Ga naar inhoud

Snel, sneller, snelst. PC Tuning.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

We hadden laatst een topic over supersnel internet en over harddisk snelheden vergelijken.

Welnu, waar was het me allemaal om te doen? Ik wilde een supersnelle PC om grafische 'grapjes' te kunnen doen. 8-)

Zeker na het ombouwen van m'n grafische werkstation was ik toch wel benieuwd of al die PC tuning aktiviteiten tot een forse verbetering zouden leiden bij grote grafische projecten.

Ik wist dat ik nog een project had staan van 1,5 jaar geleden (destijds op dezelfde PC gedraaid, maar dan zonder de SSD).

Het betreft een panorama stitch van 128 stuks individuele (16 bits) TIFF files van ieder 70MB groot. Wat uiteindelijk resulteert in een 950MB (!) groot panorama (wederom 16 bits) TIFF file.

Destijds kostte me dat toch zeker 1 a 2 uur stitchen. En nu? Net iets meer dan een luttele DRIE minuten!

WOW, dat het zo'n verbetering zou geven, had ik niet verwacht.

Moet zeggen ik heb nogal wat maatregelen genomen:

-Systeemschijf SSD

-aparte Velociraptor als Windows pagefile schijf.

-aparte Velociraptor als TEMP directory voor Windows.

-aparte Velociraptor als PTGui scratch schijf.

Tijdens die paar minuten stitchen neemt PTGui Pro zo'n 9GB aan RAM (van de in totaal 12GB) in beslag. Daarbij creëert 'ie zo'n 30GB aan temp files, verdeeld over zo'n 1500 bestanden.

Het hierna laden van het geproduceerde TIFF file in PS CS4 (64-bit) duurt alles bij elkaar 11 seconden! Inclusief het starten van PS CS4 zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Page file? Aparte disk?

"Microsoft Windows uses a paging file, called pagefile.sys, to store frames of memory that do not current fit into physical memory. "

http://www.forensicswiki.org/wiki/Pagefile.sys

Daar zou je met 12 GB (en ik met 24GB al helemaal) dus niet zoveel last van moeten hebben... Of je moet natuurlijk 2 van die grapjes tegelijk doen :)

Zoals eerder genoemd is het dan wel handig om ook daadwerkelijk alle onderdelen op elkaar af te stemmen. Geheugen bankjes, snelheid, latency, FSB, disk, SATA snelheid, grafische kaart, etc.... Dus niet dat 1 component heel snel is maar de rest het niet kan bij houden. Alles hangt af van de zwakste schakel.

En verder, wat is tunen?

Ik heb allemaal van die tune/tweak knopjes op mijn Asus Rampage II Extreme moederbord. Daar kan je hem zo optimaal mogelijk mee instellen, ditzelfde geldt voor mijn 2 ATI Grafische kaarten met elk 2 GPU's (totaal dus 4 GPU's via crossfire) welke ik geheel naar wens kan instellen. Maar dat laat ik over aan de tune-freaks, als hij trager wordt kan ik hem altijd nog tunen/overclocken :)

Maar in ieder geval goed om te horen dat je je goed vermaakt en nog mooier, dat je blij bent met het bepaalde resultaat! Er is niets zo zonde als veel geld uitgeven en tot slot toch spijt hebben van de gemaakte keuze(s).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent natuurlijk veel afhankelijk van hoe bepaalde programma's omgaan met disk I/O en zowel PS CS4 als PTGui Pro leunen heel erg op intensieve disk I/O bij grote bestanden.

Gamen interesseert me niks, dus daarvoor hoef ik niks aan te passen. Als de GPU maar ondersteunt wordt door PS, dan is het goed. Ik vind het meer van belang dat er geen lawaaierige blowers op de GraKa's zitten en dat beide monitoren ieder apart kleur gecalibreerd kunnen worden (1 silent GeForce GT430 en 1 silent GeForce 9400GT, ieder aan een Dell U2711 2560x1440)

En ja, ik heb Windows paging wel eens uitgeschakeld, maar dan gaat het echt trager. Heb ook getest of een vaste grootte versus de variabele grootte nog wat uitmaakt. En het blijkt dat als een fixed paging file size is ingesteld (1 groot aangesloten file) dit in mijn situatie het beste werkt.

Sinds kort heeft Nikon een 64-bits versie van ViewNX2 uitgebracht en ook die werkt nu een stuk beter. Ik kan b.v. een conversie van een paar honderd RAW files naar TIFF of JPEG gewoon opstarten, zonder dat 'ie begint te protesteren.

Zo kan ik op het Gigabyte EX-58A-UD5 board ook nog van alles overclocken, maar daar wordt 'ie instabiel van en/of vereist meer koeling. Het gaat mij om een betrouwbaar en snel systeem. En deze laatste investering van, naar verhouding een luttele 150 euro voor SSD, en veel geschuifel met HDD's, heeft heel veel opgeleverd.

En ja, het is ook nog leuk om eer van je werk te hebben... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf, Erik! Van twee uur naar drie minuten, dan weet je waar je je tijd in hebt gestoken!

Je moet wel een klein beetje kennis van zaken hebben om hiermee te gaan spelen, maar aan het resultaat te zien heb je dat ruimschoots. Terecht ook dat je de veilige weg kiest, niet perse de snelste, maar wel snel en stabiel. Uiteindelijk wordt je daar het meest vrolijk van, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer stap je over op system z? Samen met de HP p9500 en/of 3Par systemen vormt dat wel een aardige combo voor thuus... Grafisch misschien niet zo sterk/ ideaal, maar toch, genoeg power om de hele buurt mee te verzorgen, ook van verwarming;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe