Het probleem met het slot kan wel degelijk een probleem zijn, dat is dan meestal een probleem met één van de microswitches in het portierslot (vaak bestuurdersportier). De instelling die EdK noemt, vergrendelt alle deuren zodra je 15 km/u rijdt (en blijven vergrendelt tot je de motor uitzet).
Dat slotprobleem is waarschijnlijk op te lossen door Frank van slotreparatie in Apeldoorn.
Voor het startprobleem kun je het beste de auto uit (laten) lezen op foutcodes, ook als de auto start en er geen lampjes branden kunnen er nog steeds veel foutcodes in de ECU (computer motorregeling) te vinden zijn. In dit geval kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er een injector is die lekt, waardoor de lucht-brandstofverhouding niet klopt bij het starten, en de brandstof ook niet mooi verneveld wordt.
Wat de motor betreft: als je je kenteken invult op bijvoorbeeld de kentekencheck van autoweek, zie je daar ook vaak de motorcode (3 letters) bij vermeld, en daar kun je weer heel veel mee, als je een 1.4 16V motor met 75 pk hebt, kun je bijvoorbeeld motorcode BBY of BKY hebben, heb je motorcode BKZ dan heb je bijna dezelfde motor maar de 100 pk versie. Die motorcode staat ook in vrij grote letters op de sticker die in de kofferbak naast het reservewiel zit.