was - niet geheel verrassend - "een hooggeplaatst iemand binnen Mercedes". Het leek sterk op een poging van het team van Hamilton om, dreigend met diens vertrek, druk te zetten op de FIA.

Toeval of niet, donderdag kwam de FIA met een reactie in de vorm van een verklaring. Daarin werd aangekondigd dat er een "gedetailleerde analyse is gestart". Ook werd bekendgemaakt dat de nieuwe FIA-president Suleyman met alle teams in gesprek is gegaan.

Op 19 januari wordt er verder gediscussieerd over de inzet van de safetycar, iets dat ook wordt besproken met alle coureurs. Bovendien liet de FIA weten dat het onderzoek wordt geleid door secretaris generaal Peter Bayer en dat de eindresultaten twee dagen voor de start van het seizoen worden gepresenteerd. Het is aannemelijk dat dan al enige tijd duidelijk is wat er eventueel gaat veranderen.

Michael Masi.
Michael Masi.
Foto: Getty Images

Hamilton gaat normaal gesproken gewoon door

Met de aankondiging van de FIA lijkt de angel voorlopig weer even uit de kwestie te zijn gehaald. Het is bovendien onwaarschijnlijk dat Mercedes de kaart 'Hamilton stopt' nog een keer geloofwaardig kan spelen.

De Brit heeft nog een contract bij zijn team en het zou extreem laat zijn om alsnog te stoppen. Nico Rosberg deed het in 2016 wel, maar kondigde dat een week na het winnen van de titel aan. Een aantal dagen na de race in Abu Dhabi verklaarde teambaas Wolff wel dat hij "niet kon uitsluiten dat Hamilton misschien stopt".

Verder is er vanuit Hamilton zelf of zijn team niets gecommuniceerd over een eventueel vertrek. Tot deze week, als bron van Sky Sports. Dat lijkt vooral onderdeel van het politieke spel, en duidt niet op een daadwerkelijk dreigend afscheid van een van de grote sterren van de sport.

Link naar reactie
Delen op andere sites

“Verder bleek via Slater dat…’ 

Als je diens artikel leest, zie je vooral dat die allerhande vermoedens uitsprak, met een hoog “ik moet toch ook wat zeggen”-gehalte. Dat “bleek’ kan je dus met een flinke korrel zout nemen. 

Ik vind dit politieke gekonkel redelijk bedroevend en weinig sportief. Masi de kop van jut maken vind ik niet terecht. Kijk een keer in de spiegel, mr Wolf…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten dat, een kampioenschap dat achter de safetycar wordt beslist, dat wil niemand. Er is jarenlang gemopperd dat men een race niet achter de SC wilde finishen. Doet een raceleider er alles aan om dat te voorkomen, is het weer niet goed (bij Toto Wolff).

Overigens ook Max heb je alleen even gezien dat ie op kraamvisitie ging naar zijn zus en bij het ophalen van prijzen, maar verder ook niet. De enige coureurs die je gezien hebt de laatste maand zijn Alonso en coureurs die proberen nog wat aan de PR te werken. Voor de rest van de F1-teams die de circuits afgereisd zijn, is dit de kans om vakantie te vieren en contact te hebben met familie. In de fabrieken wordt gewoon bikkelhard gewerkt om de auto's klaar te krijgen voor het nieuwe seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Cordoba zei:

Buiten dat, een kampioenschap dat achter de safetycar wordt beslist, dat wil niemand. Er is jarenlang gemopperd dat men een race niet achter de SC wilde finishen. Doet een raceleider er alles aan om dat te voorkomen, is het weer niet goed (bij Toto Wolff).

Exact dit, en daarnaast hadden partijen zélf afgesproken het kampioenschap op de baan te willen eindigen. Tsja. 

 

Niet janken Lewis/ Toto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Honda is om, blijft motorleverancier Red Bull Racing

Toch verder in de Formule 1

27
Honda F1 Red Bull Racing RB16
 
 
 

Honda blijft toch motorleverancier van Formule 1-teams Red Bull Racing en AlphaTauri.

Dat terwijl de Japanse fabrikant eigenlijk na 2021 zou afzwaaien.

Zoals dat in het verleden ook wel is gebeurd, nam Honda afgelopen jaar afscheid van de Formule 1 op een hoogtepunt.
Max Verstappen pakte de wereldtitel en daarmee sloot officieel het boek voor Honda F1.
Al snel bleek dat Honda toch nog niet helemaal zijn handen van de Formule 1 kon trekken en werd bekend dat eerdere geruchten over verdere samenwerking met Red Bull klopten.
Red Bull zet Red Bull Powertrains op om de Honda-motor verder te bouwen voor de komende jaren en zou daarbij steun krijgen vanuit Honda.
Nu zet Honda echter een stap die in principe betekent dat Honda de Formule 1 helemaal niet verlaat.

Aan Autorevue laat Helmut Marko, hoofd van Red Bulls F1-programma, weten dat het een traditionelere samenwerking blijft dan eerder het geval leek. "We hebben nu een compleet andere oplossing dan we eerder voor ogen hadden.
De motoren worden in Japan gebouwd tot in 2025, wij (Red Bull Powertrains, red.) komen er helemaal niet aan te pas.
Dat betekent dat alle rechten ook bij de Japanners blijven", zo verklaart de Oostenrijker.

Dat laatste is belangrijk met het oog op 2026. In dat jaar gaat een nieuw motorreglement van kracht.
"Dit maakt ons nieuwkomers", aldus Marko over het feit dat Red Bull Powertrains nu dus niet met een bestaande motor aan de slag gaat.
Dat Honda de motoren blijft leveren, zorgt ervoor dat Red Bull Powertrains ineens een stuk meer ruimte heeft de komende jaren om ergens anders aan te werken: de nieuwe motor voor 2026.
Daarbij komt mogelijk de Volkswagen Group om de hoek kijken.
Dat lijkt de F1 te gaan betreden als motorleverancier voor McLaren (met Audi) en Red Bull Racing (met Porsche). Mogelijk kan Porsche nu samen met Red Bull Powertrains gaan werken aan die krachtbron.

Max Verstappen wereldkampioen 2021

Honda op de auto?

Omdat Honda dus gewoon pure Honda-motoren blijft leveren, zou je ook verwachten dat Honda tevens zichtbaar in de Formule 1 blijft.
Dat wil zeggen: met de naam op de auto's van Red Bull Racing en zusterteam AlphaTauri.
Daarover zou echter nog geen knoop zijn doorgehakt.
Het besluit van Honda om toch actief te blijven als motorleverancier is ook niet helemaal zonder controverse.
De Japanners verklaarden in 2020 (toen het afscheid werd aangekondigd) nog stellig dat het vertrok vanwege de ‘verschuivende focus binnen de auto-industrie’. Inmiddels zit er echter een nieuwe CEO aan het roer bij Honda en die zou - mede vanwege het succesvolle seizoen van 2021 - op dat oude besluit zijn teruggekomen.
Eergevoelig als Japanners van nature zijn, zou de directie het terugdraaien van zo'n drastisch besluit met weinig bombarie gepaard willen zien gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal dat men in Milton Keynes de motor voor 2026 zou gaan ontwikkelen is nieuw voor mij: volgens mijn bronnen zouden de nieuwe gebouwen van Red Bull Powertrains voorlopig leeg blijven staan, tot men voor het seizoen 2026 aan de slag gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag heeft RB de nieuwe auto de RB18 'gepresenteerd'. De presentatie was digitaal, zodat belangrijke zaken digitaal weggewerkt kunnen worden, om niets prijs te geven aan de concurrentie. Als je Christian Horner en Helmut Marko beluistert, had deze presentatie maar één doel: het plezieren van de sponsors, en met name nieuwe sponsor Oracle en het plezieren van de fans, maar als je goed luistert kan de auto die straks op het circuit staat, totaal anders zijn van de auto die nu gepresenteerd is.

Ook bij Haas was eerder deze week de presentatie volledig digitaal, waar ik in eerste instantie dacht dat dit vanwege de beperkte financiële middelen van het Haasteam was, lijkt dit ook de tactiek voor dit jaar om geen geheimen prijs te geven die nog voor het begin van het seizoen gekopieerd kunnen worden.

