Ga naar inhoud

Verse frieten!


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4133932/2015/09/02/In-120-seconden-een-vers-frietje-uit-de-automaat.dhtml

2-9-15 - 07:09media_xll_3263176.jpg© Koen Verheijden.

In de kantine, op het perron en in benzinestations. Overal waar mensen bij nacht en ontij trek hebben, moet er volgend jaar een komen. De volautomatische frietbakmachine van Caenator.

 

We krijgen vragen of we ook bitterballen, calamari en zelfs gefrituurde Snickers kunnen maken

Directeur Marc Derksen

Caenator-oprichter Bastiaan Roest gooit een muntje in de frietmachine, een uit de kluiten gewassen koelkast met een groot touchscreen. ,,Je ruikt niks, hè? Dat filtersysteem hebben we gepatenteerd. En de vijzel die de porties afmeet ook.'' 120 seconden later gaat er een luikje open en een rond bakje patat verschijnt. In een doosje ernaast zit de gewenste saus, een vorkje en een zakje zout.

,,Een paar decennia geleden is dit geprobeerd door de TU Delft. Dat werd een van de grootste flops ooit. De onze werkt.'' Er is dan ook 2 jaar aan gesleuteld. Het was 2013 toen een Arabische zakenman aan uitvinder Henk Werner in China vroeg of hij een frietautomaat kon maken. Werner was handig met software en led-schermen, maar van patat bakken wist hij niet veel. Een ploeg Chinezen was al bezig met het apparaat. Er kwam friet uit het ding, maar het leek nergens op. En niet alleen de friet was slecht.

Kattenluikhoogte
,,Het luikje waar het bakje friet uitkwam, zat zo hoog,'' Werner houdt zijn hand op kattenluikhoogte. ,,Je moest op je knieën om het eruit te halen. En de machine was zo groot dat-ie nergens paste.''

Het project ging ter ziele, maar het idee niet. In Nederland kwam Werner in contact met Bastiaan Roest die er ook brood in zag. Samen met de Wageningen University is er 1 jaar gewerkt aan de machine. De knappe koppen van de universiteit zorgden voor de voedselveiligheid. Werner bedacht de techniek. In de witte kast zit een vriezer met 25 kilo voorgebakken friet met daaronder een bak zonnebloemolie. Dat klinkt eenvoudig, maar het is heel moeilijk om iedere keer een geslaagd patatje in 2 minuten te bakken, verzekeren de mannen van Caenator.

Prototype 2 wordt vandaag in gebruik genomen door Louise Fresco, de voorzitter van de raad van bestuur van de universiteit. In Wageningen zijn ze niet vies van commercie. Over een paar maanden moet prototype 3 overal op de campus komen te staan voor een grote praktijktest. In 2016 volgt Nederland en de wereld, hopen de makers. De frietjes uit het nog naamloze apparaat lijken als twee druppels water op de Franse frietjes van McDonalds. Henk Werner hoort het niet graag. ,,Ze zijn echt anders. Bij McDonalds zijn ze 7 millimeter dik. De onze zijn 8,5 millimeter. En onze frietjes zijn altijd vers gebakken.''

Friettest
Het portie, dat 2,50 euro moet kosten, is te vergelijken met een forse medium van de hamburgerbakker. En de smaak? Het wachten is op de AD Friettest 2016. Caenator denkt een gat te hebben gevonden in de snackautomatenmarkt. ,,Cola- of snoepautomaat eruit en onze frietautomaat erin,'' zegt directeur Marc Derksen van Caenator.

De machine heeft dezelfde standaard afmetingen om de wissel zo simpel mogelijk te maken. Volgens Derksen is er al volop belangstelling van cateraars voor de machine. ,,Ze kunnen minimaal 12.000 euro per jaar verdienen met dit apparaat. Wij leveren de friet en de olie. Zij de mankracht om de machine te vullen.''

De frietbakker maakt 130 porties patat voor er iemand aan te pas hoeft te komen. Bij prototype 3 zullen dat 200 porties zijn. Derksen zegt dat er nog veel meer mogelijk is. ,,We krijgen vragen of we ook bitterballen, calamari en zelfs gefrituurde Snickers kunnen maken. Dat heb ik op Youtube moeten bekijken. Het bestaat echt. Snickers in een krokant jasje. Vinden ze in Canada en Amerika heerlijk.''

Lees ook

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem kon wel eens die 2 minuten zijn. Rationeel is dat niet lang, maar juist voor als je snel iets uit de muur wilt, en je staat je naast zo'n automaat te vervelen dan voelt dat wel lang.

 

Het beste toepassing van friet is als je haast hebt bij een overstap in het OV  op een plek waar de doorstroomsnelheid zo hoog ligt dat er altijd vers gebakken friet direct wordt opgeschept.

In situaties dat je meer tijd hebt regel je wat lekkerders ( en/of gezonders)  :).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

en je staat je naast zo'n automaat te vervelen dan voelt dat wel lang

Dat was vroeger zo Skoody, tegenwoordig heeft iedereen een smartfeun en is hierdoor elke minuut druk.
Ze hebben geen eens meer tijd voor een normaal gesprek, ik bel me collega ook altijd als hij voor me zit aan tafel...
Dan is die opeens één en al oor, in normaal gesprek is hij constant afgeleid door die feun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was vroeger zo Skoody, tegenwoordig heeft iedereen een smartfeun en is hierdoor elke minuut druk.

Ze hebben geen eens meer tijd voor een normaal gesprek, ik bel me collega ook altijd als hij voor me zit aan tafel...

Dan is die opeens één en al oor, in normaal gesprek is hij constant afgeleid door die feun

 

Oh, dan is 2 minuten weer te snel, en zijn de patatten weer koud als men zich eindelijk weer de wereld buiten de telefoon bewust is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe