Ga naar inhoud

Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar

PhotoNews

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. Dat blijkt uit de jaarlijkse budgettest van automobielclub VAB, waar De Zondag over bericht. Vorig jaar lag de limiet nog op 25.000 kilometer, twee jaar geleden op 15.000.

De VAB voert voor de budgettest rijtesten uit met tien wagens om na te gaan wanneer het financieel interessant wordt om voor een dieselwagen te kiezen. ‘Per model hebben we een diesel- en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken', zegt woordvoerder Maarten Matienko in de krant. ‘De werkelijke kost van de wagen, inclusief aankoop en onderhoud, werd berekend op basis van de eigen gemeten verbruikscijfers.'

De resultaten zijn in het voordeel van benzinewagens. ‘De verklaring is simpel', zegt Matienko. ‘Moderne dieselwagens worden almaar duurder.'

Matienko verwijst onder meer naar de nieuwe Euro 6-norm, die in september 2014 van kracht wordt. Om aan de strengere uitstootnorm te voldoen, is nieuwe, dure technologie nodig. ‘Ook is het verschil tussen diesel en benzine aan de pomp op een paar jaar tijd gehalveerd tot 0,165 euro.'

Bron: Belga ibo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer dezelfde test van VAB. Dat is nu al jaren zo dat ze van VAB uit telkens met tests komen waaruit blijkt dat je heel veel kilometers moet maken met een diesel om voordeliger te zijn. Meestal doen ze dat rond de komkommertijd, dan krijgen ze in de 'Vlaamse' media ook aandacht. En het is soms letterlijk dezelfde tekst dan de voorgaande jaren.

Vandaag hebben ze wel een punt, met DPF's, EGR, enz. Vroeger hamerden ze ook op de turbo's: een diesel had een turbo en die ging kapot bij vele korte afstanden. Nu veel benzinemotoren ook een turbo hebben, wordt er al minder bericht over dat probleem.... Bovendien, maar dat staat nooit expliciet in de teksten, schrijven ze die dieselwagen af op enkele jaren, natuurlijk is de berekening dan al snel veel voordeliger voor een benzinewagen.

Niet dat het op zich 'slecht' zou zijn dat ze terug meer benzinewagens willen zien op de wegen. Maar ze hebben een verborgen agenda,het is wel duidelijk dat de berekeningen 'bijgekleurd' worden in het voordeel van benzinewagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jarenlang dieselrijden zo voordelig gemaakt dat heel het land aan de diesel is. Toen kwam het SMOG verhaal, teveel fijnstof en van dat, en stilletjes aan zijn we (voornamelijk ons bestuur) gaan inzien dat men niet alleen naar de CO2 uitstoot moet kijken. Ook LPG zou men van mij wat goedkoper mogen maken en dan het dieselrijden nog wat duurder.

Als je 2 jaar geleden een auto kocht met een CO2 uitstoot lager dan 100 gr/km, kreeg je 15% korting op de aankoopprijs. Dan had je een dieselauto die evenduur of in mijn geval zelfs goedkoper was dan de benzineversie. Omslagpunt was er niet, het was duidelijk dat de diesel dus vele malen voordeliger was. En daarom hebben een heleboel mensen hier een kleine dieselauto terwijl ze er amper mee rijden. Dat is ook om problemen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet er ook wel een absolute ondergrens zijn? Want alleen maar kleine stukkies rijden met een dieselmotor, veroorzaakt op den duur zoveel onderhoudskosten, dan is de levendsduur van je dieselblok zelfs korter dan dat van het benzineblok. :huh:

Hier in Nederland gelden ook nog eens allerlei rigoreuze belastingmaatregelen die EN dieselauto's in de aanschaf een stuk duurder maken en de maandelijkse wegenbelasting fors hoger is voor een diesel- dan voor een benzineauto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte stukken rijden is geen diesel zo simpel

Een jaartje geleden als men dan bij de dealers binnenstapte probeerde men u een diesel aan te smeren zelf als men zei dat men maar 12000km aflegde per jaar, men zou denken dat deze een verborgen agenda hadden.

Vraag mij af wat ze aanraden nu er geen subsidie meer zijn voor die diesels.

En ook met de nieuwe norm welk " storingsgevoelig" stukje techniek gaan ze nu inbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle: dat de dealers graag een diesel verkopen, heeft waarschijnlijk met hun percentage op de verkoop te maken. Op een diesel hebben ze gewoon meer winst, dat is alles. Maar ik had wel de indruk dat ze nu, aan mij, geen diesel meer wilden verkopen, gezien mijn profiel (ik heb het ook niet gevraagd, maar er werd me geen enkel voorstel gedaan in die richting).

Een Fabia 1.2 tdi active kost in België 2000 euro meer dan een 1.2 active (benzine). Bij een 30.000 km per jaar spaar je jaarlijks (ruw geschat) 1000 euro aan brandstof uit. In wegenbelasting scheelt het misschien 100 euro. Op 1 jaar heb je dus al 900 van de 2000 euro terug. Maar volgens VAB is dat pas het omslagpunt?

Net zoals in Nederland, moet de overheid maatregelen nemen, toch als ze willen dat de diesels terug wat verdwijnen. Hier ligt dat wat moeilijker natuurlijk, de wegenbelasting stelt niet zo veel voor, daarmee kan je de consument moeilijk overtuigen. Dan zijn er nog de brandstofprijzen, maar daar kan ook maar beperkt mee gespeeld worden, op lange termijn kan dat misschien wel voor een verschuiving zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een tooltje van de nederlandse overheid:

http://www.belasting...uigenbelasting/

waarbij je kunt berekenen wat de mrb is voor een bepaalde auto. Het is brandstof en gewichts afhankelijk. Schrik niet als je de dieseltarieven ziet!

Als je b.v. de prijslijst van de Skoda Yeti bekijkt, dan zie je ook hoe fors

prijzenyeti.jpg

die BPM meetelt, naar mate de auto een 'slechtere' milieuklasse krijgt toebedeeld.

Want de nettoprijs van de auto is best wel redelijk. Maar met alle belastingen erbij, niet meer...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En los van de belastingen die je extra moet betalen op een diesel in Nederland, schrijven ze de eerste jaren ook nog eens harder af dan een vergelijkbare benzine auto. Daar komt ook nog bij een benzine met een hoge kilometerstand is even moeilijk te slijten, dan een diesel met een hoge kilometerstand. En dat terwijl een diesel veel meer kilometers aan kan dan een benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons zijn de prijzen gewoon inclusief 21% btw, niks meer. Misschien wat off topic, maar Nederlanders hoeven niet direct jaloers te zijn. België staat niet bepaald bekend als belastingsparadijs, wij betalen al die belasting gewoon al op voorhand, afgehouden van ons loon, ook als we geen auto willen rijden. Als we onze loonbrieven naast elkaar zouden leggen, zou ik depressief worden :). Wat wij dan wel weer hebben, is dat de BIV (belasting op inverkeersstelling) elke keer opnieuw moet betaald worden als een auto een nieuwe eigenaar krijgt (dat zakt dan wel fors met de ouderdom van de wagen).

De trend lijkt wel terug wat te keren in België, las ik onlangs. Opnieuw een stijging van het percentage verkochte benzinemotoren. Maar ik vermoed dat dat eerder is ingegeven door dealers die een beetje beginnen af te raden om een diesel te kopen als je veel korte afstanden rijdt, dan met ingrepen van onze overheid.

PS: wat me trouwens ook altijd opvalt, kosten om rijklaar te maken, dat kennen wij in België ook niet. Service, heet dat bij ons :)

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dealer moet ook wat verdienen.

Er is zelfs zo iets als afleveringskosten op een tweedehands wagen. Bestond 20 jaar geleden ook niet. Er is er een mee begonnen en nu doen ze het allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe