Ga naar inhoud

Versnelling achteruit vast


Mackeytk
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vandaag een probleem met de versnelling.

Na een rit heb ik voor huis wat spullen uitgeladen, daarna wilde ik de auto parkeren en wilde de Fabia heel slecht in zijn achteruit. Hij bonkte in de versnelling. Schakelen naar de 1 ging ook lastig.

Zonet weer geprobeerd maar was nog steeds zo.

Wat is nu verstandig?

Iemand hier verstand van? Dit is de eerste keer dat dit zich voordoet.

We wilden morgen naar de dierentuin maar ik twijfel of dit wel verstandig is.

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt inderdaad op wat Casey zegt, de koppeling die niet geheel vrijkomt. Dat merk je altijd het eerste in achteruit en in de eerste versnelling. In de andere versnellingen zal je dat pas later merkten omdat de synchromesh dat opvangt zolang het niet te erg is. Het zou kunnen wijzen op een versleten drukgroep, maar dat is natuurlijk nog moeilijker in te schatten van op afstand.

 

Eigenlijk zou je er best niet meer al te veel mee rijden, om grotere schade te vermijden (synchonisatie). Ook als het een ander probleem zou zijn, is rijden best tot een minimum te beperken.

 

Heb je geen bijstand waarbij je een vervangwagen krijgt, om de dierentuin-uitstap alsnog te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben inmiddels weer een paar honderd km gereden en vooraf met de garage overlegt. En ja hoor...de storing heeft zoch (voorlopig nog) zelf opgelost.

De Skoda schakeld weer normaal, dus ik kan weer met 1 vinger schakelen als het moet, soepel dus.

De garage zal waarschijnlijk nu ook niet veel kunnen vinden en wil mij de kosten daarin ook besparen.

Wellicht komt het later terug, dan reageer ik weer.

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Vinger van de drukgroep afgebroken die tussen koppeling en drukgroep is gekomen. Vinger zal na afkoelen van de platen ertussenuit gevallen zijn. 1e versnelling en achteruit zijn niet gesynchroniseerd. Wegrijden in 2 en dubbel klutsen... als je de koppeling wil overslaan. Motor uit als je de achteruitversnelling gebruiken wil. Niet te lang mee door blijven rijden synchoomringen zullen harder slijten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe