Ga naar inhoud

boetes per 2014 met 2,8 % omhoog


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Met mijn persoonsgerichte aanpak bedoelde ik ook dat een veelpleger eerst hogere boetes krijgt, maar vervolgens bijvoorbeeld ook zijn rijbewijs kwijtraken.

Ik denk niet dat dat werkt.  Iemand die zich nergens iets van aan trekt deert dat ook niet, en rijdt vrolijk rond zonder rijbewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik dat de gemiddelde opinie is dat de samenleving een maatpak moet zijn voor 16 miljoen inwoners.  Stel dat het echt die kant op gaat en de regels en handhaving echt situatiegericht worden, dan gaat het met een boete voor verkeerovertreding net als de WOZ-aanslag:

"Motivering: computermodel".   

 

Het is de vraag of de burger daar gelukkiger van zou worden, want probeer dan nog maar eens aan te tonen dat jij niet te hard reed en onterecht wordt beboet omdat er in de berekening een factortje over het hoofd is gezien of verkeerd Is meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik dat de gemiddelde opinie is dat de samenleving een maatpak moet zijn voor 16 miljoen inwoners.  Stel dat het echt die kant op gaat en de regels en handhaving echt situatiegericht worden, dan gaat het met een boete voor verkeerovertreding net als de WOZ-aanslag:

"Motivering: computermodel".   

 

Het is de vraag of de burger daar gelukkiger van zou worden, want probeer dan nog maar eens aan te tonen dat jij niet te hard reed en onterecht wordt beboet omdat er in de berekening een factortje over het hoofd is gezien of verkeerd Is meegenomen.

Het is de vraag WAT maatpak moet zijn. De regels of de sancties? De sancties is natuurlijk makkelijker realiseerbaar (naar inkomen bijvoorbeeld) terwijl ieder zijn eigen regels wel erg lastig wordt en onwenselijk is aangezien (zoals aangehaald) niet iedereen weet waar de ander zich aan zou moeten houden (en dat vervolgens niet doet)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ik ben blijkbaar toch niet de enige die van mening is dat boetes op de persoon toegespitst moeten worden, zoals ik eerder in dit topic riep. Vandaag een leuk artikel in de Volkskrant.

 

 

'Verkeers-aso moet steeds hogere boete krijgen'

 

 Automobilisten die keer op keer in de fout gaan, moeten bij elke nieuwe misstap een hogere boete krijgen. Zo'n progressief boetesysteem kan asociaal gedrag in het verkeer helpen verminderen, stelt de SWOV in een rapport dat vandaag wordt gepubliceerd. De SWOV doet onafhankelijk onderzoek naar verkeersveiligheid.

 

media_xl_1902236.jpg

 

Een kleine groep verkeersdelinquenten (0,1 procent van de automobilisten) is verantwoordelijk voor 6 procent van de ongelukken. 'Toch krijgt iemand die zich een keer vergist omdat hij haast heeft of een bord over het hoofd ziet dezelfde boete als iemand die vijftien keer per jaar een bekeuring krijgt', zegt onderzoekster Jolieke Mesken van de SWOV. Als notoire hardrijders dichter op de huid worden gezeten en telkens hogere boetes krijgen, zullen zij eerder hun gedrag aanpassen dan nu het geval is, zegt Mesken. Zij heeft onder meer gekeken naar de manier waarop jeugddelinquenten worden aangepakt. Een progressief boetesysteem zal de verkeersveiligheid daarom een dienst bewijzen, stelt ze.

Meerdere overtredingen
Incidentele verkeersovertreders zullen er weinig van merken als het plan wordt uitgevoerd. Pas na meerdere overtredingen ontvangt een automobilist naast de boete een brief met een waarschuwing. Als zijn gedrag (84 procent van de verkeersdelinquenten is man) dan nog niet verandert, zullen de boetes telkens hoger worden. In dit voorstel zit een component van rechtvaardigheid, aldus Mesken. 'Je kunt je nu afvragen of het eerlijk is dat iemand na twintig overtredingen nog steeds een relatief lage boete krijgt.'

Het huidige boetesysteem is verankerd in de Wet Mulder, die in 1992 werd ingevoerd. Deze wet maakte het mogelijk overtredingen te schikken met een geldbedrag, waardoor kleinere verkeersvergrijpen buiten het strafrecht blijven. Volgens de wet begint elke overtreder na een boete met een schone lei. De wet werkt goed, zegt Mesken, maar dus niet voor de kleine groep verkeers-aso's. In het buitenland bestaan volgens haar geen vergelijkbare progressieve boetesystemen.

  

Nederland kent wel het puntenrijbewijs, waarbij deelnemers strafpunten krijgen bij zware overtredingen en uiteindelijk hun rijbewijs kunnen verliezen. De effectiviteit van het puntensysteem is echter beperkt, blijkt uit onderzoek in diverse Europese landen. 'Het werkt kort na de invoering, maar als het niet gepaard gaat met intensieve handhaving, verdwijnt het effect', aldus Mesken. Bovendien geldt het puntenrijbewijs alleen voor jongere automobilisten.

Straffen op maat
Het idee is volgens Mesken niet per se bedoeld om harder te straffen, maar om te straffen op maat. Voor rijders onder invloed blijkt dat een combinatie van straf en een rehabilitatieprogramma recidive meer terugdringt. 'Je moet niet alleen hard aanpakken, maar ook gedragsmaatregelen nemen die zijn toegespitst op de doelgroep.' Zo kunnen dronken bestuurders nu al een educatieve maatregel alcohol opgelegd krijgen, waarin een geldboete wordt gecombineerd met een cursus die door de overtreder betaald wordt.

De ANWB noemt het idee van een progressief boetesysteem sympathiek, maar stelt dat hogere boetes geen invloed hebben op veelplegers. 'Het is echter een groep die veel ergernis wekt bij andere weggebruikers en ze veroorzaakt veel schade', zegt een woordvoerder. 'We hebben minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, red.) vorig jaar al per brief om een aanpak gevraagd van deze groep, maar tot nu toe is het stil.'

Opstelten heeft in de Tweede Kamer gezegd dat hij het mogelijk wil maken dat personen die binnen een jaar zeer veel verkeersovertredingen begaan, niet alleen met een standaardgeldboete worden bestraft. Het ministerie zegt aan de uitwerking te werken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu die pakkans van de aso's nog drastisch zien te verhogen...

Probleem is, dat velen er mee weg komen. Echt dagelijks zie ik hele hordes zich misdragen in het verkeer, te hard rijden, geen rekening houden met anderen, etc. Klaarblijkelijk omdat er om de hoek geen blauw stond. En de trieste perceptie is, dat als meneer/mevrouw agent het niet ziet, het wel kan/mag... :vrezen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pakkans als aso is relatief/ extreem hoog lijkt me. De definitie van aso uit het artikel is immers gelijk aan "veelplegers". Die status krijg je (alleen maar) als je meermaals tegen de lamp bent gelopen (=gepakt). Het verschil is dat je niet meer met een schone lei begint.

In het buitenland lossen ze dat soms anders op trouwens. Het puntensysteem in Duitsland is ook niets anders dan een aso-registratie. Bij teveel aso-punten ben je je rijbewijs kwijt

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuurlijk niet, dan doet het nog altijd minder zeer voor de meer vermogenden. Bovendien is het niet zo simpel dat hogere boetes leiden tot beter gedrag. Is sterk afhankelijk van de pakkans. 

 

Goed idee, nu is elke boete vastgelegd met een vaste waarde. Iemand met veel vermogen kan zich permitteren om enkele regels aan z'n laars te lappen. Boete afhankelijk van de graad van de overtreding gekoppeld aan het inkomen zodat het bij iedereen even hard aankomt.

 

Ja dat zet wel zoden aan de dijk. En wat mij betreft ook meteen rijbewijs inleveren bij te veel alcohol

Maar wat is te veel alcohol? Hier in België mag je niet boven de 0,5 promille blazen. Is dat nou veel of weinig. Of is een nultolerantie beter? De boetes liegen er bij ons niet om! Rijden staat gelijk aan alcohol weigeren...

 

Ik denk niet dat dat werkt.  Iemand die zich nergens iets van aan trekt deert dat ook niet, en rijdt vrolijk rond zonder rijbewijs.

Auto in de press?

 

---

 

Om even mijn bescheiden mening te geven. Ik vind zo'n puntensysteem geen slecht idee. Het kan altijd eens gebeuren dat je je ergens begeeft waar je de snelheidsbeperking niet gezien hebt en dat gaspedaal net iets te hard in hebt geduwt wanneer er naast de kant van de weg een camera staat. Die eerste boete zou zo zwaar niet mogen zijn.

Als je echt een zware voet hebt en hardleers bent mogen ze gerust de boete vermenigvuldigen met een bepaalde factor, ze zullen het wel afleren!

 

Zoals de bonus malus van een verzekering is het het eerlijkst. Goede chauffeurs krijgen een financiële beloning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe