Ik heb vanavond stiekem zitten genieten van de ongelukskwalificatie voor Toto. Bij de kwalificatie vanavond voor de sprintrace van morgen, leek Mercedes en zeker Hamilton echt mee te kunnen doen voor het podium. De kwalificatie op de oranje RedBullring is altijd bijzonder: het is een supersnel rondje dat maar net boven de minuut blijft, er zijn maar 6-7 bochten en een groot deel van het circuit is gewoon vol gas. Nu met de kwalificatie zag je veel coureurs die hun tijd kwijt raakten doordat ze net iets te veel buiten de baan reden, en dit circuit heeft nog een bijzonderheid: als je de laatste bocht vóór start-finish buiten de baan komt, wordt de tijd van het volgende rondje ook afgenomen. Dat lijkt vreemd maar heeft een goede reden: anders gaan coureurs daar bewust buiten de baan, om de de auto in één rechte lijn volgas over de start te kunnen jagen, om met hogere snelheid aan de snelle ronde te kunnen beginnen, vandaar dus dat je ook de tijd van het rondje na de overtreding kwijt raakt.
In Q3 was Hamilton zeer snel onderweg, tot de auto ineens even wegbrak in de bocht en ie op hoge snelheid de bandenstapel in ging. Dat de oranje fans vervolgens begonnen te juichen is natuurlijk niet vreemd na de zeer vijandige benadering van Max en alles er omheen vorige week op Silverstone (De Engelse pers heeft vorige week geen oude koeien, maar koeien met antiekwaarde uit de sloot gehaald). Vervolgens kwam al snel de rode vlag, dus kon iedereen weer naar de pitt. Wel opvallend dat de Engelse pers zich nu beklaagd over het publiek, waar ze vorige week juist bezig waren om het publiek op te zetten tegen Max.
Met nog ruim 4 minuten op de klok werd Q3 weer hervat, de Haas auto's voorop en Red Bull liet de rest even gaan, met het idee om er dan rustig achteraan te gaan om de tijd te verbeteren. Russell ging echter achterwaarts van de baan en vernielde zijn achtervleugel, weer code rood nu nog met tweeënhalve minuut op de klok. Max stond nog in de pitstraat, dus werd teruggeduwd naar de box om te wachten.
Mercedes had dus 2 auto's waar veel sleutelwerk aan zit, nu hebben ze geluk dat ze om 12:30 eerst nog een vrije training hebben (kunnen ze checken of de auto's weer in orde zijn) en dat pas 16:30 de sprintrace van start gaat. Deze kwalificatie zal een flink gat in het Mercedesbudget slaan.
De laatste minuten gingen er nog 8 auto's de baan op, waarbij Ferrari de tijd van Max verbeterde, maar Max kwam daar zelf nog achteraan met een rondje in minder dan 65 secondes, waardoor ie de pool pakte.
De crashes van Mercedes lijken deels veroorzaakt door de stevige en steeds snel veranderende vlagerige wind, en voor een deel omdat Mercedes de set up van de auto had veranderd voor het laatste deel van Q3 in een poging om de pole te pakken.
Hamilton:
De auto van Russel: