Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Staan volgens mij al standaard in zijn kofferbak en zal me niets verbazen dat hij een uitbreiding heeft gedaan door zijn achterstoelen al te verwijderen en nu als stoelen in zijn woonkamer te gebruiken..... wel hobbel kom er maar in... !!  8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag weer eens getankt. Voor 1,35 per liter voor EURO95 benzine. Alleen 'gewone' benzine (RON 91) is nog goedkoper.

 

Gemiddeld verbruik hier in Oostenrijk is vrijwel gelijk aan het verbruik in Nederland. Bergaf gaat heel zuinig, bergop zuipt 'ie.

Als je een bergpas oprijdt zie je soms verbruikscijfers van maar liefst 3km/l!!!  :blink: M.a.w. 1 op 3

 

Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/415767.html

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Er stond bij een tankstation een bordje "Biodiesel preis: 113"

 

BTW: met minder massa over de Autobahn scheelt ook behoorlijk in verbruik! Ik kan nu vergelijken, dezelfde rit, dezelfde afstand, dezelfde auto, vrijwel dezelfde reistijd. Maar dan met 1 persoon + diens bagage versus 3 personen en hun bagage.

Het verbruik lag ca 15% lager met slechts de bestuurder in de Roomster.

Airco heb ik nog diverse malen geprobeerd in hoeverre dat uitmaakt, maar dat scheelt ca. 5-8% bij constante snelheid op de cc.

In vergelijking met eerdere jaren, waarbij ik wel eens de duurdere 102 octaan brandstof heb getankt, merk ik geen enkel verschil (behalve in m'n portemonnee). De Roomster gaat net zo hard en drinkt net zo veel/weinig brandstof, ongeacht of er nou 95 of 102 octaan brandstof in zit.

 

En wat betreft de DSG; da's echt fantastisch. Ik verbaas me er steeds meer over hoe adaptief die funktioneert, zeker in bergachtig gebied of lange hellingen op de Autobahn. Dat kun je echt zelf niet zo fraai met de hand. B)

Heb vanochtend het oliepeil nog gecheckt, maar zo te zien geen verbruik, ondanks een 2.500km forse krachtsinspanning van de 1.2TSI.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

 nee, dat is nou net het verschil. Zoals Skoody al aangeeft, laat je hem in 1 versnelling (2) staan bergop met haarspelden. De DSG is zich echter nergens van bewust en schakelt er tussendoor lustig op los, ook al zit je alweer bijna bij de volgende haarspeld. En dat is heerlijk. Je merkt dan ook dat je op die korte rechte stukken moeiteloos wegrijdt van auto's met op zich veel meer vermogen met handbak. Omdat die hem uiteraard ook gewoon in zijn 2 laten staan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat is nou net het verschil. Zoals Skoody al aangeeft, laat je hem in 1 versnelling (2) staan bergop met haarspelden.

Ja zoals Skoody aangeeft HIJ laat hem in die ene versnelling staan......

Als ik in de bergen rij kijk ik al zo en zo niet naar de toerenteller, maar ik luister naar het motortje en zijn toeren en aan de hand van wat ik hoor schakel ik.

Dat is een tik die ik misschien heb opgelopen van mijn motorfietstijd, waar ik opschakelde zonder een koppeling te gebruiken omdat ik aan het blok hoorde wanneer ik kon doorschakelen ....

Mij een beetje met Skoody vergelijken...pffffffff :lol: :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed wil het maar niet geloven he...dat een DSG effectiever schakelt dan de mens...

Er is geen enkele handgeschakelde auto met dubbele koppeling; daarin zit 'm nou juist de winst.

 

Waarom denk je dat vele sportauto's een DSG hebben en/of dat bergritten het meest effectief met een dubbele koppelingsautomaat gereden kunnen worden? Juist omdat het dan niet zo gauw fout kan gaan met verkeerd schakelen en/of het juiste koppelmoment niet kennen/aanvoelen...

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zouden we eens samen een goeie pas op moeten rijden (ik of een ander met dsg voorop) ;)  Dan wordt het verschil snel duidelijk

Nee laat mij nou voorop andes moet ik je ook nog gaan inhalen op die gevaarlijke wegen in de bergen....

Want ga je echt niet opduwen hoor.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe