Ga naar inhoud

Yeti en de mogelijkheden van het Monster


Sodela
 Delen

Aanbevolen berichten

Omdat er wat vragen waren over de (verborgen) mogelijkheden van de Yeti hier dan een speciale Yeti-topic. Met name even gericht op VAG-COM en de nodige “prutsers” onder ons. Alle instellingen kun je natuurlijk ook door je dealer laten uitvoeren, maar niet iedere dealer is op de hoogte van de vele mogelijkheden van het Monster.

Let even op dat ook het Monster aan veranderingen onderhevig is en niet alle onderdelen hetzelfde hoeven te zijn of beschikbaar zijn, nu en in toekomstige uitvoeringen.

Alle tips en trucs in dit topic natuurlijk voor eigen risico! Enkele instellingen hebben natuurlijk effect op je verbruik/ slijtage. Voorbeeld: het cornerlight maakt gebruik van je mistlampen. Deze zullen dus vermoedelijk veel eerder aan vervanging toe zijn, its’nog a bug, it’s a feature! Niet klagen :mad3: (hier of bij de dealer) over de effecten ervan!

Bedenk ook even dat het kan gebeuren dat sommige instellingen misschien gewijzigd kunnen zijn na een beurt of reparatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan softwareupdates. Doe aanpassingen eventueel in overleg met je dealer. Hiermee voorkom je verrassingen. Kennelijk weten een heleboel dealers trouwens nog niet genoeg van het Monster en maak je ze misschien blij met “gratis” extra mogelijkheden/ kennis :D .

Hier even een kort overzicht van een aantal antwoorden op de vragen mbt regensensor, het cornerlight en de koplampsproeier. Alle aanpassingen natuurlijk voor eigen risico uit te voeren.

De regensensor activeren:

De regensensor komt 2 keer voor in de centrale electronica. Vermoedelijk volstaat alleen de aanpassing in het onderdeel 1K0 955 559, maar voor de zekerheid ook de aanpassing in 1K0 937 086 H meegenomen.

[09 – Cent. Elect.]

[Coding - 07] : [Dropdown] : "1K0 937 086 H" :

[Long Coding Helper] : Byte 21 Bit 5 Rain/ lightsensor (RLS) installed: 1

(1= Active 0 = Disabled)

[09 – Cent. Elect.]

[Coding - 07] : [Dropdown] : "1K0 955 559" :

[Long Coding Helper] : Byte 0 Bit 5 Rain Sensor inactive: 0

(1= Active 0 = Disabled)

De coding van het onderdeel 1K0 955 559 wordt dan 0730ED, net als op het pdf-je van FabTDI

De cornerlight activeren:

[09 – Cent. Elect.]

[Coding - 07] : [Dropdown] : "1K0 937 086 H" :

[Long Coding Helper] : Byte 14 Bit 7 Cornering lights via Front Fog Lights active: 1

(1= Active 0 = Disabled)

[09 – Cent. Elect.]

[Coding - 07] : [Dropdown] : "1K0 937 086 H" :

[Long Coding Helper] : Byte 12 Bit 4 Cornering lights activation Time limited : 1

(1= Active 0 = Disabled)

De Headlight Washer / koplampsproeiers activeren/ instellen:

Je kunt de koplampsproeiers ook aan/ uitzetten. Dit uitzetten mag alleen bij halogeenverlichting, bij xenon-verlichting is de koplampsproeier verplicht! Voor de Yetibezitter met een sneeuwmonster met halogeenverlichting kan het handig zijn hem helemaal uit te zetten.

[09 – Cent. Elect.]

[Coding - 07] : [Dropdown] : "1K0 937 086 H" :

[Long Coding Helper] : Byte 20 Bit 5 Headlight Washer installed : 1

(1= Active 0 = Disabled)

Het instellen van het aantal pauzes tussen sproeibeurten van de koplampen kun je als volgt instellen:

[09 – Cent. Elect.]

[Adaptation - 10] : Channel 26 Vul hier het aantal keren tussen de sproeibeurten in, bijvoorbeeld 10 ipv 4.

Sodela's instructies opgenomen in een nette tutorial, 1 topic per instelling.

Komlampsproeier in- of uitschakelen + interval aanpassen

Corner Lights Activeren

Regensensor Activeren

aangepast door PC-fre@k
Sodela's instructies opgenomen in een nette tutorial, 1 topic per instelling.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook niet, maar idd een hele goede post, Sodela. Ik laat het maar zoals het is, cornerlights nvt op mijn uitvoering, regensensor wil ik niet en sproeien doe ik praktisch nooit. Die enkele keer zet ik het licht even uit als ik niet wil dat de koplampsproeiers meedoen. Het enige wat ik nog wel eens wil, maar dan voor de aardigheid, is needle sweep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had er van mij ook per instelling een topic van mogen maken hoor, maakt het allemaal net wat duidelijker er voorkomt dat er in 1 topic 3 instellingen door elkaar worden gehaald.

Is ook wat ik bij de GL wil doen zodra ik de instellingen bevestigd heb. Als je wilt, wil ik dit topic wel splitsen in 3 stuks?

Wat we ook nog zouden kunnen doen, is gewoon 1 algemeen topic, en dan alle bevestigde settings per stuk in een eigen topic zetten en die eventueel locken. Wat vinden jullie? Ben anders bang dat het zo'n vergaar bak wordt en je eerst 40 pagina's moet doorlezen wil je iets terugvinden (je weet immers nog niet wat je zoekt).

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat we ook nog zouden kunnen doen, is gewoon 1 algemeen topic, en dan alle bevestigde settings per stuk in een eigen topic zetten en die eventueel locken. Wat vinden jullie? Ben anders bang dat het zo'n vergaar bak wordt en je eerst 40 pagina's moet doorlezen wil je iets terugvinden (je weet immers nog niet wat je zoekt).

Precies, het locken is goed zodat je gelijk ziet wat de mogelijkheden zijn want elk topic wordt weer ondergesneeuwd door de positieve reacties van ons!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee dat splitsen. Het ligt er natuurlijk ook allemaal aan waar er vraag naar is. Deze items hierboven komen natuurlijk naar aanleiding van een gerichte vraag.

Dus ik zou zeggen, wie een vraag heeft opent een topic en dan maar hopen op de juiste antwoorden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de instellingen zoals ze nu staan maar staan maar lock de boel wat mij betreft wel

Doe dit per skoda type dus in dit geval hebben we alleen info voor de fabia en de yeti

Je kunt het nog wel per topic in berichten uitsplitsen dus VAG COM / YETI / regensensor en cornerverlichting / needle sweep etc etc

Sodela mijn dank en denk van meerdere is groot !

En mocht je indien je de tijd hebt nog eens wat meer punten hebben dan ben ik en meerdere lezers nu en toekomsttige je zeer dankbaar !

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mocht je indien je de tijd hebt nog eens wat meer punten hebben dan ben ik en meerdere lezers nu en toekomsttige je zeer dankbaar !

You're welcome, als ik weer ergens tegenaanloop waarvan ik het gevoel heb dat er anderen wat aan hebben meld ik me :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook niet, maar idd een hele goede post, Sodela. Ik laat het maar zoals het is, cornerlights nvt op mijn uitvoering, regensensor wil ik niet en sproeien doe ik praktisch nooit. Die enkele keer zet ik het licht even uit als ik niet wil dat de koplampsproeiers meedoen. Het enige wat ik nog wel eens wil, maar dan voor de aardigheid, is needle sweep.

Ik ga je niet meer begrijpen mbt de sproeiers !!??

Een heel forum met een ban als gevolg schrijf je vol dat je het uit wilt hebben of de frequentie verder uit elkaar wil hebben en nu maakt het je niet uit !!??

Hang mij maar op .............................:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ik heb gezegd dat het van mij niet hoeft, die sproeiers. Maar ik sproei zo weinig, dat ik die enkele keer op de koop toe neem. Alleen 's-winters met pekel, als ik bij uitzondering wel en vaker sproei, zet ik dan wel even het licht uit als het me te gortig wordt. Maar ook dat heb ik pas 2 x hoeven doen. Dus voor mij is het wel best zoals het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sodela ben met je gegevens de auto ingestapt met de laptop en de VAGCOM kabel

En werkend gekregen het aantal sproeibeurten van de koplampsproeiers , was standaard 5 en nu op 10 gezet , en nu even aankijken of dit voldoende is of dat ze pas na 15 keer sproeien in werking moeten komen ! ( maw tijd zal het leren )

Dan heb ik de regensensor ook geactiveerd, maar moet nog even wat regen afwachten voor ik een goed beeld krijg of dit inderdaad ook voor mij wenselijk is !

Needle Sweep had ik aan de hand van PC freak zijn aanwijzingen al aangepast en is niets meer dan een leuk gadget !

Corner verlichting heb ik ook weten te activeren en nog niet kunnen testen vanwege dat ik nog niet op pad ben geweest dit weekend ( lekker lui weekend )

Dan ben ik ook nog bezig geweest met de knipperfrequentie van de knipperlichten als je de hendel aantikt.

Deze staat standaard op 3 en heb ik vervangen voor 4 keer knipperen

Maar ondanks dat ik nu ook uitlees dat hij software matig staat ingesteld op 4 , knippert hij ondanks dat maar 3 keer, waar ligt dit aan ? meerdere instellingen ?

Dan schijnt het mogelijk te zijn dat ik mijn achterlichten aan kan zetten met VAGCOM als ik met de dagrij lichten aan rijdt, nu is het zo dat ze uit zijn en zodra ik bv een tunnel in rijdt dat ze dan wel aangaan en respectievelijk weer uitgaan als ik die tunnel uitkom.

Maar hoe krijg ik deze continu aan in combinatie met de dagrijverlichting ? ( weet dat het wettelijk nog niet mag, althans zoiets vernomen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op dit moment ook geen antwoorden op je vragen omdat ik daar nog niet aan toe ben gekomen (oftewel: de vraag niet in me is opgekomen/ deze niet relevant voor me is). Maar misschien dat iemand anders het weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op dit moment ook geen antwoorden op je vragen omdat ik daar nog niet aan toe ben gekomen (oftewel: de vraag niet in me is opgekomen/ deze niet relevant voor me is). Maar misschien dat iemand anders het weet?

Sodela begrijp dat ook jij niet alle wijsheid en kennis in handen hebt, geld voor mij net zo hoor !

Maar desaltemin kun je door je openstaande vragen te ventileren misschien wel je antwoorden krijgen !

Zolang je je mond houd dan weet de ander je vragen niet en vergaar je ook geen wijsheid is me geleerd !

Hoe was het ook alweer ?? Kennis deel je met elkaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik ga zaterdag een Yeti Ambition bestellen met standaard de mistlampen zonder corner functie.

Nou vraag ik mij af, als ik met de activeringsgegevens naar mijn dealer ga, en hij is bereidt om e.e.a te activeren (moet ik nog even vragen) hoe dat van invloed is op de garantie. Het is dan weliswaar een modificatie op mijn verzoek, maar als achteraf blijkt dat er een probleem is met de software, wat dan? Heb ik dan nog ' rechten' of heb ik die verspeelt? en...doen dealers moeilijk of is men over het algemeen bereid om een extraatje te doen voor een klant. (Ik weet dat het van de dealer af zal hangen, maar omdat een dealer geld wilt verdienen, lijken ze mij niet erg ' happig' om dit te doen)

Heeft iemand hier ervaring(en) mee? Voordat ik mijn handtekening onder het koopcontract ga zetten, misschien toch handig om even te weten.

** puik forum deel! misschien is het inderdaad een goed idee om per 'instelling' een apart topic te maken ente locken. Dit houdt het overzichtelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Ben uit Hoorn !

Bij wie ga je bestellen Lakeman Purmerend of in Nibixwoud of de Alkmaarse VAG dealer ( krijg zijn naam niet op het scherm ! )

Maar indien eerste, die zijn niet zo moeilijk hoor, bij de Ambition is er een lid van een ander forum die de regensensor heeft laten activeren door Lakeman zelf

Denk dat je eerder tegen het probleem aanloopt dat de dealer het niet eens weet dat de mogelijkheid bestaat om het te activeren !

Heb al menig reactie gelezen van mensen die naar hun dealer gingen m\voor de regensensor en dat de dealer het niet eens wist dat het kon !

Ben zelf nu zover dat ik de koplampsproeiers en de needle sweep heb kunnen aanpassen en kunnen aanzetten

Regensensor heb ik geactiveerd maar moet nog eens een goede bui hebben om één en ander te kunnen testen of het nu echt werkt

En mbt de cornerfunctie, heb al wat aangezet maar werkt nog niet dus moet verder uitzoeken hoe dit verder in te stellen !

Maar welke ambition uitvoering heb je verder besteld ? optie's extra's etc .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ben, de ene dealer is er makkelijker mee dan de ander. Alles staat en valt bij de technische kennis die aanwezig is daar en hoe ze met VAGCOM om kunnen gaan! Hier zijn ook leden die VAGCOM aardig beheersen en de opties die je dealer niet kan/wilt activeren die kunnen de leden hier wel activeren! Welke dealer is de jouwe? Wat rijd je nu voor een auto nog? En waar woon je in Hoorn? Ik zelf in de Nieuwe Steen! Succes in elk geval zaterdag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wasmachineman:

De Skoda dealer zit in Nibbixwoud, en heeft de naam Schipper. Klein maar fijn wordt gezegd. Nog geen ervaring mee...

We doen erg lang met een auto (en zijn er zuinig op), op dit moment hebben we nog een Mazda Demio, maar gezien de onderhoudsbeurt

prijzen van Mazda (onderdelen zit veel goud in denken we) stappen we over naar een ander merk. Ik ben er niet zo happig op om via

een forum te vertellen waar ik (ongeveer) woon, heb daar slechte ervaring mee, maar in ieder geval niet zo ver van de nieuwe Steen.

EdK:

Er is nog niets bestelt, we weten nog niet precies wat we gaan doen...Wel dat het de Skoda Ambition gaat worden en waarschijnlijk de kleur Mato Brown. Het is niet zo eenvoudig en goedkoop als het kopen van een pakje boter...

Dat de cornerfunctie nog niet werkt, heeft dat te maken met verkeerde informatie zoals aangegeven op een andere plek in dit forum, of door

onbekendheid met de VAGCOM tool?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben,

Hou het maar even op de nog niet bekendheid met VAGCOM

Heb de kabel een 2 maanden in huis maar deze tijd van het jaar is voor mij een drukke tijd mbt werk en

als ik dan thuis kom heb ik geen zin en fut meer om me verder te verdiepen in het VAGCOM

Maar zover ik nu weet moet het bij de Ambition wel instelbaar zijn , dus ga er vanuit dat ik het dan ook werkend ga krijgen met de tijd !

En zodra het werkt dan zal ik dit ook zeker melden hier op het forum !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Vandaag bij Shipper de Yeti opgehaald! Helaas konden ze door 'wijzigingen in het auto management systeem'

de regensensor en cornerlights niet activeren. (ook niet met de instructies uit dit forum).

Er werd aangegeven dat de monteurs ook contact hebben gehad met PON en nieuwe codes hadden doorgekregen t.b.v.

activering, maar dat ook die niet tot het gewenste activering hebben geleid.

Geen activering van deze opties dus. Wel Jammer, was leuk geweest, maar goed, het zij zo, geen man overboord.

Blijkbaar is het toch wel lastig...als met het zelfs in de garage het niet voor elkaar krijgt (en natuurlijk ga

ik er van uit dat men te goeder trouw is).

Wilde dit gewoon even kwijt...De auto is nog 'te nieuw' om er zelf mee te gaan experimenteren, maar voor iedereen

die het wel zelf probeert....veel succes hiermee en ik hoop dat het allemaal lukt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt dit eerder doordat de software die dealer gebruikt niet gelijk is aan de software die wij gebruiken (VCDS) om de boel aan te passen. Bovendien hadden ze de functie af-fabriek al kunnen aanzetten, zal dus een prestige kwestie zijn dat het uit is (en blijft)?

Aanpassen van dit soort instellingen is vrij onschuldig en ook gewoon weer terug te zetten als het geen resultaat geeft. Je zou dus een keer (wellicht bij een M&G) kunnen overwegen om het door iemand met VCDS te laten doen. Witte Yeti heeft volgens mij ook een gloednieuwe (2011) Yeti en die heeft het gewoon geactiveerd met de handleidingen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe