Ga naar inhoud

en wat is er dan nog meer nodig om houten rails te maken


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zag deze twee linkjes naar bitjes om houten rails mee te maken. Maar daar komt vast nog wat meer bij kijken. Maar wat nog allemaal dan? Zou een kolomboormachine en een bankschroef voldoende zijn?

http://www.amazon.com/MLCS-Train-Track-Bit-piece/dp/B000GG09R2

http://toolmonger.com/2008/08/27/make-your-own-wooden-train-track/

511EVP9WN4L.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel denk dat de kolomboormachine te langzaam zal draaien voor zulk soort fresen !

Dat is echt hoogtoerig

Dus je zal aan een freesmachine moeten , maar als ik dan weer de asdikte zie waar je moet inspannen dan vraag ik me af of die in een huis tuin en keuken frees gaat passen.

Maar even vanuitgaande dat dit zou passen,, hou had je gedacht dit uit het handje te kunnen doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even vooropgesteld dat het uiteraard heel leuk is om alles zelf te maken ( kik en de voldoening )

Maar hier op je foto gebruiken ze al een bovenfrees en een tafel erbij

Wil je dit aanschaffen en kwaliteit hebben wel kijk eens bij

http://www.festool.nl/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=570269&name=Tafelfrees-TF-1400-Set

Dan zullen de rechte rails een makkie zijn dit zijn in principe lange stroken beukenhout die rechtstandig door de frees gaan.

Maar bochten zal je eerst moeten maken in de straal die je wil hebben

Dan moeten ze als je er 8 wil hebben (voorbeeld) ze wel alle 8 excact hetzelfde zijn gezaagd voor je begint aan het profielfrezen

Dan moet je zoals op je geposte foto een mal maken , maar die zal per bocht ( straal van verschillende bochten) anders zijn dus meerdere mallen maken.

Wel Skoody even voorop gesteld dat het uiteraard heel leuk is om zelf te maken , zou ik voor mezelf al de keuze maken van kopen

De investeringen en de tijd etc die hierin gaat zitten weegt voor mij niet op tegen de voldoening

Dan maak ik liever voor de voldoening de huisjes etc die erbij horen te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, bedankt voor de uitleg. 1530 euro is te duur inderdaad.

Mijn frustratie is een beetje dat sommige typen rails (simpele bocht van een bepaalde straal bijvoorbeeld) niet gemaakt worden, terwijl dat in de logica van het systeem wel zou moeten. Dan is zelf iets kunnen maken ideaal natuurlijk. Maar als ik dit zo zie ga ik verder geen praktische toestanden aanhalen om dit uit te voeren.

Heb nu een mailtje naar een fabrikant gestuurd met de vraag of dit opgepakt zou kunnen worden. Gaat natuurlijk niet helpen, maar ben wel benieuwd naar het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een optie is dat je een kennis of familie lid hebt die dit soort hobbyen leuk vind en de gereedschappen wel heeft maar niet de frezen.

En die dit wel leuk zou vinden om te maken.

Of houtbewerking van een technische school die de machines hebben staan en niet de frezen en dit als een leuk opdrachtproject zouden zien.

Denk dat je die kant op moet om de rails op betaalbare wijze toch wil hebben !

fabrikant zal niet zo gauw beginnen of er moeten meer van dit soort vragen komen en dat het winstgevend gaat worden voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wel goede ideeën idd.

Toch zou het het mooist zijn als het gewoon verkrijgbaar was.

De meest pragmatische optie is wellicht een paar van deze te bestellen, en dan de binnenste bocht er af te zagen.

http://www.meskotoys.com/wooden-thomas-train-track-22MF6LC.htm

Die krappe bochtjes zijn nl. TE krap, en dan hou ik precies de middelste bochtmaat over die nergens verkrijgbaar is. Is een beetje halfbakken nog steeds, want dit merk heeft de groefjes maar aan 1 kant, maar dat kan dan nog weer opgelost door het aan twee kanten vrouwelijk te maken en met dit soort connectors te werken: http://www.meskotoys...ack-11MM0SS.htm

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

eerste link werkt niet skoody

Maar ja van twee 1 maken zou een oplossing kunnen zijn en zou dan ook nog in beide kopse kanten een sleuf kunnen (laten) zagen en dan een passend stukje hout maken wat in de twee kopse zaagsnedes past en dit met constructie lijm met elkaar verlijmen tot een geheel

Link naar reactie
Delen op andere sites

fabrikant:

Thanks for the feedback and links. I totally agree with you on all points. Unfortunately we are currently not adding any new tracks to our collection but we will keep the one you recommended in mind for the future.

Thanks again

Simo

Ik heb liever dat ze het niet met me eens zijn, maar wel dat ding produceren. Maar goed, een vriendelijke afwijzing was het beste waarop ik kon hopen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyrus: ik denk het ook. De vraag is tegen welke prijs.

Als ik deze bestel, en de binnenbocht er af zaag, dan ben ik er ook. Omdat ze enkelzijdig gegroefd zijn moet ik nog oplossen dat ze van links in rechts kunnen worden gewijzigd zonder dat van beide zijden de "sekse" wijzigt, maar dat is makkelijk op te lossen door mannelijke zijde vrouwelijk te maken + wat houten connectors te bestellen. Dan wordt het 8,50 US dollar per bocht + nog verzendkosten en als het tegenzit nog wat invoerrechten (maar dat moet uit te zoeken zijn), en nog wat zelfwerkzaamheid.

Als een timmerfabriek die bochtjes voor 5 euro per stuk kan leveren moet ik dat zeker doen, maar bij 10 moet ik me dan toch achter de oren krabben, en 15 is te veel.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe