Ga naar inhoud

Het blijft lastig, die winterbanden...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee, niet om de discussies over wel of niet winterbanden weer op te laten laaien, maar wel om nog eens goed er over na te denken:

http://salzburg.orf.at/stories/509640/

Afgelopen weekend vielen er drie doden. Drie fietsers werden aangereden door een gewone personenauto waarvan de bestuurster de macht over het stuur verloor en maar liefst een 80 meter (!) lang remspoor achterliet op het zomers verwarmde asfalt. De auto was nog uitgerust met winterbanden (hetgeen heel normaal is in Oostenrijk deze tijd van het jaar, want er kan nog regelmatig sneeuw vallen).

Maar afgelopen weekend was het al zomers warm en dan warmt asfalt snel op. De wrijving van winterrubber is zoveel minder dan een goede zomerband op warm asfalt (dit heb ik zelf ook wel eens geconstateerd als ik tegen het einde van winterseizoen nog een keertje op wintersport ging)

Blijft lastig, je kunt moeilijk per dag van banden wisselen, afhankelijk van de weers- en temperatuursituatie. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, die barre omstandigheden duurden ook dit jaar slechts een paar weken en ondanks dat was het met aangepast rijgedrag prima te doen, ook op volledig besneeuwde ongestrooide weggetjes. Misschien ligt dat mede aan de Yeti, maar goed, ik denk als het niet hoeft (buitenland/wintersport en/of je kunt de auto laten staan) dan mooi niet voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triest inderdaad! Zelf rijd ik ook nog op winterbanden, ze hebben geen tijd om ze snel te verwisselen, deze periode is normaal gesproken de tijd voor het wisselen, ik ben 27 april aan de beurt pas! Nu waren het ook wel erg warme dagen laatst en dan merk je het nadeel van de winterbanden. Langere remweg! Bestuurster was ook de macht over het stuur verloren en dat was natuurlijk de oorzaak van de aanrijding. De vraag is of ze met zomerbanden wel op tijd had stilgestaan?

3 Fietsers omverrijden is wel heel erg!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je merkt ook wel echt goed dat de winterbanden met deze hogere temperaturen hard minder worden. Ik had 06-04 een afspraak om mijn zomerbanden er weer onder te zetten, maar omdat mijn auto aan de reanimatie moet, is dat nu verschoven naar 4 mei. Dan pas... Aan de andere kant: ik rijd er nu toch niet mee... ;-0

Link naar reactie
Delen op andere sites

was jij dat soms, Marco, gisterochtend met Ix35 ergens in de buurt van Alkmaar? Die ging bij het stoplicht links voor naast me staan, half over de streep. Ik liet hem rustig gaan rollen en vervolgens vol gas. Een stik verderop wilde hij het weer proberen, met even weinig succes. Volgens mij puur voordeel van de DSG. Dacht later, verrek, zo'n ding rijdt Marco nu ook, het zal toch niet? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ik doe zoiets normaal ook niet. Maar als zo iemand zo naast/voor je komt staan, dan denk ik (eerst even kijken wat voor auto het is natuurlijk), kom moet maar weer eens even wat toeren maken anders wordt Henk nog lui ;) En het leuke is natuurlijk ook dat je van buiten niet kunt zien dat het er 1 met DSG is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe