Ga naar inhoud

Achterruit- en buitenspiegels tegelijk verwarmen.


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij deze een korte handleiding hoe je 'Mirror Heating ON while Rear Windows Heater ON' kan instellen bij de Skoda Fabia II FL (in mijn geval een Combi Greenline uit 2011)

Wat doet 'Mirror Heating ON while Rear Windows Heater ON'?

Als Skoda (o.a. Fabia II FL) rijder ken je dat leuke knopje links bij je raam wel. Je kan hiermee zowel de spiegels instellen als de spiegelverwarming inschakelen. Erg groot nadeel is alleen dat dit een draaiknop is, en bovendien blijft hij in die positie (en dus aan) tot jij hem weer terug draait of je 10 minuten wacht (na het starten van de auto, of na het draaien van de knop. Max 10 minuten aan dus). Ook is er geen indicator welke aangeeft of de spiegelverwarming aan of uit is.

Het gaat dus om dit knopje:

gallery_2_1_2003010.jpg

Zou het niet veel handiger zijn als je die functie kan koppelen aan de achterruitverwarming? Dat is een elektronisch drukknopje, met indicator dat het is ingeschakeld die ook nog eens na een poosje uitschakelt.

Alles onder dit ene knopje dus:

post-2-0-58915600-1302363664_thumb.jpg

Er is gebruik gemaakt van de officiële Ross-Tech Hex-Can-Usb kabel met VCDS 11.2 Beta.

Alle wijzigingen die je aan je auto aanbrengt zijn voor jouw eigen risico, ik noch Skoda Forum Europe is verantwoordelijk voor fouten in dit document en de eventueele schade als gevolg.

Twijfel je? Voer dit dan NIET uit! Maak altijd een backup van de oude instelling (screenshot bijvoorbeeld) en verzamel wat je in de tussentijd allemaal hebt gewijzigd voor het geval je later problemen krijgt.

  1. Sluit de kabel aan op de CAN connector van je auto.
  2. Sluit de de andere helft van de kabel (USB) aan op je computer (dit is getest met Windows 7 Ultimate x64 SP1), wacht tot de kabel is gekoppeld is (vaak gepaard met het bekende 'USB gevonden' geluidje)
  3. Zet de auto in contact (of start de auto) en wacht een paar tellen
  4. Start VCDS (11.2 in dit geval)
  5. Kies linksboven voor 'Select Control Module'
  6. Kies voor '09-Cent. Elect.'
    post-2-0-55207200-1302363690_thumb.jpg
  7. Klik op 'Coding - 07'
    post-2-0-28923300-1302363710_thumb.jpg
  8. Klik op 'Long Coding Helper'
  9. Klik nu het 16e hokje (Byte 15) aan op die lange regel met cijfers en letters (aangegeven met nummer 3)
    post-2-0-81043700-1302363710_thumb.jpg
  10. Vink 'Mirror Heating ON while Rear Windows Heater ON' aan, dit is Bit 3. Zie dat de code in het hokje van Byte15 veranderd. Deze code wordt bij elke combinatie anders en hoeft dus niet gelijk te zijn aan de code die mij wordt weergegeven!
    post-2-0-25984500-1302363711_thumb.jpg
  11. Sluit het scherm 'Long Coding Helper'
  12. In het 'Recode Module' scherm wordt de oude en inmiddels ook de nieuwe code weergegeven. Controleer dit en sla desgewenst een kopie van de codes op voor je administratie (bij problemen bijvoorbeeld wel handig).
  13. Klik, als je weet dat het geheel je eigen verantwoording is, en noch ik, noch Skoda Forum Europe verantwoordelijk is voor jouw acties op 'Do It!'
  14. Sluit het scherm, sluit de 09 controller, sluit VCDS.
  15. Je bent de gelukkige eigenaar van een Skoda waarbij de Achterruit- en buitenspiegels tegelijk verwarmen!

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat jij blij bent met deze functionaliteit.

Maar ik zou het niet willen. Ik wil deze twee zaken ONAFHANKELIJK van elkaar kunnen aan/uitschakelen. Soms is namelijk achterruitverwarming nodig en soms buitenspiegels. Maar lang niet altijd tegelijkertijd.

Zoals een paar weken geleden; rijd je door de mist, dan beslaan je zijspiegels, maar niet de achterruit. Dus waarom zouden ze dan beide aanmoeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij staan die spiegels altijd aan op verwarmen, zie het meer als een tussenstand voor die sraaiknop

En weet dat ze na 10 min toch uit gaan

Deed ik bij de RR ook al, en dit tot onsteltenis van Michiel ( weet je het nog ?)

Koppellen van de achteruit en spiegelverwarming zie ik persoonlijk ook niet tot een voordeel ! Maar vind het weer wel mooi dat de mogelijkheid er is ( softwarematig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sprak vandaag Leon van Skoda de Waal.

Hij vertelde me dat de knop links alleen is voor het los aan of uit schakelen van de spiegelverwarming, en dus alleen aan gaat als je ook de achterruitverwarming hebt ingeschakeld.

1 2

O X = alleen achterruit

X X = beiden

1=spiegels

2=achterruit

Is dat ook jullie beleving?

Dan zal ik dat even aanpassen in m'n handleiding en heeft de functie inderdaad minder toegevoegde waarde hoewel het mij niet hindert dat ze altijd samen aan gaan.

Alleen ja, dat kan dan dus ook door die knop gewoon altijd op spiegelverwarming te laten staan.:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee bij mij is het zo dat als ik spiegelverwarming aan heb deze na starten ook gewoon werkt

Ook dus als de achteruit verwarming UIT staat !

En zelfde had ik ook voorheen bij de RR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrij logisch eigenlijk wel erik !

Als je speigelverwarming aanstaat dan staan de zwervers om je wagen heeb om hun handen te verwarmen ! :lol:

Maar serieus, inderdaad vreemd dat men het niet dmv een lampje ergens weergeven

Al zou men het aangeven in het maxidot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe