Bron: www.Telegraaf.nl
AMSTERDAM - Voor Max Verstappen stonden, vertrekkend vanaf pole, alle seinen zondag in Silverstone op groen. De middag eindigde echter al snel in een drama voor de 23-jarige Nederlander toen hij in gevecht met Lewis Hamilton van de baan werd getikt. Met een harde klap belandde hij in de bandenstapel. Was dit incident volledig de schuld van de zevenvoudig wereldkampioen?
Tom Coronel (49), voormalig Formule 3-kampioen en autocoureur pur sang, hield zijn adem in toen hij Verstappen de bandenstapel in zag vliegen. „Ik had serieus buikpijn. Dit incident bewijst dat het circus van de Formule 1 op volle toeren draait.”
Volgens Coronel hoef je geen expert te zijn om een schuldige aan te wijzen. „Het was voor mij honderd procent de fout van Hamilton. Hij miste de apex volledig, waardoor hij Verstappen van de baan tikte. De straf die hij vervolgens krijgt, staat niet in verhouding met de schade die Verstappen heeft opgelopen. Hamilton won alsnog de race en is 25 punten ingelopen, terwijl Max keihard werd geëlimineerd en zijn auto werd verwoest. Om nog maar te zwijgen over de lichamelijke gevolgen die deze crash had kunnen hebben. Wat dat betreft mag Verstappen van geluk spreken.”
Coronel hoeft niet lang te zoeken naar een verklaring voor de fout van de zevenvoudig wereldkampioen. „Lewis heeft nog nooit zo hevig onder druk gestaan en begint te kraken. Wanneer je als de beste allertijden langzaamaan van je troon wordt verstoten, dan doet dat natuurlijk pijn. Je zal mij niet horen zeggen dat Hamilton dit met opzet heeft gedaan, daar geloof ik niet in. Maar Verstappen drijft hem tot het uiterste en een kat in het nauw maakt nou eenmaal rare sprongen.”
Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers (42) vindt dat we objectief moeten blijven en het hele plaatje moeten bekijken. „Max geeft het hele seizoen geen millimeter ruimte aan Lewis, waardoor de Brit steeds eieren voor zijn geld heeft gekozen en Max wel de ruimte gaf. Zondag was het moment daar dat Lewis besloot zijn auto te laten staan en te laten zien dat hij de zevenvoudig wereldkampioen is.”
Het is volgens Albers dan ook niet fair om de schuld volledig in de schoenen van de Brit te schuiven. „Het zijn allebei straatvechters in hart en nieren en voor mij was het dan ook echt een race-incident. Ze gaven elkaar geen millimeter ruimte. Deze jongens worden betaald om te racen en niet om al na één ronde een penalty te krijgen. Dan kunnen we net zo goed stoppen.”
Bekend rallycoureur Tim Coronel (49) is het hier niet mee eens. Hij vindt dat we niet ingewikkeld hoeven te doen over wie zijn fout dit was. „Deze fout doet Verstappen veel pijn, maar ik denk wel dat Lewis de volgende keer in zo’n situatie drie keer nadenkt. Hij komt nu natuurlijk goed weg, maar voor hetzelfde geld kegelden ze allebei van de baan.”
Niet alleen in de Nederlandse autosportwereld wordt er gediscussieerd, ook in het buitenland. De voormalig Formule 1-kampioenen Damon Hill (60) en Jenson Button (41) zijn het niet met elkaar eens waar het gaat om de schuldvraag. Button laat bij Sky Sports weten het moeilijk te vinden om een schuldige aan te wijzen. „Ja, Lewis zit er gedeeltelijk naast maar dat vind ik niet het belangrijkste. In Copse is binnendoor inhalen heel moeilijk. Hij heeft de apex niet goed beoordeeld, dat kan gebeuren met die snelheid, er is daar geen ruimte voor twee auto’s. De straf vind ik terecht, hij heeft iemand de bandenstapel ingereden.”
Hill is het hier niet mee eens: „Ik weet zeker dat Max wist waar Lewis was, maar hij gaf misschien niet genoeg ruimte. Twee auto’s horen elkaar niet te raken. Het was een manoeuvre met veel risico, maar Lewis heeft een signaal gegeven: hij zal alles aangrijpen om zich terug te vechten en dat heeft hij zondag al met een fantastische zege gedaan. Hij geeft niet zomaar op.”
Ff nu de tekst gekopieerd en geplakt hier. Leuk geschreven ook door de Telegraaf.