Ga naar inhoud

Tips gezocht voor de BBQ

Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Stilaan komt het barbecue seizoen er weer aan gepaard met een aangename temp buiten gezellig genieten van de zon of schaduw een verfrissend drankje met daarbij een lekker stukje vlees of veggie op het bord en onze Skoda mooi gewassen op de oprit :)

Nu heb ik al jaar en dag een BBQ op houtskool en werd er maar een paar keer op een jaar deze uit de garage gehaald.

Rooster schoonmaken zien dat er houtskool is ergens een plaatsje zoeken een hele tijd wachten totdat de kolen mooi wit zijn. Dan het bakken dat veel te vlug gaat met een overdaad van vlees en constant rond de BBQ ipv bij de gasten aan tafel te zitten. Constant de BBQ in het oog houden anders kan men een zwart geroosterd stukje opeten.

Heb mij nu een BBQ met gas aangeschaft.

1. Kan ik nu een vaste plaats geven op het terras.

2. Met een gasfles kan ik meerdere keren de BBQ aansteken.

3. Op elk moment kan men de BBQ gebruiken zonder gesleur.

4. De temperatuur is beter onder controle te houden.

5. Bij deze is er een kap zodat men indirect kan koken ( bij mijn huidige BBQ is dit niet aanwezig)

6. Door het gebruiksgemak ben ik er van overtuigd dat men meer van het BBQ zal genieten.

Doordat ik een onervaren BBQ 'kok' ben zijn tips welkom over wat niet en wel mag.

Vb: welke kruiden, hoe te roken, wat zijn de temp bij indirect koken, interessante sites enz.

Laat nu de zon maar schijnen :) en laat het u smaken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat je dit topic opent Danny! Anders had ik 't vandaag of morgen gedaan, maar dan met de iets andere insteek ( kort: wat is "de beste" BBQ).

Ik lees ff mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de beste BBQ is zoals vragen welke is de beste Auto ( dat weten wij wel :) )

Er is zoveel keuze en elk merk heeft wel iets in huis wat hun product interessant maakt.

Prijzen zijn er gemakkelijk van 80€ tot meer dan 8000€ dus voor ieders budget :)

Zelf heb ik een aangeschaft van het merk Grandhall http://www.grandhall.nl

http://www.grandhall.nl/SiteFiles/ShopPdf/LR_2013-09-A4_Maxim_GT3_Displaykaart_NL.pdf

Dit met integrill platen een sear brander en zijbrander.

Met de integrill platen (geëmailleerde gietijzeren) zijn de vlamdempers niet nodig waardoor men sneller een hoger temp bereikt en ook minder materiaal heeft om te reinigen en lager verbruik.

De sear brander heeft een hogere temp waardoor men het vlees snel kan dichtschroeien.

En een zijbrander is handig om de sauzen of groenten apart op te warmen, ook is er voor deze een omzetstijging beschikbaar waardoor men nog een extra bakplaat verkrijgt.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh laat ik daar nu onlangs in Wales mijn kalkoen en zeebaars vanaf gekregen te hebben.....

Enne die briketten starters.......leuk maar echt een zinnig artikel ....

Gewoon je briketten ff in de BBQ leggen en een campinggas brander erop gericht houden op 2 of 3 plekken voor minuut en dan de deksel erop en binnen no time gloeien al de briketten !

Engelse Kennis had bij deze weer wel een tussenrand erbij aangeschaft en een elektrisch spit zodat het product in aluminiumfolie kon ronddraaien en gelijkmatig hierdoor verwarmd en gegaard werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, die brikettenstarter... ik heb dat ding een paar keer aan 't werk gezien, dat zag er prima uit. Vul 'm met briketten (heb je gelijk exact de goeie hoeveelheid), zet 'm boven een aanmaakblokje en voilá, niets meer aan doen. Lijkt mij makkelijker en minder gepruts dan zelf de zooi aan de praat krijgen ;) Voor de twee tientjes hoef je 't niet te laten in ieder geval. Hoef ik ook m'n campingasbrander er niet steeds bij op te snorren ;)

Heb je nog meer tips Ed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcoO2,

Heb je nog meer tips Ed?

Tsja ligt er aan......wil je alleen kip/kalkoen spieces en hamburgers etc doen of ben je van plan om er bv ook een stuk bacon in te gaan garen en dus een rooksmaak in het vlees wil hebben...?

En bv een kleine plantenspuit aanschaffen die je kunt vullen met appelsap die je dan weer kunt sproeien over het vlees voor een fijnere smaak. !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er van alles op zal komen, al naar gelang de wensen van de eters :D

Appelsap over vlees? Sure? Nooit van gehoord! Maar een snelle google leerde mij dat mensen er van alles over gooien; water, appelsap, cola, bier, whisky (!)... :D

By the way, voor de echte liefhebber: check!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoef ik ook m'n campingasbrander er niet steeds bij op te snorren

Wel ik bedoel eigenlijk meer als onderstaande foto die ook voor een 20 eurie verkrijgbaar is en je niet meer zit te klooien met hete kolen uit die houder te krijgen en die aanmaakblokken blijf ik altijd bende vinden en laat altijd een gore lucht achter en of het echt gezond spul is...... ??

post-27-0-33556900-1401969084_thumb.jpg

Tsja appelsap en sure !!

Maar goed dit was met de kalkoen de eerste dag dat ik er was.

Kalkoen vullen met peper en zeezout en alleen een citroen in parten in de kont.

Dan buitenzijde ook ingewreven met peper en zeezout en olijfolie

Dan ging de kalkoen in aluminiumfolie en volledig ingepakt aan het draaiende spit en met een temp van 150 graden celcius maximaal lekker een 3 uur ronddraaien. en af en toe kijken of spit wel goed rond draait.

Hierna met temperatuur meter ( na 3 uur ) controleren of de kalkoen ook inside de juiste temp heeft en zo ja dan folie verwijderen.

Hierna om een goudbruin velletje er aan te geven bloot de BBQ in en om de 10 min even inspuiten met dus appelsap.

En indien je er een rooksmaak aan wil hebben dan ook wat eiken of kersen hout erbij doen en daarna is t smikkelen en smullen.

Maar die kennis uit engeland koopt om de 2 maanden een half varken en beent dan de boel thuis zelf uit en maakt dan bv zijn eigen worsten en bacon.

Het stuk spek wat hij hier voor gebruikt die rookt hij bv ook koud in de BBQ

Gebruikt hij een koudroker voor, wat een bakje is met schotjes erin in de vorm van een spiraal. Dit vult hij dan met heel fijn zaagsel

( in ons geval toen van kersenhout ) en stampt dat aan en steekt dit dan bij begin aan.

Dit bakje zet je dan op bodem van BBQ en legt het rooster er in en legt daar het stuk Bacon op en dan deksel erop

En dit kun je dan rustig een hele nacht laten roken ( koud ) en in die periode krijgt het vlees dus de smaak

En hierna kun je plakjes snijden en die in de koekenpan braden in het eigen vet.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Marco het is een stukje buitenkeuken meestal zitten we dan ook buiten :)

De briketten maak ik ook warm met zo een gasbrandertje die aanmaakblokjes stinken echt. Moet wel zeggen de barbecook dat hier staat heeft genoeg aan twee vellen krantenpapier in de buis te stoppen aan te steken en na 30@45 min heb je witte kolen. Men kan vroeger beginnen maar om goed te zijn moeten deze mooi wit zijn, en daar kan ik op 5a10min met de gas BBQ starten.

En inplaats van een draaiend spit heb ik mij dit http://www.allesvoorbbq.nl/grandhall-kiprooster-groente-wok-met-anti-aanbaklaag.html aangeschaft

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

BBQ hoort tijd te kosten, net gourmetten. Als je er geen tijd voor hebt moet je het niet doen. Daarom het best BBQ-en op vakantie. Het luchtpompje is toch al mee voor het luchtbed, verder alleen nog het rooster uit de oven meenemen. Neem een zandrug en zoek ter plekke wat stenen uit de beekbedding, bouw een randje die hoog genoeg is, voldoende luchtgaten houden, 45 min. van te voren aansteken, en even aanjagen met de luchtpomp. Na 45 minuten brandt dat prima gelijkmatig.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo kan het ook maar voor op het terras is een "gewone" BBQ wel nog wat handiger :)

En ja het moet rustig aan gebeuren denk dat ik dit beter onder controle zal krijgen met de gasBBQ nu wordt er alles ineens opgelegd en dat is ook niet de goede manier.

Nu op zoek achter een degelijk kookboek met wat beginners uitleg en eentje met heerlijke recepten.

Het jammere is dat ik nog geen bericht heb gekregen dat de BBQ geleverd is in de winkel, NL is nu toch niet zo ver.

Dus straks nog achter een "gewoon" zakje houtskool ipv een gasfles :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody met die grilplaat ben je wel een cultuurbarbaar hoor !!!

nog even en je laat een foto zien van een grilplaat op het gasfornuis.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, cultuurbarbaar :) . 't Is ook gewoon geen BBQ-en, echt roosteren is er natuurlijk niet bij. Snelles oplossing voegt natuurlijk zeker wat toe. Maar het is wel gezellig, kost verder weinig tijd en ruimte dus elke dag met mooi weer kan je het doen.   

die aanmaakblokjes stinken echt

Ze zijn niet allemaal even erg toch? Je hebt die witte en wat meer die houtpulpachtige. Die laatste gaat wat beter. Maar het mooiste is natuurlijk met houtjes, kaliber "verfroerspateltjes van de Gamma" (zonder verf natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu blijkt dat ze de BBQ vorige week in hun andere filiaal was geleverd de leveringsfirma heeft hem dan terug meegenomen maar vergeten op te sturen naar het mooi Aalst, dus is het maar voor volgende week woensdag.

Nu is de Barbecook met de cocosblokjes aan het opwarmen en binnen een half uurtje kan ik hier beginnen.

Zo wij zijn bezig.

post-677-0-11147300-1402069376_thumb.jpg

post-677-0-19314600-1402072062_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe