Ga naar inhoud

Skoda presenteert elektrische Octavia Green E Line


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda presenteert elektrische Octavia Green E Line

Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat Skoda met een elektrische auto zou komen. Vandaag tonen de Tsjechen de verder geconcretiseerde Octavia Green E Line, een verder gevorderd concept van een volledig elektrische auto.

Afgelopen najaar wisten we al dat Skoda met een elektrische auto zou komen. Nu is het model wat verder geconcretiseerd, al hebben we nog steeds te maken met een studiemodel. De Green E Line is uitgerust met accu bestaande uit 180 lithium-ion cellen. Deze krachtbron levert constant 60 kW, maar kan maximaal ook 85 kW genereren. Daarmee ligt het koppel op 270 Nm, waardoor de auto in 12 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprint. De begrensde topsnelheid ligt op 135 kilometer per uur. Verder heeft Skoda de accu’s verspreid over het platform van deze Octavia gemonteerd, zodat de gewichtsverdeling gunstig blijft.

De actieradius van de auto meet 150 kilometer, waarna er acht uur nodig is om de auto via een 230V-stroomnet (vier uur met 400V) weer op te laden. Onderweg laadt de auto ook bij door middel van een systeem voor energierecuperatie en de in het dak gemonteerde zonnepanelen. Later dit jaar houdt Skoda een praktijkproef in het thuisland, waarbij Tsjechen met de auto kunnen rijden.

bron: autoweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen,

Het lijkt me heel erg mooi, zo'n elektrische auto. Alleen de actiradius is voor mij een groot probleem (althans, het gebrek aan actiradius). Voor woon-werk-verkeer kan het nog wel (zelfs een retourtje) maar als je bijvoorbeeld van Haarlem naar Venlo wil gaan, heb je een probleem.

Daarom zijn m.i. de Prius-achtige oplossingen het beste: er wordt elektrisch gereden en de benzine- of dielselmotor laadt de accu's op.

For my few cents... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze lijkt mij ook mooi! Actieradius is voor mij ook te weinig maar ben je vaak alleen in de stad en gebruik je hem voor transportklusjes etc dan is dit wel een alternatief. Erg ruim, mooier dan een Prius (mijn mening) dus geef ik hem wel een kans van slagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zijn m.i. de Prius-achtige oplossingen het beste: er wordt elektrisch gereden en de benzine- of dielselmotor laadt de accu's op.

For my few cents... Willem-Jan

De Prius werkt toch juist niet zo? Die rijdt gewoon ook op brandstof!

Maar ik geef deze O2 inderdaad ook een goeie kans, al is het maar omdat het de grootste electrische auto is die ik zo gauw kan verzinnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Frank,

Toch maar een mail naar Pon dat ze er wel eentje in Hoorn en in Musselkanaal op de oprit mogen zetten als proefauto?!?

Voor de dagen met de "kortere" ritjes dan wel te verstaan..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je waar ik benieuwd naar ben? Stel dat de elec. auto een echte doorbraak wordt..hoe gaan we er dan aan wennen in ons dagelijks verkeer? We horen (op de fiets, lopend) een auto eerder aankomen dan dat we hem zien...toch een electronisch pruttel geluidje inbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe