Ga naar inhoud

Je begrijpt het best – tot je het moet uitleggen


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat ik in de uitleg van erik wel mis is de uitleg dat je er voor moet zorgen dat je plassertje niet tussen die rits komt want dan krijg je er nog een heel verhaal met uitleg bij. :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook wel, maar, de andere kant op, waardoor gaan ze dan uit elkaar? Wat is dan de trekkende kracht die de rode/groene dingies uit elkaar trekt? Anders gezegd, waardoor gaat een groen dingie rechts langs, en een rood dingie lings langs de punt?  Is dat door de richting van de vorige dingies (die al verder uit elkaar zijn) die via de (relatieve) stijfheid van de stof (de stofstrook waarlangs de dingies op een rij vast zitten) wordt overgebracht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het probleem niet het uitleggen zonder visuele ondersteuning? Moeten we nu concluderen dat iemand die plaatjes gebruikt er niets van snapt ;)?

Ja. En het is nog wel een animated plaatje. Ik kan vanuit dat plaatje niet 100% zeker verklaren waardoor- als de rits geopend wordt - die dingetjes al uit elkaar gaan voor ze in aanraking komen met die punt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, want daarom gaat het nu juist, niet wat er maar hoe en waarom het gebeurt. Die misvatting komt vaak voor, je ziet wat er gebeurt en je denkt dat je het snapt. Maar het punt is nu juist dat dat vaak nog maar moet blijken door het exact te formuleren   

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt (en ik heb het niet), maar inzicht is iets totaal anders dan adequaat kunnen expliciteren en formuleren hoe en waarom iets werkt. Zo kun je een natuurkundeleraar hebben die een uitmuntend inzicht heeft, maar het totaal niet aan anderen diets kan maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad herkenbaar. Het (denken te) snappen en je kennis niet kunnen overbrengen.

Het heeft deels met het empatische vermogen te maken (je doelgroep) en deels met de volgordelijkheid van de processen die je gaat beschrijven. Dit laatste is een grote valkuil van veel vakidioten die vrij snel de essentie kwijt raken. Vaak omdat ze volledig willen zijn in de beschrijving (=vooral laten zien wat ze allemaal weten en waar ze allemaal rekening mee houden) en dan het doel van de oplossing waarvoor het te beschrijven "iets" dient uit het oog verliezen. Ze spuien hun overvloedige informatie maar belanden in een moeras van bijzaken die zij vaktechnisch misschien belangrijk achten maar irrelevant zijn voor de doelgroep. Het grappige is dan nog eens, dat de man/ vrouw met de meeste kennis soms (vaak?) als onkundig te boek komt te staan omdat hij/ zij niet snapt "waarom het nu echt gaat". En zo zijn we weer bij het empatisch vermogen.

Dit fenomeen kom je overigens overal (techniek of niet) en op alle niveau's tegen. Mensen die ergens veel van weten maar volledig doordraven en het dus niet kunnen overbrengen. Mooie oplossing en waar is nu het probleem waar we het voor gaan gebruiken ;) ....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik lees het al weer.

We hebben allemaal het wiel uitgevonden en we weten allemaal hoe wel en niet moet. En we kunnen allemaal beoordelen wat de doelgroep (wat dat dan ook moge zijn) wil weten of niet...

Tuurlijk... was het maar zo simpel...

 

Wie beschuldigt wie nou van het gebrek aan empathisch vermogen? ;)  Dat werkt dus twee kanten op!

Dat 'moeras van bijzaken' is vaak nou juist de crux waarom iets wel werkt of niet werkt... :P  Juist het 'niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken' is vaak een oorzaak van het falen van iets.

 

Maar ja, hier sprak de techneut. :lol:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik lees het al weer.

 

Voordat er misverstanden ontstaan, de posting was als reactie op het verhaal van Menno en generiek bedoeld. Niemand hoeft zich bijzonder aangesproken te voelen en ook mij overkomt de "mismatch" best wel eens hoor ;)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In schriftelijke technische onderzoeksrapportages is het gebruikelijk daarin op veschillende niveau's te werken.

 

- de bijlagen.

- de beschrijving van de problemen en de oplossingen daarvan.

- metingen die allerlei praatjes uit de wereld helpen.

- de analyse daarvan.

- de geraadpleegde bronnen.

- En voor de directie van het bedrijf, die meestal a-technisch is, een samenvatting, in beknopte vorm, zonder plaatjes, maar in goed Nederlands, ook wel Engels, alleen de oplossing van het probleem, op de eerste bladzijden.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe