Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 10/17/13 in alle zones

  1. Verhaal van zuurstofarme lucht is grotendeels onzin: de auto meet de hoeveelheid lucht, en gaat (terecht) uit van het normale percentage zuurstof (ca. 16%) dat lucht bevat. Alleen in heel bijzondere gevallen wijkt dat meer dan een paar tienden van een procent af. Waarom het verhaal niet helemaal onzin is: via de lambdasondes wordt de samenstelling van de uitlaatgassen gemeten, en wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof bijgesteld. Een andere factor die bijna nooit meegenomen wordt: de luchtvochtigheid. Als er meer water in de lucht zit, heeft dat allereerst een koelend effect op de inlaatlucht (denk aan mist) dus meer vermogen, daarnaast kun je zeker bij een turboblok extra brandstof inspuiten, en de watermoleculen chemisch uit elkaar laten vallen in waterstof en zuurstof, op die manier heb je dus extra zuurstof tot je beschikking, en met de extra brandstof kun je daar dus meer vermogen uit halen. Verder zijn er nog wat oorzaken voor de verschillen tussen verschillende runs op verschillende banken: - de correctie naar DIN of SAE pk's zijn voorgeschreven rekenmodellen, dit zijn hele behoorlijke benaderingen, maar niet exact zoals de werkelijkheid het vermogen beïnvloedt. - daarnaast worden bij bijna alle banken maar een deel van de correctiefactoren meegenomen, andere zaken worden domweg niet gemeten. Meten met onvoldoende koeling (blowers) zeker bij iets langere metingen, geven beslist een lagere uitkomst: als de lucht, of motorblok erg heet is, zal de ECU corrigeren, om oververhitting van het blok te voorkomen. Wat ABT betreft: al heel wat uitdraaien gezien van diverse banken, waarbij ABT vaak opvalt door slecht koppelverloop, menig golfslagbad is jaloers op de koppel-toerenkrommes van ABT. Voor koppel-toerenkrommes en vermogensuitdraaien: zie het als een globale aanwijzing, en kijk vooral naar het verloop, niet naar de absolute getallen.
    1 punt
  2. misschien is het een diplomatieke actie
    1 punt
  3. in ieder geval heeft dit topic ze weer ruim voldoende van een uitgekiend mengsel om weer even voort te hobbelen
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe