Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Na er heel lang overna gedacht te hebben, heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb een CARTV oplossing besteld voor in mijn auto.

Daarbij was het eerst twijfelen tussen de Hirschmann/M-USE en de Bullit systemen. Beiden werken prima op een aftermarket systeem, alleen is er over de Hirschmann/M-USE vrijwel niks te vinden. Geen ervaringen, goeie technische details, handleiding, etc. Na wat bedrijfjes gemaild en gebeld te hebben kon het niet anders, het zou een Bullit gaan worden.

Van de Bullit kom je vrijwel altijd de 9000 tegen (officieel gezien niet eens meer leverbaar door de importeur - oude troep dus!). Na even zoeken vond ik een recentere 9001. Maar, al zoekende naar de meest voordelige leverancier kom ik opeens een 4e generatie tegen van Bullit; de HD4G. Deze schijnt sneller te zijn en bevat aardig wat extra opties zoals opnemen van TV/Radio en afspelen van bestanden via de USB aansluiting. Prijsverschil was bij de gekozen leverancier nog wel te doen, de Bullit 9001 zou hier 259 euro moeten kosten, de nieuwere Bullit HD4G 319 euro.

44850.jpg

Bullit HD4G incl. 2x Funke 470-345T

Bullit DVBT HD4G digitale HD-TV tuner met conax+CI

Deze high-end DVB-T tuner is de meest uitgebreide digitale tv ontvanger verkrijgbaar. Door de ingebouwde HD decoder kunt u genieten van een ongeëvenaarde HD beeldkwaliteit. Naast een HD-TV ontvanger is deze 4e generatie DVB-T tuner tevens een geavanceerde mediaplayer, u kunt foto, film en muziek bestanden afspelen vanaf een USB stick of externe harde schijf. De unit kan ook uw favoriete tv programma's opnemen op een USB stick of externe harde schijf, gewoon op REC drukken tijdens een uitzending en de tuner neemt de uitzending op met een vooringestelde stoptijd, zodat u óók na het uitzetten van het contact het einde van de uitzending niet hoeft te missen!

incl. set Funke ADSC 470 antenne's en afstandsbediening

- MPEG-II/MPEG-IV HD DVB-T ontvanger

- 1080p @ 30fps Full HD resolutie

- EPG (Elektronische Programma Gids)

- AFS (Automatic Frequency Search)

- OSD menu (NL, UK, D, F, FI, P, ESP, IT)

- Teletext en ondertiteling

- USB 2.0 aansluiting

- speelt MPEG-I/II/IV, VOB, AVI, DivX, Xvid, MKV, TS, MOV, JPEG, BMP, GIF, PNG, GIF, TIFF

- Opname mogelijkheid

- Conax smartcard slot

- CI uitbreidingsslot

- 1 A/V ingang

- 1 RCA A/V uitgang

- 1 HDMI uitgang

- 12/24Volt

- Extern IR oog

- Afmeting 185 x 147,2 x 34mm (LxBxH)

http://www.rho-delta.nl/default.asp?wv=product.asp?nummer=44850

In de doos

- Bullit HD4G

- 2 beugels met schroefjes (om de Bullit vast te maken)

- Afstandbediening (incl. batterij)

- Voedingsdraad, GRND, ACC, +12V zijn verplicht. Reverse en Handbrake zijn optioneel (je scherm gaat toch uit als je radio/nav correct is aangesloten...). Kabel is toch zeker een meter, zo niet langer. Kan in mijn geval prima van middenconsole naar beneden, onder de bekleding door in het kastje onder mijn stoel.

- IR-oog, wordt via een extra stekkertje verbonden via dezelfde molex stekker als de voeding.

- Extra video-in aansluiting via Molex

- Extra video-out via molex

- 2x Funke 470

- 2x dubbelzijdig plakkertje (hoewel deze niet plakken...)

- KPN Digitenne kaartje

- Handleiding (Engels! - maar wel erg duidelijk)

Eerste indruk

Net apparaat, voorzijde is van zwart plastic, de rest zwart metaal. Zwaarder dan ik dacht, maar voelt robuust en is toch redelijk handzaam. Zitten meer kabels bij dan ik dacht, ook was ik bang dat de voedingsdraden te kort zouden zijn, was gelukkig niet het geval.

Proefdraaien

Ik ga natuurlijk niet een apparaat inbouwen dat het niet doet. Dus, eerst even via HDMI aansluiten op een monitor. Met behulp van een computervoeding aangesloten (zoals mijn leverancier schijnbaar ook gedaan heeft, de +kabels waren al aan elkaar gedraaid).

Hij start op met de vraag welke taal je spreekt e.d. en scant daarna alle zenders. Gelukkig maar dat ik wel netjes de antennes had aangesloten en verspreid door de kamer.

En voila, nederland 1, 2, 3, direct haarscherp op mijn monitor. Zappen ging ook prima, even aan en uitzetten om te zien hoe hij met de voeding om gaat, allemaal geen probleem.

Voorbereiding

's Avonds om 20:00 nog even de ISO kabel vanachter mijn huidige radio/nav gehaald zodat ik hier de extra voedingskabels op kon monteren. Uiteindelijk alleen de Grond kabel aangepast, hier zat mijn handrem kabel extra aan vast gesoldeerd (jaja ik weet het). Deze voorzien van een plug zodat ik hem los kan halen en desgewenst meerdere draden kan aansluiten. Verder nog even doorlus plugjes gemaakt voor de ACC en de +12. Zo kan hij altijd, zonder schade weer los.

Zwoegen

1. Stoel loshalen, Bakje onder de stoel modificeren met de dremel, bakje is te klein voor de Bullit. Heb dus besloten er een gat zo groot als de Bullit in te maken en deze er met de kont uit te laten steken. Heb deze wel met de beugels vast kunnen maken.

2. Radio loshalen en huidige Video/Audio AUX2 kabels van bijrijdersstoel omleggen naar bestuurdersstoel

3. Voeding Bullit trekken en aansluiten zoals van voorbereid

4. IR-oog erachteraan trekken (aansluiting zit aan de voedingsdraad, op 5cm afstand van de Bullit...)

5. Droog testen (zonder alles verder in te bouwen)

6. De 2 antennes plaatsen en de kabels zo netjes mogelijk leggen. 1 zit er nu bij de spiegel, en 1 op de ruit linksachter bij de kofferbak.

7. Alles weer testen

8. Bakje weer monteren, rekening houdend met in hoogte verstelbare stoel, gewicht van de Bullit (bakje zit weer met 4 schroeven vast), lengte van de kabels. Stoel weer op zijn plek.

9. Radio weer inbouwen.

10. Achteroverleunen en TV kijken...

Hele verhaal heeft me ongeveer 4 uur gekost. Kabels loshalen en weer opnieuw leggen was een behoorlijke klus. Ook het leggen van het antenne draad is een behoorlijk inspanning, veel plasticen delen moeten los (komen omhoog los trouwens) rubbers steeds stukje voor stukje omhoog houden.

Resultaat

Na dit hele gedoe deed hij het prima. Helaas bleven de plakkertjes van de antennes niet zitten dus daar ga ik morgen nog even mee aan de slag. Ook moet ik nog even een testrit maken om te zien of hij nog wel beeld geeft als ik rij. Indien nodig zal ik hiervoor de antennes nog een beetje moeten richten (hoop van niet natuurlijk).

Nu alleen nog even iemand vinden met een Digitenne abonnement waar mijn kaart bij mag (A) of zelf een abonnement nemen als ik meer dan alleen 1,2,3 wil zien ;)

Foto's van de ingebouwde Bullit en het beeld volgen nog. Draadjes trekken heb ik niet vastgelegd, daar kunnen jullie je vast wel iets bij voorstellen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was heel simpel omdat ik een Sony XNV systeem heb. Daar zitten gewoon tulipingangen op. Die kabels had ik bij de plaatsing al laten trekken, moest ze alleen deels weer loshalen om toch naar de andere kant te laten leggen. Onder de bestuurdersstoel is meer plek (rechts zit namelijk een module strak onder de stoel).

Dus, 2 aders voor audio en 1 voor video. Achterin inprikken en gaan met die TV beelden :D

Zie hier voor de foto's van de Sony. De foto van de inbouw (voor en achter) volgt nog (het regent hier nu)... Afbeeldingen: http://www.skodaforu...sony-xnv-l66bt/ Topic:

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt me tot op heden niks tegen! De 2 antennes zitten niet eens goed vast (de voorste leunt op mijn spiegel en de achterste zit geklemd onder de hemelbekleding) en ik heb prima bereik, ook als ik 100-110 rij (file vanmorgen dus kon niet op hogere snelheid testen). Soms even een schokje onder die geluidswal (A28) maar daar kan ik wel mee leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fr@ck: Bullit DVBT HD4G Zeker, net getest bij 140 km/u, doet het prima. Je merkt wel dat hij hapert bij bruggen e.d., maar zoals gezegd is het niet storend.

En dan naar dit moois kijken hoop dat het goed afloopt:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ervaring na 2 maanden:

Vrijwel altijd prima bereik, ook bij hogere snelheden (tot 160 km/u getest op de A2 bij Everdingen). Tussen (bepaalde) huizen in en bij dikke bebossing neemt het signaal af, hierdoor hapert het dan soms. Op de A28 bij Zeist staat een zendmast, mogelijk iets met Digitenne want als je daarbij in de buurt komt hapert/stopt het signaal altijd op diezelfde plek.

Nadeel:

De tuner start altijd als je contact maakt, ook als je hem als laatste zelf uitgezet hebt. De leverancier geeft aan dat hier geen oplossing voor is (keuze van de fabrikant).

De kaart trilt er soms net een beetje uit, hierdoor verschijnt de melding 'geen kaart'. Duw even tegen de kaart of trek deze er even uit. Irritant genoeg... De leverancier adviseert er een plakbandje op de plakken. Was bekend verhaal en via die weg eenvoudig op te lossen.

Zomertijd moet je handmatig instellen.

Ik adviseer om Autoscan uit te zetten, als je namelijk ergens diep in een tunnel zit (hoewel je in tunnel op de A2 en in bepaalde parkeergarages gewoon beeld houdt!) kan hij 30sec zonder signaal zitten. Het is dan erg irritant als hij opeens nieuwe zenders gaat zoeken....

Verder werkt alles prima, ook teletekst en EPG doen goed hun werk. Opnemen/afspelen via USB heb ik nog niet geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe