Ga naar inhoud

Oeps, foutje...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ok, daar komt 'ie dan.

Maand geleden voor de 1ste onderhoudsbeurt geweest.

Toen had ik gevraagd of ze de volgende zaken wilden nakijken:

1. stuurbekrachtiging een tikkie minder zetten (staat in de handleiding dat de Skoda dealer dit voor je kan doen).

2. stuur trilt vanaf 90km/h.

Men heeft toen de onderhoudsbeurt uitgevoerd. Voorwielen gebalanceerd en GEPROBEERD de stuurbekrachtigingskarakteristiek aan te passen.

Dat resulteerde in een helemaal niet meer werkende stuurbekrachtiging. Ik kwam 's-ochtends om 08:00h en pas tegen twaalven (!) hadden ze m'n auto weer aan de praat. :(

En passant werd er ook nog een motormanagement ECU update doorgevoerd (duurde ca. 15 minuten). Nieuwste versie van de motor software, rechtstreeks via een verbinding met Duitsland.

Vervolgens afgesproken dat ik een week later kon terugkomen om alsnog de mate van stuurbekrachtiging te laten aanpassen (in de tussentijd zou men dit uitzoeken).

Kom ik een week later; we hebben geen tijd, moeilijk, moeilijk. Vervolgens de afspraak voor afgelopen vrijdag kunnen maken.

In de tussentijd had ik gemerkt dat het trillen wel beduidend minder was geworden, maar dat bij lange, flauwe bochten op de snelweg er een miniem 'gewiebel' in het stuur zit.

EN dat er geen olietemperatuurweergave meer is op de Maxidot. (blijkbaar heeft dat iets te maken met de ECU s/w update?)

Afgelopen vrijdag.

Meld me weer om 08:00h. Monteur wil samen met me proefrijden ivm het nog steeds aanwezige trillen/wiebelen van het stuur bij flauw bochten. Hij merkt meteen op dat mijn banden al aan het cuppen zijn :o Lekker dan, net nieuwe auto, met volledig profiel op de banden en nu al aan het cuppen, goeie kwaliteit jongens!

Uitvoerig het bandenverhaal besproken (want volgens hun had het helemaal niks te maken met eventuele onbalans v.d. achterwielen, die zijn namelijk NIET opnieuw gebalanceerd). Ik had gewoon moeten vragen bij aflevering v.d. auto om Michelins, want die hadden volgens hun dat probleem niet.

Ja, doei, hoe moet ik nu weten dat de standaard Bridgestone die onder de Roomster zitten niet zouden deugen? Ik mag er toch vanuit gaan dat een auto met het juiste schoeisel wordt afgeleverd en dat er geen fundamentele problemen optreden met de rijeigenschappen van een fabrieksnieuwe auto. Ik had vantevoren zelfs nog nagevraagd of Pon bij deze auto de fabrieksbanden wisselde (soms gooien ze er Conti's onder), nee dat was niet het geval.

Afijn, auto naar binnen, aan de diagnose computer. Om een lang verhaal kort te maken, ze durfden het niet aan om de stuurbekrachtigingswaarde aan te passen. Toen ging men telefonisch overleggen met Pon en werd er ijskoud beweerd dat het helemaal niet kon bij deze auto. Ik vermelde dat het zelfs in de gebruiksaanwijzing stond en dat werd eerst zelfs ontkend. Toen ik het kon aanwijzen in het boekje was het antwoord slechts "ja, dan weet ik het ook niet"

Hetzelfde euvel met de olietemperatuurweergave die ontbrak. Na overleg met Pon werd er gewoon beweerd dat het niks te maken zou hebben met de eerder uitgevoerde ECU s/w update en dat het er gewoon niet inzit bij deze auto. En toen ik zei dat ik het voorheen wel had werd er gezegd "ja, dat zegt u." spam

Tegen tienen (ze waren toen al 2 uur bezig) werd het eigenlijk afgebroken en hebben we ff zitten praten hoe nu verder.

Met gaf het volgende advies:

-Moest terug naar de oorspronkelijke garage waar de auto gekocht is (die waar ik al eerder slechte serviceervaringen mee had ivm de beschadigingen tijdens de aflevering en de onjuiste facturatie) :(

-Moest contact opnemen met Pon en het bandenverhaal aankaarten, het maxidot verhaal aankaarten, het stuurbekrachtingsverhaal aankaarten.

WTF; waarom ga je eigenlijk nog naar de merkdealer? Ik vraag me echt af of de VAG organisatie wel aan de juiste kennisverspreiding binnen de hele keten doet? Dit kun je toch geen deskundigheid noemen?

Wanneer is de autobranche nou eens het stadium van beun-de-haas ontgroeid?

Ben ik nou een zeurpiet? :wub2:

ps: overigens is alle conversatie met deze garage in prima sfeer verlopen. Ze hebben alleen effectief NIKS kunnen doen. En ik (= de klant die wel tig duizend euro voor een auto heeft betaald) ben de dupe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

WTF; waarom ga je eigenlijk nog naar de merkdealer? Ik vraag me echt af of de VAG organisatie wel aan de juiste kennisverspreiding binnen de hele keten doet? Dit kun je toch geen deskundigheid noemen?

Wanneer is de autobranche nou eens het stadium van beun-de-haas ontgroeid?

Ben ik nou een zeurpiet? :wub2:

ps: overigens is alle conversatie met deze garage in prima sfeer verlopen. Ze hebben alleen effectief NIKS kunnen doen. En ik (= de klant die wel tig duizend euro voor een auto heeft betaald) ben de dupe.

Misschien omdat het toch overal mensen zijn die niet feilloos zijn helaas. niemand is perfect en dat blijkt.. Helaas? Of misschien toch.. gelukkig geen robots.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is precies één van de redenen dat ik niet in zee ben gegaan met de dealer bij mij om de hoek. Ik had direct door dat ze daar de ballen verstand niet hebben (zie evt. eerdere postings over "dealer" Gecu).

Grootste deel van mijn keus was gebaseerd op het feit of de garage wel of geen PDC met trekhaak kon leveren en in hoeverre ze bekend zijn met de niet genoemde opties/accessoires. Hoewel ik het niet van te voren wist heeft juist dit het verschil gemaakt in de dealer die echt weten wat ze doen en de dealers die maar wat aanrommelen. Wil niet zeggen dat bij mij alles vlekkeloos is verlopen maar bovenstaande kan ik me niet indenken bij mijn huidige dealer.

En of jij een zeurpiet bent?

Ja en nee...

Zij zetten in het boekje dat je de stuurbekrachtiging kan laten aanpassen, jij vind het achteraf toch fijner om dit ietsje aan te passen. Moeten ze het maar niet noemen als dat zo'n probleem is en dan zal jij er mee moeten leren leven toch?

Olietemp. weergave zat er in toen je hem kocht, ik ben van mening dat ze best dingen mogen toevoegen maar dat ze niet zomaar dingen/functies kunnen afnemen. Misschien de wat idiote dingen als 'needle sweep/staging', OK, daar kan je niet echt over klagen. Maar de olietemperatuur is toch iets dat afhankelijk van hoe je het gebruikte behoorlijk handig kan zijn en ik zie ook geen reden waarom dat er nu uit gesloopt is, lijkt mij een foutje die wellicht zelfs met VCDS (of hun apparatuur) op te lossen is. Maxidot heeft wel meer gekke functies, ik heb helaas even geen screenshot maar volgens mij kan je iets van 4 sensoren activeren (Onder andere een ruitsproeivloeistofvlotter). Wie weet zit daar de oliemeter ook wel bij? (Met VCDS kan je sowieso de temp uitlezen, maarja dat is wel wat lastig voor alledaags). Als je wilt wil ik wel even kijken in mijn auto of de olietemp er één van is?

Misschien wel een leuke aanvulling (geprobeerd kort te houden :P)

Begin feb: Mijn vader krijgt een oproep van Opel om zijn Zafira (A, 1996, Diesel) naar de garage te brengen om de isolatie van de motor te laten verwijderen (onderzijde) en waar nodig roest te verwijderen/tegen te gaan. Dit is schijnbaar een bekend probleem en hier willen ze dus wat aan doen voor er ergere problemen ontstaan.

3 weken geleden: Weggebracht en de auto komt terug zonder bodemplaat, hier komen we 2 dagen later achter. Zaterdag nog naar de dealer geweest omdat mijn vader weg moest, werkplaats dicht, de verkoper kijkt met grote ogen 'terugroepactie' ?? Wil/kan niet eens even in de werkplaats kijken of zijn bodemplaat ergens ligt..

2 weken geleden: Maandag wordt mn pa teruggebeld, ja, nee, meneer.. dat hoort zo. Kijk maar in de brief, alle isolatie moet worden verwijderd!

Hierop direct Opel gebeld aangezien ik in TIS (Opel versie van ELSA) kon zien dat er wel degelijk een bodemplaat onder hoort en dat dit niks te maken heeft met isolatie (en de vochtophoping hierin). Stel je voor dat iemand de isolatie uit de muur moet halen en direct maar even een gat in de muur maakt... Wat blijkt!? De brief is per abuis verzonden, de werkzaamheden waren al 1,5 jaar geleden (vorige -lease- eigenaar) uitgevoerd, er zat dus helemaal geen isolatie meer tussen en hij was al behandeld! Maar die kap, dat is wel vreemd.. Nagoed, bellen, navragen, opel de handleiding van de werkzaameheden erbij..

Mullers Culemborg heeft er gewoon een zooitje van gemaakt!

1. Werkzaamheden waren al uitgevoerd, dit stond in de computer

2. Bij het losmaken moet hebben opgevallen dat de isolatie al weg was, er geen roestvorming was en de onderkant al was geimpregneerd met zo'n speciaal goedje

3. Alle diesel varianten van de Opel Zafira hebben een bodemplaat, hoe haal je het in je hoofd (zeker als iemand je al voor geweest is en de plaat heeft laten zitten) om deze maar gewoon even te verwijderen!? 'Waar staat dat' zou je zeggen, nou niet in de Opel handleiding..

4. Ja, ze hebben (afgelopen vrijdag) uiteindelijk een nieuwe bodemplaat moeten plaatsen. Maar zoals direct te zien geen originele, maar hé weten zij veel dat die andere redelijk versleten was waardoor het serviceluik er weleens half uitkwam...

Geluk bij een ongeluk dus, maar zeker niet een dealer waar ik mijn Opel zou kopen :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij schetst nu een beeld van een falende slopel dealer.

Nou, laten we het zo zeggen, ik ben nog nooit een auto dealer tegengekomen (ongeacht het merk, ongeacht de woonplaats) die er geen zooitje van maakte...

Keer op keer, op keer, op keer. spam Net alsof dat 'normaal' is in die branche.

Zo had ik mijn werk niet moeten doen de afgelopen 25 jaar. :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo had ik mijn werk niet moeten doen de afgelopen 25 jaar. :doh2:

Juist wel, had je er stukken meer aan overgehouden financieel en laten we zeggen dat 95% van je klanten na een mooi marketing praatje van jouw zijde het ook nog had geaccepteerd !

En als je dat op die manier had gedaan had je nu niet meer hoeven werken en had je in luxe door kunnen leven tot je dood !

En daar zit nu het verschil tussen hun en jezelf !!

Zij doen het minimaal en slikken het als er eens een moeilijke klant ( in hun ogen ) tussenzit.

En jij wil alles in de perfectie doen omdat je geen moeilijke klanten wil hebben of er niet mee weet om te gaan als die er dan zou zijn !

En zo is de gehele markt heden ten dagen, het moet snel af en maximaal winst maken !

En zolang het niet voor ons zelf is sjoemelen we met de afwerking !

En leer er maar vast mee leven want de techneuten (de echte) worden steeds schaarser, want de opleidingen in de techniek worden steeds slechter !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, laten we het zo zeggen, ik ben nog nooit een auto dealer tegengekomen (ongeacht het merk, ongeacht de woonplaats) die er geen zooitje van maakte...

Keer op keer, op keer, op keer. spam Net alsof dat 'normaal' is in die branche.

En ik dus wel, heb in mn 46 jaar dat ik in t bezit ben van een auto en 15 nieuwe auto's en 1 tweededehands, bij 5 merken en 12 verscillende dealers geen enkel probleem.

En wees ervan overtuigd dat ik ook echt niet makkelijk ben geweest met mn eisen en wensen.

Dus....En liggen mijn eisen dan lager dan de jouwe?

Geloof dat echt niet.

Wat ik bestel moet 100 % goed afgelevefd worden en wat kaduuk is 100% goed hersteld worden. Of het een autedealer is of KPN.

In alle gevallen ben ik in t algemeen altijd goed te woord gestaan en geholpen en meer dan voldoende gecompenseerd.

dus...? ben ik een uitzondering, denk het niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn bestellingen ging een keer iets fout in 2005 toen ik een Focus ophaalde. Ze waren de dakrails vergeten erbij te bestellen die ik wel had besteld. En die eikel probeerde zich er nog uit te lullen ook. Auto werd niet geaccepteerd door mij en dan zie je dat 4 dagen later er wel ineens darails opzitten? Kostte aardig wat erxta euri heb ik nagevraagd! Dit was de Ford dealer in Volendam die dit prutswerk deed.

Bij mijn 1e Skoda hierna ging alles goed en werd uitgevoerd door S-Point. Mijn huidige O2 FL werd ook goed volgens afspraak afgeleverd door Broekhuis te Emmen. Ik had heel wat eisen daar neergelegd hoor met ingebouwde dvd spelers, matchende lederen bekleding en nog wat zaken achteraf ingebouwd. Ik werd zelfs door de dealer naar Pon gestuurd zodat ik het inbouwen van het leer kon fotograferen...dat vond ik erg leuk.

En zelf was ik vroeger ook autoverkoper, weten jullie nog?? In 1998-2000 werkte ik in Rotterdam bij een V W / Audi dealer. Vanwege het bestel systeem en de dubbele controle die erop uitgoefend werd door een collega werden er niet foute bestellingen geplaatst bij de fabriek! En ik controleerde een andere collega ook weer op zijn bestellingen. Zo geen scheve ogen onderling. En bij de achteraf inbouw ter plaatse werd de klant vooraf uitgenodigd om te kijken naar de vorderingen daar in zijn nieuwe auto. Leek een beetje op de behandeling die ik kreeg bij Broekhuis??

Bij jou Erik zijn echt fouten gemaakt die niet gemaakt hoefden te worden! Maar dit is niet bij elke dealer het geval. Kan niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Nou, het probleem van de ontbrekende olietemperatuurmeter is opgelost! :)

Blijkt dat er toch iets fout gegaan als de ECU geupdate wordt. Vandaag was mijn Skoda voor onderhoud in de garage. Toen heeft men wederom gecheckt of er nog software updates nodig waren. Dat was niet het geval.

Maar de monteur heeft wel de instellingen/configuratie van mijn instrumentenpaneel teruggezet (via de online verbinding) naar de instellingen zoals mijn auto de fabriek verlaten heeft. En voila, de olietemperatuurweergave is weer terug!

De monteur was er zelf ook verbaasd over, maar ook blij dat het nu eindelijk opgelost was. (en dat ik dus idd niet uit m'n nek kletste)

En nee, het heeft niks te maken met de QG1, QG2 of QG0 instellingen (die zijn alledrie geprobeerd, maar hebben geen invloed op het al dan niet funktioneren van de olietemperatuurweergave)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de monteur is vergeten om de de config terug te zetten , en staat dat misschien gewoonweg in zijn manuals !

Maar mooi dat het weer terug is, want ook mij zegt een olie temp meer over de bedrijfstoestand van een blok dan de koelvloeistof

En zou ook liever een olietemp metertje vast in dashboard zien dan de koelvloeistof die we standaard krijgen !

En wat was de temperatuur van de olie op de terugweg ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Nou, het probleem van de ontbrekende olietemperatuurmeter is opgelost! smile.gif

Blijkt dat er toch iets fout gegaan als de ECU geupdate wordt. Vandaag was mijn Skoda voor onderhoud in de garage. Toen heeft men wederom gecheckt of er nog software updates nodig waren. Dat was niet het geval.

Maar de monteur heeft wel de instellingen/configuratie van mijn instrumentenpaneel teruggezet (via de online verbinding) naar de instellingen zoals mijn auto de fabriek verlaten heeft. En voila, de olietemperatuurweergave is weer terug!

De monteur was er zelf ook verbaasd over, maar ook blij dat het nu eindelijk opgelost was. (en dat ik dus idd niet uit m'n nek kletste)

En nee, het heeft niks te maken met de QG1, QG2 of QG0 instellingen (die zijn alledrie geprobeerd, maar hebben geen invloed op het al dan niet funktioneren van de olietemperatuurweergave)

Hoewel dit topic al even niet meer in gebruik is vind ik het toch de moeite waard om te noemen:

Al struinende door Briskodaland kwam ik 2 dingen tegen.

1. Bij bepaalde wagens bepaald het onderhoudsinterval of je de Olietemp in de maxidot kan zien! Zie: http://www.briskoda.net/forums/topic/192735-oil-temperature-display-on-maxidot/page__view__findpost__p__2296681

2. Als het uit staat, kan je het via VCDS/VAS inschakelen: http://www.briskoda.net/forums/topic/227062-maxidot-oil-temp/page__view__findpost__p__2669658

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe