Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dus de enige manier om dit hard te maken is een ritje naar JD.

Of kijken bij welke helling hij gaat sputteren bij 63km/u in z,n 5 = bij 1550 toeren.

Gewicht zal met besturder + reserveband, gereedschap etc. 1150 kg zijn. Maal een zwaartekracht van 9,81 levert dat een massa op van 11281,5. Gedeeld door een helling van 0,11 is dat een weerstand van 1240,965 N en dat maal een snelheid van 17,5 m/sec (=63 km/u) levert dat een benodigd vermogen op van 21716,9 Watt, = 21,7 kW, is iets meer dan drie kwart van de 28 Kw die wordt geleverd bij 175Nm*1550 toeren, maar de rest zal dan nodig zijn voor het verlies van de transmissie (zetten we hier dan op iets minder dan 25%).

Moet er alleen nog gecorrigeerd voor de rolweerstand en de luchtweerstand. Vind het ook wel erg veel, 63 in 5 bij 11 procent....

hm..... nee.... zal toch naar JD moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan moet je het tijdens de M&G ook nog maar eens met de mijne rijden Ron, want die is ook getuned maar heeft geen schijf. Ben wel benieuwd of je dat merkt.

Dat moet dan haast wel toch?

We gaan het meemaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic: Dat was nou net wat ik wilde weten. Dank.

Off topic: Van een PVdiagram had ik nog nooit gehoord. Met wikipedia er naast lukt het me ook het Nederlands aan het voorgaande te koppelen :)http://nl.wikipedia...._Beau_de_Rochas

Misschien on topic want verder gespeculeer: Mijn turbo is van de luchtvaartmaatschappij, misschien heeft die fabrieksaf een strakker veertje die de actuator moet overwinnen, dan is daardoor het vulplaatje niet nodig, maar levert hij wel dezelfde prestaties als een tsi die 24W6 heeft ondergaan, en wat je nooit hebt gehad mis je ook niet.

Verder krijg ik het idee dat 175 Nm wel klopt, maar niet bij 1550 toeren. Bij geen enkele 1.2. tsi, niet voor en niet na de update. Pas rond 2000 toeren begint het "koppelplateau", en laat dat dan voor de update bijvoorbeeld 1900 zijn en er na 2100. Bij 1550 begint de klim pas goed in te zetten, maar is hij er dus nog lang niet. Maar er zijn helaas te weinig gegevens om dat echt hard te maken, want de uitdraaien die je kan vinden beginnen vaak pas bij 1500 of er boven. Dus de enige manier om dit hard te maken is een ritje naar JD.

En dat ritje is onnodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het Duitse Yeti forum:

1.2 TSI DSG schaltet nicht in den 7. Gang

Hallo,

bei mir wurde vor knapp 3 Wochen die Steuerkette getauscht und was am Turbo gemacht. Zusätzlich gab es Software-Updates.

Nun war ich im Urlaub, die gleiche Strecke, die ich letztes Jahr gefahren bin. Habe mich diesmal über den hohen Benzinverbrauch gewundert, Benzin hat gerade so gereicht, wo ich damals locker hingekommen bin. Vergleichbare Fahrweise. Nur wenige Strecken und Minuten Vollgas, sonst entspannt ca. 140 lt. Tacho, die Strecke ist gut befahrbar.

Aufgefallen ist mir schon bei der Hinreise, dass der Wagen bei Vollgas nicht in den 7. Gang schaltet, verharrt permament im 6. Gang. Ich meine nicht beim Beschleunigen, da ist klar, dass der Motor runterschaltet. Bei gleichmäßiger Fahrt und "längerem" Vollgasbetrieb bei hohem Tempo schaltet der Wagen trotzdem nicht in den 7. Gang. Bei der Heimreise ist mir das besonders aufgefallen. Daher wird auch der höhere Benzinverbrauch kommen.

Ich gehe davon aus, dass nach der großen Aktion etwas schiefläuft (vielleicht fehlerhaftes Softwareupdate ?) .

Hat das jemand von Euch auch schon beobachtet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit geloven jullie niet! Hedenochtend naar de dealer voor airco/zomer check en embleem vervangen. So far so good, maar het duurde wel wat lang, dus ik begon steeds meer nattigheid te voelen, helemaal toen ik Henk aan het infuus zag staan. En ja hoor, werkplaatsactie 24W6 ook meteen maar gedaan. Chef werkplaats was er niet (vrijdag weer), maar heeft Henk dus duidelijk niet voor de actie afgemeld.

Het rijden viel me eerlijk gezegd niet tegen. Het gaat in ieder geval duidelijk soepeler en gelijkmatiger. Had de indruk dat het kastje nog even weer opnieuw moest inleren. Verder opvallend veel stiller stationair.

Verbruik leek althans volgens BC duidelijk toegenomen, maar bij thuiskomst bleek dat de airco aanstond.

Of ik nu vermogen mis, kan ik eigenlijk (nog) niet zeggen.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge, dat had ik inderdaad niet verwacht!

Wel weer apart trouwens, jouw ervaringen tot nu toe. Hoe kan Henk nou nóg soepeler en gelijkmatiger rijden? En nóg stiller stationair?

Ben in ieder geval blij voor jou dat het er op lijkt dat het rijden er niet onder te lijden heeft gehad. Misschien toch de invloed van de tuning.

btw: staat er echt in het boekje 24W5? Kan ook de verklaring zijn voor het fijne rijgedrag... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb van Mark bijgaande rollenbank-uitdraaien gekregen van een Polo 1.2 tsi waarbij 24W16 was gedaan. Zat dus wel nog wel goed met het originele vermogen. Maar dat klopt natuurlijk ook wel met het ontbreken van klachten bij de Polo rijders.

Heb gezegd dat ik me aanbevolen houd voor iets soortgelijks voor een aangepaste Skoda.

post-25-0-33552800-1337098763_thumb.jpg

post-25-0-45653300-1337098775_thumb.jpg

post-25-0-07195700-1337098786_thumb.jpg

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat valt me op:

- origineel bij 1800 t/m slechts 125 Nm, bij 2000 pas 175

- na tuning bij 1800 nog steeds "slechts" 150, bij 2000 pas 175.

Als deze waarden ook gelden voor onze Yeti's, dan wordt origineel bij lange na niet volgens specificaties geleverd. en zelfs na tuning worden de fabrieksopgaven niet gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat je in de praktijk de fabrieksopgaven niet zal bereiken, alleen onder ideale (laboratorium) omstandigheden. Niettemin vind ik de verschillen met de praktijk groot. Aan de andere kant weet ik ook niet wat de fabriek bij de Polo 1.2 TSI opgeeft, misschien wel minder dan bij de Yeti. Misschien is de software daar standaard al anders dan bij ons.

** edit **

Volgens een Poloreview ook daar 175 Nm bij 1.500 tpm

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

net zoiets als die fraaie verbruiksopgaven. Hij stuurde me nog wat uitdraaien van een Yeti 1,2. Doe ik hierbij. Ook leuk om het verschil met Ron98 te zien.

Een van beide, de Polo of de Yeti, was te nieuw en had de update op de turbo al af fabriek gehad. Betekent dus volgens mij in dat geval geen schijf (?).

Natuurlijk wel uitermate interessant om te weten welke van de twee dat was. Gevraagd of hij dat nog kan achterhalen.

post-25-0-92752400-1337098833_thumb.jpg

post-25-0-70258100-1337098843_thumb.jpg

post-25-0-27906100-1337098853_thumb.jpg

post-25-0-39420100-1337098864_thumb.jpg

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat je in de praktijk de fabrieksopgaven niet zal bereiken, alleen onder ideale (laboratorium) omstandigheden.

Wat niet zo is.

Er wordt gesuggereerd dat je dat koppel helemaal niet wilt gebruiken, omdat je in die situaties toch toeren wilt maken. Wat een cirkelredenering is, want als je dat koppel wel zou hebben, zou het niet nodig zijn om toeren te maken. Verder bepaalt dat koppel in lage toeren ook hoe schakellui je kunt rijden in hellingrijk terrein. Laboratorium is dus onzin. Er bestaan praktische situaties waarin het uit maakt, de turbo genoeg tijd zou moeten hebben om op te spoelen, maar toch mogen die specs bij lage toeren op een of andere manier niet meer belangrijk zijn. Beetje wonderlijk. Zeker als je het afzet tegen hoe dat koppel vaak wordt weergegeven: het is altijd met het bijbehorende toerengebied, vanaf diezelfde ondergrens.

Bij de polo worden dezelfde specs opgegeven als in bij de Yeti, Fabia, Golf, enz. Staan ook op het blok zelf:

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe