Ga naar inhoud

Regen -/ Lichtsensor op de Fabia Greenline


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Project nummer 2. Na de cornerlights op de Fabia Greenline (http://www.skodaforu...ii-fl-greenline) nu de RLS op de Greenline.

Mijns inziens en volgens mij ook die van MacManiac is het mogelijk om op een Fabia Greenline met PQ25 BCM een regen-/ lichtsensor in te bouwen, al dan niet met een dimmende binnenspiegel (functioneert op zich zelf trouwens).

Wat mij betreft kunnen we in dit topic alle info verzamelen en kijken of dit haalbaar is of niet.

Of vast een voorproefje te geven:

- http://forums.vwvort...nd-Light-Sensor

- http://www.myturbodi...retrofit-vw.htm

Beiden goede referenties.

De nadruk om dit topic niet te vullen met offtopic zaken, het zal best een puzzel worden en daar helpen zinloze posts niet echt bij. :)

Off topic berichten worden bij deze dan ook simpelweg zonder mededeling verwijderd !

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de modules (VCDS) van de Fabia zit de wel optie regensensor, maar niet de lichtsensor. Deze lichtsensor optie zit wel weer in de (VCDS) van de polo Bluemotion. Enkel werkt hij daar niet (waarschijnlijk door ontbreken van "auto" lichtschakelaar). Hmmzzz, denk toch dat dit meer uitzoekwerk wordt dan de hoekverlichting....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb beiden opties gezien hoor, RLS Rain Light Sensor. Bovendien is dit ook te bestellen als Technic Pakket op de Ibiza ST.

Vraag me alleen af hoe de aansturing gebeurd, welke module leest de waardes en bepaald wat er moet gebeuren. Allemaal door de BCM? Volgens mij heeft de RLS geen Canbus kabel of zo namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De RLS is de module.

Of deze module binnen VCDS aangemeld dient te worden, is vooralsnog onbekend. (Ik heb het zo snel nog niet kunnen vinden.) Maar het activeren van de module is een fluitje van een cent.

Het plaatsen van het geheel, sensor (module) en spiegel is een geheel ander verhaal en bovendien een prijzig verhaal. Euro Lightswitch € 50,- Spiegel +/- € 200,- klein materiaal (draadboom, kunstofdelen etc.) € 50,-

Als er nou een 40 polige euro light switch is, dan hoeven we de gehele bedrading weer niet te verN*** (PIIEEEP) en kan het mooi origineel blijven. Al ben je dan wel vele uurtjes zoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RLS heeft op zichtzelf geen canbus idd maar word door de boardnetmodule zelf aangestuurd. Daarnaast als je een regen/lichtsensor wilt dan ben je verplicht ene nieuwe voorruit te plaatsen als je niet en van beide al hebt. Dit omdat de montagevoet op het raam niet los leverbaar is en alleen compleet met ruit.

Daarnaast zal je dan een kabelboom moeten maken die op zich niet zo moeilijk is en naar de BCM gaat. Deze moet dan wel geschikt zijn anders gaat het nog niet werken.

In de modules (VCDS) van de Fabia zit de wel optie regensensor, maar niet de lichtsensor. Deze lichtsensor optie zit wel weer in de (VCDS) van de polo Bluemotion. Enkel werkt hij daar niet (waarschijnlijk door ontbreken van "auto" lichtschakelaar). Hmmzzz, denk toch dat dit meer uitzoekwerk wordt dan de hoekverlichting....

daarnaast is de lichtsensor ook niet aanwezig maar is een dummy dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaan 2 draadjes naar de BCM (kan je los kopen), de voet kan je los kopen als reserve onderdeel (al dan niet van andere wagens). Je kan zover ik nu gezien heb gewoon beide functies activeren. Schijnbaar werkt het net als de cornerlights, je prikt het erin en het werkt... :o

Grote probleem is eigenlijk meer de lichtschakelaar. Slaag er nog niet in een passende schakelaar te vinden met AUTO stand (en DRL, dim, stad, mistlamp voor/achter) waarbij de aansluiting van de draden gelijk is aan het origineel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechts ter illustratie:

Light Switch (40 polig) http://www.o-digital.com/wholesale-products/2101/2205-2/Headlight-Switch-65404.html (Zoals de Fabia heeft)

Euro Light Switch met AUTO stand: http://www.ebay.com/itm/GENUINE-CHROME-EURO-HEADLIGHT-SWITCH-CONTROL-PASSAT-GOLF-JETTA-MK5-MK6-NEW-/150807731901#ht_3112wt_1219

Geheel andere stekker.

Mooie aanvullingen precies na elkaar..... 2 gedachten...... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voet op de raam kan je niet los kopen bij geen enkele dealer . Zit altijd vast aan de voorruit als je die nieuw koopt geen vervangings of reserve onderdeel. Al eerder op strooptocht geweest om een lichtsensor te plaatsen op mijn auto ook bij nieuwere auto's niet los

aangepast door Antera
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, neem hier eens een kijkje: http://www.bold-sport.com/store/index.php?route=common/home

Onderdeelnummers staan er toch echt bij. En ja, misschien is het wel niet gemaakt voor de Fabia (in mijn en MacManiacs geval) maar naar mijn weten bevatten die kits toch echt alles wat je nodig hebt om het te plaatsen en werkend in te bouwen.

Dus, mocht ik er helemaal naast zitten dan moet je het even laten weten en anders is bovenstaande bericht van jou incorrect.

Overigens denk ik dat je voor Fabia het beste de kit van de Golf kan plaatsen. Pas eens opgelet bij geparkeerde wagens, de sensor van de Golf zit op dezelfde hoogte t.o.v. de dakrand en het donkere deel van de ruit. Maar, geen schakelaar is geen auto light, en voor de binnenspiegel hoef ik het niet te doen aangezien ik met de 'Sunset' optie geen enkel probleem heb met naar binnen schijnende wagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes i see. Ik was op zoek naar een ronde sensor en niet deze en daar kon ik niks van terug vinden. Weet niet of deze idd dezelfde functie heeft ( lees werking) waar het boardnet mee om kan gaan. denk dat deze set ook geschikt is voor de fabia 2 mits het de bcm dit accepteert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, ronde? Ik ken geen ronde sensoren. Dus in die zin knap dat je een ronde gevonden hebt :P

Ik ken alleen deze en vandaar dus mijn overtuiging dat je er gewoon een raampje voor kan krijgen. Opgelost dus.

de BCM ondersteund het wel. Maar na de laatste update van VCDS is me opgevallen dat die BCM ook verschillende standen kent per merk/type wagen. Dus, het kan softwarematig uitgeschakeld worden. Zonder schakelaar begin ik er niet aan, dus voorlopig nog geen nood aan de man om het te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Auto's met de ronde sensor zijn de NIET canbus auto's. Deze sensor stuurt geen pulsen naar de BCM, maar naar een veelvoudig schakelrelais. Ik weet niet hoe dit systeem heet, maar de Golfjes IV en Bora's hebben deze ronde RL-sensor.

Ik kon m'n post helaas niet meer aanpassen. Het gaat om de volgende sensor: 8K0955559B

Achteraf gezien is dit niet de sensor die ik hierboven bedoelde. Het oudere model is geheel rond en komen de draden uit de platte zijde. Dit model wordt veel toegepast in Audi's. Nu lijkt de sensor toch al niet het probleem te zijn, maar is het de stekker van de lichtschakelaar die het project nog even tegenhoudt.

aangepast door EdK
twee berichten samengevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zou de golf IV binnenspiegel dan geen optie zijn?

Daar zit de sensor in de voet van de binnenspiegel en loopt via een grijs buisje de hemel bekleding in. Dat ziet er wel netjes uit.

Of heeft die nu net niet de sensor die je er in wilt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die voet past niet op de borging voor de spiegel en deze sensor stuurt een relais aan. We moeten de sensor hebben die de BCM een puls geeft.

Zoals hierboven te zien is, zit de sensor, waar de spiegelvoet bij ons moet zitten.

Mercedes schijnt een spiegel te hebben die onze ruitvoet heeft en daarboven de sensor heeft. Ideaal natuurlijk. Ik kan dat KR*NG aleen nergens vinden. :angry:

aangepast door MacManiac78
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te zien hoe zo'n sensor werkt!

Wellicht is het nog een idee om eens naar de sensor van een Seat Leon te kijken? De heeft de wissers in de raamstijlen verwekt die vervolgens allebei naar het midden wissen. De sensor zit daar op een andere plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het je gaat om automatisch licht en automatisch Comming-Home en Leaving-Home, dan heb ik de oplossing al wel gevonden. Als het je gaat om automatisch wissen bij regen, dan moet je toch echt een sensor op je ruit (laten) plakken. Ik heb zelf al vele uren zitten in het uitvogelen of de kleinere sensor ook zal werken, maar daarvoor is een relais nodig. De grotere sensor wordt slechts met draden naar de BCM geleid en krijgt daar de pulsen voor het activeren van de wissers. Dat zou dus betekenen dat je de spiegel en voet verwijderen moet. Kostenplaatje: > € 300,- Of... slechts een grote sensor op je ruit (laten) plakken voor +/- € 50,- die dus altijd in 'zicht' zit en daardoor mogelijk in een APK afkeur kan resulteren.

Om die redenen ben ik er dus ook (nog) niet aan begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Bedoeld als voorbeeld:

 

Voor de auto's met een weinig polige connector:  http://www.aliexpress.com/item/VW-AUTO-HEAD-LIGHT-SENSOR-AND-SWITCH-FOR-GOLF-mk5-mk6-TIGUAN-PASSAT-B6-TOURAN-JETTA/912158942.html

 

Of meerpolige connector:  http://www.aliexpress.com/item/Auto-Headlight-Head-Light-Sensor-And-Switch-For-VW-Golf-4-New-Bora-Polo-Lavida/901220282.html

 

Na activatie via VCDS kan je nu: Je lampen automatisch laten aanschakelen in schemering (tunnels o.i.d.)

Comming home en Leaving home via VCDS instellen.

 

Voor automatisch wissen blijft de regensensor noodzakelijk.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe