Ga naar inhoud

led-dagrijlichten


militairke44
 Delen

Aanbevolen berichten

hallo

wie kan me iets uitleggen over led-dagrijlichten voor een skoda yeti,

ik heb vandaag mijn bestelling ontvangen set :

P13W LED High Power 

maar bij dit pakje zijn er ook 2 weerstandjes 25w8rj bijgeleverd,moet dit bij geplaatst worden en op welke manier dan wel da aansluitingen 

alvast bedank voor wie me dit kan uitleggen 

 

grtz

patrick

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel niet gebruiken als je wagen er niet om vraagt.

maw ga eerst de lampen maar vervangen.

 

tip: zorg dat je pleisters bij het handje hebt.

 

 

Het word in het algemeen op prijs gesteld door de active leden dat je je in "wie ben ik " even voorstelt
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tijdje lang dagrijlicht-met-een-weerstand gehad. De weerstanden pass(t)en niet in de behuizing en moest dan aan het chassis bevestigd worden. Voor de draden moesten er inkepingen in de rubberen kap gemaakt worden om ze er doorheen te leiden. Dat ging een half jaartje goed en toen had ik condens in de schijnwerpers bij koud weer, niet veel, maar toch. Toen na een paar maand er toch een melding kwam dat de verlichting kapot was (ik neem aan dat de weerstand niet meer vlekkeloos werkte, de lamp was gewoon in orde) weer de EHBO doos gepakt en de led-verlichting eruit gehaald en de oorspronkelijke lampjes er weer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de nuttige info,

 

maar nu heb ik nog een vraagske?

 

Kan ik alle lampen op mijn yeti vervangen door led,en welke types of voorkeur merken  kan ik daarvoor gebruiken 

want er staat zoveel op de markt van led lampen amai om het bos door de bomen niet meer te zien :-)

 

gr

 

patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle verlichting zal niet gaan... Voor de grote stralers, zoals de dim-/grootlicht en de mistlampen zijn nog niet echt plug&play LED vervangers beschikbaar.

 

Pas bij de allernieuwste automodellen, waarbij af-fabriek LED verlichting wordt gemonteerd is integraal nagedacht over LED implementatie. Maar zolang we gloeilampjes blijven vervangen door enigszins overeenkomstige LED imitaties (met al dan niet bijbehorende belastingsweerstanden om de CAN-bus check om de tuin te leiden) blijft het sappelen.

De reflectoren, de behuizing, de aanstuurelektronika, alles is nog ontworpen op gloeilamp gebruik en daarom moeten er iedere keer 'foefjes' uitgehaald worden om e.e.a. werkend te krijgen.

Audi, en sinds kort Seat (bij de nieuwe Leon ST) zijn, naar mijn weten, de enige auto leveranciers die sinds kort af-fabriek de hele voor- en achterverlichting als LED-uitvoering kunnen leveren.

Omdat LED lichtbronnen veel meer ontwerpmogelijkheden bieden (daarnaast een veel lager stroomverbruik, hogere efficiency + langere levensduur) kunnen de techneuten heel andere lichtunits ontwerpen en toepassen.

 

Hier vind je ook een aardig overzicht van kwalitatief goede LED-gloeilamp vervangers:

http://www.hypercolor.de/

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervangen van Leds is soms net roulette en gelukkig nog net geen russisch.

 

Maar als leidraad kun je het volgende wel aanhouden.

Voor alle binnenverlichting kun je leds nemen die geen canbus melding hebben , dit omdat ze buiten de canbus melding om zitten.

Als je hierin twijfelt dan is het gewoon een kwestie van gloeilamp eruit halen contact aanzetten en kijken of je melding in dashboard en maxidot krijgt.

Alle lampjes die buiten zitten op de auto hebben een canbus melding en moeten van het type led met canbus zijn.

Alleen wil dit nog steeds niet inhouden dat je vrij bent van weerstanden, bij mij kan het zo wezen dat ik geen weerstand nodig heb en jij gebruikt excact dezelfde lampen en blijkt dat je ze wel nodig hebt de weerstanden.

Vandaar dat ik ook in eerder bericht zei van wissel eerst je lampen voor leds om zonder weerstand

Mocht je de melding dan toch krijgen dan zal je de weerstand tussen de 2 draden van de lam moeten plaatsen (paralel dus )

 

En binnen verlichting is bij mij een combinatie van 2 leveranciers, de hemellampjes en die in de kofferbak zijn vervangen door lampen van superskoda. ( zie onder Yeti op www.superskoda.com )

De rest van de verlichting binnen is vervangen door lampen van Led4ucar.nl en met opgave van je forumnaam krijg je daar 10% korting.

 

Stadslicht is bij mij vervangen door 2 leds die ik heb overgenomen van Captain Hook en komen volgens mij van leverancier die hij aangeeft in zijn reactie hier.

Dan mijn DLR leds komen weg bij led4ucar en de problemen die sodela had heb ik niet omdat ik de weerstand in lamphuis heb kunnen krijgen ( zwevend )

Dan ben ik met de achterlichten bezig geweest en in één lampunit zitten voor achterlicht een tweetal T10 lampejes en als ik die voor 2 leds vervang dan heb ik een canbusmelding, maar zodra ik deze vervang voor 1 led en 1 lamp dan gaat t goed.

Kort samen gevat moet ik met weerstanden werken maar die kan je weer niet kwijt in de lampunit.

 

En nu ben ik binnenkort bezig met de H4 lampen van de koplamp en indien dit goed gaat en de juiste lichtopbrengst gaat geven zonder last voor de tegenliggers dan is dit over een maand als alles meezit hier te lezen op het forum.

En ook de leverancier van deze Cree Leds.

 

Een ding is wel zeker er is een boel troep op de markt en het wil ook nog niet zeggen dat dure leds meteen de goede zijn.

Dus je orienteren en ervaringen lezen van derde maakt de kans groter dat je de juiste vind voor de juiste prijs.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

idd :-) da is belgisch hahaha :-) 

 

Is dat niet iets te veel zelfspot op een Hollands forum?  :lol:  En pas maar op, want er zijn hier volgens mij ook een paar Belgen die wat meer benul van elektronica hebben. ;)

 

Maar des te beter dat je het nu gewoon voor elkaar hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in welke hoedanigheid ?

Ik heb het namelijk ook als ik contact aanzet en te lang wacht met starten

Zodra ik contact aanzet en meteen start dan heb ik die melding niet.

Maw bij mij was t even aanpassen en was van t probleem af

 

Nu heb jij alleen wel diesel en moet dus voorgloeien en die tijd kan net te lang zijn.

Dus even contact opnemen met je leverancier want die zal je andere weerstanden moeten leveren dan.

En je hebt ze wel paralel aangesloten ?

En is het op één lamp of beide ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee moet niet voorgloeien, maar na een paar seconde brand er een geel lapje op mijn teller en op mijn scherm komt eerst dagrijlicht links nakijken en dan rechts...nakijken :-(

 

en ja heb die weerstand tussen beide draden lamp aangesloten, 

 

en gisteren ging alles goed en deze morgen was het zover pff

 

gr

 

pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet dit toch even melden :

 

Toch mooi "led verlichting" maar voor de zuinigheid hoef je het niet te doen als je toch weerstanden moet plaatsen , om de canbus melding te misleiden !

 

P=U x I

 

De canbus wil gewoon een afgenomen vermogen waarnemen van zeg (P) 21watt

U = 12 Volt

I = 21 : 12 = 1.75 Amp

 

De led lamp neemt af zeg maar 5  watt ( dan heb je een flinke lamp)

Blijft over 16 watt die je zou besparen maar moet je nu toch afnemen doormiddel van een weerstand !

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb een setje geplaatst van de Benzinfabrik uit Duitsland, en heb deze zelf met een vriend geplaatst, is best meegevallen,

Ik heb deze gesoldeerd (en een krimp geintje) tussen gezet en niet met clipjes vast gezet want deze kunnen nogal eens een slecht contact doorgeven, 

Moet zeggen alles werkt perfect,maat dat setje is speciaal samen gesteld voor een Skoda Yeti. Natuurlijk wel een weerstand tussen geplaatst (gesoldeerd) 

 

Ook vele mogelijkheden bij benzinfabrik.de  // moet je eens bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn Superb II deze dagrijlampen: http://www.leddel.nl/a-125257/ba15s-26-smd--6-18v-led-met-met-3de-generatie-canbus/

Werken zonder weerstand monteren en Canbus proof.

Er is echter één complicerende factor: Wegen polariteit is de bekabeling voor de DRL 'verkeerd om' en moet je deze omwisselen. Met behulp van een 'stekkertrekker' een koud kunstje maar zonder niet te doen, dan zou je draden moeten doorknippen en andersom aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe