Ga naar inhoud

Yeti als caravantrekker


gerardus
 Delen

Aanbevolen berichten

nee menno want je vergeleek niet !

Want met die luttelle 600 eurie probeer je een 1.4 te krijgen , maar dat wil geheel niet zeggen dat dit zo is !

Ja met die 2 getallen in PK en NM wel er van uitgaande dat die gefundeerd zijn met een eigen grafiek van de pijnbank !

Maar wat het verder doet aan versnelde slijtage op je blok en DSG bak met dat kastje kan uiteindelijk wel eens duurder uitvallen dan die 600 eurie

Maar goed dit zie jij uiteindelijk geheel anders en dat is je goedrecht.

maar de toekomst zal het uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, ga maar eens zoeken naar dat soort versnelde slijtage gevallen bij JD getunede auto's. Is denk ik een niet realistische vrees. Zelfs ongetunede blokken waar heel ruw en onvoorzichtig mee wordt omgesprongen houden het nog een hele tijd vol (garantie!). Dus als je zo'n getuned blokje goed behandelt, zal het echt wel loslopen. En ik probeer geen 1.4 te krijgen, want het blijft een 1.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

de 1.4 kon bij zwaardere belasting wel eens zuiniger zijn

Wat telt is niet het koppel aan de krukas maar het koppel aan de achterwielen. Je moet dus versnellingsbak en eindoverbrenging in het verhaal meenemen.

http://www.caravantr...meen/koppel.php

de 1.4 kon bij zwaardere belasting wel eens zuiniger zijn

Wat telt is niet het koppel aan de krukas maar het koppel aan de achterwielen. Je moet dus versnellingsbak en eindoverbrenging in het verhaal meenemen.

http://www.caravantr...meen/koppel.php

Helder verhaal van Caravantrekker.nl en valt in theorie vast ook niet te bediscussiëren. Echter mijn ervaringen zijn toch anders. In de praktijk is een diesel een fijnere caravantrekker juist door dat hoge koppel bij lage toerentallen. De TSI heeft dat ook en dat maakt het een lekkere trekmotor, die het net zo goed doet als de HDI. De HDI in de Berlingo is de meest basic uitvoering die PSA levert, want een beetje tuning levert al snel 30% meer koppel en vermogen. Dat terzijde. Met de caravan wil ik niet hard rijden en het vermogen dat daarvoor nodig is, blijft voor mij dan ook minder belangrijk. Ik heb met de caravan geen verschil gemerkt tussen de 90pk van de HDI en de 122 pk van de TSI. Men vergelijkt het in de uitleg ook met solo rijden, ja dan wordt het een heel ander verhaal. Geef mij dan maar de pk's van een benzinemotor. Ik vind de teneur in het stuk dan ook niet terecht met termen als borrelpraat. Mensen praten vaak vanuit hun ervaring zonder theoretische kennis, maar dat maakt het nog geen borrelpraat. Althans, zo denk ik er over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de teneur in het stuk dan ook niet terecht met termen als borrelpraat. Mensen praten vaak vanuit hun ervaring zonder theoretische kennis, maar dat maakt het nog geen borrelpraat. Althans, zo denk ik er over.

Ja, de teneur is irritant. Ik had de link geplaatst vanwege de duidelijke uitleg en de mooie grafiekjes.

De dieselauto in het stuk is trouwens flink in het voordeel bij wegrijden vanuit stilstand, en ik denk dat de meeste caravanrijders dat ook het meest belangrijk vinden. Dus jouw ervaring en die theorie zijn dus ook in overeenstemming.

Maar goed wegrijden vanuit stilstand kan je bij een benzine-auto ook bereiken met een hele lichte eerste versnelling. Mijn nissan vanette busje had een waardeloos benzinemotorblok, maar een caravan kon je er vast goed op gang krijgen vanwege de lichte 1e versnelling (je schakelt je lam trouwens, maar dat terzijde) en achterwielaandrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ogenschijnlijke voordeel van het hoge folderkoppel wordt dus (behalve in de lagere versnellingen) voor een groot deel om zeep geholpen door de lange overbrenging.

Dit regeltje viel mij op, iets wat ik zelf al "aanvoelde". Volgens mij wordt dit nog wel eens vergeten.

De TSI motoren worden geroemd vanwege hun hoge koppel wat al bij lage toerentallen aanwezig is.

Onze dochter heeft een Nissan Micra (48kw) die zijn maximale koppel (110Nm) pas bereikt bij 3600 toeren, meer dan twee keer zo hoog als de Yeti, en toch pakt deze Micra makkelijker op in zijn derde versnelling bij zo'n 1000 a 1200 toeren.

In onze omgeving liggen nogal wat drempels en rotondes die de Micra in zijn drie makkelijker verwerkt dan de Yeti. Natuurlijk zijn het twee verschillende auto's, gewichten en specificaties verschillen behoorlijk, maar als ik dat allemaal vergeet en puur kijk naar de twee factoren versnelling en toerental, dan wint de Micra, die versnelt dan vanaf dat toerental meer ontspannen dan de Yeti die het voelbaar minder prettig vind.

Dat zal deels te maken hebben met de turbo die dan nog niet meedoet, maar voor mijn gevoel toch echt voor het grootste deel met de andere overbrengingsverhoudingen van de aandrijflijn. Zoals Skoody Boo ook al opmerkt over de Vanette.

De Yeti draait met vergelijkbare snelheden weer 1250 toeren minder en dat is ook wel zo prettig, 120km per uur in de Micra met bijna 4.000 toeren hou je niet zo lang vol :-)

De overbrengingsverhoudingen zijn dus minstens even belangrijk als alle andere factoren.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die overbrenging aangaat, ben ik dat zeker met jullie eens. Die korte één van de Yeti geeft het gevoel dat hij alles zou kunnen wegslepen. Het gevoel!........

Het gaat inderdaad om het makkelijk van zijn plaats krijgen van de caravan, Skoody. Mij geeft het een ellendig gevoel om eerst toeren te moeten maken en dan met slippende koppeling de "trein" aan het rijden te krijgen. Dan kun je beter met een tent weggaan ;-) Wat ik sowieso wel eens overweeg, want ik wordt dat gesleur soms wel zat. Het idee om solo in 1,5 dag aan de Middellandse zee te staan, heeft ook wel wat. Maar ja, als je weer op een camping staat dan is zo'n caravan wel weer een luxe. Luxe problemen dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee om solo in 1,5 dag aan de Middellandse zee te staan, heeft ook wel wat. Maar ja, als je weer op een camping staat dan is zo'n caravan wel weer een luxe. Luxe problemen dus....

Scheelt je heel wat geld aan caravan met alle bijkomende kosten, hogere tol (als je de autoroute neemt) en een fors hoger brandstofverbruik.

Om die reden hebben we ooit de vorige caravan weggedaan en jarenlang stacaravans gehuurd, maar vorig jaar zijn we toch weer bezweken voor de eigen caravan.

Met de Yeti en caravan zijn we pas twee keer kort weggeweest, beide keren met slecht weer en veel wind, terug door de (flevo) polder verbruikte de Yeti op sommige stukken met tegenwind 1 op 4! Ook had hij op die momenten duidelijk moeite de boel op snelheid te houden.

Dat laatste heb ik trouwens met al onze auto's waarmee een caravan trokken ervaren, bij de eerste paar honderd kilometers had ik altijd het gevoel dat de auto iets te krap bemeten was, maar dit verbeterde onderweg enorm, alsof de motor even "los" moet komen.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat hij eind augustus doet als we echt op vakantie gaan, trekken zal hij hem heus wel prima, maar qua verbruik hou ik mijn hart vast :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, ik zie in Spritmonitor dat wij t.a.v. kilometers gelijk opgaan. Ik zit nu ook net over de 6000 km. Het verbruik is bij jou solo al aan de ruime kant, vergeleken bij mij. Mijn gemiddelde is nu op Spritmonitor lager geworden, maar dat komt omdat meer dan de helf van de kilometers met caravan is geweest. Vind het overigens een onjuiste weerga die Spritmonitor als gemiddelde neerzet. Het gemiddelde van solo gebruik moet men tonen en met caravan pas laten zien als je doorklikt. Maar goed, dat mijn 1.4 zuiniger is, zou dan mogelijk door de Greentech zijn. Ik merk overigens dat het niet veel uitmaakt of ik nou pittig rij of rekening hou met de schakelindicator. Met de caravan haal ik dus bergje op en bergje af rond de 1:10. Dat zou met jouw 1.4 toch ook moeten kunnen?

Wat mij opvalt is, dat wanneer ik gas loslaat de auto zonder voelbare weerstand uitrolt. Is dat bij jou ook zo?

Sprak tijdens de vakantie iemand met een Golf Blue Motion en die had dat ook, veel meer dan bij zijn vorige Golf. Als daarmee leert omgaan en dus anticipeert, dan zit daar de winst in. Wellicht is dat de regeneratie van energie?

Als ik aflees wat het verbruik is op het moment, dan is dat bij berg op altijd hoog, maar berg af is het soms 0 en dat maakt het gemiddelde. Zelfs op de vlakke weg, door het soepele uitrollen. Dat scheelt ernorm. Lijkt mij dan ook beter om het gemiddelde te rekenen van je reis met caravan, dan lijkt het mij toch dat je veel beter moet uitkomen dan 1:4.

Menno, reizen zonder caravan is zonder twijfel veel prettiger. Wat ik ook als last ga ervaren is het op zijn plek krijgen van zo'n wagen. Ja, ja, tegenwoordig heeft iedereen zo'n mover, maar ja, die kan er door het gewicht bij mijn caravan niet meer onder. Kampeerders zijn niet meer als 30 jaar geleden. Als je toen een camping opkwam, stonden medekampeerders al bijna te wachten om je te helpen. Dat is niet meer zo. Ze hebben zelf een mover en gaan dus niet meer voor een ander aan de slag. Begrijp ik nog wel, maar de sociale charme van kamperen is wel grotendeels verdwenen.

Overigens zijn er tegenwoordig wel hele fraaie tenten die supersnel zijn opgezet. Ik vind daarin die opblaastenten een prachtig alternatief. Maar goed, daar hoef ik bij mijn vrouw nog niet bij aan te komen.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mijn gemiddelde behoorlijk nekt is dat ik met de auto boodschappen doe, met onze twee honden naar het bos rij om daar een uurtje te wandelen.

Allemaal kleine ritjes, deels gemakzucht, deels noodzaak.

Op een langere rit over snelwegen loopt hij 1:14 en afgelopen weekend toeristisch over provinciale wegen en door dorpjes over 150 km 1:15,5. (heb ik wel heel erg mijn best voor moeten doen :D )

Afremmen op de motor is er tegenwoordig niet echt meer bij, dat klopt. Op zich past dat wel mooi in het nieuwe rijden, je kunt hem heel lang laten uitrollen en anticiperen.

Zowel solo als met de caravan zie ik het verbruik behoorlijk oplopen bij wind tegen, dat is solo wel 3km minder en met caravan 4 km minder op een liter.

Met elke kilometer die je sneller wilt loopt het ook op, iets wat me vroeger nooit zo opviel omdat je pas een gemiddeld gebruik zag als je het aantal getankte liters deelde door de kilometers.

We gaan het wel zien straks in de vakantie, ik zoek wel een snelheid waarop het soepeltjes rijdt en het verbruik binnen de perken blijft, het rijdt sowieso wel ontspannen als je gewoon met het vrachtverkeer meerijdt ondanks dat je in Frankrijk veel harder mag (en de combinatie dit ook best aan zou kunnen).

Ik denk dat dit ons per reisdag (van 550 km) een uurtje extra kost, maar heel veel inhaalacties scheelt.

Hopelijk halen we toch wel die 1 op 10 waar ik anderen over hoor (en bij jou in Spritmonitor zie), anders valt 1 van de argumenten waarmee ik mijn vrouw over de streep trok om een andere auto te kopen weg. :blozen2:

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee om solo in 1,5 dag aan de Middellandse zee te staan, heeft ook wel wat. Maar ja, als je weer op een camping staat dan is zo'n caravan wel weer een luxe. Luxe problemen dus....

Misschien off topic (en helemaal geen verwijt maar eerder een vaststelling): wat hebben jullie Nederlanders met een caravan en camping, dat ontgaat me echt volledig. Is het niet veel gemakkelijker om gewoon met het vliegtuig (goedkoper en 10 keer sneller ) of in het slechtste geval met de auto op vakantie te gaan? Als je graag vrijheid hebt, kan je ook een appartementje en auto huren. Ik zou eerlijk gezegd voor geen geld ter wereld in zo een kleine caravan op een camping willen. Geen verwijt hoor, voor ieder is vakantie weer wat anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recent ben ik naar Berlijn geweest met de caravan Knaus 440HT 1000 kg (link) en ben op een gemiddelde van 1op 10 uitgekomen. De route is redelijk vlak en we hebben niet harder dan 90 km/uur gereden op de CC. Ik vind dit lang niet slecht voor een 1.2 motortje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ieder zijn meug.

Met 1 koffertje in het vliegtuig stappen en daar in een appartementje trekt mij weer niet, veel te toeristisch.

Wij gaan nu voor de tweede keer naar een hele kleine camping (7 plaatsen, 2 huisjes) met uitsluitend hondenbezitters in een prachtige omgeving.

Geen toeristische streek, geen krijsende kinderen, geen handdoeken op de stoelen (er is helemaal geen zwembad) om die de hele dag bezet te houden, gewoon lekker drie en een halve week buiten leven met een beetje meer luxe dan een tent. Vonden we vroeger ook leuk, maar de caravan geeft je net iets meer leefruimte en een eigen toilet (vooral dat laatste :P )

@Witte Yeti, wij hebben een Fendt 420, hij zal beladen tegen de 1200 kilo zitten denk ik, die 90km op de CC vind ik ook mooi zat.

De weg is vooral het laatste stuk niet vlak, maar ach, je gaat ook weer met gas los heuvel af.

In ieder geval stappen we nu niet stokdoof uit aan het eind van de rit zoals bij de vorige auto, daar zat de meeste trekkracht op een behoorlijk hoog toerental en op kruissnelheid was dat net het toerental waarop een vervelende brom in de motor zat.

Deze auto is al zoveel stiller en als hij nou ook een ietsje zuiniger is dan is ons doel behaald, als ik jullie zo hoor gaat dat best lukken.

Ik zie trouwens dat jij je emuk spiegels horizontaal hebt, bevalt dat beter? Ik heb het idee dat ik verticaal wat meer zicht heb op de stoepranden e.d..

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt goed, die camping! Gelukkig vinden de meeste mensen dat wel leuk (beats me), zo'n appartementen complex achtige vakantie, gewoonlijk aan het water. Is het elders tenminste lekker rustig.

Ben ik helemaal met je eens.

Wij zoeken de laatste jaren alleen maar kleine campings, geen fabriekscomplexen met 600 standplaatsen en een receptiegebouw met slagboom, subtropisch zwemparadijs... etc. etc.

Max. 20 plekken, honden welkom, een beetje schaduw en electra. Dat is alles wat voor ons telt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, jouw plan om met 90 km/u naar je bestemming te rijden op CC, is naar mijn ervaring een goed plan. Ik verwacht dat je dan ook die 1:10 gemiddeld gaat halen. Waarom niet? De eerste paar honderd km kom je uit op 1:8 maar langzaam aan zul je gemiddeld steeds hoger uit komen. Gaat je vast lukken ;-)

En ja, Bone, wat maakt kamperen bij die een Hollanders zo populair. Nou aanvankelijk was kamperen goedkoop en een Hollander doet alles om goedkoper uit te zijn, dat weet je toch? Maar inmiddels kamperen wij niet meer voor de zuinigheid. Het is volgens mij een drang naar onafhankelijkheid. Sommigen noemen dat vrijheid. Het 's avonds bij je caravan zitten met de bbq en een glas wijn of bier, tja dat kan ik niet uitleggen. Achteraf een sigaartje met een armagnacje, dan ben ik blij. Maar ik kan je zeggen dat wij ook jaarlijks een vlieg/busreis maken naar landen waar ik met de auto niet kan komen. Ook dat vinden wij leuk. Kamperen is over het algemeen geloof ik wel een typisch Nederlands gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan nu voor de tweede keer naar een hele kleine camping (7 plaatsen, 2 huisjes) met uitsluitend hondenbezitters in een prachtige omgeving.

Geen toeristische streek, geen krijsende kinderen, geen handdoeken op de stoelen (er is helemaal geen zwembad) om die de hele dag bezet te houden, gewoon lekker drie en een halve week buiten leven met een beetje meer luxe dan een tent. Vonden we vroeger ook leuk, maar de caravan geeft je net iets meer leefruimte en een eigen toilet (vooral dat laatste :P )

Ach zo, dan zal ik zal mijn beeld moeten bijstellen van een camping. Ik stelde me daar altijd iets op elkaars gepropt met een zwembad, veel lawaai, en openbare douches en toiletten bij voor. Helemaal niet zo dus...

En ja, Bone, wat maakt kamperen bij die een Hollanders zo populair. Nou aanvankelijk was kamperen goedkoop en een Hollander doet alles om goedkoper uit te zijn, dat weet je toch? Maar inmiddels kamperen wij niet meer voor de zuinigheid. Het is volgens mij een drang naar onafhankelijkheid. Sommigen noemen dat vrijheid. Het 's avonds bij je caravan zitten met de bbq en een glas wijn of bier, tja dat kan ik niet uitleggen. Achteraf een sigaartje met een armagnacje, dan ben ik blij. Maar ik kan je zeggen dat wij ook jaarlijks een vlieg/busreis maken naar landen waar ik met de auto niet kan komen. Ook dat vinden wij leuk. Kamperen is over het algemeen geloof ik wel een typisch Nederlands gebeuren.

Eigenlijk is dat exact wat ik bedoelde met dat appartementje, niet gebonden aan een druk hotel aan het water, spaar me daar van. Vorig jaar een huisje gehuurd in een klein dorpje in de Provence. Net dat 's avonds rustig op je terras zitten met dat glas wijn uit de streek (en een bbq) vind ik zelf fantastisch. Maar naar ik begrijp is dat dan een beetje hetzelfde maar Nederlanders blijven een beetje bij de traditie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach zo, dan zal ik zal mijn beeld moeten bijstellen van een camping. Ik stelde me daar altijd iets op elkaars gepropt met een zwembad, veel lawaai, en openbare douches en toiletten bij voor. Helemaal niet zo dus...

Nou, die campings zijn er genoeg hoor, Bone! Wij komen daar ook niet maar deze "massa-campings" kom je overal tegen!

Ons motto is: drukte zoek je op en rust is je thuisbasis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat niets boven een tent, kan je tussen 2x slapen in 1300 km plannen, welk brik je ook hebt.

Elektra is overbodig: kaas heeft geen serieuze koeling nodig, bakken kan in olie, pittige worst als chorizo blijft toch wel goed, biertje in een beekje of riviertje. Opladen van zooi kan via omvormer. Schaduw op de camping is wel prettig, vooral dat 's ochtends de zon er niet vol op staat. Er zijn zat rustige campings, vooral als je weinig eisen stelt aan de voorzieningen en van te voren zaken goed uitzoekt. Toilet, douche, drinkwater, dat is de basis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe