Ga naar inhoud

Rijden in Rusland


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik citeer alleen maar uit het linkje dat je geeft.

 

Is de toelichting van dit linkje beter?

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/783

 

"Te is hier de juiste vorm, omdat ten of ter ontstaan zijn uit een samensmelting van tot of te en een lidwoord (den of der). Dus als je er in de uitdrukking geen lidwoord bij kunt 'denken', is het altijd te en nooit ten of ter. Welnu, een combinatie als tot de alle tijd is onmogelijk."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel 19 reglement verkeersregels en verkeerstekens

De bestuurder moet in staat zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is
 
 
Op de vraag "Tja, moet de tussenruimte dan ten allen tijde berekend zijn op elke onvoorspelbare of nodeloze noodstop van de directe voorganger?" is het antwoord dus ja...

 

 

Jouw conclusie is hier wel wat te kort door de bocht, Erik. Als bestuurder ben je verplicht om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Maar je hebt het dan wel over de bekende en/of te redelijkerwijs te verwachten omstandigheden. Dus: niet te kort op je voorganger, niet te hard langs een blinde bocht, niet te hard rijden met mist, noem maar op.

 

Maar de casus hier gaat juist over onvoorzien omstandigheden. Daar zegt de wet niets over, ook niet in het door jou aangehaalde artikel. Dat wordt door jurisprudentie bepaald. Op het moment dat een buschauffeur niet tijdig kan remmen door een gebeurtenis die evident niet te voorzien was, ben je daarvoor niet aansprakelijk. De aanname van Skoody hierboven in post 17 is dus correct.

 

Concreet: als die buschauffeur kon zien en/of verwachten dat er iemand tussen zou voegen en dat er acuut geremd moest worden, valt dat hem aan te rekenen. Maar als iemand zijn auto er zonder richting aan te geven tussen smijt op het moment dat er al geremd wordt, dan gaat hij vrijuit. Of en in hoeverre er sprake is van schuld, hangt helemaal af van de feitelijke omstandigheden van het geval. Zeggen dat je altijd schuldig bent als je ergens achterop klapt, is echt te kort door de bocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bussen die vlak achter elkaar rijden (met tussenruimtes van nauwelijks een paar autolengtes) kunnen NOOIT hun bus tijdig tot stilstand brengen. Want een buschauffeur kan namelijk niks zien wat er vóór de bus gebeurt die vóór hem rijdt... M.a.w. de 2de, 3de bus is altijd te laat met remmen, mocht de eerste bus een noodstop maken...

Daarbij, een bus van tig ton met passagiers, staat echt niet binnen 38m stil bij 100km/h!

 

Dat in kolonne rijden is dus imho levensgevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe