Ga naar inhoud

hulp bij nieuwe computer


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

De meesten van jullie weten wel dat ik op zoek was naar een nieuwe computer, en dat dat een Imac zou worden. Ik dacht dat ik er hier al een topic over had lopen, maar kan 'm niet vinden. Was misschien nog op het oude forum?

Hoe dan ook, ik heb net een update geplaatst op het fotografieforum, en ik wilde 'm jullie niet onthouden. Of beter gezegd, ik wilde mijzelf jullie meningen niet onthouden... :D

Zo, we zijn vier maanden verder en het is tijd voor een update! Zit ik inmiddels in mijn huiskamer van de Imac te genieten? Nou, nee dus!

Om een heel lang verhaal kort te houden: de nieuwe computer wordt geleverd via het werk van mijn vrouw, en daar bleek uiteindelijk een kink in de Apple-kabel te komen. Hun leverancier kan/ wil geen Apple leveren. En aangezien het voor mij behoorlijk aantrekkelijk is om de nieuwe computer wel via haar werk te bestellen, ben ik me nu alsnog aan het orienteren op een nieuwe Windows-computer.

Ik wil een computer waarmee ik een aantal jaren vooruit kan. Op zich doe ik geen gekke dingen: een beetje internet, email en office-programma's. Het enige zwaardere programma wat ik gebruik is het Adobe Design Standaard CS5-pakket.

Ik heb voor mezelf een paar minimum-eisen op een rijtje gezet:

- de processor moet Intel Core i7 worden;

- er moet een SSD-geheugen in komen;

- er moet minimaal 1TB harddisk in;

- er moet een goede videokaart in;

- er moet een snelle harddisk in;

- hij moet liefst ook een beetje stil zijn.

Een systeem wat voor mijn gevoel aardig in de buurt komt is bijvoorbeeld deze computer.

Ik heb te weinig verstand van computers om zelf een pc samen te stellen. Daarom ga ik voor een kant en klare pc. Ik weet dat ik dan wellicht op sommige punten iets inlever (of iets meer betaal), maar daar kan ik mee leven.

Mijn vragen aan jullie zijn eigenlijk simpel: waar moet ik op letten bij het kiezen van de harddisks, videokaart en dergelijke? En hebben jullie nog andere tips of adviezen?

Qua monitor ben ik er al wel uit: ik ga de Samsung Syncmaster PX2370 kopen. Mooie design, goeie prestaties. Meer informatie over deze monitor staat hier. Deze monitor heeft in de bekende monitorentest een gouden award gewonnen, dus daar zal ik me geen buil aan vallen.

Bedankt vast voor jullie tijd en reacties, ik hoor graag van jullie!

Grt, Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Haha grappig, ik heb specifiek mbt de monitor net mijn post op het fotografieforum aangepast met de volgende tekst:

De enige "concurrent" waar ik nog over twijfel, is de Asus VG236H. Komt eveneens heel goed uit de test, maar kost alleen wel het dubbele... nog maar eens goed over nadenken!

Ik ging er vanuit dat de Samsung een IPS-panel had, maar dat heeft'ie dus niet. Maar alle adviezen zijn welkom, ook qua monitor! Ik heb me nog nergens op vastliggen!

Ik zie trouwens dat mijn link mbt de "voorbeeld-pc" niet klopt (die komt op dit forum uit, haha). Had deze link moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je weet heb ik zelf recentelijk de Dell U2711 aangeschaft (2 stuks), die is werkelijk fenomenaal (vind ik).

Kijk maar naar fantastisch review op tweakers.

http://tweakers.net/productreview/25894/dell-ultrasharp-u2711.html

Een goed alternatief is de U2410.

Je grafische kaart is qua snelheid (tenzij je fanatiek gamer bent) niet zo super belangrijk, want van vrijwel iedere kaart (zeker de nVidias) kan GPU gebruikt worden vanuit PS CS5. En dat is ook wel prettig.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, thanks! Ik had zitten kijken naar de Dell P2411H, ook niet verkeerd. moet eens kijken wat dan precies de verschillen tussen de U-serie en de P-serie zijn. Ik ga sowieso voor hooguit een 24-inch monitor, 27 inch wordt mij echt te groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne, nog iets. Je kunt wel snelle HD's, SSD's e.d. in een computer stoppen, zonder correcte configuratie zet dat ook geen zoden aan de dijk.

Zorg in ieder geval dat je een Win7 64-bits versie gebruikt. En AV software die je systeem niet helemaal tot stilstand brengt. Zo is McAfee en Norton berucht om het resource vretende gebruik. Eset is b.v. heel wat CPU vriendelijker.

En PS CS5 leunt erg op een juiste en snelle configuratie van je swap en temp files.

Minimaal 6 tot 8 GB RAM (ivm PS CS5)

Vergeet je ook de backup mogelijkheden niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, daar heb ik wat aan! Thanks!

Windows 64-bit wordt het inderdaad, al was het maar omdat je anders (uit mn hoofd) max 3GB werkgeheugen kunt gebruiken. En ik wil, zoals jij ook adviseert, meer... ;-) McAfee of Norton komt er inderdaad niet op. Ik werk nu met AVG en dat bevalt me tot nu toe prima.

Qua backupmogelijkheden hoef ik me geen zorgen te maken. Ik heb inmiddels een paar TB aan externe harddisks liggen, dus dat moet goed komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link 'Deze computer' in je Start Post gaat naar een ander topic hier...

- de processor moet Intel Core i7 worden;

Inmiddels heel veel keuze, kijk goed naar de sockets en de moederborden die hiervoor geschikt zijn. (en in de toekomst evt. uitbreidbaar zijn)

- er moet een SSD-geheugen in komen;

SSD, de Disk neem ik aan? Ook hier zijn heel veel verschillen, gaat niet alleen voor de prijs want dan is de winst vrijwel 0.

- er moet minimaal 1TB harddisk in;

Afhankelijk van hoe lang je de pc dagelijk aanhoudt moet je opletten dat je niet te goedkope schijven gebruikt. Je heb namelijk huis tuin en keuken disks en de enterprise versie. Die laatste gaan een stuk langer mee en blijven dan ook gewoon in garantie (draaiuren en spinups laten je garantie verlopen en geven bovendien ook smart foutmeldingen -- gelukkig vaak voordat ze echt kapot zijn)

- er moet een goede videokaart in;

Genoeg keuze, liever voor een echt merk gaan i.p.v. een soort kloon...

- er moet een snelle harddisk in;

1 TB = niet snel

Als je echt snel wilt zou je kunnen denken aan een velociraptor voor je data, de SSD voor je OS. Nog sneller (maar duurder) is dit in combinatie met een goede (hardware) RAID controller.

- hij moet liefst ook een beetje stil zijn.

Kies een goede kast en plaats grotere stille fans uit of kies voor waterkoeling.

Zelf 1,5 jaar geleden een nieuwe PC gekocht, een behoorlijk dure moet ik wel zeggen maar ben nog altijd super tevreden.

Heel erg belangrijk is de samenhang van alles, het is net een auto. Er zijn zoveel dingen van elkaar afhankelijk, 1 kleine mismatch kan het hele systeem instabiel maken.

Zoals CH al zegt, kies voor Windows 7 x64 en bij voorkeur ESET Smart Security (ter info, ik ben reseller - maar die mening had ik al lang voor ik dat werd :P)

Wat ik nog mis is, het prijskaartje... Ik bedoel, mijn i7, met 4 GPU's, SSD, Velociraptor, Bluray brander, overklokbaar OCZ geheugen, ingebouwde waterkoeling in de kast, 2x 23" 16:9 Samsung HD monitor (waarvan 1 tevens TV) was dermate duur dat ik hier makkelijk een 2e hands auto voor had kunnen kopen (ter vergelijking, de Spacewagon leverde slechts 1100 euro op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja wat nog toe te voegen ?

Zorg als je een systeemkast moet aanschaffen voor een goede kast met een goede voeding.

De lian LI kasten zijn relatief goedkoop en zijn met de goede voeding erbij relatief stille kasten .

Dan een SSD schijf is een aanrader en ik geniet er nog elke dag van als ik de PC opstart.

Maar kijk wel uit met instaleren van programma's dat niet alles dan op die C schijf terecht komt.

Ikzelf heb alleen op de schijf Windows7 64bits geinstalleerd en office en verder niets, de rest aan programma's heb ik geinstallerd op een relatief kleinere partitie van de opslagschijven

En op deze manier start me PC nog steeds als een speer op , zit rond de 7 sec en dan kan ik windows al gebruiken !

En weet niet of je zelf gaat bouwen of dat je het laat doen, maar zet eerst op papier wat je aan onderdelen ( merk en type) in dekast wil hebben.

En zou zeker niet voor een standaard van de plank af systeem nemen want die zijn dan financieel vaak aantrekkelijk maar alles komt uit de lengte of de breedte en met andere woorden dan worden er vaak tochconsessies gedaan in de hardware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zou zeker niet voor een standaard van de plank af systeem nemen want die zijn dan financieel vaak aantrekkelijk maar alles komt uit de lengte of de breedte en met andere woorden dan worden er vaak tochconsessies gedaan in de hardware.

:notworthy:

Zorg ook dat de voeding past bij het aantal aan te sluiten slurpers (met de juiste (+aantal) connectoren). 1000 Watt is geen uitzondering voor een high end systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de adviezen voor de hardware heb ik niets toe te voegen. Wat betreft de virusscanner wil ik je nog wijzen op Comodo (tip collega). Ik gebruikte de gratis AVG maar sinds versie 2011 vind ik net zoals McAfee nog al belastend voor het systeem. Tot nu toe vind ik Comodo goed werken en minder belastend (ik gebruik de gratis versie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips mannen, ik neem ze mee! Ik heb inmiddels zelf even contact gehad met degene die het moet gaan leveren om te vragen of'tie alleen kant-en-klare systemen leverde, of ook zelf bouwde. Dat was bijna een belediging... hij bouwt alles zelf. Prima dus... ;-) Hij werkt vooral met deze kasten, en daar staan best een paar leuke tussen.

Ik had al gezien dat die link niet klopte (leverde ons dus wat gratis reclame op het fotografieforum op voor sf.eu, haha!). De juiste link staat in een latere post.

Het prijskaartje is niet spannend, ik ging voor de Imac die me dik 2000 euro zou kosten. Voor een goed Windows-systeem met een goeie monitor moet ik nog steeds voor minder klaar zijn lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ben nu wel benieuwd wat het allemaal geworden is.

Vertel, vertel! :woot_jump:

Zelf heb ik de laatste keer de concessie gedaan van dan maar geen SSD, en toch weer een DELL gekocht met 2 TB in raid opstelling (2 keer zo snel, maar als 1 kapot gaat is data op andere ook onbruikbaar....), véél geheugen en ongeveer de beste (single) videokaart. Stil en mooi uiterlijk!

En wat betreft virus scanner; als je toch een windows PC hebt, waarom niet de gratis (voor windows gebruikers) security essentials. Werkt bij mij op al mijn PC´s prima en is (haast) niet systeem belastend.

En trek je van de uitslagen van de verschillende antivirus programma´s niet te veel aan, die veranderen maandelijks

Ik ben ook prima te spreken over mijn monitors (samsung en Asus), maar ik heb me dan ook meer gefocust op de respons tijd (ivm spellen) 2 ms dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, er valt nog niet zoveel te vertellen! De pc-bouwer was namelijk op vakantie en is vandaag weer begonnen. Ik krijg dus waarschijnlijk deze week zijn eerste reactie, en kan dan pas kijken of ik er nog iets aan wil up- of downgraden. Wordt vervolgd dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de computeraar is terug. Zo, inmiddels heb ik een eerste opzet waar ik eens serieuzer naar ga kijken:

  • Intel mainboard, type DH67CL
    INTEL CORE I7 2600K 3.4GHZ 8MB LGA1155
Nvidia GeForce GTX 560 Ti (review)
Cooler Master CM 690II (review)
SEAGATE CONSTELLATION ES 7200.1 1TB SATA 6G 3.5"
120GB SSD, SATA III
8GB geheugen
Linksys WMP 600N CPi
Windows 7 professional, 64 bit, NL
DVD-RW

En daarnaast als monitor de LG IPS236V.

Zoals altijd zijn tips & trucs van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mis in lijst zo en zo de keuze voor de voeding want die wordt niet bijgeleverd bij de kast

En heb je mbt kasten al eens bij Lian Li gekeken ?

Algemeen mooie en kwalitatief goed gebouwde Aluminium kasten en vaak goedkoper dan de coolermaster kasten !

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed opgelet Ed, de voeding staat er nog niet bij. Komt omdat er eerst een andere kast in de planning stond, maar na rondsnuffelen (ook nav jouw tips, Ed) vond ik deze Coolermaster het mooist en waarschijnlijk de beste koop voor zn geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Heb ooit een cooler master kast gehad, leuk spul maar ook best karig aan de andere kant. Geen klachten overigens.

- Welke SSD, zoals eerder geroepen zijn er veeeel te veel varianten. Lees goed de reviews over lees/schrijfsnelheid, kijk of er firmware updates zijn en vergis je er niet in dat een SSD ook maar een beperkte levensduur heeft als je er te veel dynamische data op zet (elke bit kan maar x keer overschreven worden).

- Let goed op bij je geheugen keuze, 8 GB kan eigenlijk al niet als je triple channel gebruikt zoals ik bij mijn i7 975 Ex. >>http://en.wikipedia.org/wiki/Triple-channel_architecture (even snel)

Maar ook merk, snelheid, latency, etc. zijn van belang. Verkeerde banken (slechte kwaliteit) kunnen de performance van de hele machine onderuit halen.

- Linksys Wireless is leuk, bedraad is altijd 1000x beter... Spaart je ook de kaart, het wachten en de ellende.

- Seagate is in principe prima, alleen leun ik steeds vaker alleen nog maar op WDC. Verder geen klachten over seagate, leveren soms 'snellere' disks (bij dezelfde specs).

- SATA 3, (6GB) kan alleen als je moederbord het ook ondersteund. Vraag is ook of hij het gaat halen met zijn standaard controller welke hij bijv. ook moet delen met de brander en de SSD (nog geen ervaring met SATA 3 trouwens)

Verder geen bezwaren eigenlijk, redelijk algemeen lijstje; voeding (modulair bij voorkeur) niet vergeten inderdaad. Denk ook aan interne kabels (al dan niet meegeleverd), toetsenbord/muis, stroomonderbreker voor je nieuwe PC? (je weet nooit, en voor de 12 euro kan je geen buil vallen als het niet blijkt te werken), Koelpasta (neem goede pasta!), andere koeler ?.. en meer kan ik zo snel niet bedenken eigenlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Neem ik weer mee!!

Bij het lezen van reviews over Cooler Master zag ik inderdaad dat oudere exemplaren nog wel eens wta minpunten hadden (karig, slecht kabelmanagement, scherpe randen, resonanties en dergelijke), maar dat zou bij de nieuwere versies prima in orde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf een coolermaster kast gehad als één van de eerste alu kasten

En op zich een prima kast die ook goed uit de twsten toendertijd kwam

Alleen vond ik de fans wel wat lawaai maken met als gevolg dat ik ze toendertijd allen heb omgewisseld voor paps fan's

Na met die kast bijna 10 jaar gedaan te hebben , heb ik dus een Lian aangeschaft en tot heden naar aller tevredenheid en gewoon met de standaard fans van hun erin !

Dan nog ff wat anders, heb je aan een 80Gb SSD niet genoeg ?

Want wat ga je er op zetten ? Windows 7 office en photoshop ?

En alle andere progs en weggeschreven data zet je weg op je normale HD, dan zou je mijn inziens genoeg hebben aan de 80 Gb SSD en hou je weer geld over wat je aan andere componenten kunt besteden !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een 80GB-versie inderdaad nu wel voldoende. Maar als ik nu een nieuwe pc samenstel, moet'ie er gewoon weer een paar jaar tegen kunnen. Dan zit ik liever iets ruimer bemeten. Financieel maakt het niet zoveel uit (nog afgezien van het feit dat ik 'm niet zelf ga betalen, dus dat scheelt) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 120 GB SSD waarvan nu 79 GB van in gebruik is.

- Windows 24 GB

- Pagefile e.d. 10 GB (uiteraard afhankelijk van je hoeveelheid geheugen)

- Herstelrommel 4,5 GB

- MSOcache 1 GB

- Program files 32 GB (1 spel, hallmark software, office, acrobat pro, adobe fireworks, vmware ws, niet werkende ETKA, en de rest is klein grut)

- Profiel data, eigen temp mapjes, 18 GB (backup iphone, tomtom, etc)

de rest staat allemaal op een andere schijf. Zoveel gekke dingen heb ik dus niet geïnstalleerd, maar slurpen kan hij als de beste...

Er zijn toevallig wel een aantal zeer goede SSD's in de aanbieding bij informatique. http://www.informatique.nl/?M=USL&G=559 (zie die met een rode A)

Dan alleen wel weer wat jammer dat ik geen SATA3 heb, maar dat heb jij dadelijk vast wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe