Inmiddels de meting uitgevoerd en het lijkt mij wel duidelijk. Er zit een grove fout in het ontwerp van het audio systeem. Als eerste een totaal beeld van alle speakers even hard dat wil zeggen de balans en de fader in het midden (rode lijn) Hierbij is de gekalibreerde meet microfoon op oorhoogte gehouden tussen de voorstoelen. Je ziet hier een enorm grillig frequentie verloop met verschillen van meer dan 10dB!!! dat is echt veel. Ga maar eens na dat met de toonregeling die op de radio aanwezig is max 9dB kan worden bij geregeld en dat ook nog niet eens precies op het gebied waar de problemen zitten. Met de toonregeling kan je dus het probleem niet eens weg regelen. Daarnaast is de toonregeling om het hoog of laag iets bij te regelen naar smaak. Het uitgangspunt is dan een neutraal systeem dat zeg ongeveer binnen 1 tot 2 db max varieert. Bij de groene lijn is de fader meer naar voor gezet zo dat de achterspeakers voor ongeveer 20% mee deden. Dit is voor mij de instelling die het meest overeen komt met hoe er normaal geluisterd wordt. Door de achterspeakers even hard als de voorspeakers te zetten verschuift je luisterpositie in het orkest. Ik ben liever toeschouwer en zit graag in de zaal dan komt de muziek van voor. Dan is er nog een meting gedaan van de speakers afzonderlijk. Eerst voor. Rood is rechts en Geel links. Je ziet hier weer het zelfde grillige frequentie verloop dat weer meer dan 10dB oploopt. Daarnaast zijn de pieken en dalen te groot. Vervolgens ook achter gemeten. Hier ook weer grote variatie. Voor mij is het wel duidelijk dat het niet goed zit en er echt een fout in het ontwerp van het speaker systeem is gemaakt. In het algemeen valt mij de dip op 400Hz op en de bult op 900Hz die vervolgens weer duikt op de 1.6KHz om daarna weer op te klimmen. Ik zal dit ook doorgeven aan PON en de dealer. (lezen die ook mee?) Hopelijk pakken zij dit op en en gaan ze hier serieus mee aan de gang. Wil je nu vaststellen of dit ook in jou auto het geval is kan je het beste een dames stem opzetten (denk hier bij aan en nieuws lezer) als dit niet natuurlijk klinkt dan is dit mogelijk ook op jou auto van toepassing. De stem klikt dan schel en heeft geen timbre (body). Groetjes George