Vraag: is zo'n presentatie een stempeltje 'auto presentatie' geven een bewuste misleiding (om meer belangstelling te trekken), of is het gewoon een oude naam die is gebleven, en had 'team presentatie' even goed gekund? Mijn verwachting is dat andere teams iets soortgelijks gaan doen, dus voor de eerste tests waarschijnlijk geen serieuze beelden van de 2022 F1 auto's.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Woensdag (morgen) 23 februari de eerste testdag van het nieuwe seizoen. Of eigenlijk géén testdag: omdat Bahrain heeft afgedwongen dat de eerste officiële testdagen daar plaatsvinden vlak voor de eerste race, daarom noemt men de komende dagen 'shake down days'. 😄

Max rijd woensdag en vrijdagmorgen, Perez donderdag en vrijdagmiddag. Er zijn geen beelden of data beschikbaar, alleen de tijden worden achteraf bekend gemaakt, dat alles omdat het vanwege het verdienmodel geen 'testdagen' mag heten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Red Bull verrast vriend en vijand met radicale nieuwe F1-auto

Extreem ontwerp

 

Red Bull RB18 F1-auto (© Red Bull Content Pool)
uavyc6rb8ax1_800.jpg
o7dybsrbjzke_800.jpg
 
 
 
 
 

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
 

 

 

 

 

 

Red Bull Racing heeft op de eerste testdag in Barcelona eindelijk de 'echte' RB18 van stal gehaald.
Die ziet er niet alleen op allerlei fronten heel anders uit dan de eerder onthulde auto, maar is bovendien radicaal anders dan de auto's van de concurrenten.

Red Bull Racing deed vanaf de onthulling van de RB18 behoorlijk geheimzinnig over zijn nieuwe F1-auto.
De onthulde auto leek sterk op een standaard demo-model van de F1 en dat deed vermoeden dat Red Bull nog iets uit de hoge hoed zou toveren in Barcelona.
Dat blijkt zeker het geval. De RB18 van Max Verstappen zorgt voor aardig wat opschudding in de paddock, want Red Bull heeft zich flink uitgeleefd op de nieuwe reglementen.

Red Bull Racing RB18 Barcelona F1-test

Max Verstappen rijdt de RB18 naar buiten.

Zoals kenners op bovenstaande foto gelijk zullen zien, heeft de RB18 sidepods die er heel anders uitzien dan die van de andere auto's.
Red Bull gaat voor zeer ranke exemplaren met een behoorlijk kleine luchtinlaat vooraan (foto).
Onder de sidepods zit een relatieve zee van ruimte, geflankeerd door twee flinke bargeboards die vanaf de vloer omhoog steken.
Die zorgen voor een groot 'kanaal' waar de rijwind doorheen geleid wordt en als het goed is sterke downforce op de vloer genereert.
Bij andere teams oogt het conventioneler en zijn er bovendien niet zulke grote bargeboards als op de RB18 te zien. Van tevoren werd gedacht dat de nieuwe reglementen überhaupt maar weinig ruimte zouden laten voor die aerodynamische onderdelen.
Op deze foto is goed te zien hoe sterk de RB18 verschilt van de auto's van Mercedes en Ferrari.

Volgens journalisten ter plaatse heeft de RB18 voor aardig wat opschudding gezorgd in de paddock.
Het radicale ontwerp zou een klassieke meesterzet van hoofdontwerper Adrian Newey kunnen blijken.
Die slaagde er in het verleden meermaals in om bij grote reglementswijzigingen radicale oplossingen uit de hoge hoed te toveren die zeer sterke auto's opleverden.
Het is nog veel te vroeg om al een krachtmeting met de RB18 te doen, want de eerste wintertestweek is net begonnen en het seizoen begint pas in het weekend van 18 maart.
Vandaag is Max Verstappen voor het eerst op pad met de RB18 op Circuit de Barcelona-Catalunya.
Morgen neemt teamgenoot Sergio Perez het over en vrijdag verdelen ze het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een paar foto's uit een niet ideale hoek is het echte ontwerp lastig te beoordelen, maar ik doe een poging. Bij Ferrari en Mercedes zijn de bargeboards vrij iel, dat betekent ook dat ze bijvoorbeeld bij zijwind minder luchtweerstand op zullen leveren dan bij Redbull. Het afwijkende ontwerp van RB kan heel goed blijken te zijn, maar het kan ook gebeuren dat het in de windtunnel wel ideaal leek, maar dat door afwijkingen in de werkelijkheid (zijwind, het rijden van bochten, afwijkend profiel (waardoor banden meer/minder lucht 'meenemen') in de praktijk lang niet zo gunstig is, omdat je maar een klein deel van de tijd rechtuit rijdt én de wind recht van voren hebt.

Wat me bij Ferrari opvalt is de rare 'golf' in wat bij een straatauto de onderrand van de skirt zou zijn. Ik vraag me direct af, of dit komt door een fout in de windtunnelmeting (en daaruit voortvloeiende aanpassingen) of dat ik ergens iets mis, waarom deze vreemde golfvorm een voordeel heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel vertrouwen in ontwerp van RedBull.
Kwa motorvermogen konden ze vaak niet goed meekomen maar door hun aerodynamica maakten ze vaak veel goed.
En men zal ongetwijfeld niet over één nacht ijs gegaan zijn...

Maar goed de tijd gaat het uitmaken, en aan eind seizoen gaan we zien wie het meest zijn best heeft gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heeft Max met 147 rondjes veruit de meeste km's gemaakt. 147 rondes op Catalunya is ruim 680 km, waar een F1 race op zondag iets meer dan 300 km is. Max heeft met een 9e tijd nu niet bepaald een supersnelle tijd neergezet, waar Norris met de McLaren de snelste rondetijd neerzette. Dat lijkt misschien verontrustend, maar deze rondjes zeggen weinig als je niet alle info hebt (zoals de teams zelf): wij hebben geen idee met hoeveel gewicht de auto's hebben gereden, op basis van het aantal rondes zonder tankstop kun je wel een inschatting maken van de minimale hoeveelheid brandstof aan boord, maar men kan bijvoorbeeld ook ballastgewicht in de auto hebben geschroefd, of het motorvermogen teruggeschroefd, om zo anderen zand in de ogen te strooien en zelf wel een vergelijking te kunnen maken. Daarnaast zijn deze 'shakedowns' ook bedoeld om te leren wat de effecten zijn van veranderingen aan de auto (andere vleugel, andere afstellingen).

Voor de goede orde Adrian Newey (ontwerper Red Bull) is al decennialang een ontwerper van goede snelle F1-auto's, maar ook bij hem is het wel eens gebeurd dat een auto van zijn hand niet erg competatief was, vandaar ook mijn voorzichtigheid met de beoordeling van het ontwerp.

Ondanks alle me#too discussies van de laatste tijd, heeft Hamilton zich laten verleiden tot een optreden als 'de man in de regenjas':

image.jpg

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach een dag als deze is voor de coureur om te wennen aan de wagen.
En voor het team om zoveel mogelijk data te vergaren op een circuit.
Dus tijden etc zeggen mij op dit moment geheel niets...
Hoe vaak hebben al niet gezien in een raceweekend dat de eerste dagen een wagen reed als bagger en dan tijdens de kwalificatie en de race de beste wagen opeens was....
Dus tsja laat ze allen maar lekker hun ding doen en lekker data binnenhalen en hiermee verder aan de slag gaan en het eerste raceweekend dan gaan we het wel zien hoe de onderlinge verschillen zijn van de teams....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze testdagen zie je niet zelden dat de teams die hier snel lijken te zijn, tijdens het seizoen hopeloos achterop komen. Waar je wel zorgen over mag hebben zijn Alfa Romeo en Haas: die hebben gisteren door problemen weinig rondes kunnen maken, en dat gebrek aan data kan over een paar weken blijken funest te zijn bij het afstellen van de auto's voor de race. Vergeet niet dat dit seizoen één van de ingrijpendste veranderingen is in decennia, zelfs de wielmaten zijn totaal anders.

Overigens heeft Haas aangekondigt morgen niet in de kleuren van de Russische vlag te gaan testen, maar met een geheel witte auto te komen. (Urakali of zoiets, is de belangrijkste sponsor van Haas en is Russisch).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is bekend geworden dat de laatste race van de F1 in Sochi in september definitief niet doorgaat. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met het contract voor St.Peterburg waar vanaf 2023 geraced zou gaan worden.

Het Haas team dat gesponsord wordt door Urakali (Russische software) heeft gisteravond al bekend gemaakt vandaag niet met de testauto in de kleuren van de Russische vlag te rijden, maar met een hele witte auto. Ik zag vanavond ook foto's dat ze overal de Russische kleuren en teamsponsor aan het verwijderen waren (dus ook in de pitbox en op de vrachtauto's van het team.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede uitspraak van Vettel en Max in mindere mate.
Maar waar was de politiek correcte Hamilton met zijn mening ???

Maar goede zaak op dit moment dat Sochi van de lijst af is, en st Petersburg mag van mij terugkomen zodra die tuinkabouter in moskou zelf onder de zoden ligt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Vettel zie ik de laatste tijd (1-2 jaar) vaker goede uitspraken, je merkt dat ie ouder is en ook kijkt wat er verder in de wereld speelt, dat zie je trouwens ook van Alonso. Bij Max zie je dat hij wel zijn mening geeft, maar er altijd bij vermeld dat hij niet over de beslissingen gaat, gezien zijn leeftijd geen vreemde reactie.

Bij Hamilton zie je eigenlijk vaker dat hij niet echt veel verder kijkt dan zijn eigen wereldje, dus het verbaast me niet echt dat hij geen inhoudelijke reactie geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstappen praat alleen over racen. Andere interesses heeft ie niet. Ja, zoveel mogelijk geld bij elkaar harken en belasting ontwijken.
Hamilton daarentegen toont zich maatschappelijk betrokken: hij spreekt zich regelmatig uit over mensenrechtenkwesties, milieuproblemen, dierenrechten (hij is veganist), is actief voor UNICEF en steunt tal van liefdadigheid organisaties.

Nogal merkwaardig om te stellen dat juist Hamilton niet verder kijkt dan z'n eigen wereldje.
 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was eigenlijk alleen maar wachten wanneer het zou komen, maar Haas heeft de banden met de Russische sponsor verbroken (zoals het als Amerikaans team verplicht is) en daarom is niet alleen Uralkali de deur gewezen maar ook de zoon van de eigenaar van Uralkali (Nikita Mazepin dus).

Nu viel Mazepin al 2 seizoenen op door niet al te slimme acties op de baan, waar niet zelden andere coureurs de dupe van werden, dus wat dat betreft geen verlies voor F1. Het is alleen wel te hopen dat team Haas toch financieel het hoofd boven water weet te houden, want met maar 10 teams is ieder team dat wegvalt een serieus verlies in de F1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haas heeft Kevin Magnussen als nieuwe rijder gecontracteerd als vervanger voor Mazepin, de nieuwe eeuwig in de weg-rijdende-chicane voor het nieuwe seizoen is dus bekend.

Overigens zal Haas niet deelnemen aan de eerste test in Bahrain: hun vliegtuig met materialen is vertraagd door technische mankementen en ze hopen in de middagsessie de baan op te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dus niet Viaplay kijken. Ik wacht wel op de samenvatting. Wat doen jullie? 

Op 26-2-2022 om 10:49, CaseyBasey zei:

Verstappen praat alleen over racen. Andere interesses heeft ie niet. Ja, zoveel mogelijk geld bij elkaar harken en belasting ontwijken.
Hamilton daarentegen toont zich maatschappelijk betrokken: hij spreekt zich regelmatig uit over mensenrechtenkwesties, milieuproblemen, dierenrechten (hij is veganist), is actief voor UNICEF en steunt tal van liefdadigheid organisaties.

Nogal merkwaardig om te stellen dat juist Hamilton niet verder kijkt dan z'n eigen wereldje.
 

 

https://www.gpfans.com/amp/article.php?id=62794
Lewis ontduikt ook bewust de belastingen hoor. Logisch zou ik ook aangeven want hij bespaart miljoenen.
 

En we vergelijken Max met Hamilton en dat is terecht. Maar vergeet niet dat Lewis al jaren in de top meedraait en daardoor meer exposure heeft. Hier moet Max in groeien. Daarnaast zit er veel leeftijdsverschil in tussen beide coureurs. Als Max 10 jaar verder is dan zal hij ook heel anders zijn dan vandaag de dag… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Wasmachineman zei:

Als Max 10 jaar verder is dan zal hij ook heel anders zijn dan vandaag de dag… 

Jaaa dan heeft hij er heel wat miljoenen bij op zijn spaarrekening met zijn nieuwe contract....:feestje:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe