Ga naar inhoud

2,5 jaar, 110.000 km, mijn eerste pechgeval


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Of, anders gezegd: hoe een gezellige dag een stuk langer én vervelender werd dan gepland was...

Zaterdagmiddag was ik heerlijk van het zonnetje gaan genieten en met mijn vrouw en vrienden naar Scheveningen gegaan. Na een paar uur lekker op het strand gelegen te hebben, zijn we nog gezellig uit eten geweest. Met de auto van onze vrienden zijn we naar hun huis in Gouda gereden, waar we om een uurtje of half negen aankwamen. Vanaf daar zou ik weer in mijn eigen auto naar huis rijden. Maar... dat is niet helemaal gelukt...

Toen ik op weg was naar Gouda, heb ik niets bijzonders gemerkt, gehoord of gevoeld en ook geen alarmlampjes zien branden. Ik heb de auto geparkeerd en that's it, dacht ik. Totdat ik de auto 's-avonds weer wilde starten. Dat lukte dus niet!

't Lag in ieder geval niet aan de accu, die had voldoende power. De startmotor draaide ook gewoon, alleen de moter sloeg niet aan. Ook niet met horten en stoten, er gebeurde gewoon helemaal niets. Ook niet als ik gas gaf.

Uiteindelijk maar de ING alarmlijn gebeld. Door hen werd de Skoda Mobiliteitsservice ingeschakeld, met als gevolg dat na een klein uur een vriendelijke man van de ANWB voor kwam rijden. Die heeft van alles geprobeerd. maar kreeg 'm ook niet aan de praat. De auto had wel ontsteking, maar geen compressie. Zijn vermoeden is dat de distributieketting een paar tanden versprongen is bij het starten, waardoor de motor "van tijd af is" . Oorzaak zou een probleem met de spanner kunnen zijn.

Op zich zou dat best kunnen, want een paar maanden geleden heeft de dealer ook al een probleem met de spanner opgelost. Toen was de spanning van de ketting vanwege een te lage oliedruk ook iets te laag, waardoor er bij het starten een ratelend geluid te horen was. Na die reparatie heb ik niets meer gemerkt of gehoord. Als deze voorlopige diagnose juist is, kan dat nog leuk worden, want dan kunnen de kleppen ook beschadigd zijn.

In ieder geval was dit een storing die niet even langs de stoeprand verholpen kon worden. Oftewel: de ambulance werd ingeschakeld. Voordat die ter plaatse was, waren we weer een uur verder. Inmiddels was het elf uur geweest. De chauffeur was duidelijk niet vrolijk, want: net uit z'n bed gebeld. Sorry... maar ik was ook liever al lang thuis geweest... Gelukkig deed hij zijn werk goed en in no time stond mijn auto op de ambulance. Samen met mijn vrouw konden we instappen en meerijden... naar een depot in Rotterdam, oftewel; voor mij precies de verkeerde kant op. Ik woon in 't midden van het land! Maar goed, midden in de nacht heb je niet zoveel te kiezen...

In Rotterdam hebben we de auto afgeladen en het papierwerk afgehandeld. Vervolgens mocht ik kiezen wat ik als vervangend vervoer wilde: een Opel Insignia of een Hyundai IX35. De Insignia ken ik wel, de Hyundai niet. Maar tegenwoordig zien die dingen er een stuk beter uit, dus ik dacht "doe eens gek" en heb de IX35 gekozen. Wat een spijt kreeg ik daarvan...

't Was inmiddels half twee, en ik moest nog uit Rotterdam naar huis. Dik een uur rijden. Inmiddels was het beroerd weer geworden, het goot van de regen en het waaide flink. Dat merkte ik ook onderweg: de IX35 zwalkte over de weg... met dank aan de wind �n aan de besturing. Als je nog maar naar het stuur kijkt, zit je al een baan opzij. Wat een vreselijke auto, zeg... Zowel de besturing als het gas en de remmen zijn zo nerveus als wat, en ondanks dat er een 2.0 met 120Kw in ligt, voelt het aan alsof er een 1.6 8V onder de kap ligt. Had ik maar die Insignia gekozen, want achteraf bleek dat een 1.6Turbo te zijn met alles erop en eraan...

Al met al was het geen fijne afsluiting van een op zich erg lekkere dag. Ik ben mijn eigen auto kwijt, en het kostte een hoop tijd, gezeik en geregel om thuis te komen. Maar goed, het positieve is dát ik thuis ben gekomen, en dat de (ongetwijfeld zeer prijzige) reparatie niet voor mijn rekening komt.

De auto is vandaag vanuit Rotterdam naar de dealer in Gouda vervoerd. Volgens de Skoda Mobiliteitsservice moet dat naar de dichtsbijzijnde dealer op het moment van de storing. Da's jammer, ik had liever gehad dat mijn eigen dealer 'm mocht repareren. Maar goed, sommige dingen heb je niet voor 't kiezen.

Overigens is dit de eerste keer in 2,5 jaar en 110.000 km dat de auto me in de steek heeft gelaten. Daarom eindig ik dit verhaal alsnog met: chapeau!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je de keuze van die hunday gauw wil vergeten, denk er dan eens aan dat je ook met openbaar vervoer terug had gekunt ?

Voelt zeker meteen een stuk beter ?? :D

En zo zie je maar weer, het blijft een stuk techniek dat er elk moment mee kan stoppen !

En alleen het vreemde is dat het altijd ongelegen komt !

Heb nog nooit panne gehad ( motor of auto ) als ik richting werk of klant ging, het was altijd als je weer richting huis wilde gaan !

Waar ligt dat toch aan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm nee, die foto's zijn er nog niet, en ik hoop dat ik 'm zo snel in kan ruilen voor een echte vervangauto dat ik geen tijd heb voor foto´s!

En je hebt gelijk Ed, het had erger gekund... het OV rijdt tegen die tijd namelijk niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt ik net gebeld door Van Loon, met de vraag hoe de omstandigheden waren toen de sotring ontstond. Waarschijnlijk heeft inderdaad de kettingspanner niet goed gefunctioneerd, waardoor de motor van tijd was en dus inderdaad mijn kleppen enzo aan gort zijn...

Dus ik zeg "dat is dus geen kwestie van een paar dagen zeker?" Zegt hij "nee, inderdaad, denk eerder aan weken!"... :blink::o:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge, wat een pech! Ik las later wel ergens iets over dat je nooit snel na het starten de motor weer uit moet zetten ivm opbouwen van de druk en dat zoiets dan kan gebeuren.

Maar dat zal zoals gewoonlijk bij mij in dit soort zaken wel een klol/klepel verhaal zijn en ik weet natuurlijk ook niet of dat aan de orde is geweest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! Da's niet fijn... wees blij dat je die reparatie niet zelf hoeft te betalen... Dat is echt balen.

Moet je het nu al die tijd doen met die zwalkende Hyundai?

Oh... 100ste post... go me!

aangepast door Lionheart
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik ben zéker blij dat ik dat niet zelf hoef te betalen... want dit wordt een prijzig geintje!

En inderdaad, je doet er niets aan! Relatief klein onderdeel (kettingspanner) werkt ff niet en je hele binnenwerk is aan gort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist gebeld met Van Loon, of er al iets bekend is. Werd doorverwezen naar ING, dus heb hen maar even gebeld. Wat blijkt: mijn auto wordt weggehaald bij Van Loon en ondergebracht bij TSC in Geldermalsen. Reden: de voorgestelde reparatiewijze en bijbehorende prijsopgave was onacceptabel, en daarnaast kon Van Loon pas begin mei aan de reparatie beginnen. Da's een no-go, dus.

Ik vind 't prima, TSC, is (na even snel googelen) een goed bekend staand bedrijf. Enige jammere is dat ik daarnaast hoorde dat ik nog tot eind volgende week in de IX35 moet blijven rijden... :mad3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Frank, ik vind die Hyundai dus wel HEEL SLECHT. Het stuurt nerveus, het gasgeven en remmen gaat ook niet bepaald soepel, het maakt herrie en de pk's schijnen er wel te zijn maar nergens te vinden. Ik ben er klaar mee....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk vind jij hem slecht maar jij bent een O2 gewend met 225 pk en een topwegligging. Maar kom je uit een oude Tucson ofzo dan is het andere koek??

En die Opel die je liet staan zal zeker strakker rijden, heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijke motor erin! :lol:

1.6 160 pk dat zal wel gaan, zeker ivm je huidige tijdelijke hok? :mad3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, misschien zal een Tusconrijder 'm goed vinden! ;-)

Maar ook mijn vrouw (die zelf een Fiat 500 rijdt) en dieverse collega's en vrienden hebben erin gereden, en ook die vonden het niks. Ach, misschien is het een maandagmorgenexemplaar... haha!

De pk's heeftíe wel (163), alleen die voel je echt niet terug. Je moet ook naar de 6200 toeren voordat je ze allemaal beschikbaar hebt... en daarnaast is het koppel met 194 Nm gewoon niet ruim bemeten voor zo'n grote en zware auto. Dta voel je, vandaar datíe het gevoel geeft om totaal niet vooruit te komen. En dan te bedenken dat het nog niet eenst de zwakste motorisering is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

tegenwoordig ligt dat niet meer zo eenvoudig met die pk's heb ik de indruk. Best kans dat als je 2 naieve proefpersonen in zo'n Hyundai en in een Yeti 1.2 laat rijden en ze naar het vermogen laat raden, dat je dan verrassende uitkomsten krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is absoluut waar, zeker omdat de 1.2 een turbomotor is en de 2.0 een atmosferische motor.

Ter vergelijking: De IX35 heeft 163 pk bij 6200 rtm, en 194 Nm bij 4600 rtm. Bij mijn 1.8TSI is dat 160 pk bij 4500 rtm, en 250 Nm bij 1500 rtm. Als je puur naar pk's en koppel kijkt, zijn de verschillen niet eens zo heel groot. De pk's liggen vrijwel gelijk, qua koppel loopt de 1.8TSI iets uit. Maar de beleveing is totaal anders, vooral door hetr veel lagere toerental waarbij de piek bereikt wordt.

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.... heel wat liever een kleinere turbomotor, dan een grotere atmosferische motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat is mijn ervaring ook. M'n vorige auto (Yaris Verso), waar ik verder best tevreden over was, had precies evenveel pk's als de Yeti. Die laatste rijdt onvergelijkbaar lekkerder. Als vb, 120 met net iets meer dan 2000 rpm rijdt totaal anders en veel lekkerder dat 120 met bijna 4000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ook dat. Ik reed daar ook veel "vlotter" mee en met de Yeti veel rustiger. Eigenlijk wel zo prettig. Met die Yaris ook wel eens op de Autobahn naar de top gereden (176 op de Nuvi) en dan had je echt het gevoel alsof hij elk moment zou gaan desintegreren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even gebeld met TSC met de vraag hoe het met mijn auto stond. Helaas was daar nog niets van te zeggen, omdat na een dag sleutelen nog niet duidelijk is waar het probleem nu precies door veroorzaakt is. De 1.8TSI is redelijk complex (heeft zelfs drie kettingen), en daardoor lastig te doorzoeken. Normaal beginnen ze bij TSC zelf stukje bij beetje te zoeken naar de oorzaak. Maar nu is het probleem dat Van Loon al van alles van de motor heeft gedemonteerd, waardoor oorzaak en gevolg voor TSC veel moeilijker terug te vinden is. Ze waren daar niet bepaald blij met de werkwijze van Van Loon. Zij kregen de auto aangeleverd op de ambulance met daarbij een hoop losse onderdelen, boutjes en moertjes. De schade is ook lastig te verklaren omdat het gebeurde terwijl ik niet reed.

Kortom, pas volgende week is er meer bekend, en tot die tijd blijf ik me verplaatsen in de IX35...

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe