Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/27257/strategie-skoda-seat-onder-loep 7 maart 2014 | 15:16 | Tekst: Michiel Willebrands Print Mail Binnen de Volkswagen Group wordt koortsachtig nagedacht hoe Seat en Skoda het beste ge(her)positioneerd kunnen worden om het concern te verzekeren van de titel van ’s werelds grootste autobouwer. In de beleving van het grote publiek is Skoda het ‘budgetmerk’ en Seat de sportieveling van de Volkswagen Group. Het concern wil de merken anders positioneren om een verandering van imago te bewerkstelligen. De verkopen van zowel Seat als Skoda blijven namelijk achter bij de verwachtingen en wensen van de directie. Seat heeft recentelijk besloten de slogan ‘auto emoción’ aan de wilgen te hangen; het Spaanse merk wil zichzelf een imago aanmeten dat verder gaat dan louter jong en sportief. Met de nieuwe baas Juergen Stackmann aan het roer wordt ingezet op een behoudender koers, waarbij middenklasser Leon in verschillende carrosserievormen – waaronder voor het eerst een stationwagon – de kar moet trekken. Seat zag de verkopen afgelopen jaar weliswaar met 11 procent stijgen naar 355.000 exemplaren, maar de grote overcapaciteit van de fabrieken zorgde voor het zoveelste jaar voor rode cijfers. Sinds 2005 heeft het merk al 1,5 miljard euro verlies geleden, meldt Automotive News. Skoda hogerop Met Skoda wil Volkswagen graag hogerop in de markt, wat onlangs kracht werd bijgezet met de presentatie van de Vision C concept-car, een auto die de designkoers van het Tsjechische merk voor de komende jaren moet bepalen. De tijd dat Skoda’s omgeven waren door een budgettaire zweem moet definitief voorbij zijn, als het aan de hoge bazen ligt. Zowel Skoda als Seat hebben een pittige uitdading voor zich liggen om te voldoen aan de ambities van moeder Volkswagen; in 2018 moeten er op jaarbasis 1,5 miljoen Skoda’s worden verkocht, in 2013 waren dat er nog ‘slechts’ 921.000. Experts verwachten dat dit er over vier jaar niet meer dan 1,16 miljoen zullen zijn. Seat zou in de ogen van diezelfde experts de komende vier jaar met 30 procent kunnen groeien naar zo’n 460.000 auto’s, terwijl CEO Stackmann inzet op 500.000 stuks. Hij geeft toe dat het een zware klus gaat worden: “Ik voel me als een sprinter die meedoet aan een marathon”, zegt hij tegen Automotive News. 's Werelds grootse Seats pogingen om door te breken in China zijn op een mislukking uitgedraaid vanwege hoge importheffingen en problemen met distributie; in 2013 werden er in heel China slechts 1.100 Seats verkocht. Daarom wordt nu overwogen om de auto’s in China zelf te gaan bouwen in plaats van te exporteren vanuit Spanje. Volkswagen wil in 2018 ’s werelds grootste autoproducent zijn en daarvoor zijn goede verkoopresultaten van Seat en Skoda van groot belang. Op dit moment zijn de Tsjechische en Spaanse dochtermerken verantwoordelijk voor 13 procent van de totale verkopen (9,7 miljoen auto’s in 2013). “We moeten zorgen dat er duidelijke scheidslijnen worden aangebracht tussen onze merken, dat ze goed samenwerken en dat iedereen z’n plekje vindt”, aldus VW-baas Martin Winterkorn. Volg het laatste autonieuws via Twitter Meer Skoda: Specificaties | Tests | MyReviews | Occasions | Showroomacties | Dealers | DealerReviews | Merkpagina