Ik ken de Belgische situatie niet precies, en ook niet jouw specifieke geval (beperkte info), maar er zijn volgens mij 2 zaken die hier door elkaar lijken te lopen. a) de levering en je eigen bolide die kapot gegaan is. Die twee zaken staan eigenlijk los van elkaar. Wat a) betreft mag je volgens mij gebruik maken van de claim richting de dealer. Dan moet je even kijken wat de oorspronkelijke levertijd was minus week 27 * 25%. Als je daar nu boven zit of komt heb je recht op een vergoeding. Eea is vermoedelijk ook afhankelijk van het feit dat je hebt aangegeven dat je hem op een bepaalde datum MOET hebben (uiterste leverdatum of iets dergelijk). Wat betreft is het afhankelijk van inruil of iets dergelijks. Als je auto zou worden ingeruild zou je hem in de staat moeten inruilen toen je hem "verkocht" of aanbood. De waardedaling gedurende de oorspronkelijke levertijd heeft de dealer in de prijs moeten verwerken en het lijkt logisch dat hij de extra waardevermindering accepteert die nu ontstaat door een latere levering. Tenzij hij zich beroept op "overmacht". Bij leveringsproblemen bij de fabriek is er echter geen sprake van overmacht maar van slechte planning, dus voor zijn risico of dat van de importeur. Nu je auto echter de geest gegeven heeft zou jij hem eerst moeten opknappen om hem vervolgens in te ruilen want hij is niet meer in de toestand van het moment van (ver)koop. Mocht je hem niet willen inruilen is een tegemoetkomen van de dealer eerder coulance die je misschien deels zou moeten wegstrepen tegen een te late levering. Wat de kenteken-actie betreft ligt de zaak voor de simpele/ domme 'ollanders iets lastig. In Nederland is het kenteken gekoppeld aan de auto en niet aan de eigenaar. Het omhangen kan dan ook niet. Ik zou ook niet weten of het op naam zetten een fiscale handeling is of ook een overdracht van eigendom is (juridisch versus economisch eigendom). Als het op naam zetten / "verhangen" van de kentekenplaten het economische eigendom betreft zou het moeten kunnen. De vraag is natuurlijk ook of het op kenteken zetten gerelateerd is aan de waarde van de auto, want dan zou je misschien moeten bijbetalen als je jouw mooie O3 krijgt. Domme vraag: waarom verhuurt de dealer die auto of een demo auto niet gewoon "om niet" aan jou zolang je je nieuwe O3 nog niet hebt? Jij geen claim en beiden niet moeilijk doen over kentekens die weer moeten worden omgehangen. Boetes en verbruikskosten betaal jij als die er zijn. Meteen een stimulans om toch vooral snel te leveren. Als hij slim is (en jij er geen bezwaar tegen hebt ) plakt hij een giga reclamesticker op de zijkant en ben jij een rijdende reclame... Ik ga er dan even vanuit dat je rijgedrag geen anti-reclame zal zijn .