Ga naar inhoud

auto sterft uit


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

De dood van de auto

Door Bas van Putten

BMW en Mercedes lonken vergeefs naar jonge klanten

Als jongen droomde Bas van Putten over de geur van leer en het schurende geluid van oude Porsches. Zo niet zijn zoon. Die heeft genoeg aan zijn iPad.

De laatste keer dat ik mijn zoon dacht te betrappen op belangstelling voor auto’s zag ik het fout. Ik nam hem mee in een Land Rover Dis­covery, een machtige terreinwagen, in de hoop een sprankje autoliefde in zijn jongensziel te planten. Ik liet de vijfcilinder turbodiesel brommen, verklaarde wat de tank op onverhard terrein vermocht; ik preekte zo belachelijk als vaders kunnen zijn.

Hij knikte sereen onverschillig. Wat ik voor ontwakende interesse aanzag toen ik hem via de achteruitkijkspiegel met gespannen blik mijn gang door het verkeer zag volgen, bleek ontsteltenis. Verbijsterd over zoveel brute stompzinnigheid sloeg hij gade hoe een man, zijn eigen vader, uit vrije wil een rijdend flatgebouw door een benauwde woonwijk perste.

Sindsdien zijn alle auto’s onbespreekbaar, op de vroom correcte Prius na, die het milieu ontziet, een thema dat hem zorgen baart zoals het Nederlandse jongeren betaamt.

Hij is nu zeventien. Mijn voorstel rijlessen te nemen is beleefd naar de taboesfeer doorgeschoven. Zijn fysieke biotoop is klein genoeg voor de fiets, de wereld achter de horizon bereist hij per iPad. De meeste jongens van zijn leeftijd zijn zo. Die hebben geen Lamborghini-posters in hun jongenskamers hangen, ‘zoals wij’. Op hun sociale podia chatten ze niet over Ferrari’s. Ze hoeven trouwens nergens heen. Ze zijn er al. Online.

(………)

Volgens de Federal Highway Administration in de Verenigde Staten beschikte in 2008 46,3 procent van de Amerikaanse negentienjarigen over een rijbewijs, tegen 64,4 procent in 1998. Uit een recent rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner blijkt bovendien dat 46 procent van de automobilisten tussen 18 en 24 jaar een internetaansluiting prefereert boven het bezit van een auto. En dat in het ultieme autoland.

In Europa gaat het, galg en rad, dezelfde kant op. Nederland vormt geen uitzondering. ‘Jongvolwassenen zijn heden ten dage minder mobiel dan zo’n vijftien jaar geleden’, schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, zelfstandig onderzoeksinstituut onder de paraplu van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, in de Mobiliteitsnota 2012.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zware tijden voor de petrol-head-vader of misschien toch een onverwachte gen-mutatie?

Herkenbaar. Mijn dochters hadden ook geen interesse in de auto/ het rijbewijs. Mobiliteit in combinatie met een studie elders aan de uni hebben haar overtuigd dat het wel handig is. De oudste heeft nu sinds januari haar rijbewijs en de jongste heeft altijd geroepen dat "het niks voor haar is" omdat ze het toch niet kan. Die heeft nu sinds een maand rijles en vindt het leuk. Misschien was het probeerseltje op de parkeerplaats nu net het bewijs dat ze het wel kan (in combinatie met de enthousiaste verhalen van de oudste...). Kop op, er is hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kop op, er is idd hoop!

Hoop dat we eindelijk eens anders gaan denken...kom uit die vastgeroestte dogma's en denkbeelden... waarom zou een stuk blik op wielen zo verheerlijkt moeten worden?

Één van de slechts mogelijk denkbare investeringen qua kostbare industriële goederen.

Het is nooit bedacht als zijnde het verafgode en verheerlijkte product van de marketeers wat het heden ten dage is, maar als een efficiënt vervoersmiddel om praktisch en comfortabel van A naar B te komen. 8-)

commonsense.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte deel uit van de brommerjeugd. Ik kende vrijwel niemand die geen brommer had of wilde. En een flink aantal vond het ook leuk om er lekker aan sleutelen, verfraaien en opvoeren. In latere jaren viel het me op dat veel jongeren totaal niet geïnteresseerd waren in brommers. En dat was al vóór het internettijdperk. Net als Bas van Putten vond en vind ik dat onbegrijpelijk dat je als jongeman totaal niet geïnteresseerd bent brommers, motoren en auto's. Maar in mijn beleving is dat dus een trend die al vanaf midden jaren 70 is ingezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is interesse in natuurlijk? Ik had mijn voorlopig rijbewijs 3 maand nadat ik 18 werd (in 2004). Het overgrote deel van mijn vrienden haalde dat toch ook meteen rond die leeftijd. Maar dat ging dan echt over mobiel (in onze ogen vrij) zijn en niet over de auto's op zich: wij hadden allemaal aftandse auto's (ik toen nog een vrij jonge Felicia, maar die was altijd al aftands geweest). Er was totaal geen interesse in de zin van spreken over auto's, verfraaien of opvoeren.

Wat me onlangs wel opgevallen is, er wordt door jonge mensen echt wel bewuster omgegaan met mobiliteit. Regelmatig spreken we met een groep "starters" in ons bedrijf af om na het werk wat te gaan drinken. Dat leidt dan tot discussies, en onlangs ging het over mobiliteit. Voor woon-werk verplaatsen we ons allemaal met de trein. Maar de meesten bleken ook voor privéverplaatsingen echt doelbewust af te wegen wat de beste keuze was. Daar was ik dan eerder de uitzondering, dan de regel, want ik gebruik het openbaar vervoer echt heel weinig in mijn privétijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

symbool van vrijheid..... goh laat dat nu ook een etiket zijn dat ook vastgeplakt zit/zat aan de motorfiets of een boot.

weer een hokjes gedoe ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Een auto is toch een soort van vervangend , verplaatsbaar huis.

De auto kan je, desgewenst, overal brengen, een kleine moeite,

Als de auto wordt verboden, of een electrische versie wordt voorgeschreven, dan is de echte auto toch fini !

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe