Ga naar inhoud

Start-Stop Systeem


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Kwam onderstaande tegen op seat-online, aangezien ik hier zo snel de info niet kon vinden plaats ik het bij deze:

Welke voorwaarden zijn er voor een goede werking van het Start/Stop systeem?

A: Het Start/Stop systeem werkt indien:

· Versnellingsbak in zijn vrij, koppeling niet ingetrapt

· Gordel vast en deur dicht

· Accu meer dan 75% geladen

· Motor op bedrijfstemperatuur (= 25 graden)

· Accu temperatuur boven de -1 graden

· De stand “defrost” staat uit

· Verschil binnen & buiten minder dan 8 graden

· Verschil intern en ‘gevraagd’ minder dan 12 graden

De Ibiza Ecomotive Fabia Greenline beschikt over een AGM accu en een aangepaste startmotor die tot 5x meer starts aankan dan een normale startmotor.

Dit geeft wat meer uitleg over de voorwaarden van het Start-Stop systeem welke o.a. Bij de Fabia Greenline, Ibiza Ecomotive en Polo Bluemotion aanwezig is.

Zie ook SSP 426 waar het een en ander uitgelegd wordt (bij gebrek aan beter in het Duits).

http://www.skodaforum.eu/files/file/120-/

Hierin vind je terug:

Bedingungen für Motor-Stopp

Das Fahrzeug steht (Geschwindigkeit = 0km/h).

Die Motordrehzahl liegt unter 1200 1/min.

Die Kühlmitteltemperatur liegt zwischen 25°C und 100°C.

Der Bremsunterdruck beträgt mehr als 550mbar.

Der vor „Motor aus“ errechnete Energiebedarf zum Wiederstart des Motors kann von der Batterie

geliefert werden (Startspannungsprädiktion).

Die Batterietemperatur ist größer oder gleich -1°C und kleiner als 55°C.

Die Klimatisierungsanforderung durch die Insassen ist nicht zu hoch.

Die Differenz zwischen Soll- und Ist-Ausströmtemperatur liegt unter 8°C.

Der Dieselpartikelfilter befindet sich nicht im Regenerationsbetrieb (nur bei Dieselmotoren).

(S426_005, _047, _007, _009, _010, _032, _013)

Bedingungen für Motor-Start

Der Fahrer ist angeschnallt (Gurtschloss eingerastet).

Die Motorhaube ist geschlossen

Die Fahrertür ist geschlossen. (Diese Bedingung wird erst zu einem späteren Termin in das System integriert.)

bei Fahrzeugen mit Schaltgetriebe

Das Kupplungspedal wird betätigt.

ODER bei Fahrzeugen mit Doppelkupplungsgetriebe

Der Ganghebel befindet sich in der Neutralposition.

Das Bremspedal wird gelöst.

(S426_018, _019, _072, _071, _017, _070)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de hele rest van dat lijstje aflopen om te checken of het wel zeker weten de accu is? Dat kan vast makkelijker.

Maar het gebeurt me wel eens dat ik niet kan verzinnen waarom SS het niet doet, maar om nou dat hele lijstje uit je hoofd te leren gaat mij in ieder geval te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wordt er met Bremsunterdruck verstaan? Moet je op je rem staan om het te activeren? Niet dat ik met mijn handrem tot stilstand kom maar volgens mij mag ik mijn rem loslaten en blijft het systeem aan (of uit, de motor dan).

Dat je stil moet staan is zeker, bij het "uitbollen" in zijn vrij gaat het systeem pas aan (of uit, de motor dan) wanneer je helemaal stil staat.

Maar het meest moeilijk te onderzoeken lijkt mij deze: Der vor „Motor aus“ errechnete Energiebedarf zum Wiederstart des Motors kann von der Batterie geliefert werden (Startspannungsprädiktion). Of is dat die 75% van je accu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, er is onwijs veel uit te lezen. Zowat alle waarden die CANBUS ook gebruikt... Ik zag gisteren zelfs dat je met VCDS kan forceren dat start-stop wordt geactiveerd. Weet niet of hij dan per direct uit gaat of zo, maar ze optie deed zoiets wel vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Dan wat anders t.a.v. Stop-Start. Wellicht is het al eens besproken, maar mij ontgaan.

Ik heb begrepen dat het goed is een motor met turbo bij aankomst deze niet gelijk uit te zetten, maar eerst stationair enkele minuten te laten "uitdraaien", koelen dus. Zou beter zijn voor de turbo. Ik weet het niet, maar het klinkt niet onlogisch.

Wat als je Stop-Start gebruikt? Dan is er geen sprake van een afkoelproces. Is daar iets over bekend of ben ik gewoon niet goed geïnformeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij moderne motoren wordt de olie normaal gezien nog even rondgepompt na het uitzetten van de motor om zo de turbo nog te koelen terwijl hij uitdraait. Maar, vaak hoor je dat het toch beter is om de turbo de laatste kilometers of minuten niet te zwaar te belasten zodat hij zo langzamer kan afkoelen, wat inhoudt dat hij minder slijt.

In theorie zou de turbo daar dus moeten op voorzien zijn, ik de praktijk zou het misschien wat verschil in levensduur kunnen geven, maar dat ben ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerardus heeft volgens mij helemaal gelijk. De auto voorziet verder nergens in volgens mij. Heel soms lijk ik nog iets te horen, maar dat is echt 5-10 sec.

Ofwel, als ik flink gas heb gegeven en abrupt bij een stoplicht sta hou ik mijn koppeling ingedrukt of druk ik even of de stop-start-stop-knop. Meestal dat eerste trouwens...

Als ik thuis kom of naar mijn werk ga zijn de laatste 2-3 min altijd binnen de bebouwde kom. Geen probleem dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe