Ga naar inhoud

Winfield stelt zich voor


Winfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jordy, 30 jaar. Omdat ik op het punt sta een Skoda Fabia Greenline aan te gaan schaffen ben ik natuurlijk het internet aan het af speuren op zoek naar alle informatie die ik maar kan vinden over deze auto. Het leukst vindt ik het lezen van de vele gebruikers reviews, en de persoonlijke ervaringen.

Omdat ik nog met een aantal vragen zit waar ik het antwoord nog niet zo 1,2,3 op vinden kan was ik via Google op zoek naar een download van het instructie boekje van deze Skoda Fabia, en kwam met die zoek opdracht op deze site terecht.

Het antwoord op de vragen wat de noodremassistent precies inhoud, en waaruit precies de dagrijverlichting bestaat hoop ik in het instructie boekje meer duidelijkheid te vinden. Mochten er hier mensen zijn die het helder kunnen uitleggen hoor ik het natuurlijk ook graag!

Leuk in ieder geval om een forum gevonden te hebben waar ik vast weer veel tips en ervaringen kan lezen van de ervaren Skoda rijders, ik volg de Skoda rijder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom bij dit Forum en denk dat als je bv in fotoalbum kijkt van PC_Fre@k dat je nog meer info kunt vergaren

Maar mocht je tot vragen komen, doe dat dan niet hier in de topic, maar maak er één aan in desbetreffende rubriek !

Veel leesplezier en één ding kunnen we je al zeker verklappen: je gaat geen spijt krijgen van een Skoda

aangepast door Wasmachineman
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier! Je zult zeker wat zinnige dingen vinden!

De noodremassistent heet in de volksmond ook wel EBA (Emergency Brake Assist)

EBA meet de druk en de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingetrapt. Als daaruit blijkt dat de bestuurder uit paniek remt (dus snel en hard), dan zal het systeem ervoor zorgen dat op alle 4 de wielen maximaal geremd wordt. Daarmee wordt de remweg weer aanzienlijk ingekort. Als ik me niet vergis gaan dan ook automatisch de alarmlichten knipperen (was bij m'n Octavia in ieder geval zo, bij de Superb heb ik het gelukkig nog niet gebruikt)

Van wikipedia:

Emergency Brake Assist (EBA) is a safety system in motor vehicles designed to ensure maximum braking power is used in an emergency stop situation. By interpreting the speed and force with which the brake pedal is pushed, the system detects if the driver is trying to execute an emergency stop, and if the brake pedal is not fully applied, the system overrides and fully applies the brakes until the Anti-lock Braking System (ABS) takes over to stop the wheels locking up. [1]

Research shows that drivers can react too slowly in emergency braking situations. Many drivers are not prepared for the relatively high efforts required for maximum braking, and nor are they prepared for the "buzzing" feedback through the brake pedal during ABS operation. If an emergency develops, a slow reaction and less than maximum braking input could result in insufficient time or distance to stop before an accident occurs.

EBA is designed to detect such ‘panic stops’ and apply maximum braking effort within milliseconds – quicker than the blink of an eye. It interprets braking behaviour by assessing the rate that the brake pedal is activated.

If the system identifies an emergency, it automatically initiates full braking faster than any driver can move their foot. Emergency stopping distances can be shortened, reducing the likelihood of accidents – especially the common ‘nose to tail’ incident.

An electronic system designed to recognise emergency braking operation and automatically enhance braking effort improves vehicle and occupant safety. Can reduce stopping distances by up to 70 ft (21 m) at 125 mph (201 km/h)[2]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het warme welkom.

Momenteel rij ik in een Volkswagen Polo 1.9 SDI uit 2000 met inmiddels 263.000 km op de klok. Het is een prima auto, rij er zonder moeite voor te doen 1 op 22 mee, maar ik wil graag wat nieuws.

Ik kwam pas eigenlijk met Skoda in aanraking nadat ik de Volkswagen garage was binnengestapt om eens naar een Polo BlueMotion te kijken. De dealer had ook een Skoda Fabia Greenline staan, en daar kon ik meteen mee proefrijden, ik was verkocht.

Ik heb naar heel wat rondkijken bij gebruikte modellen van de Fabia Greenline toch maar besloten dat ik hem nieuw wil gaan bestellen, zodat ik er toch de extra opties in kan zetten die ik zelf wil en natuurlijk eens nieuwe wagen kan rijden. Het moet een Combi gaan worden, ook daar heb ik best over zitten denken.

Echt door te lezen hier op het forum, en veel foto's te bekijken heb ik al heel wat dingen gezien die ik er op zou willen hebben, daarvan vindt ik de MaxiDot een belangerijke optie, iets waar ik zonder dit forum niet eens geweten had wat het precies was.

Verder zit ik er aan te denken om er een Amundsen radio/navigatie in te nemen. Wat ik me alleen af vraag is of de Amundsen ook samen werkt met het Park Distance Control systeem, mocht ik die ook willen. En is een MDI nog handig als je toch een SD kaartje in de Amundsen kunt stoppen?

Er zijn nog best veel dingen om over na te denken, maar het is leuk om te doen, en handig om de vele tips hier op het forum te lezen.

aangepast door Winfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je reageert op de welkom meldingen !

En mooi te horen dat er veel vragen al door hier te lezen beantwoordt zijn en dat he hierdoor ook je optielijst hebt kunnen aanvullen !

Alleen mocht je verdere vragen hebben, maak hiervoor dan even een topic aan in werkplaats en stel ze daar dan

Dit is in principe het voorstel topic, en bij vragen komen er in algemeen antwoorden en als dit op de juiste plek komt te staan is het voor naderen ook te vinden in de toekomst !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Jordy, fijn dat we met z'n alleen hebben kunnen bijdragen bij het maken van de diverse keuzes. Zijn al die honderden foto's (waarbij mensen mij tijdens het maken nogal vreemd stonden aan te kijken) mogelijk toch weer zeer nuttig gebleken ;)

Ik zou zeggen, kijk snel in de werkplaats onder Radio en Navigatie.

Over MDI kan je in dit bestaande topic je vraag stellen:

Amundsen en PDC zou ik even een nieuw topic voor maken.

Help je maar even een handje want 3-letter woorden zijn niet te zoeken/vinden (technische beperking helaas). De topics zijn er meestal wel gewoon ;)

Er zijn hier heel wat fabia rijders, o.a ikzelf dus je kan ons zowat alles vragen (heb alle opties, op de Admundsen/MDI/BT voorbereiding na...)

Veel plezier op dit forum, tot een volgend topic!!

aangepast door PC-fre@k
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij vragen komen er in algemeen antwoorden en als dit op de juiste plek komt te staan is het voor anderen ook te vinden in de toekomst !

Dat is idd waar, dan blijft het allemaal wel overzichtelijk. Ik zal een nieuw toppic starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik wil bij deze nog even melden op mijn voorstel toppic dat ik inmiddels een Skoda Fabia Combi Greenline besteld heb. Mede door het lezen van jullie toppics en het bekijken van heel veel foto's hier op het forum heb ik voor mezelf een goede keuze kunnen maken.

Ik heb gekozen voor de Businessline uitvoering met als extra's;

Metallic lak kleur Zwart

Dakrails

Maxidot

MDI

Sunsetglas

Het lange wachten is inmiddels al een paar weken bezig, de voorlopige productie datum was week 7, is inmiddels week 10 geworden.

Ik wacht rustig af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bedankt, het wachten is vast wel vol te houden. Ik heb nooit eerder een nieuwe auto gehad, geen idee hoe lang de levertijd normaal is op een auto.

Er na uit kijken is ook wel leuk.

Van de productie week tot dat die voor bij mij op de stoep staat, hoeveel weken zit daar nog weer tussen?? Twee ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je aanschaf!

Meestal is de auto met ongeveer een week na productie bij de dealer. De dealer heeft doorgaans één tot twee weken nodig voor de aflevering, afhankelijk van de drukte bij hen en de eventueel achteraf in te bouwen accessoires. Als de dealer dat weer uitbesteedt, (zoals bijvoorbeeld met leer achteraf) is op zijn beurt weer afhankelijk van dat bedrijf.

Toch maar geen PDC genomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Ik heb gekozen voor de business line uitvoering, en daar zitten PDC, climatronic, navigatie, klein lederpakket, armsteun en stuurbediening standaard bij in. Verder zag ik vooral in het album van PC Freak dat er nog wel een aantal dingen in de wagen kunnen waar ik best oren naar heb, maar laat ik eerst maar eens wachten tot dat ik de auto in bezit heb.

De auto is dus ná de productie al vrij snel in Nederland? De productie zelf gaat best heel erg snel geloof ik (heb ik wel eens bij National Geographic gezien) een kwestie van een paar uurtjes?

Domme vragen bestaan niet toch...? Wat moet de dealer nog allemaal aan de auto doen op het moment dat deze bij hem binnenkomt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe