Ga naar inhoud

Octavia 3 Rij impressie


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Rij-impressies | Skoda Octavia

m1ny9cbbxmpz_600.jpg

18 februari 2013 | 09:20 | Tekst: Maurice de Bouvère Print Mail Houd me op de hoogte

Skoda lanceert komend voorjaar al weer de derde generatie van de Octavia. En dat doet het volgens bekend recept. Het resultaat smaakt echter beter. Want ook de nieuwe editie van het model is namelijk zoals de traditie inmiddels wil goedkoper en ruimer dan z’n concurrenten. Maar de Tsjechen hebben niet alleen naar kille cijfers gekeken; de Octavia ziet er niet alleen beter uit dan ooit, hij is bovendien rianter uitgerust en heeft allround rijeigenschappen die het gemiddelde ontstijgen.

http://sac.criteo.co...VBhNIZFgnOvsqEo

Skoda heeft een strak ogende nieuwe Octavia neergezet, dat moet gezegd. De Tsjechen zien zelf een coupé-achtig silhouet in de auto dankzij de oplopende taillelijn. Die zien wij niet zo, maar hij ziet er geslaagd en krachtig uit dankzij de enigszins strenge lijnen die de koets karakteriseren en de korte overhang van de carrosserie zowel voor als achter. Vanuit bepaalde hoeken valt een vleugje BMW 3–serie te herkennen in de lijnen van de Skoda, en de achterkant heeft veel weg van een moderne interpretatie van Audi’s A4 van een aantal generaties terug. Er zijn mindere goden om mee vergeleken te worden. Als je de Octavia vanbuiten eens goed bestudeert, krijg je de indruk dat-ie groter is dan z’n voorganger. Niet vreemd voor een vernieuwd model, maar het is niet louter optisch bedrog. De Octavia is inderdaad in alle richtingen gegroeid. Hij meet in de lengte 90 millimeter meer dan voorheen, en in de breedte 45 millimeter. Het MQB-platform van Volkswagen waarop de Octavia rust zorgt voor een toename van de wielbasis met 108 millimeter. Natuurlijk heeft deze groeistuip z’n weerslag op het interieur. De knieën krijgen in de nieuwe Octavia 73 millimeter meer bewegingsvrijheid, en het hoofd 980 millimeter. En het is qua ruimte nu al niet bepaald behelpen met de binnenruimte; de concurrentie in het C-segment kan er een punt aan zuigen. En dat geldt net zo hard voor de kofferruimte. De Octavia oogt weliswaar als een ruime sedan oogt, maar is in werkelijkheid een hatchback met een grote, praktische achterklep. Daarachter gaat een bagageruimte schuil van 590 liter, 30 liter meer dan voorheen.

Swipenderwijs

In het binnenste van de Octavia heeft Skoda eveneens stappen gezet. Het interieur ziet er een stuk fraaier uit dan nu. De gebruikte materialen zien er niet alleen mooier uit, ze voelen ook zachter aan. En dat doet wonderen voor de kwaliteitsindruk. Bovendien kun je voortaan een modern infotainmentsysteem met touch screen bestellen. Sensoren merken de nabijheid van je hand op, waarna de deelmenu’s oplichten. Door de menu’s bladeren gaat swipenderwijs. Onze test-Octavia heeft het systeem aan boord, en dat geeft de auto direct een luxueuzere uitstraling. De wijze waarop de start-stopknop is gemonteerd, doet daar helaas weer enige afbreuk aan. Hij zit gewoon op de plaats waar je normaalgesproken het contactslot verwacht. Niet zo chique, een beetje een goedkope oplossing, eigenlijk; doe het dan niet. Een start-stopknop hoort toch een prominente plaats te hebben, in de middenconsole, bijvoorbeeld, liefst met een oplichtend randje. Ee dergelijke oplossing had het binnenste van de Octavia zeker niet misstaan.

De Octavia heeft een aantal systemen die nu nog vooral in de hogere segmenten leverbaar zijn, en Skoda heeft zich hierbij nadrukkelijk op veiligheidsitems geconcentreerd. Op het gebied van veiligheid doet hij de huidige Octavia verbleken. Zo heeft de jongste generatie een Lane Assistant. Maar ook grijpen de remmen automatisch in bij een ongeval om een vervolgongeval te voorkomen (Multi-Collition Brake). Daarnaast is er Crew Protect Assistant dat bij waargenomen onder- of overstuur de gordelspanners van de veiligheidsriemen van alle inzittenden aanspant en ramen en schuifdak sluit, en Driver Activity Assistant die vermoeidheid bij de bestuurder detecteert en hem of haar hierop attendeert middels een melding op het display. Verder heeft de Octavia een een motorkap die iets omhoog schiet om voetgangers bij een aanrijding zo veel mogelijk te beschermen. Skoda meldt dat de Octavia vanaf mei bovendien een noodstopfunctie krijgt, die de auto automatisch tot stilstand brengt als iets of iemand onder het rijden de neus van de auto nét even te dicht nadert. Bent u daar nog? Want er is meer. Voor het eerst in een Skoda is de Adaptive Cruise Assistant leverbaar, die automatisch een ingestelde afstand tot de voorligger aanhoudt. Op de optielijst voor de Octavia prijkt bovendien een Intelligent Light-systeem dat grootlicht in- of uitschakelt al naar gelang de situatie. Op verzoek schroeft de fabrikant Automatic Parking Assistent op de Octavia. De Tsjechische hatchback zet zichzelf dan in een parkeervak. Aan verkeersbordherkenning voor de Octavia wordt gewerkt.

Keur aan motoren

Rijden met de nieuwe Octavia is vooral een feest der herkenning. De Skoda rijdt nog solide als altijd, maar strakker. Hij biedt allround rijkwaliteiten die die van een Golf nog niet evenaren, maar die wel benaderen. De Duitse neef van de Octavia rijdt namelijk nog een tikkie verfijnder; de Octavia is wat stugger en heeft de neiging te dribbelen op wat minder glad asfalt, en toont zich daarmee een tikkie minder gebalanceerd. Maar in de dagelijkse praktijk volstaat het door Skoda herziene onderstel voor de Octavia prima. De besturing werkt voldoende precies, maar zou wat meer informatie mogen verstrekken over wat er onder de wielen gebeurt.

Skoda biedt een keur aan nieuw ontwikkelde TSI- en TDI-motoren aan voor de Octavia; acht om precies te zijn. Alle, behalve de basisversies worden gecombineerd met een start-stopsysteem. De reeks loopt van de 86 pk sterke 1.2 TSI tot de 1.8 TSI van 180 pk. Voorlopig is der laatste de sterkste motor voor Skoda’s nieuweling. Voorlopig, want Skoda geeft aan dat ‘t al druk in de weer is om een RS-versie klaar te stomen. Ook een aardgasversie van de Octavia en een uitvoering met vierwielaandrijving staan op de rol.

Of alle acht in eerste instantie leverbare krachtbronnen straks ook in Nederland verkrijgbaar zijn, kan importeur Pon nu nog niet zeggen. In ieder geval zijn er drie versies van de 1,6-liter TDI (alsmede een 2.0-liter TDI) van de partij, een van 90, een van 105 en een van 110 pk. Wij rijden de middelste variant, en die blijkt capabel genoeg om de Octavia tot aansprekende prestaties aan te zetten. In 10,8 tellen van de stopwatch sprint de Octavia met deze krachtbron van 0 naar 100 km/h, en een top van 194 km/h is haalbaar. De motor is elastisch genoeg, maar wil ’t wel behoorlijk op een brommen zetten in de lagere toerenregionen. In de Nederlandse praktijk van alledag kom je prima voor de dag met de 105 pk sterke zelfontbrander. Maar net als alle versies van de Octavia, op de sterkste motorisering na, verlangt-ie op dit moment van de zakelijke berijder een bijtelling van twintig procent. Pon is echter ernstig in gesprek met de fabrikant om bij de 110 pk sterke 1.6 TDI, die als zuinige Greenline komt, het laatste grammetje CO2 te veel er af te schrapen (de motor komt op een uitstoot van 89 gram CO2 per kilometer), waarna de Octavia met deze motor in aanmerking zou komen voor de veertien procents bijtellingsregeling. Als dat lukt, heeft Skoda een zeer sterke zakelijke troef in huis. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven, maar de importorganisatie verwacht dat instappen in een Octavia kan voor tussen de twintig en 21 mille. De vraag is, als je de Octavia op de keper beschouwd, waarom je eigenlijk nog omkijkt naar bijvoorbeeld een Golf…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe